باور 373

قبل از جمهوری اسلامی، فقط آمریکا، روسیه و چین توان ساخت مجموعه کامل پدافند موشکی دوربرد شامل رادارها، لانچر، موشک و مرکز فرماندهی را داشته‌اند و حتی کشورهای اروپایی هم در این زمینه موفق نبوده‌اند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، بالاخره تلاش ها و برنامه ریزی طاقت فرسا در کنار حل معادلات متنوع و تامین انواع نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری، دست به دست هم داد تا سامانه پدافند هوایی باور ۳۷۳ به صورت رسمی به نیروهای مسلح کشورمان تحویل شود و یکی از مهم ترین و سخت ترین پروژه های دفاعی نه فقط تاریخ جمهوری اسلامی بلکه جهان اسلام رونمایی شد.

بیشتر بخوانید:

چگونه «گاما» پس از هزاران ساعت تلاش تبدیل به «فلق» شد/ «گرانترین هواپیمای نظامی جهان» در تیررس اس ۳۰۰ و باور ۳۷۳ ایران +عکس

کدام چشم ایرانی «بلندپروازترین پهپاد آمریکایی» را کشف کرد؟ / جزییات استفاده «گلوبال هاوک» از سامانه خاص مقابله با موشک‌های پدافندی +عکس

باور ۳۷۳ چیست و از کجا آمده است؟

پس از شروع حواشی مربوط به تحویل اس-۳۰۰ به کشورمان و خلف وعده طرف روس، مسئولان داخلی از برنامه ساخت سامانه‌ای مشابه در داخل پرده برداشتند که با توصیه فرماندهی کل قوا مبنی بر اتکا به توان داخل برای رفع نیاز فوق، کلید خورد. باور، یک سامانه دفاع هوایی برای درگیری با اهداف در ارتفاع بالا و برد زیاد بود تا بتواند زنجیره سامانه های پدافندی ساخت کشورمان را تکمیل کند.

رسیدن به دو مولفه برد و ارتفاع بالا در درگیری با دشمن، جمهوری اسلامی ایران را وارد یک باشگاه بسیار خاص دیگر در حوزه دفاعی کرد چراکه تعداد بسیار کمی از کشورهای جهان در این کلاس دارای موشک های سطح به هوا به صورت عملیاتی هستند و به نظر می رسد کشورمان جزء ۵ کشور دارای چرخه کامل در این حوزه باشد. البته در این مطلب به سلاح های تخصصی ضد ماهواره پرداخته نخواهد شد و موشک های سطح به هوای چند منظوره مورد نظر خواهند بود.

آمریکا و روسیه؛ دو رقیب بزرگ در موشک های سطح به هوا

دو کشور آمریکا و روسیه به عنوان پیشرو در صنایع نظامی و خصوصا بخش موشک های ضد هوایی مطرح بوده و هستند. آمریکایی ها در حال حاضر چندین مدل موشک سطح به هوا را در اختیار دارند که در برد ۲۰۰ کیلومتر و بیشتر از آن قرار دارد. در بحث مدل های زمین پرتاب، موشک آمریکایی تاد قرار داد که برد اعلام شده توسط منابع آمریکایی بیش از ۲۰۰ کیلومتر است و می توان با اهداف ارتفاع بالای تا بیش از ۳۰ کیلومتر نیز درگیر شود.

اما روس‌ها نیز به عنوان یکی از کشورهای بسیار با سابقه در مبحث دفاع هوایی و موشک های سطح به هوا در این بخش حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. روسیه امروز با مدل های جدید تر موشک اس ۳۰۰ برد ۲۰۰ کیلومتر را تحت پوشش داشته و البته سامانه اس ۴۰۰ با برد نهایی ۴۰۰ کیلومتر را نیز در اختیار دارند.

تایوان و چین؛ نبرد جزیره نشین ها با اژدهای زرد

منطقه تنگه تایوان یکی از پر تنش ترین نقاط جهان از نظر نظامی به حساب آمده و در یک سو ارتش سرخ چین به عنوان شاید بزرگترین ارتش جهان و جزیره نشین‌های تایوانی از طرف دیگر چندین دهه است که رو در روی هم قرار دارند. از طرفی چینی‌ها در ابتدا با خرید اس ۳۰۰ روسی وارد کشورهای دارنده پدافند برد بلند شدند.

اما بعد از چند سال، چینی‌ها سامانه بومی HQ-۹ را رونمایی کردند که به نوعی اس ۳۰۰ چینی محسوب می‌شود و بردی در حدود ۲۰۰ کیلومتر دارد. چینی‌ها چندین موشک را بر این اساس ارتقا و توسعه دادند که از جمله آنها می توان به اچ کیو ۱۹، اچ کیو ۲۹ یا اچ کیو ۹ بی اشاره کرد که توانایی های ضد جنگنده یا انواع موشک های بالستیک و کروز را دارد.

اما در آن سوی تنگه تایوان، جزیره نشین ها نیز که خود را با یک ارتش بسیار بزرگ رو به رو دیدند دست از کار نکشیده و طیف گسترده ای از سامانه های آفندی و پدافندی و را توسعه دادند. یکی از آخرین دستاوردهای پدافندی تایوانی ها سامانه Sky Bow III است که ۲۰۰ کیلومتر برد دارد. این موشک به صورت عمودی و با سیستم پرتاب گرم شلیک شده و بر اساس برخی از اطلاعات و اسناد نه به صورت مستقل بلکه با کمک ایالات متحده آمریکا توسعه پیدا کرده است.

کره شمالی و یک سوپرایز موشکی

کره شمالی اخیرا یک سری سامانه های موشک بالستیک و پدافندی جدید را توسعه داده که باعث شگفتی بسیاری از کارشناسان دفاعی شده و در بخش پدافند هوایی کره شمالی سامانه KN-۰۶ را معرفی کرده است. این موشک شباهت بسیار زیادی به خانواده اس ۳۰۰ روسی و گونه های چینی دارد و بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که کره شمالی از کمک های یکی یا هر دو این کشورها برای توسعه این سامانه استفاده کرده باشد. برد این موشک ۲۵۰ کیلومتر اعلام شده است.

کره ای ها همچنین اعلام کردند که این موشک از قابلیت دریافت داده ها از مرکز فرماندهی و همچنین رادار فعال برای مرحله آخر درگیری برخوردار است. برای هدایت این موشک ها از رادارهای آریه فازی نیز استفاده شده است.

اسراییلی ها به دنبال فرار از دست موشک های ایرانی

در حال حاضر و در بحث موشک های پدافند هوایی برد بالا، رژیم صهیونیستی به دنبال یافتن راه هایی برای مقابله با موشک های مبارزان فلسطینی، حزب الله لبنان و البته انبوه موشک‌های ایران است، لذا با توجه به شرارت ها و اشغالگری های مداوم، دفاع موشکی و پدافند هوایی برای اسراییلی‌ها یکی از اولویت‌های اصلی و حیاتی محسوب می‌شود.

بخشی از توان اصلی دفاع هوایی و موشکی اسراییلی ها را سامانه موشکی پیکان ( Arrow ) تشکیل می دهد که با کمک گسترده مالی و فناوری آمریکا ساخته شده و در حال حاضر موشک های پیکان ۲ و ۳ به صورت عملیاتی در خدمت اسراییلی ها است. موشک پیکان ۲ بردی در حدود ۱۵۰ کیلومتر داشته و پیکان ۳ با توجه به ماموریت مقابله با موشک های دوربرد و در این نقش بردی در حدود ۲۴۰ کیلومتر برای آن تعریف شده است.

حتی با تمام تلاش ها و سرمایه گذاری ها، اسرائیل بدون کمک فنی و مالی آمریکا که حتی محل تست را نیز در اختیارشان قرار می دهد، توانایی طراحی و ساخت سامانه پدافند هوایی در برد و ارتفاع بالا را پیدا نکرده اند و خودشان نیز معترفند که هنوز هم در این بخش به یک مرحله قابل اتکا نرسیده اند.

باور ۳۷۳؛ ایران سومین دارنده موشک های دفاع هوایی برد بلند

ایران اسلامی اما حالا با رسیدن به باور ۳۷۳ با داشتن توانایی درگیری با اهدافی در فاصله ۲۰۰ کیلومتر و ارتفاع ۲۷ کیلومتری از سطح زمین جزء معدود کشورهای جهان است که به این توانایی فوق العاده مهم و راهبردی دست پیدا کرده است.

نکته شاید جالب و قابل توجه در این میان است که کشورهای اروپایی به صورت بومی هیچ کدام در این برد، سیستمی مشابه بومی در اختیار ندارند و شاید در سال‌های آینده این کشورها در قالب همکاری مشترک در داخل اتحادیه اروپا بتوانند نمونه های جدید تری از موشک های سری Aster را با بردی بیش از ۱۲۰ کیلومتر فعلی -که فعلا برای موشک های Aster۳۰ وجود دارد- بسازند اما تا آن زمان، از متخصصان و صنایع دفاعی کشورمان در این بخش بسیار عقب‌تر هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 97
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 21
  • گلاب IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    غرورانگیز بود
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      اینا احمق هایی که منفی دادند از خر هم خرترند احتمالا یا انگلای ارتش اسراییل اند یا به فنا رفته های آلبانی لعنت به هر دو شون
  • گانگستر رواني DE ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    دم بر و بچه هاي چيني كه شاگرد خوبي براي ما و پيمانكار خوبي براي شما هستند گرم .
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      شما آب را بریز اونجایی که مبسوزه
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      60 13
      ی زمانی از دست امثال تو ناراحت میشدم ...ولی الان دیگه خنده دار شدین
    • US ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      56 12
      اسمت روت هست تا کور شوی توی بهائی
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    20 69
    تند نرو بابا. من خودم همین رو سالها پیش دیدم در مسیر تهران در بیاینالا های قم
  • DE ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    مشرق خودت که تو توهمی بقیه را جوگیر نکن لطفا!!!!!!!!!!!
    • DE ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      47 8
      لنگ ظهره... پاشو دیگه ا خواب!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    اروپا قلب تپنده صنعت و تکنولوژی جهان هست و به بهترین ها دسترسی دارد و نیازی نیست وقت و هزینه خودش را تلف بکند اگه همه مثل ایران بیان تمام قوا و منابع مملکت رو درگیر صنایع نظامی بکنند اون وقت رشد اقتصاد و صنعت و تکنولوژی به صفر میرسه و دنیا از رشد و ترقی باز می مونه
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      99 44
      برات متاسفم....همون بهتر که توی آلبانی گدایی اروپایی ها رو میکنی...خفت از این بدتر نمیشه بدبخت منافق
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      52 27
      صنعت و تکنولوژی که دفاع مطمئنی نداشته باشه چه اطمینانی برای ماندگاریش هست ؟ اروپایی که نیاز داره آمریکا ازش محافظت کنه و تحقیرش بکنه ...
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      53 10
      کل بخش نظامی ایران 10 میلیارد دلار بودجه دارند که در مقابل بودجه کل کشور آن هم در شرایط مخاطره آمیز فعلی جهان پایین هم هست. فقط نگاه به هزینه انجام شده برا طراحی صندوق عقب 206 کافیه تا به میزان تلاش نیروی نظامی پی ببریم ضمنا دوست عزیزی که سریع اومدی و حرف این بنده خدا رو به منافقانه نسبت دادی یه کم آروم تر با سعه صبر بیشتر صحبت کن. همه منافق نیستند که اگر هم باشن از کم کاری ماهاست
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      34 7
      یه دروغی بگو کسی بهت نخنده بودجه نظامی فقط آلمان 20 برابر ایرانه همینطور دوستان شما مثل عربستان امارات ترکیه و اسراییل
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      24 1
      همیشه مرز علوم و تکنلوژی در صنایع نظامی نمود پیدا میکنه و سر ریز این علم در بخشهای دیگر صنعتی باعث گسترش خدمات اجتماعی و تولید ثروت و صنعتی شدن یک کشور میشه
  • محمد IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    16 99
    مشرق من منتظر یک توضیحی درباره رادارهاش بودم. معراج 4 اصلا نشان داده نشد. در عوض 2 رادار شبیه به هم نشان داده شد که معلوم نیست چه نقشی دارند. معراج کجای این سیستم کار میکنه ؟ معلومه که AESA هستند ولی چرا دوتا؟ یعنی نیازی به معراج نبود؟ درک پدافند ایران راحت نیست، پوشش 60 کیلومتری نمى تواند توسط این دو رادار انجام گرفته باشد. راستی میگن سپاه وظیفه اصلی مقابله با بالستیک های مهاجم دشمن رو به عهده گرفته.
    • محمد IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      19 6
      معراج کشف هدف را انجام می دهد و هدف را به رادار های سامانه های موشکی و عملیاتی می دهد معراج یک رادار بسیار برد بلند است و هدف را در دور دستها کشف می کند اما خودش عملیاتی نیست و آفندی را انجام نمی دهد
    • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۸
      2 21
      تو در حال جاسوسی هستی این اطلاعات به چه درد تو میخوره؟ها؟
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    61 71
    اسراییل خودش پیکان 3 رو ساخته. فقط به خاطر مساحت کوچیکش مجبور شد تو آلاسکا تستش کنه
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      51 12
      خودش نساخته. با همکاری شرکت امریکایی ساخته.
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      32 11
      سامانه آرو با پول و تکنولوژی آمریکایی و توسط شرکت های آمریکایی ساخته میشود. اسرائیل فقط سفارش دهنده است. تمام آزمایش های آن هم در آمریکا و آلاسکا انجام میشود
  • مغز متفکر IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    21 54
    آواکس،آواکس اوجب واجبات است
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
      1 1
      درسته
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    25 70
    لانچر پدافند هوایی تایوان شباهت عجیبی به همین لانچر باور 373 داره. با کمک تایوان نساختین؟!!!!!!
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
      5 0
      نه
    • IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      4 0
      توهم تشابه زیادی ببعضیا داری .فقط شکل ظاهریت. مثل اودوتا پاداری دوتا چشم داری وووووووو .پس باهم برادرید .راستی پرایدم مثل بنز 4چرخو فرمان گردو وووو لابد ساخت یه کارخونن
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    بهترین سامانه ضد موشکی جهان متعلق به ارتش آمریکاست, sm3بلاکAبهترین سامانه ضد موشکی دنیا بعد از اون سامانه موشکی تاد، و s400روسیه..
    • یعقوب IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      52 22
      همون سامانه ای که به عربستان فروختند و پهپاد های یمنی 800 کیلومتر به خاک عربستان نفوذ و خط لوله نفت را زدند ؟و بهترین سامانه نتونست تشخیص بده
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      41 13
      جوک نگو کارایی سامانه های آمریکایی را همه در عربستان دیدند. تاد و پاتریوت در برابر پهپاد ها و موشکهای یمنی زانو زدند.
  • US ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    62 20
    چرا پاسخی به حملات اسرائیل به پایگاه های حشدالشعبی در عراق و سوریه داده نمیشه ؟؟ همین طوری مثل اب خوردن دارن میزنن ما رو
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      21 10
      سلام امروز پاسخ داده شد
  • FR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    27 93
    هزاران درود.......
  • جواد IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    بزودی ارتش آمریکا از ابر سامانه لیزری با قدرت 500 کیلو وات که توانایی هدف گرفتن موشک های بالستیک در خارج از جو با برد 400 کیلومتری و همچنین قابلیت منهدم کردن تمامی هواگرد ها در کثری از ثانیه با سرعت نور را دارد رونمایی خواهد کرد طبق اعلام پنتاگون نیروی دریایی اولین دریافت کننده این سامانه که قرار بر روی ناوهای هواپیمابر و ناوشکن ها مستقر بشه.
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      47 10
      صنار بده آش به همین خیال باش
    • FR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      19 8
      خخخخ ادم های متوهم خیال باف کلی خندیدم
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      21 8
      فکر کنم داشتی خبر رو همزمان با فیلم هالیوود نگاه میکردی، همه رو قاطی کردی :))) بنده خدا اون یک سلاح منفرد تستی هست نه سااامااانه که موفق هم نبود رفت پی کارش :)) بجای توپ و مسلسل روی کشتی، قرار بود نصب بشه :) خدا شفات بده منافق
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      25 8
      جوک نگو خود آمریکایی ها هم چنین ادعایی ندارند. سامانه لیزری تنها از فاصله کم و فقط بر روی پهپاد های ساده و سبک کارایی دارد.
    • یاسر IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      22 4
      یکی از معایب بزرگ سیستم های لیزری قابل ردیابی بودن اونهاست. سریع میشه منبعشو ن رو ردگیری و منهدمشون کرد. لیزرها یک مشکل بزرگ دارند اون هم مثل نور در هنگام ورود به یک محیط دیگه میشکنند. دقیق تر بگم بدرد دریا نمی خورند چون با اژدر سریع میشه زدشون. معزل بزرگ دیگشون داغ شدن منبع انرژیشون هست. یعنی اگه با کاتیوشا بهشون حمله بشه چندتای اول رو بزنند برای بقیه اش سریع داغ می کنند و از کار می افتند. دقیق تر بگم دو سه تا قایق راکت انداز براش کافیه .
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    10 81
    پس چینم عقب نیست پس چرا چین از روسیه اس 400 میخره فکر کنم ما از چین جلوتریم
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      21 6
      آره جلوتریم!!!! فقط محض اطلاع: چین یک پایگاه فضایی دار مخصوص خودش. پیشرفته بودن چین را درک کنید خودتون دیگه
  • محمد IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    20 84
    بیشتر برد سامانه موشکی مربوط به سامانه موشکی آمریکاست sm3نسخه زمین پایه با برد 2500 ارتفاع ذرگیری1500
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    15 53
    به امید بهره برداری از تاد ایرانی
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      4 10
      تاد اصلا سامانه خوبی نیست. اصولا بر اساس یک استراتژی احمقانه ساخته شد که کلاهکهای هدایت شونده کاملا بی اثرش کرد.
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    32 54
    درد و بلاتون بخوره تو سر مدیرای آبگوشتی وا داده غربگرا ان شالله....
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    13 46
    به امید بهره برداری از تاد ایرانی
  • Mehdi_gotti IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    12 29
    آقا مگه قرار نبود تا ارتفاع ۶۵ کیلومتر باشه پس چرا نوشته ۲۷ کیلومتر ؟
  • IR ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    16 49
    کار بزرگی انجام شده. 10 سال برای این حجم از کار پیچیده انجام شده زیاد نیست.
  • IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    چه میکنه روحیه انقلابی
  • عبدالله مومن SA ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    غریق استخر فرح نیست که توصیه های خود درباره نابودی صنایع نظامی ایران را. نقش بر آب ببیند هههههههههههه
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      14 8
      جالبه کامنت از عربستان با لحن تفرقه افکن منافق وهابی ایران جولانگه مگسان نیست
  • جامه فر IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    22 99
    باافتخار به توان وقدرت کشورم میبالم آفرین برمغزهاودستان ایرانی میبوسم این دستان را
  • IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    16 62
    ما باهوشترینیم
  • IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    46 11
    با تدبیر و امید تفاوت را لمس کنید
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      8 7
      آره واقعا کار بچه انقلابی‌ها رو با تدبیر و امید که مقایسه میکنیم تفاوت فاحش هست. نمیتونن یک پپپپراید رو درست دست مردم برسونن میرن زه بقل در رو آپشن میکنن!!!! هشت سال از عمر شریف مردم رفت که هیچ سیصد سال دیگه هم بگذره مملکت رو نمیتونن اداره کنن.... کارآموزای خوبی نبودن، ولی بالاخره انتخاب مردم بود و انتخابشون محترم..... باشد که سبزکها یاد بگیرند احترام به حقوق و رای و نظر هموطنان و تحمل دیدگاه مخالف و کار و تلاش بجای شعار و غر زدن
  • یک بنده خدا IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    12 38
    سلام انچه از ارتفاع درگیری این سامانه گفته می شود ۶۵ کیلومتر است با توجه به ماموریت ضد بالستیک منطقی است نه ۲۷ کیلومتر
  • IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    18 87
    امیر حاتمی تو صحبتای رونمایی حرف از جوانی نخبه زد که ساخت این سامانه مدیون این فرد گمنامه یعنی کی میتونه باشه؟ دمت گرم خداحفظت کنه و ذهنتو پربارتر
    • شیخ ممد IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      7 13
      احتمالا چینیه طرف
  • IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    10 97
    اروپا مستعمره لابی صهیونیسم جهانی است که در امریکا لانه کرده است.امریکا و فرانسه و انگلیس و المان نمی توانند از چنگال اختاپوس صهیونیسم سران غیر وابسته انتخاب کنند و ترامپ بعنوان نماد انها حرف های جالبی درباره دفاع از صهیونیسم زده که عمق جهالت و خیانت یک سیاستمدار را عیان می کند
  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    دست سپاه درد نکنه
  • IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    37 30
    اکثر کشورها در زمینه ساخت این نوع سلاحها اصلا تلاشی نمی کنن چون سیاستشون صلح با دنیاست. این وسط فقط ما و اسرائیل و آمریکا پول تلف می کنیم.
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      16 24
      البته اگر این توانمندیها نبود وقت ما هم برای تو وخانواده ات هدر نمیرفت و الان کنیز و غلام داعشی ها بودید نفهم...بفهم
    • ناصر IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      6 15
      دریغازعقل
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      5 8
      اگ عقلتو بکار بندازی متوجه میشی که این سامانه دفاعی هست نه هجومی. خدایا با کیا شدیم هشتاد میلیون
  • DE ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    60 40
    این اسباب بازیها منم دارم!!!!!!!
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      23 17
      البته توی آلبانی....
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    23 16
    خاک تو سربعضی ها انگار ایرانی نیستن حداقل به ایرانی بودنت که افتخارکن
  • احمد IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    20 13
    والا ما از موشکهای دشمن ترسی نداریم چون دقیق به هدف میخورن از خودیها میترسیم یهویی دیدی یه حلبی دفتاد رو سرمون
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    18 14
    تو فقر و فلاکت،تورم ....چندمیم
    • آراز IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      12 8
      هر قسمتی از امور مملکت دست یه عده خاصی هست. امور نظامی دست وزارت دفاع مثلا. قرار نیست کسی کارشو خوب انجام داد بخاطر نقص بقیه در کارشون، نتیجه اینارو بی ارزش جلوه بدیم. امیدوارم منطقی تر فکر کنیم
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      10 13
      از خودت میتونی بپرسی که چرا رای درست و حساب ندادی... بعد از روحانی و غرب زده‌های واداده و به اصطلاح اصلاح طلبان بپرس... بچه انقلابی ‌ها امتحانشون رو تو شرایط سخت دادن و کارشون رو در زمینه دفاعی میتونی ببینی... پراید هم نمونه مشت کار دولت.... این دولت از اول هم همین بود میتونی رجوع کنی به توزیع اولین سبد کالا !!!!!
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    28 4
    این سامانه.پدافند هوایی برای کی.می خواهیم. .چرادرسوریه ازآن استفاده نمیشود برای پز دادن است یا برای دفاع از نیروهای ایرانی مستقر درسوریه وعراق. ‌.باران می خواهم به. بشنم ببارد.
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      4 19
      هیچ کشوری سلاح‌های دست اول و درجه یک خودش رو به کشورهای دیگه نمیده و در کشورهای دیگه مستقر هم نمیکنه. البته سامانه ۳ خرداد میتونه کاملا کافی باشه. کاش این کار رو بکنن. بچه‌های این مرز و بوم اونجا بی دفاع نباشن. گرچه خودشون مدافعن.
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    23 13
    پدافند موشکی بدرد سرزمین کوهستانی ایران نمی خوره باید روی نیروی هوایی کار کرد...
  • US ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    5 18
    خخخخخ عجب
    • IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      7 23
      خخخخخخخخخخخخخخخ. او مرض
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    10 2
    احسنت بر ذکاوت و هوش و غیرت ایرانی با این سامانه ای که ساختن.روزی برسه که انشاالله امریکا و جیره خوارش مثل یک سگ به دست و پای ایران بیفتن و التماس کنن.
  • ابراهیم IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    14 26
    با سلام وقتی این کامنت ها رامیخونم یه سئوال برام پیش میاد چند نفر از کسانی که کامنت گذاشتن ایرانی هستند وچند نفر از البانی یا اسرائیل و عربستان کامنت میزارن آخه مگه میشه حتی یه سلول ایرانی تو وجود آدم باشه وبر علیه مردم و کشور خودش نظر بده اونم با این شدت /؟؟؟
    • MD ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      7 27
      آنکارا و باکو را جا انداختنی. گله های سایبری از تل آویو و آلبانی و آنکارا و عربستان شدیدا فعال هستند.
    • شکیب IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      1 0
      دوست عزیز جوابت اینه اون دوستان حروم زاده هستن
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    14 4
    درود بر وزارت دفاع و سازنده های سامانه دفاعی باعث افتخاری هر کدام از رزمندگان اسلام بنوعی برای این کشور افتخار می آفریند ممنونیم
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    0 10
    تو دریا هم بجای ناو هواپیما بر ناو پهباد بر بسازید کم هزینه و کم جاتر و عملیاتی ترِ
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    6 6
    این دستآورد دشمن خرد کن بود- آفرین
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    7 7
    امیدوار کننده ترین قشمتش اینه که کبی کاری نکردن بهترین قسمت ها از نکنولوژی غرب و شرق استفاده کردن مثلا لانچرها شبیه باتریوت و از لانچ گرم استفاده میکنه و موشک صیاد چهار در واقع توسعه یافته موشک استاندارد و از اون طرف شباهتهایی با سیستم های رادری اس 400 داره و از رادار های بشتیبان خاص ایران و کد های خاص ایران استفاده میکنه و غیر قابل بیشبینی برای بقیه خوبه که مثل چین کره شمالی دگم نبودن که عینا شبیه اس سیصد روسی بزنن محصول منحصر بفرد با بهترین قابلیتهای غرب و شرق
  • mansour IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    3 3
    ای ول افرین
  • سروش IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    3 3
    سلام برای اثبات باور پذیری توانایی این سامانه، در ابتدا تست هدف گیری و انهدام موشک و هواپیما ی رادر گیریز نمایش داده شود. در عمل هم در سوریه یا عراق استقرار یابد تا پس شکار F35 همگان توانایی آن را باور کنند. خط تولید را هم نمایش دهند همانند سامانه سوم خرداد
  • سید مهدی US ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    8 10
    خانه از پای بست ویران است، خواجه به فکر نقش ایوان است
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    22 6
    چطور ممکنه تمام کتب دینامیک و استاتیک و مقاومت مصالح و CFD چاپ امریکا باشه اونوقت ما با مطالعه اونها و به کمک کامپیوتر و نرم افزارهای امریکائی چیزی بسازیم که از نمونه اصلی قوی تره؟!؟خواهشا واقع نگر باشید
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      2 2
      اشتباه مثبت دادم
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
      2 22
      چطور ممکنه کفش و جوراب و لباس و تجهیزات ورزشی یک تیم ورزشی ساخت یه کشور دیگه باشه، بعد تو یه مسابقه ورزشی بتونه تیم همون کشور رو شکست بدن. اصل داشتن امکانات خوب بر کسی پوشیده نیست. مسئله مهم نحوه استفاده از امکانات هست.
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    5 3
    خدا رو شکر. خدا بر ایمان و همت فرزندان واقعی ایران اسلامی اضافه کند.
  • پژمان IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    7 1
    یخورده ام برای نیروی هوایی مایه بزارید.....این فانتوم ها گناه دارن بخدا....بیگاری کشیدن از این بازنشسته ها معصیت داره...خدارو خوش نمیاد.
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    13 0
    اس300 هارو صادر کنید با پولش باور تولید کنید
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    3 21
    سلام بر دانشمندان و زحمت کشان صنعت دفاعی، خدا نگه دار شما باشد، انشاالله روزی برسد که ضدهوابی بسازیم که ماهواره های جاسوسی آمریکا و ایراییل جنایتکار را در ارتفاع پایین را بتوانیم منهدم کنیم. به امید آن روز
  • یوسف اکبری از همدان IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    15 1
    کاش یک فکری هم به حال پراید می کردید که این همه کشته نده
  • ت IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    1 1
    مشرق در خواب بیند \نبه دانه
  • ایرانی IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    1 0
    ننگ بر هر مدل وطن فروش بی هویت. احسنت بر غیور مردان نظام.
  • ehsan IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
    0 0
    هرچیزی لا‌زم باشه میسازیم بشرطیکه اروپا و امریکا رو دور نگه داریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس