کد خبر 985990
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
ترامپ نمایه

رئیس‌جمهور آمریکا واکنش منفی دانمارک به پیشنهاد خرید «گرینلند» را «زننده» توصیف کرد و گفت کپنهاگ نباید اینطور با واشنگتن صحبت می‌کرد.

به گزارش مشرق، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه واکنش دانمارک به پیشنهاد واشنگتن برای خرید جزیره «گرینلند» را «زننده» و توهین‌آمیز توصیف کرد.

بیشتر بخوانید:

چرا ترامپ به دنبال خرید گرینلند است؟

ترامپ و روش‌های قرن نوزدهمی خرید زمین

ترامپ که در محوطه کاخ سفید در جمع گروهی از خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ به سؤالی در مورد دلیل لغو سفرش به دانمارک بعد از رد پیشنهاد خرید گرینلند، گفت: «بیانیه نخست‌وزیر [دانمارک]... که گفت این ایده مضحکی است، زننده بود. فکر کردم که بیانیه نامناسبی داده‌اند. او کافی بود بگوید "نه، ما [به این معامله] علاقه‌ای نداریم". نمی‌توانیم بگذاریم با ایالات متحده آمریکا همانطوری رفتار کنند که در دوره رئیس‌جمهور [باراک] اوباما رفتار می‌کردند. فکر کردم که این روش قشنگی برای حرف زدن نیست. می‌توانستند فقط بگویند "نه".»

وی افزود: «سال‌های سال است که این ایده مطرح است. "هری ترومن" [رئیس‌جمهور اسبق آمریکا] هم ایده گرینلند را داشته است. دیگران هم این ایده را داشته‌اند. سابقه‌اش به اوایل ۱۹۰۰ می‌رسد. اما هری ترومن قویا معتقد بود که این ایده خوبی است. من هم فکر می‌کنم این ایده خوبی است، چون دانمارک دارد هر سال ۷۰۰ میلیون دلار بابت این [منطقه] از دست می‌دهد. [این منطقه] هیچ نفعی برای آن‌ها ندارد. اما کافی بود فقط بگویند "نه، ترجیح می‌دهیم این کار را نکنیم" یا "ترجیح می‌دهیم در موردش صحبت نکنیم". نباید بگویند "این ایده مضحکی است".»

رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: «مخاطب او (نخست‌وزیر دانمارک) من نیستم، بلکه ایالات متحده آمریکاست. شما با آمریکا اینطور صحبت نمی‌کنید، دستکم در دوران من. آن در دوره رئیس‌جمهور اوباما بود که در فیلیپین هم به او اجازه فرود ندادند و در موارد مختلف با او رفتار بسیار بدی داشتند... می‌توانند با او هر رفتاری که می‌خواهند داشته باشند، به خودش مربوط است. اما نمی‌توانند با ایالات متحده چنین رفتاری داشته باشند و بگویند "چقدر مضحک است".»

هفته گذشته رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که ترامپ در جمع گروهی از اعضای کابینه ایده خرید گرینلند را که تحت حاکمیت دانمارک است، مطرح کرده است. در واکنش به این گزارش‌ها، «مته فردریکسن» نخست‌وزیر دانمارک این ایده را مضحک خواند و گفت گرینلند فروشی نیست.

پس از این اظهارات، ترامپ که قرار بود به زودی به کپنهاگ سفر کند، اعلام کرد از آنجا دانمارکی‌ها تمایلی به صحبت در مورد فروش گرینلند ندارند، او تصمیم گرفته سفرش به این کشور را به زمان دیگری موکول کند. فردریکسن در پاسخ به این تصمیم ترامپ، گفت این موضع واشنگتن مایه «تأسف و غافلگیری» اوست، چراکه دو کشور متحدین دیرینه یکدیگر به شمار می‌آیند. وی با این حال تأکید کرد که موضعش در مورد فروش گرینلند تغییری نکرده است.

گرینلند که بزرگترین جزیره جهان است و در نزدیکی قطب شمال واقع شده، از چند دهه پیش مورد توجه سیاستمداران آمریکایی قرار داده است. واشنگتن چند بار تلاش کرده تا نظیر خرید آلاسکا از اتحاد جماهیر شوروی، این منطقه پهناور را نیز از دانمارک خریداری کند. حاکمیت آمریکا بر این منطقه، توان این کشور برای ضربه زدن به روسیه و چین در یک جنگ احتمالی را به شدت افزایش می‌دهد. کنترل این منطقه از منظر گردشگری و منابع طبیعی نیز مزایای گسترده‌ای برای آمریکا به همراه دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
    0 0
    یک ماه تحریمشون کنه مجبور میشن دانمارک رو هم بهش دو دستی تقدیم کنن
  • قریشی IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
    0 0
    هژمونی و اعتبار امریکا سالهاست از صدقه سر ایران و سپاه در هم ریخته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس