کد خبر 985876
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۰
گرینلند

پس از آن که نخست وزیر دانمارک ایده خریداری جزیره گرینلند از سوی آمریکا را پوچ و مضحک ارزیابی کرد، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفت که سفر اوایل سپتامبر خود به دانمارک را لغو کند.

به گزارش مشرق، نخست وزیر دانمارک با رد پیشنهاد ترامپ، گفت که «گرینلند فروشی نیست. گرینلند به گرینلند تعلق دارد.»

بیشتر بخوانید:

واکنش دانمارک به پیشنهاد ترامپ برای خرید گرینلند

ناکام از خرید گرینلند؛ ترامپ سفر به دانمارک را لغو کرد

چرا ترامپ به دنبال خرید گرینلند است؟

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که زمانی معامله‌گر املاک در نیویورک بوده است، سودای معامله بزرگ‌ترین زمین در کارنامه کاری خود را دارد. واکنش او به نخست وزیر دانمارک نشان می‌دهد که او به سنت روسای جمهور قرن 18 میلادی آمریکا قصد داشته و دارد جزیره بزرگ گرینلند را از دانمارک بخرد و آن را به خاک آمریکا اضافه کند.

 چرا ترامپ دست روی گرینلند گذاشته است؟

شاید در وهله اول به نظر برسد که خرید یک منطقه و الحاق آن به خاک آمریکا دیگر اقدامی غیرمنتظره و به قولی از مدافتاده در عرصه سیاست بین‌الملل باشد اما اقدامات تعجب‌برانگیز بین‌المللی آمریکا بخصوص در دوران روسای جمهور عجیب‌وغریبی مانند هری ترومن و یا دونالد ترامپ چندان هم با تعجب مردم در قرن 20 و 21 میلادی مواجه نمی‌شود.

آمریکا البته ید طولایی در مسئله خرید زمین برای تشکیل یک کشور دارد. از سال 1803 و زمان ریاست جمهوری «توماس جفرسون» که ایالت لوئیزیانا در مذاکره با ناپلئون در ازای 15 میلیون دلار از فرانسه خریداری شد، مناطق زیادی از قاره آمریکا بعدها از کشورهای استعمارگر اسپانیا، فرانسه و پرتغال برای تشکیل شدن آمریکای امروزی خریداری شد و درنهایت در آخرین مورد در سال 1917، جزایر ویرجین که از مستعمرات سابق دانمارک بودند توسط آمریکایی‌ها خریداری شدند تا مبادا در جنگ جهانی اول از آن‌ها برای حمله به ایالات‌متحده استفاده شود.

رابطه پیشنهاد خرید گرینلند با خودشیفتگی ترامپ

با این ‌حال این آخرین پیشنهاد خریداری ملک توسط دولت آمریکا نبوده و هری ترومن رئیس‌جمهور آمریکا در زمان جنگ جهانی دوم در سال 1946 به دانمارک پیشنهاد داد که گرینلند را به قیمت 100 میلیون دلار بخرد. این پیشنهاد در نشست سازمان ملل مطرح شد و البته نخست‌وزیر دانمارک با این پیشنهاد مخالفت کرد. حالا بعد از 73 سال دوباره توسط رئیس‌جمهور ملاک آمریکا تکرار شد. البته به گفته شبکه خبری «سی.ان.ان» پیش‌ از این نیز یک‌بار دیگر در سال 1867 چنین پیشنهادی توسط «ویلیام هری سیوارد» وزیر خارجه وقت آمریکا، بیان شده بود.

بدین ترتیب ترامپ سعی دارد بدین‌وسیله یک یادگاری بسیار بزرگ از خود در تاریخ آمریکا به‌جا بگذارد. بااین‌حال این پیشنهاد، آن‌هم در سال 2019 و در زمانی که جمعیت 60 هزار نفری مردم گرینلند در سال 2008 در رفراندومی رأی به استقلال بیشتر از دانمارک داده‌اند، مانند سایر پیشنهادات و سیاست‌های ترامپ آن‌قدر احمقانه به نظر می‌رسد که نخست‌وزیر دانمارک این ایده را «مضحک» توصیف می‌کند.

مت فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک بیان کرد: «گرینلند برای فروش نیست. گرینلند دانمارکی هم نیست. گرینلند متعلق به گرینلندی‌ها است. من قویاً امیدوارم که این مسئله به‌صورت جدی مطرح نشده باشد.»

این در حالی است که به نظر می‌رسد ترامپ برای خرید این منطقه بسیار جدی است و از کلمات تخصصی صنف مشاوران املاک برای خرید این جزیره استفاده می‌کند. او روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران تأیید کرد که به‌تازگی در مورد این موضوع بحث‌هایی را مطرح کرده اما این کار جزو اولویت‌هایش نیست. ترامپ به خبرنگاران گفت: «این موضوع پیش آمد و .... ازنظر استراتژیکی جالب‌توجه است.»

او همچنین بیان کرد که «این معامله، یک معامله ملکی بسیار بزرگ است. کارهای بسیار زیادی می‌توان انجام داد. این جزیره دانمارک را به‌شدت آزار می‌دهد به خاطر این که آن‌ها هرسال در حدود 700 میلیون دلار برای حمایت از این جزیره هزینه می‌کنند». ترامپ در ادامه بیان کرد: «پس این هزینه زیادی برای دانمارک دارد اما ازنظر استراتژیکی برای ایالات‌متحده خوب است. و ما متحد بزرگی برای دانمارک هستیم و از دانمارک حمایت می‌کنیم.»

ترامپ قرار بود ماه آینده به کپنهاک سفر کند و موضوع این سفر نیز مسائل مربوط به قطب شمال بود و در این جلسه قرار بود با کیم کیلسن نخست‌وزیر گرینلند نیز که منطقه خودمختار دانمارک است گفت‌وگو کند.

کودلاو که مشاور اقتصادی کاخ سفید است در روز یکشنبه و قبل از صحبت‌های ترامپ در جمع خبرنگاران مسئله خرید گرینلند را تأیید کرده و به فاکس نیوز گفت: «نمی‌خواهم نتیجه را حدس بزنم. من فقط می‌گویم که رئیس‌جمهور که مسائلی راجع به معامله املاک می‌داند، می‌خواهد نگاهی به معامله گرینلند داشته باشد.»

کودلاو هدف اصلی از خرید گرینلند را نیز پنهان نکرده و بیان کرده است که این جزیره سرشار از منابع طبیعی و معدن‌های باارزش است. درعین‌حال قرارداد نظامی مشترک بین آمریکا و دانمارک که در سال 1951 بسته شده، این حق را به آمریکا می‌دهد که به پایگاه هوایی تولی در شمال گرینلند دسترسی داشته باشد.

این پایگاه از این جهت مهم است که یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های هوایی آمریکا در دایره قطبی بوده و ایستگاه راداری و استماعی دارد که در آن در حدود 600 پرسنل نظامی آمریکا مستقر بوده و نقش مهمی در سیستم دفاعی جهانی آمریکا ایفا می‌کنند.

این در حالی است که پس ‌از این که ترامپ پیشنهاد خرید گرینلند را داد، مردم این منطقه به شدت برآشفته شده‌اند. رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که ساکنان این منطقه که در چند سال اخیر و به‌خصوص سال جاری با معضل آب شدن یخ‌های قطبی و گرمایش زمین – یعنی همان معضلی که ترامپ آن را نادیده گرفته و از اساس آن را رد می‌کند - روبه‌رو بوده‌اند، حالا بیان می‌کنند که ما فروشی نیستیم. نه ما و نه خاکمان فروشی نیستیم. آن‌ها بیان کرده‌اند که ایده خرید یک منطقه و یا یک جزیره و یا حتی مردم، متعلق به دوران استعمار و یا برده‌داری است.»

سیاستمداران دانمارکی و گرینلندی نیز به نوبه خود پست‌های توئیتی و اینترنتی متعددی در مسخره کردن این پیشنهاد ترامپ منتشر کرده‌اند. آن‌ها بیان کرده‌اند که اگر سخت نبود باور می‌کردند که به‌جای فصل تابستان، در حال حاضر بهار است و این حرف هم دروغ آوریل رئیس‌جمهور آمریکا است. یکی دیگر از نمایندگان گرینلند نیز بیان کرده است که ایده فروختن 50 هزار نفر از مردم این جزیره دیوانگی محض است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس