ناکام از خرید گرینلند؛ ترامپ سفر دانمارک را لغو کرد

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید حال که نخست‌وزیر دانمارک علاقه‌ای به فروش گرینلند ندارد، او هم دلیلی برای سفر به کپنهاگ نمی‌بیند.

به گزارش مشرق، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا با انتشار پیامی توئیتری دلخوری خود را از بابت عدم موافقت دانمارک با پیشنهاد وی مبنی بر خرید گرینلند، نشان داد.

وی در این پیام سفری را که قرار بود طی ۲ هفته آتی به دانمارک داشته باشد، لغو کرد.

بیشتر بخوانید:

در این پیام می‌خوانیم: دانمارک کشوری بسیار خاص با مردمی محشر است. اما با توجه به اظهارات «مت فردریکسن» نخست‌وزیر این کشور مبنی بر عدم تمایل برای بحث پیرامون فروش گرینلند، دیدار برنامه‌ریزی‌شده برای 2 هفته آتی را به زمان دیگری موکول می‌کنم.

اظهارات ترامپ در حالی مطرح می‌شود که وی پیشتر گفته بود خرید گرینلند اگرچه تصمیمی راهبردی است اما اولویت نخست من تلقی نمی‌شود.

نخست‌وزیر دانمارک روز سه‌شنبه گفته بود گرینلند آن طور که رئیس‌جمهوری آمریکا تصور می‌کند؛ فروشی نیست و این پیشنهاد اصولاً پوچ و بی‌معنی است.

وی در تکمیل اظهارت خود تاکید کرد: گرینلند فروشی نیست. گرینلند دانمارکی هم نیست. گرینلند به مردم خود گرینلند تعلق دارد. امیدوارم این پیشنهاد جدی نباشد.

 گرینلند بزرگترین جزیره کره زمین و بخشی از قاره آمریکا به حساب می‌آید اما پس از قرن نوزدهم مستعمره دانمارک بوده و کم و بیش اروپائی است. بیشتر مردمان گرینلند از نژاد بومیانی هستند که قرن‌ها پیش از کانادا به این جزیره نقل مکان کرده‌اند.

گرینلند از سال ۲۰۰۸ خودمختاری‌اش بیشتر شد. اما از آنجا که هنوز بخشی از کشور پادشاهی دانمارک است، بسیاری از تصمیم‌های بین‌المللی‌اش را آن کشور اختیار می‌کند.

گفتنی است گرینلند برای آمریکا اهمیتی راهبردی دارد و واشنگتن تجهیزات ردیابی موشکی خود را آنجا مستقر کرده است- تجهیزاتی که می تواند علیه روسیه به کار رود.

آمریکا همچنین موفق شد در سال ۲۰۱۸ گرینلند را متقاعد کند که ساخت فرودگاه‌هایش را به چین ندهد. اقدامی که برای جلوگیری از نفوذ چین در این کشور قلمداد شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    0 6
    انشاالله نابود خواهد شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس