روزنامه

کارشناسان معتقدند که تولید مسکن توسط دولت در کنار اخذ مالیات از خانه های خالی، تاثیر قابل توجهی در کاهش قیمت مسکن و خانه دارشدن اقشار متوسط و ضعیف جامعه خواهد داشت.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** هاشمی طبا:اگر برجام در دوره قاجار امضا می شد، ترکمنچای به ایران تحمیل نمی شد!

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم «مصطفی هاشمی طبا» کاندیدای اصلاح طلب انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ نوشت:«عقد قرارداد ترکمانچای که پس از اصرار برخی افراد به فتحعلی‌شاه برای حمله به قوای روس و متعاقبا شکست ایران که به تصرف قفقاز و آذربایجان از سوی روس‌ها انجامید و سپس اجبار ایران برای عقد قرارداد که رسما اراضی ایران به روس‌ها واگذار شد و همراه آن غرامت هنگفتی همراه با تحقیر به ایران تحمیل شد. اگر در آن موقع تدبیر لازم مانند برجام اتخاذ می‌شد، چنین حقارتی تاریخی همراه با ازدست‌دادن سرزمین‌هایی اسلامی به ایران تحمیل می‌شد؟».

«علی اکبر ولایتی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از حامیان برجام در سال ۹۴- خرداد ۹۷- گفت:«یکی از اشکال های برجام نداشتن متن فارسی بود که احساس حقارت به انسان دست می‌داد. حتی عهدنامه‌های گلستان و ترکمانچای هم با آن متن ذلت بار نسخه فارسی داشتند اما درباره برجام این انجام نشد».

در روزهای گذشته نیز «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی و از حامیان برجام در مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» گفت:«نباید برجام را امضا می کردیم».

خسارت برجام و بی دستاوردی آن آنچنان آشکار و عیان شده است که حتی حامیان دیروز نیز به جمع منتقدان پیوسته اند.

علاوه بر این دولتمردان تاکنون بارها بر بی دستاوردی این توافق اذعان کرده اند. اما با اینحال فعالین اصلاح طلب همچنان مشغول بزک این توافق خسارت بار هستند.

** قیمت مسکن ۱۱۰ درصد افزایش یافت؛حتی ماکت مسکن اجتماعی هم ساخته نشد!

روزنامه مردم سالاری در گزارشی با عنوان «بحران مسکن چشم انتظار تصمیم دولت» نوشت:«میزان افزایش قیمت زمین مسکونی خالی یا ملک مسکونی کلنگی در شهر تهران، حتی از افزایش قیمت ارز هم بیشتر بوده است! بنا به آخرین گزارش مرکز آمار ایران، میزان افزایش قیمت زمین در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته، حدودا ۱۷۵ درصد بوده است. این آمار به تنهایی وضعیت آشفته‌ بازار مسکن و سطح سوداگری در این بازار را نشان می‌دهد. در بازار مسکن دقیقا چه می‌گذرد؟».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:« طبق گزارش مرکز آمار ایران، در بهار امسال، قیمت خرید و فروش آپارتمان مسکونی در سطح شهر تهران نسبت به بهار سال گذشته حدودا ۱۱۰ درصد افزایش یافته است. آیا مصرف‌کنندگان واقعی، درآمدهایشان کفاف این را می‌دهد که از پس این افزایش قیمت برآیند؟در تیرماه امسال، طبق گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت هر مربع واحد مسکونی در شهر تهران به بیش از ۱۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسیده است. این عدد نجومی است و بسیاری از مشتریان عملا با شنیدن این قیمت‌ها، عطای حضور در بازار مسکن را به لقایش می‌بخشند».

مردم سالاری در ادامه نوشت:«بدون مداخله دولت در بازار مسکن، نه تنها مشکل قیمت‌ها بالای آپارتمان‌های مسکونی حل نمی‌شود، بلکه به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری در ساخت مسکن، بستر افزایش قیمت‌ها در سالیان آتی نیز فراهم می‌شود.برای جلوگیری از یک بحران شدید و طولانی در بازار مسکن، دولت باید در این بازار، دست به قیمت‌گذاری بزند و این قیمت‌گذاری باید تمام زنجیره‌های تأمین مسکن از زمین تا مصالح ساختمانی و نهایتا قیمت خرید و فروش آپارتمان مسکونی و اجاره‌بها را دربرگیرد. دست روی دست گذاشتن و عدم مداخله در قیمت‌گذاری، تنها بحران مسکن را حادتر می‌کند».

گفتنی است روحانی-خرداد ۹۲- در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری گفت:«تامین مسکن ارزان برای جامعه جزو برنامه‌های دولت تدبیر و امید است».وی همچنین در همان روزها تاکید کرد:«مسئله مسکن در اولویت دوم جوانان [برای ازدواج] است که به آن توجه ویژه‌ای دارم. همین مشکل اقتصادی بسیاری از ازدواج‌ها را به طلاق رسانده است». روحانی در سال ۹۲ علی‌رغم انتقادهایی که به طرح مسکن مهر داشت در چندین نوبت قول داد که تا پایان فعالیت دولت یازدهم، طرح مسکن مهر تکمیل خواهد شد.

«عباس آخوندی» وزیر سابق راه و شهرسازی نیز- مرداد ۹۲- در جلسه‌ رأی اعتماد مجلس گفت:«شخص من هرگز با مسکن مهر مخالف نبوده و نیستم و من جزو اولین کسانی بودم که این موضوع را وارد نظام برنامه‌ریزی ایران کردم». همین شخص در سالهای بعد در اظهارنظری بی ادبانه، مسکن را مزخرف! نامید.

دولتمردان از سال ۹۲ وعده دادند که مسکن اجتماعی برای مردم ایران ساخته می شود اما حتی ماکت این طرح نیز ساخته نشد، چه برسد به افتتاح و تحویل واحدها به مردم!

علاوه بر این دولت تاکنون هیچ اقدام قابل توجهی درخصوص اخذ مالیات از واحدهای خالی انجام نداده است.

کارشناسان معتقدند که تولید مسکن توسط دولت در کنار اخذ مالیات از خانه های خالی، تاثیر قابل توجهی در کاهش قیمت مسکن و خانه دارشدن اقشار متوسط و ضعیف جامعه خواهد داشت.

** تورم افسار گسیخته، صدای روزنامه حامی دولت را هم درآورد

روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «این سیب زمینی اشک درمی آورد!» نوشت:«قیمت سیب زمینی نسبت به خرداد سال گذشته، ۳۱۳ درصد افزایش یافته است. قیمت پیاز نیز ۱۵۰ درصد افزایش داشته است. این بار سیب زمینی رکورددار افزایش قیمت نسبت به خرداد سال ۹۷ در میان ۵۵ کالای اساسی است. اما در این میان کالاهای اساسی دیگری نیز از تورم در امان نبوده اند...مطابق آمار در خردادماه ۹۸ قیمت خرما افزایش ۲۳۰ درصد،گوجه فرنگی افزایش ۱۴۰، گوشت گوسفندی افزایش ۱۰۵ درصدی و برنج افزایش ۷۵ درصدی داشته است».

روزنامه آرمان چندی پیش در یادداشتی با عنوان «آیا حسن روحانی بدشانس است؟» نوشت:«می‌گویند رئیس‌جمهور روحانی بدشانس است. ترامپ، سیل، زلزله و ملخ همه از نشانه‌های بدشانسی حسن روحانی است! اما آیا واقعاً می‌شود سرنوشت یک کشور را به شانس گره زد؟ نه؛ اداره کشور هیچ ارتباطی با شانس ندارد. امور تنها با تدبیر و عقلانیت اداره می‌شود و به‌سمت پیشرفت حرکت می‌کند…شانس هیچ جایی در ایفای وظیفه دولتمردان ندارد. نه‌تنها روحانی بلکه هر رئیس‌جمهور دیگری هم دچار این حوادث می‌شد، نمی‌شد او را بدشانس نامید. لطفاً بی‌تدبیری را بدشانسی ننامیم».

متاسفانه تمام ظرفیت دولت در وزارت خارجه خلاصه شده و تمام ظرفیت وزارت خارجه نیز در برجام خلاصه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    32 3
    برجام با شرایط فعلی ترکمانچای را روسفید کرد
    • سید IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
      15 0
      هاشمی طبا راست می گوید! اگر غربی ها در زمان قاجار می دانستند که سیاسیون ایران را با بدتر از ترکمانچای و گلستان هم می توان قانع کرد، که مگر دیوانه بودند که با ترکمانچای موضوع را تمام کنند! همچنان که اکنون آمریکا را طمع برداشته که با این دولت ایران می توان قراردادی به مراتب تحقیرآمیزتر از برجام هم بست! علی برکت اللّه!!
    • IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
      5 1
      برجام باید در کنار قراردادهای ترکمنچای و گلستان در کتب درسی دانش آموزان گنجانده شود تا درس عبرت نسل های آینده باشد.
  • amin3d@gmail.com IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    1 2
    جاااااااااااااااااااااااااااااااااانننننننننننننننننننننننننننننننننمممممممممممممممممممممم به اینهمه خوشبختی و خوشوقتی و خوشی و خرمی و شادکامی
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    8 1
    هاشمی طبا خوب بود دوره ترکمنچای بدنیا میامدی .
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    9 1
    برجام که بدتره.
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    5 0
    واقعأ.
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    11 1
    همین مونده بود هاشمی طبا هم نظر بده که داد
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    10 0
    برجام. توسعه وپیشرفت ایران را چندین سال عقب انداخت.. وقتی که تفکر نفوذ. بر راهبرد دولت چیره میشه.وتوافقی مثل بر جام. به وجود میاد
  • DE ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    12 0
    هاشمی‌طبا: اگر برجام در دوره قاجار امضا می‌شد، ترکمنچای به ایران تحمیل نمی‌شد!/ خب آی کیو در دوره قاجار که هنوز اتم متم توتوله گاو حسن چه جوره نه سیلندر داره نه پیستون !...که اختراع نشده بود. حرفا میزنی ها .هاشمی طبا تند تر از آنکه فکر کند حرف میزند.
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    12 0
    خیلی بده که آدم تا لب گور هم از باطل دفاع کند آن هم وقتی عاملان آن باطل هم به خبط خود اعتراف داشته باشند
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    13 0
    هاشمی طبا، با ای جوکهاش باعث خنداندن مردم میشه. بدهم نیست بیشتر جوک بگو لطفا. تا زیاد به خسارت برجام فکر نکنیم.
    • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
      3 0
      احسنت
  • ناشناس IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    1 0
    اقای هاشمی طبا ..اصلا باید برجام در دوران جنگهای ایران روم امض میشد
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    7 2
    آن سه ننگی که به پیشانی ایران زده اند / ترکمنچای و گلستان و سپس برجام است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس