کد خبر 985456
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱
چرا نام «گریس 1» به «آدریان دریا» تغییر کرد؟

طی روزهای گذشته جمهوری اسلامی ایران نام سوپر نفتکش گریس 1 را به آدریان دریا تغییر داد. پشت این تغییر نام منطق و دلیل ویژه‌ای نهفته است.

به گزارش مشرق، حدود 6 هفته پیش و در روز 4 جولای شاهد آن بودیم که نیروی دریایی سلطنتی انگلیس در آب‌های نزدیک به تنگه جبل‌الطارق نفتکش گریس 1 حامل نفت ایران را توقیف کرد.

بیشتر بخوانید:

مقصد نفتکش «گریس ۱» کجاست؟

بعد از این اقدام انگلیسی‌ها دلیل توقیف این نفتکش را اجرای تحریم‌های اروپا علیه سوریه عنوان کرده و مدعی شدند که نفتکش گریس‌1 در حال حمل نفت به برای دولت دمشق بوده است.

پس از تلاش‌های طولانی از سوی وکلای نفتکش حکم آزادی آن در روز پنجشنبه توسط دادگاه عالی جبل‌الطارق صادر شد و این نفتکش شب گذشته حرکت خود را به سوی آب‌های بین‌المللی آغاز کرد.

جمعه‌ای که گذشت ایران رسما اعلام کرد که نام گریس 1 را به «آدریان دریا» تغییر داده است و این نام از شب گذشته به طور رسمی از سوی مؤسسات رهگیری خطوط کشتیرانی نیز مورد استفاده قرار گرفته است اما چرا طرف ایرانی نام آدریان دریا را برای نفتکش آزاد شده از دست انگلیسی‌ها برگزید؟

ریشه نام آدریان از واژه یونانی "آدریانوس" یا "هادریانوس" است و این واژه نیز از ریشه اصلی "آدور" به معنی دریا یا آب گرفته شده است.

هادریانوس یا ادریانوس پادشاه امپراتوری رم در سده دوم پس از میلاد مسیح، در سال 122 میلادی یک دیوار در مرز رم با انگلستان باستان کشید که بعدها به دیوار هادریان یا با تلفظ امروزی‌تر آدریان مشهور شد.

این دیوار با هدف جلوگیری از حمله قبائل سلت انگلیس به رم ساخته شد و در حال حاضر نیز بقایای این دیوار در انگلستان موجود است.

طول این دیوار 117 کیلومتر بود و از رودخانه تاین از شرق انگلیس به یک خلیج کوچک در غرب این کشور به نام سالوی کشیده شده است.

دیوار هادریان از سنگ و کلوخ ساخته شده، عرض آن تا سه متر و ارتفاع از 5 تا 6 متر بوده است.

در طول این دیوار به فاصله  هر 5 مایل رومی معادل 8 کیلومتر قلعه‌های کوچکی با چند برج وجود داشته که از آنها برای نگهبانی و علامت دادن استفاده می‌شده است.

دیوار ادریان در سال 1987 به عنوان بخشی از مرزهای امپراتوری رم در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید.

*نفتکشی که منادی پیروزی ایران شد

می‌توان تصور کرد که با توجه به پیروزی طرف ایرانی در آزاد کردن سوپرنفتکش آدریان دریا از دست انگلیس این نفتکش نقش دیوار آدریان را برای ایران در برابر توطئه انگلیس در دریا ایفا کرد.

به عبارت دیگر آدریان دریا دیواری بود که از منافع ایران در برابر انگلیس حفاظت کرد ویکی از بهترین نام‌هایی بود که می‌شد بر  این نفتکش غول پیکر بعد از پیروزی در برابر غرب گذاشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    19 26
    پس از تلاش‌های طولانی از سوی وکلای نفتکش حکم آزادی آن در روز پنجشنبه توسط دادگاه عالی جبل‌الطارق صادر شد و این نفتکش شب گذشته حرکت خود را به سوی آب‌های بین‌المللی آغاز کرد. بازم دم حقوقدانها گرم
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
      11 27
      حقوقدانم داریم تا حقوقدان
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
      3 0
      اگر اسم این نفتکش رئیس علی دلواری گذاشته می شد انگل لیس ها بیشتر می سوختند!! قهرمان ملی کم نداریم...
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    14 4
    به جای سوپرنفتکش باید نوشته شود ابر نفتکش. سوپر واژه انگلیسی است و در اینجا آن را به اَبَر می توان ترجمه کرد
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    0 16
    چه عجب از این اسم های معنادار هم بلدن بزارن
  • IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    2 2
    اگه ایران فروش نفت را حق خود میداند وقدرت برخورد با مخل کنندگان حرکت نفتکشهارا دارد چرا باید این همه راه را دور بزندوجی پی اس خاموش کند ومخفیانه حرکت کند قشنگ اول مشتری ها را پیدا کنیم وبراشون محموله را بفرستیم وپولشو بگیریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس