تئوریسین خشونت

فیلم مستند «تئوریسین خشونت» که درباره دکتر سیداحمد فردید است به کارگردانی و نویسندگی محسن کوقان در نخلستان سازمان اوج رونمایی شد.

به گزارش مشرق، فیلم مستند «تئوریسین خشونت» تازه‌ترین محصول خانه مستند انقلاب اسلامی زندگی دکتر سیداحمد فردید متفکر معاصر ایرانی را به نمایش می‌گذارد که توسط سازمان اوج ساخته شده است.

بیشتر بخوانید:

دیدار با سید احمد فردید، فیلسوف غربزدگی

باز هم درباره دکتر فردید و فردیدی ها

در مراسم رونمایی و نمایش فیلم این مستند در تهران، مهدی نصیری به عنوان اولین سخنران پیش از نمایش فیلم، ضمن تشکر از سازمان اوج و کارگردان اثر، آقای کوقان و تهیه‌کننده آقای مطهر، گفت: این کمترین ادای دینی است که جمهوری اسلامی باید نسبت به مرحوم فردید باید انجام می‌داده است.

وی افزود: بالاخره باید جایی ثبت می شد که پس از پیروزی انقلاب، جریانی که مدعی جامعه باز و تساهل و مدارا بوده با یک استاد و معلم و متفکر و حکیم و انقلابی و پیرمرد و مسن ـ که نه در پی ریاست و مقامی بود و نه اهل کار سیاسی ـ به گونه ای برخورد و جوسازی کرد که کمتر کسی جرات تفوه به اندیشه ها و گرایش به ایده ها و افکار او را داشته باشد. 

نصیری خاطرنشان کرد: نه فردید به دنبال ایجاد فردیدیسم بود و نه هیچ یک از شاگردان و علاقه مندان به او دنبال چنین چیزی هستند بلکه «ایسم» و مکتب‌سازی اختصاص به خدا و پیغمبر و امام معصوم دارد و شیعه، هیچ شخصیت و اندیشمند غیر معصومی را مطلق و غیرقابل نقد نمی‌داند و اصل اجتهاد در شیعه معنایی جز این ندارد؛ تمام حرف این است که می گوییم ـ به خصوص به نسل جوان ـ که فردید مانند تعدادی دیگر از متفکران حرفهایی برای خواندن و تامل کردن دارد. 

وی افزود: افراد و متفکران زیادی در قبل و پس از انقلاب جذب حرف‌ها و اندیشه های فردید شدند و آن را جدی گرفتند و براساس آنها منشا آثار شدند که از جمله آنها شهید سید مرتضی آوینی بود والبته کتاب «غرب زدگی» جلال‌آل‌احمد هم از اندیشه های فردید بود. 

نصیری ادامه داد: حتی کسانی که بعدا با اندیشه فردید زاویه پیدا کردند تمام شهرتشان را از آثاری گرفتند که تحت تاثیر فردید نوشته بودند. و مرحوم دکتر شایگان با «آسیا در برابر غرب»، شایگان شد و نه با «زیر آسمان‌های جهان». 

وی با بیان اینکه برخی می گویند اندیشه فردید منجر به انفعال می‌شود، اظهار کرد: بهترین دلیل رد این حرف این است که اگر چنین بود باید مخالفان لیبرال فردید که با انقلاب اسلامی میانه‌ای نداشتند، بیش از همه از اندیشه‌های فردید استقبال می کردند  ولی می دانیم که آنها دشمن اصلی فردید بودند و از اندیشه فردید نه انفعال و کنش گریزی بیرون می آید و نه برخورد سطحی و سیاست زده با تمدن غرب و مدرنیته.   

نصیری اندیشه فردید را از آن جهت برای بااهمیت می‌داند که فکر می‌کند می تواند خلا و فتور و سستی غرب شناسی در جمهوری اسلامی  را جبران کند و ما را از گفتمان سطحی نقد صرفا اخلاقی و برخی از وجوه فرهنگی مدرنیته به نگاه ماهیت کاو و پرسش از ذات عمیقا خودبنیاد و نیست انگار مدرنیته رهنمون کند. 

وی افزود: یکی از مهمترین عناصر اندیشه فردید طرح مساله تفکر آماده گر و اصل مهم انتظار است که شهید آوینی هم از این عنصر قویا الهام گرفته است و می گوید فصل الخطاب و خاتمه دهنده وضع موجود عالم انسان کامل و حجت معصوم خداوند علیه السلام  است. 

مهدی نصیری در پایان با بیان اینکه این اندیشه ای بسیار راهگشا برای جمهوری  اسلامی می تواند باشد، تاکید کرد: از یک طرف مدعی تحقق اتوپیا فراتر از توان و ظرفیت یک حکومت و حاکمیت غیر معصوم و تحت فشار دنیای مدرن نشود و از طرف دیگر در حد توان خود به  زمینه سازی و آماده سازی ذهنها و جانها برای ظهور موعود همه ادیان و منجی انسان کمک کند.

گفتنی است احمد فردید که به دلیل نبود هیچگونه سند مکتوب از آثار و مطالعاتش به فیلسوف شفاهی ایران شهرت دارد از جمله متاثرین از اندیشه هایدگر فیلسوف شهیر قرن گذشته است.

کارگردان اثر تلاش داشته تا مخاطبان را با نوع تفکر و انگاره‌های اندیشه‌ای فردید آشنا کند و تأثیرات وی را در جامعه ایرانی به تصویر بکشد.

سازنذدگان این اثر عبارتند از:

تهیه‌کننده: مهدی مطهر، نویسنده و کارگردان: مهدی کوقان، فیلمبردار: امین عابدینی و مهدی رضایی، تدوین: مهاجر توحید پرست، تحقیق و پژوهش: محسن کوقان، محمدحسین پرستش و سعید امانی، بازنویسی متن: مجید قاسمی، مشاور رسانه ای: مصطفی بیات، تولید شده در خانه مستند انقلاب اسلامی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    7 0
    افرین. عالی بود استفاده کردیم
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    0 0
    با اینکه نسخه خلاصه شده مستند در این برنامه پخش شد اما به نظرم مستند جذاب و دیدنی بود . به اندیشه و زندگی فردید پرداخته بود و درگیری هایش با سروش رو هم به نمایش گذاشته بود . غیر از استاد نصیری آقای رهدار رجبی و عبدالکریمی هم صحبت کردن .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس