سپاه

«پیا هیچر» از زوایه نگاه خود به بررسی جایگاه ملی‌گرایی و معضلات اقتصادی ایران در میانه جدال تهران و واشینگتن پرداخته و سه گامِ منجر به تقویت سپاه را از زمان خروج آمریکا از برجام تشریح کرده است.

سرویس جهان مشرق- بن‌بست در سیاست خارجی آمریکا نسبت به قدرت منطقه‌ای ایران موجب شده گاهی نه تنها کاری از دست تصمیم‌سازان آمریکایی برنیاید، بلکه با اقدامات نمایشی یا عجولانه، عرصه را بر خود تنگ‌تر کنند.  

اندیشکده باسابقه شورای آتلانتیک در گزارشی به قلم پیا هیچر با عنوان «پویش فشار حداکثری در حال تقویت سپاه پاسداران است» به تاریخ ۱۱ آگوست ۲۰۱۹، اتفاقاتی که از زمان آغاز سیاست ترامپ مبنی بر فشار حداکثری به ایران رخ داده را بررسی کرده و به چند دلیل مدعی شده که ترامپ با این سیاست و علی رغم میلش، سپاه پاسداران را در داخل و خارج ایران تقویت کرده است.

پیا هِچر متخصص مسائل خاورمیانه و کارشناس روابط ایران و آمریکا است. وی در زمینه مسائل هسته‌ای نیز قلم می‌زند و تجربه همکاری با مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگه شیکاگو و مؤسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی (IISS) را در کارنامه دارد.

پیا هِچر متخصص مسائل خاورمیانه و کارشناس روابط ایران و آمریکا

۱- خروج از برجام، تأیید آمریکاستیزی بود

ترامپ با خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای، «ایدئولوژی ملی‌گرایانه و ضدامپریالیستی» را در ایران گسترش داد، یعنی همان چیزی که «محور مأموریت سپاه پاسداران انقلاب  اسلامی» است. نویسنده مدعی شده است بعد از ناآرامی‌های سال ۸۸ در ایران، سران سپاه پاسداران به این نتیجه رسیده بودند که خیلی از جوانان ایرانی دیگر با «زبان مذهبیِ» حکومت ایران ارتباط برقرار نمی‌کنند بنابر این ملی‌گرایی را در مرکز تبلیغات خود قرار دادند و حالا ترامپ با اقدام خود، تلاش آنها را به ثمر رسانده است.

نویسنده اذعان می‌کند ملی‌گرایی ارتباط زیادی با هدف ضدامپریالیستی سپاه دارد و پیش از این نیز در چند نقطه تاریخ ایران نیز این دو هدف منطبق شده بود، مثل دولت ملی‌گرای مصدق که با نفوذ غرب در صنعت نفت ایران در افتاد و سپس بر اثر «کودتایی با سازمان‌دهی ام‌آی۶ و سیا» برکنار شد. حالا به نظر  او افراشتن پرچم ایران بر فراز نفتکشِ توقیف‌شده انگلیسی اقدام هوشمندانه سپاه پاسداران در همین راستا بود و هم اینکه نشان می‌داد ایران در مقابل دولتی که استعمارگری‌اش در منطقه فراموش‌شدنی نیست، ایستاده است.

پیا هیچر پیام سپاه پاسداران را در حمله به پهپاد آمریکایی و توقیف کشتی انگلیسی «بسیار روشن» می‌داند: «ایران شاید از نظر نظامی دست پایین را داشته باشد، اما به هیچ وجه از مقابله به قدرت‌های امپریالیستی قدیم و جدید ابایی ندارد».

۲- تورم و فشار اقتصادی، ‌مردم را از غرب زده کرده است

از سال ۲۰۱۸ میلادی با بازگشت تحریم‌ها یا به قول ترامپ  «سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ»، ‌ تورم در ایران تا ۵۰% بالغ شد و این مسأله زندگی مردم را تحت فشار قرار داد. طبیعی بود که مردم وقتی می‌شنوند آمریکا «غیرقابل اعتماد و مستکبر» است، حالا از نظر احساسی هم آن را با جان و دل می‌پذیرند و این در شرایطی است که سپاه پاسداران با آمریکا سر سازش ندارد. پس مردم سپاه را در کنار خود می‌بینند.

۳- سپاه با مقابله نظامی با آمریکا در خلیج فارس محبوبیت می‌یابد

با توجه به دو مورد بالا، حالا سپاه پاسداران می‌تواند به راحتی پهپاد آمریکایی را در تنگه هرمز سرنگون کند و نه تنها از پیامدهای انتشار فیلم آن نگران نباشد، ‌ بلکه با این کار در داخل ایران نیز محبوبیت بیاید. بنابر این سیاست آمریکا در این یک سال و اندی کار را به جایی رسانده که مردم ایران سپاه پاسداران را در گسترش قدرت نظامی ایران در منطقه و حاکمیت بر امنیت تنگه هرمز،  تحسین و تشویق می‌کنند.

جمع‌بندی

تحلیلگر شورای آتلانتیک نهایتاً می‌نویسد ترامپ هم نتوانست جلوی سپاه را بگیرد و حالا سپاه پاسداران نشان داد که شعارهایش توخالی نیست و اگر نیاز باشد، کارهای زیادی از دستش برمی‌آید. «تا زمانی که ایالات متحده به این راهبرد ادامه دهد، جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحکیم می‌بخشد».

منابع

https://www.atlanticcouncil.org/blogs/iransource/maximum-pressure-campaign-is-bolstering-iran-s-revolutionary-guards

https://www.linkedin.com/in/piahecher

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    44 8
    الان نفوذیای داخلی از غصه دق میکنن و دنبال راههای جدید تخریب سپاه میگردن
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    14 6
    من هم به عنوان یک ایرانی با این تحلیل موافقم
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    74 9
    سپاه پاسداران ، نظامیان اجاره ایی از کشوری دیگر نیستند ایرانین و بچه های همین مردم و برای همین مردم تنشو جلوی گلوله می گذارن شهید سپاهی داریم که تولد تنها فرزندش را ندید و شهید شد شهید سپاهی داریم که پدر و مادر محتاج به کمکش را به خدا سپرده و در راه محافظت از جان مردمش و نوامیس ملتش و خاکش به شهادت رسیده و چقدر شرایط سختی که در گرما و سرمای شدید تحمل می کنند با حقوق ماهی 2.5 تا 4 تومان که ماهی 20 میلیون تومان هم بدن من خودم بشخصه جلوی گلوله نمی ایستم ارتش هم همینه ما ایرانی ها بخاطر تاریخ و اسلاممان مغروریم برای همین پشت سپاه و ارتشی هستیم که عزت مندانه ، غرورمان را حفظ می کند .
  • عيران آباد جنوبي DE ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    15 8
    چنانش بكوبم به گرز گران ، كه فولاد كوبند آهنگران .
  • محمد طاها IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    حلال واری این سپاه هم نعمتی گرانبها در این زمانه ماست
  • امیر IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    10 6
    سلام. من فکر میکنم ایران الان دیگه باید از شرکتهای بیمه پول بگیره بابت مخارج امنیت تنگه خومون.. چون نمیشه ما تامین کنیم اونا سودشا ببرن.. یا یه عوارضی چیزی.. از کشورهایی که تنش افرینن بیشترر
  • حامد IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    16 9
    زنده باد سپاه اسلام مرگ بر آمریکا و حامیانش
  • IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    4 9
    اعتراف این تحلیل گر از سر دوستی با ملت ایران نیست. او مانند عده دیگر ی از سیاستمداران غربی صهیونیستی اعتقاد دارند سر ایران را باید فعالیت های فرهنگی هنری برید و نه با عملیات های تند و سخت
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    5 2
    باشه حتما
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    12 12
    به کوری چشم شما سپاه همیشه محبوب بوده است ما سخن امام خودمان را فراموش نمی کنیم که فرمود ای کاش من هم یک سپاهی بودم . لعنت به امریکا و پیروانش ما هر گز از امریکا نهراسیده ایم و هرگز از امریکا نمی ترسیم بچه های کوچک ما هم کینه امریکا را در دل دارند.
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    12 2
    این اعلام محبیوت طبق چه(امار اطلاعات نظرسنجی،شفافیت ...)معتبر وشناخته شده ای است!؟خودتون میبرید وخودتون هم میدوزید!،
  • ناشناس آذری IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    11 6
    از فرماندهان عزیز سپاه پاسداران و مقامات محترم جمهوری اسلامی استدعا می شود که نگذارند برخی از نمایندگان و وزراء و مقامات سیاسی و نظامی و غیره که اهل بیت شریفشان در انگلیس و آلمان و آمریکا و کانادا در حال خوشگذرانی و حیف و میل بیت المال مسلمین می باشند با پوشیدن نمادین لباس سپاه و سر دادن دروغین شعار مرگ بر آمریکا موجب کسر شأن و وهن افکار عمومی و مستمسک قرار دادن دشمنان شوند.
  • سقا IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    14 4
    من آدم سیاسی نیستم ولی با مردم وقتی صحبت میکنی اولین چیزی میگن اینه اگر این سپاه نبود امثالی مثل داعش ایران را تیکه و پاره میکردند شاید مردم تحت فشار اقتصادی باشند و با بسیاری از مسئولین که دزدی میکنند تنفر داشته باشند ولی همیم مردم عاشق سردار سلیمانی هستند.خودم انتقاد دارم ما که با دست خالی تجهیزات موشکی ما باعث شده که دنیا روی ما حساب بکنه .ما که این قدر مدیریت داریم جنگ ایران تو یک کشور دیگه مثل سوریه اون هم با غرب و با پول عربستان و همه دنیا بسیج شدند که اسد بره ما گفتیم باید بمونه و حرفمون ثابت کردیم پس چرا توی مملکت ما این همه دزدی توسط مسئولین محترم میشه. اگه ما بتونیم جلوی این دزدی ها را بگیریم خدا شاهده مشکلات فرهنگی ما حل میشه چون الان با جوانها وقتی صحبت میکنی اصلا مجال نمیدند تو حرف بزنی سریع میگن ول کن بابا این همه دزدی بی عدالتی.... اگر حضرت آقا یک سازمانی از خود بچه های قدس بسیج کنه که جلوی دزدی مملت بگیرند البته با تصویب مجلس و به شکل قانونی /چون خود همین مجلسیها دادشان به آسمان میره چون اکثرشان مشکل دارند چنان تبلیغات میکنه سپاه دخالت میکنه ... به نظر من نظام باید در این مورد یک تصمیم اساسی بگیره شاید تبیلیغات سوء بشه ولی همین مردم چند ماه بعدش نتیجه کار را ببیند جواب اینها را میدند
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    14 11
    ....به کوری چشم دشمنان.سپاه درمیان مردم محبوب بوده وخواهد بود. سپاه نیروی مخلص خداست. که در خدمت مردم..ونظام جمهوری اسلامی ومقام عظمای ولایت فقیه است.
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    8 5
    درود بر این خانم آمریکایی که فهمید ، اما بعضی دولتی ها و بعضی نمایندگان مجلس نفهمیدند...
  • علی قدسی IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    9 4
    باسپاس ازشما به یانکیها ونوکرانش انگلیس مکار و فرانسه دم سگ صهیونیستها بگویید !سپاه ، ارتش وبسیج همه جا اماده اند!؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس