کد خبر 984013
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳
مقصر اختلال در معاملات نیما کیست؟

یک مقام مسئول در خصوص توقف معاملات ارزی در سامانه نیما، گفت: اطلاعات پروانه‌های صادراتی به درستی از سوی گمرک به سامانه منتقل نمی‌شود و رئیس‌کل بانک مرکزی نیز به این پرونده ورود کرده است.

به گزارش مشرق، بیش از دو هفته است که به دلیل مشکل گمرک در تعاملات اطلاعاتی با سامانه جامع تجارت، معاملات ارز در سامانه نیما با مشکلات عدیده مواجه شده و صادرکنندگان در رفع تعهد ارزی و واردکنندگان در تامین ارز و ثبت‌سفارش، با مشکلات جدی مواجه هستند.

آنگونه که صادرکنندگان می‌گویند، از حدود ۵ مردادماه، سامانه جامع تجارت برای واگذاری اظهارنامه های صادراتی و ثبت کوتاژ برای واردات در مقابل صادرات با مشکل جدی مواجه شده و این فرایند روز به روز کندتر و در حال حاضر نیز چند روزی است که متوقف است.

بیشتر بخوانید:

معادل ۲۷.۵ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه شد

سرنوشت مبهم سود حذف ارز ۴۲۰۰تومانی

بر این اساس صادرکنندگان می گویند از حدود ۱۰۰ اظهارنامه و کوتاژ صادراتی آنها شاید ۳ تا ۵مورد ثبت شده و صادرکننده می تواند آن را به منظور واگذاری به واردکنندگان تایید نماید و این در شرایطی است که حتی صادرکنندگان در پرتال های شخصی خود در سامانه جامع تجارت نیز، امکان تایید ثبت سفارش های پذیرفته شده از سوی بانکها را هم ندارند.

در همین ارتباط، یک مقام مسئول در بانک مرکزی گفت: مشکل اصلیِ بروز اختلال در فروش و واگذاری ارز حاصل از صادرات، گمرک جمهوری اسلامی ایران است که اطلاعات پروانه‌های صادراتی را به درستی به سامانه جامع تجارت ایران منتقل نمی‌کند.

وی افزود: اکنون بیش از دو هفته است که بانک مرکزی در سطوح مختلف، مذاکرات متعددی را با مدیران گمرک جمهوری اسلامی ایران داشته و حتی شخص رئیس‌کل نیز به این موضوع ورود کرده و کار را پیگیری نموده است؛ اما مشکل همچنان پابرجا است.

به گفته این مقام مسئول در نظام بانکی، این یک روند نامناسب از سوی گمرک است؛ چراکه متاسفانه در تمام تعاملات اطلاعاتی با گمرک، این چنین مشکلی وجود دارد و همین موضوع به شکل دیگر، در سامانه رفع تعهد ارزی واردکنندگان به صورت جدی‌تر به چشم می‌خورد.

وی اظهار داشت: این مباحث بارها در حضور معاونان گمرک، رئیس کل گمرک، وزیر اقتصاد بحث و صورتجلسه شده و لیکن سامانه مرتبط، گام مشخصی در این رابطه برنداشته است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس