داعش

آمریکا برای اجرایی کردن طرح‌های منطقه‌ای خود مانند طرح معامله قرن و ائتلاف سازی علیه ایران به باج خواهی با ابزار داعش بین اروپایی‌ها برآمده است تا این کشورها را به خود نزدیک کند.

به گزارش مشرق، جلال چراغی با اشاره به اولتیماتوم ترامپ به اروپا برای تحویل گرفتن دو هزار و ٥٠٠ تروریست داعشی اروپایی اظهار کرد: درخصوص تهدیدهای آمریکا علیه اروپا، با استفاده از اهرم داعش، این نخستین باری نیست که آمریکا و رئیس جمهورش اروپا را تهدید می‌کند در صورتی که آن‌ها داعش را به کشور خود باز نگردانند مجبور به آزادی آن‌ها در اروپا خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

همه ماجراهای ماکرون و ترامپ

وی ادامه داد: پیش از این و در ماه فوریه نیز آمریکا اعلام کرده بود ۸۰۰ تروریست داعشی در اختیار دارد و برخی از رسانه‌ها نیز به نقل از آمریکا اعلام کرده بودند که ۱۰هزار داعشی دارند.

کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: آمریکا در این باره شفاف عمل نمی‌کند و برای تحمیل خواسته خود به اروپا دچار تناقض گویی شده است، دیگر اینکه اساسا آمریکا چرا این کار را می‌کند. در پاسخ به این سوال باید به شرایط منطقه و اروپا و مواضع آن‌ها درقبال جهان دقت کرد.

چراغی تاکید کرد: هم اکنون کشورهای اروپایی بویژه آلمان، فرانسه و انگلیس با سیاست‌های آمریکا درباره منطقه غرب آسیا همراهی و همکاری لازم را ندارد.

وی تصریح کرد: یکی از این مسائلی که برای آمریکا و صهیونیست‌ها حائزاهمیت است، طرح معامله قرن است. اروپایی‌ها با طرح معامله قرن آمریکا همکاری ندارند و این طرح را قابل اجرانمی دانند؛ طرح‌هایی را مطرح کرده و با سیطره کامل رژیم صهیونیستی برای سرزمین‌ها مخالفند و ملاحظاتی دارند.

کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: نکته دیگر اینکه آمریکا هم اکنون دنبال ایجاد اجماع و اتحاد علیه جمهوری اسلامی است، اروپایی‌ها بخصوص آلمان و فرانسه از پیوستن به چنین ائتلافی اعلام نارضایتی کردند لذا آمریکا با ابزار داعش فکر باج خواهی از کشورهای اروپایی است قبل از این نیز آمریکا به فکر استفاده از این ابزار برای فشار به اروپا بود، اما تلاش هایش بی نتیجه مانده بود.

چراغی یادآورشد: موضوع دیگر درباره خود داعش است، اینکه آیا آمریکایی‌ها این تعداد از عناصر داعش را در بازداشت دارند، البته گروه‌هایی از ترک‌ها در شمال و شمال شرق سوریه از جمله گروه سوریه دموکراتیک، مجموعه‌ها و شماری از عناصر داعش را دستگیر کرده و از آنجا که اینها وابسته به آمریکا هستند، داعشی‌ها را در اختیار ترکیه قرارداده اند وگرنه آمریکایی‌ها توان بازداشت داعش را نداشتند.

وی تاکید کرد: آمریکایی ها آنگونه که خودشان اعلام کردند مواضع داعش را از هوا هدف قرار می‌دادند اگر این ادعایشان درست باشد، از روی زمین کاری نمی‌کردند؛ بنابراین کردها در مناطق مرزی شمال سوریه که وابسته و مورد حمایت امریکا است، نیروهای داعش را دستگیر کرده و درصدد باج خواهی از اروپا هستند.

کارشناس مسائل غرب آسیا بیان کرد: اخیرا انفجارهایی که در کابل انجام شد، برخی مقامات امریکایی خبر از فعالیت‌های داعش در افغانستان دادند تا زمینه فعالیت‌های بعدی آنان در این کشور را توجبه کنند.

چراغی یادآورشد: هدفشان این است که از یک طرف، فعالیت داعش و عناصر تندروی آن‌ها در افغانستان را ترویج و تبلیغ کنند و از سوی دیگر در سطح مقامات ارشد، اروپا را تهدید کنند که احتمال دارد، داعش فعالیت هایش را آغاز کند و اگر به خواست آمریکا تن ندهند، عناصر اروپایی داعش را آزاد خواهد کرد.

کارشناس مسائل غرب آسیا اضافه کرد: آمریکا برای اجرایی کردن طرح‌های منطقه‌ای خود مانند طرح معامله قرن و ائتلاف سازی علیه ایران به باج خواهی با ابزار داعش بین اروپایی‌ها برآمده است تا این کشورها را به خود نزدیک کند.

وی یادآورشد: با نزدبک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شکست‌های رئیس جمهور این کشور در عرصه رویارویی با چین و روسیه، کره شمالی، ایران و اروپا هر روز نمایان‌تر می‌شود و ابعاد ژرف و عمیقی می‌گیرد و از این منظر آمریکا به حمایت‌های اروپا نیاز دارد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
    0 1
    آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس