کد خبر 982447
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۰
ائتلاف عربی

دولت «منصور هادی» در جنوب یمن، در پی درگیری نیابتی عربستان و امارات در عدن، از «ائتلاف عربی» درخواست کمک فوری کرد و مسئولیت درگیری‌ها را بر عهده نیروهای تحت حمایت امارات دانست.

به گزارش مشرق، دولت مستعفی یمن به ریاست «عبد ربه منصور هادی» که در «ریاض» (پایتخت عربستان) و «عدن» در جنوب یمن مستقر است، در پی درگیری‌های امروز و دیروز در عدن، درخواست کمک فوری کرد.

درگیری مسلحانه شبه‌نظامیان وابسته به عربستان و امارات در جنوب یمن، دیروز آغاز شد و امروز پنجشنبه از سر گرفته شد تا جایی که نیروهای تحت حمایت امارات به کاخ ریاست جمهوری و برخی مقرهای نظامی حمله کردند.

بیشتر بخوانید:

واکنش اتحادیه اروپا به درگیری‌ امارات و عربستان

دولت منصور هادی، امروز پنجشنبه از «ائتلاف عربی» که عربستان و امارات دو عضو اصلی آن هستند خواست که با اعمال فشار بر «شورای انتقالی جنوب» (تحت حمایت ابوظبی) مانع اقدامات و درگیری‌های نظامی در شهر عدن بشود.

به گزارش «روسیا الیوم» و «الخبر الیمنی»، دولت هادی از ائتلاف خواسته که همه یگان‌ها و تشکیلات نظامی امنیتی در چارچوب نهادهای دولتی عمل کنند و بر دولت خروج نکنند.

دولت هادی، مسئولیت درگیری‌های امروز را بر عهده «شورای انتقالی جنوب» دانست و گفت، مسئولیت عواقب درگیری‌هایی که امنیت و سلامت شهروندان را تهدید می‌کند بر عهده آن است. دولت هادی همچنین رفتارهای شورا را غیرمسئولانه دانست که تلاش کرده وارد برخی نهادهای دولتی یا اردوگاه‌های نظامی ارتش شود.

در درگیری‌های امروز شهر عدن که در چهار نقطه، محله کریتر (شرق)، جبل الحدید (شمال)، خور مُکسّر (شمال شرق) و فرودگاه عدن (شمال)، دست کم یک غیرنظامی کشته و یک دختربچه مجروح شده است.

طبق گزارش برخی منابع، دست‌کم تاکنون پنج نفر از نیروهای نظامی دو طرف نیز در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

این درگیری‌ها اطراف کاخ ریاست جمهوری معاشیق نیز جریان پیدا کرده و حتی مقر ریاست جمهوری با خمپاره و تانک نیز هدف قرار گرفته است.

منابع محلی در عدن گفته‌اند که نیروهای دولت هادی در اردوگاه بدر متمرکز شده و اردوگاه تیپ اول وابسته به نیروهای «الحزام الامنی» (کمربند امنیتی) وابسته به امارات را در جبل حدید هدف قرار گرفته‌اند و در مقابل نیروهای اماراتی با موشک‌های حرارتی خودروهای زرهی و ادوات نظامی یگان گارد ریاست جمهوری را در اطراف کاخ معاشیق هدف قرار داده‌اند که یک افسر کشته و شش سرباز نیز مجروح شده‌اند.

همچنین درگیری‌های شدیدی در اطراف فرودگاه در گرفته و ساختمان قدیم پلیس راهنمایی رانندگی در خورمسکر نیز هدف خمپاره نیروهای هادی قرار گرفته است.

درگیری‌ها از آنجا آغاز شد که روز چهارشنبه (۱۶ مرداد/ هفتم اوت) شورای انتقالی جنوب، به شکل رسمی از نیروهایش خواست در حال آماده باش قرار بگیرند. «هانی بن بریک» نایب رئیس شورا نیز به اتهام اینکه دولت هادی از حزب [اخوانی] الاصلاح حمایت می‌کند، از شبه‌نظامیان خود خواست که به کاخ «معاشیق» که مقر ریاست جمهوری است، حمله کنند.

عدن روز چهارشنبه در نزدیکی ورزشگاه الحبیشی در شهر کریتر شاهد درگیری میان نیروهای گارد ریاست جمهوری دولت هادی و نیروهای الحزام الامنی (وابسته به امارات) بود. درگیری‌های روز گذشته بیش از پنج کشته و چندین مجروح بر جای گذاشت.

یک منبع در دولت هادی که نامش فاش نشد، روز گذشته به خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که امارات با این اقدامات (دعوت شورای انتقالی به تصرف کاخ ریاست جمهوری - مقر هادی) در حقیقت به دنبال کودتا علیه دولت هادی است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    4 14
    مفلوکتر از این عبدالمنصور که حتی اسم خودش را هم بدستور وهابی ها تغییر داده است میشناسید؟ حداقل در قرن حاضر!
  • عبدالله مومن SA ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    7 16
    نیروهای اشغالگر آل یهود و امارات باید از یمن خارج شوند وگرنه به جهنم واصل خواهندشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس