کد خبر 982168
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
اذعان سازمان ملل به جنایت‌های مزدوران اماراتی ضد غیرنظامیان یمن

هرچند امارات بدلیل ترس از افزایش توانمندی موشکی و پهبادی انصار الله اعلام خروج زودهنگامی را از یمن نموده است اما به گفته عبدالملک الحوثی، آنچه امارات انجام می دهد در حد حرف است.

سرویس جهان مشرق - شهر بندری عدن با توجه به گزارش هایی مبنی بر خروج قریب الوقوع نیرو های اماراتی از یمن و ترس نیروهای وابسته به امارات از عدم تعادل قدرت پس از خروج این نیروها دچار مرحله جدیدی همراه با پیچیدگی و بی ثباتی گردیده است .

در کنار این تحولات حمله موشکی انصار الله در اول اوت 2019 به رژه نظامی نیروهای حزام الامنی (شاخه نظامی شورای انتقالی جنوب) تحت حمایت امارات در پادگان الجلاء عدن ، شورای انتقالی جنوب را با چالشی اساسی در این خصوص (عدم تعادل قدرت پس از خروج امارات) مواجهه کرد.

بیشتر بخوانید:

مواضع ریاض و ابوظبی درباره ایران با آمریکا تفاوت دارد

لازم بذکر است که نیروهای نظامی حزام الامنی در عدن جناح نظامی شورای انتقالی جنوبی به ریاست عیدروس الزبیدی است که بشدت توسط ابوظبی پشتیبانی می شوند. مجلس یا شورای انتقالی جنوبی از زمان تاسیس خود در سال 2015 به مخالف با منصور هادی و حکومت آن و همچنین دشمنی با انصار الله و حزب تجمع الاصلاح الیمنی و شاخه اخوان المسلیمن یمن پرداخته و نیز خواستار جدایی یمنی شمالی از یمن جنوبی است .

موشک انصار الله ضربه مهلکی را به این حزب و تشکیلات نظامی آن وارد کرد چرا که این حزب قدرت پاسخگویی به این عرض اندام انصار الله را ندارد ، اولین اقدامی که این نیروهای نظامی در انتقام این موشک انجام دادند حمله به شهروندانی است که هیچ گونه ارتباطی با شلیک این موشک نداشتند و ضرب و شتم و تبعید آنان از عدن به استان های شمالی تحت سیطره انصار الله بود و این در حالی است که اکثر سیاسیون یمنی این اقدام را محکوم کرده و آن را اقدامی غیر انسانی می دانند، نکته قابل توجه انکه اکثر این افراد مدتهای بسیار زیادی است که در عدن ومناطق جنوبی یمن ساکن شده اند.

اما اقدام دومی که این شورا به آن دست زد ، دعوت از طرفداران خود جهت برپایی تجمع و تظاهرات گسترده در عدن بود که طی آن خواستار خروج عبد ربه منصور هادی و حکومت وی از یمن شدند ، در کنفرانس خبری که با حضور هانی بن بریک نایب ریس مجلس انتقالی در ششم اوت 2019 در عدن برگزار شد ، وی ضمن محکوم کرد حزب اصلاح به هماهنگی با انصارالله در حمله موشکی به پادگان الجلاء خواستار خروج منصور هادی و حکومت از عدن شد و از جنوبی ها خواست که برای کمک به سرنگونی حکومت هادی و جدا کردن جنوب از هیچ کمکی مضایقه ننمایند.

در این میان آنچه که از زبان رهبران مجلس انتقالی جنوب و برخی سیاسیون اماراتی مانند ضاحی خلفان( فرمانده اسبق پلیس امارات) و انور قارقاش برای انفصال جنوب از شمال یمن شنیده می شود هماهنگی و نزدیکی زیادی مشاهده می شود.

اما در مقابل این اتفاقات چیزی که باعث حیرت شده سکوت عبدربه منصور هادی و حکومتش است که بنظر می رسد موضوعی برای نگرانی آنها وجود ندارد، و از سویی عربستان سعودی بعنوان حامی بزرگ هادی و حزب اصلاح تعداد زیادی از نیروها و اداوات نظامی خود را به عدن منتقل نموده است تا در برابر این تنش بایستد .

آنچه که مسلم در شرایط کنونی امارات و عربستان در دو موضوع با هم برخورد دارند که از عبارتند از:

1- حمایت عربستان از هادی و دولت وی و حزب اصلاح در مقابل حمایت امارات از نیروهای مسلح تشکیل شده موسوم به حزام الامنی و نیز حراس الجمهوری به فرماندهی طارق محمد عبدالله صالح .

2- مبارزه هر چند ظاهری عربستان با گروههای سلفی و در مقابل حمایت آشکار امارت ازاین گروهها.

در این میان هرچند امارات متحده عربی بدلیل ترس از افزایش توانمندی موشکی و پهبادی انصار الله اعلام خروج زودهنگامی را از یمن نموده است اما به گفته سید عبدالملک بدرالدین الحوثی در 5 اوت 2019 آنچه امارات انجام می دهد در حد حرف است و عملا شاهد اقدام عملی در این خصوص نیستیم و این تاخیر وی (امارات) در خروج از یمن ممکن است برای وی ضرر اقتصادی بزرگی را بهمراه داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس