حمله موشکی یمن به «الدمام»

انصارالله یمن در 2 عملیات مهم موشکی و پهپادی به ائتلاف سعودی علاوه بر هدف قراردادن رژه مزدوران سعودی در عدن، شهر «الدمام» در شرقی‌ترین نقطه عربستان را برای اولین بار هدف قرارداد.

به گزارش مشرق، انصارالله یمن بار دیگر سعودی‌ها را غافلگیر کرد. به دنبال حملات وحشیانه اخیر آل‌سعود به بازاری در صعده و به خاک و خون کشیدن ۴۹ غیرنظامی از جمله 16 کودک، ائتلاف سعودی مورد حملات غافلگیرانه انقلابیون یمن قرار گرفت. طبق گزارش‌ها رسیده نیروهای یمنی روز پنجشنبه با یک موشک دوربرد موفق شدند یک مقر نظامی سعودی را در شهر «الدمام» واقع در شرق عربستان را هدف قرار دهند. الدمام، مرکز منطقه الشرقیه (در شرق عربستان) در ساحل خلیج‌فارس است! این شهر، از مهم‌ترین شهرهای منطقه شرقیه است که بندرش از مهم‌ترین بنادر عربستان در غرب خلیج‌فارس به‌شمار می‌رود. شهر الدمام شرقی‌ترین نقطه عربستان در کرانه آب‌های خلیج‌فارس واقع شده و قطب شرکت‌های اقتصادی هم هست، همچنین دفتر اصلی صادرات نفت شرکت ملی نفت آرامکوی عربستان در آنجا قرار دارد. همه این‌ها یعنی، این حمله موشکی، حمله‌ای حساب شده، مهم و تعیین‌کننده است.

بیشتر بخوانید:

تحول بی‌سابقه

شبکه خبری «روسیا الیوم» این حمله را «تحولی بی‌سابقه»‌ خوانده و تأکید کرده که با یک موشک بالستیک انجام شده است. بر اساس این گزارش، «آنچه این عملیات را از سایر عملیات‌های موشکی به مواضع مختلف در عربستان متمایز می‌کند این است که برای نخستین‌بار از یک مسافت بسیار طولانی، شلیک شده است؛ زیرا قبلا، ریاض دورترین نقطه‌ای بود که موشک‌های حوثی‌ها (انصارالله) به آن رسیده بود». فاصله بین الدمام و نزدیکترین نقطه به آن در شمال یمن که محل استقرار نیروهای یمنی است، حدود 1200 کیلومتر است و فاصله بین الدمام تا صنعا نیز به بیش از 1300 کیلومتر می‌رسد. البته الجزیره مسافت طی شده توسط این موشک انصارالله را 1300 کیلومتر اعلام کرده است.

پایگاه‌های مهم سعودی در تیررس انصارالله

روسیا الیوم در ادامه گزارش خود، نام پایگاه‌های سعودی را ذکر کرده که در مسیر این موشک قرار داشتند و نیروهای یمنی می‌توانستند آنها را هم منهدم کنند. ضمن اینکه این پایگاه‌ها هم نتوانسته‌اند موشک را رهگیری کنند. در برخی از این پایگاه‌ها نظامیان تروریست آمریکایی حضور دارند. یکی از این پایگاه‌ها، پایگاه هوایی «ملک خالد» است. این مقر وابسته به نیروی هوایی پادشاهی سعودی در نزدیکی شهر «خمیس مشیط» واقع در شرق «ابها» در جنوب غرب عربستان است. جنگنده‌های ائتلاف آمریکا که در عملیات سعودی علیه مردم یمن مشارکت دارند، از این پایگاه حرکت خود را آغاز می‌کنند. پایگاه هوایی روستای «اسکان» نیز در مسیر موشک انصارالله قرار دارد. این پایگاه در 20 کیلومتری جنوب شرق ریاض قرار دارد. در این مرکز، هیئت نظامی آموزشی آمریکا برای آموزش نظامیان سعودی حضور دارد. پایگاه هوایی «شاهزاده سلطان» نیز از جمله پایگاه‌های مهمی است که در مسیر این حمله قرار دارد. این پایگاه وابسته به نیروی هوایی پادشاهی سعودی است که در جنوب شرق شهر «السیح» در استان «الخرج» واقع در جنوب شرق ریاض قرار دارد.

 به گزارش منابع خبری آمریکایی، واشنگتن نیروهای خود را به این پایگاه بازگردانده است. ارتش آمریکا در زمان عملیات در خلیج‌فارس و عراق، از این پایگاه استفاده می‌کرد، ولی این نیروها، 16 سال پیش از آن خارج شدند. بنابر این گزارش، صدها نظامی آمریکایی در حال حاضر در حال آماده‌سازی این پایگاه برای استقرار نیروهای اصلی خود هستند. پایگاه هوایی ملک عبدالعزیز (فرودگاه بین‌المللی سابق الظهران) نیز چهارمین پایگاه در مسیر این موشک است. نیروی هوایی سعودی از این پایگاه استفاده می‌کند. این پایگاه در 25 کیلومتری الدمام در منطقه شرقیه عربستان واقع شده و مرکز آموزشی نظامیان سعودی برای نبرد هوایی نیز در آن قرار دارد.

تغییر قواعد بازی

شبکه تلویزیونی الجزیره اما در واکنش به این عملیات منحصربه‌فرد اعلام کرده، «حمله موشکی به شهر مهم الدمام در عربستان، پایه‌گذاری قواعد جدید درگیری در یمن است. مسئله جدید، وارد شدن شهر الدمام بزرگترین شهر در شرق عربستان در فهرست اهداف انصارالله است... به نظر می‌رسد راهبرد انصارالله در مرحله آینده تغییر کرده است و حمله موشکی به الدمام تاکیدی بر این مسئله است. انصارالله به‌دنبال رویارویی فراگیر و باز کردن همزمان جبهه‌های متعدد هستند. اقدام انصارالله در شلیک موشک بالستیک به طرف الدمام، آزمونی برای قدرت موشکی آنها بود.» روزنامه الاخبار پرتاب موشک بالستیک دوربرد به منطقه الدمام عربستان را به مثابه «هشداری بی‌سابقه» دانسته که «‌نشان می‌دهد صنعا می‌تواند دامنه عملیات خود را گسترش دهد.»

هشدار به شرکت‌های خارجی

سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در واکنش به این عملیات موشکی، بار دیگر از شرکت‌های خارجی در عربستان دعوت کرده از اهداف نظامی و حیاتی دور شوند. این مسئول بلندپایه در ارتش یمن در ادامه تصریح کرده که حمله مذکور، در پاسخ به حملات و جنایات سعودی و استمرار جنگ عربستان و تداوم ریختن خون مردم انجام شده است.

حمله دوم، عدن

اما در عملیاتی دیگر، شهر عدن مرکز جنوب یمن صبح پنج‌شنبه شاهد یک عملیات موفقیت‌آمیز نیروهای موشکی و پهپادی ارتش یمن و انصارالله بود که در آن ده‌ها نفر از شبه‌نظامیان وابسته به دولت مستعفی یمن به ریاست «عبدربه منصور هادی» کشته یا زخمی شدند. این عملیات نیروهای یمنی علیه شبه‌نظامیان مستقر در پادگان «الجلا» واقع در منطقه «البریقه» شهر عدن و در حین برگزاری مراسم رژه نظامی نیروهای دولت مستعفی صورت گرفت. شبکه المیادین درباره تلفات ناشی از این عملیات مشترک یگان‌های پهپادی و موشکی یمن که با پهپاد انتحاری قاصف کی 2 و یک فروند موشک بالستیک میان‎بُرد صورت گرفته، گزارش داده که در این حمله ۴۱ نفر، از جمله یک فرمانده ارشد، کشته شده‌اند. منیر الیافعی از فرماندهان نیروهای جدایی‌طلب جنوبی تحت حمایت امارات در عدن موسوم به «کمربند امنیتی» نیز در این حمله کشته شده است. بنابر اعلام شبکه المسیره، نیروهای نظامی که در جریان رژه هدف قرار گرفتند، خود را برای انجام عملیات علیه دو استان «تعز» و «ضالع» آماده می‌کردند.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    25 2
    حالا وقتش حال ال سعود وهابی را بگیرید بزنید شرکت آرامکو ی را با خاک یکسان کنید.
  • IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    35 2
    آفرین هزاران آفرین به رزمندگان یمنی.
  • IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    11 2
    دم ایران با فناوری هایش گرم- بزن بزن که داری خوب می زنی
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    26 2
    الله اکبر
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    5 5
    حمله موشکی سپاه به داعش زیر ۷۰۰ کیلومتر بود . ۱۳۰۰ کیلومتر زدن ؟! آورین آورین
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
      2 0
      این هم دست سپاه هست که آستین یمنیها بیرون آمده است ، غیر از اهداف یمنیها یه معنای دیگه هم می تونه داشته باشه ، و اون این که اگر عربستان بخاد لوله نفت بکشه به سمت دریای سرخ از بدو آن یعنی مناطق نفت خیز شرق عربستان تا دریای سرخ امکان هدف گیریش هست اون با وسیله ای که عربستان نتونه تلافیش رو سر ایران درآره .
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    18 1
    خون بچه های کوچک یمنی نتیجه می دهد. آمریکا از منطقه غرب آسیا باید بیرون برود.
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    13 3
    الله اکبر. خامنه ای رهبر .مرگ بر ضدولایت فقیه مرگ بر آمریکا مرگ بر رژیم آل سعودعربستان مرگ بر رژیم اسرائیل درود بر ملت مظلوم یمن و رزمندگان مقاومت اسلامی انصارال..
  • حيدر IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    0 0
    خدالعنت
  • IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    1 0
    درود بر انصارالله که الحق خداوند در حال یاریشان است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس