کد خبر 981885
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۴
مذاکره بن سلمان عربستان

دیپلمات‌ها به دولت سعودی پیشنهاد داده‌اند تا برای خروج آبرومندانه از یمن به طور مستقیم با جنبش انصارالله وارد مذاکره شود.

به گزارش مشرق، شرایط کنونی در یمن با پنج سال گذشته و ماهها و سال‌های ابتدایی جنگ به طور قابل ملاحظه‌ای تفاوت دارد. آن‌چه اکنون در صحنه میدانی و بالتبع سیاسی مشاهده می‌شود یک تغییر راهبردی به نفع یمنی‌ها و به زیان سعودی‌هاست.

ببینید:

فیلم/ تار و مار شدن مزدوران سعودی در یمن

دولت سعودی که جنگ را به امید پایان حداکثر چند ماهه آن آغاز کرده بود، پنج سال است که خود را درگیر کرده و در یک سال اخیر نیز آماج حملات موشکی و پهپادی قرار گرفته است. در این اثنا امارات به عنوان تنها کشور همراه با ریاض، خود را کنار کشیده و اکنون سعودی‌ها مانده‌اند و موشک‌هایی که روزانه به خاک عربستان اصابت می‌کند.

در این شرایط روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا نوشته است که مسئولان دیپلماتیک که اشاره‌ای به تابعیت آنها نشده، در تلاش هستند در سایه افزایش بحران میان ایران با آمریکا و عربستان، توافق آتش‌بس جدیدی را در یمن مطرح کنند.

آنها به دولت ریاض پیشنهاد داده‌اند تا به طور مستقیم با انصارالله یمن وارد مذاکره شود. پیشنهادی که دولتمردان سعودی در حال بررسی جوانب آن هستند و باید تصمیم دشواری را بگیرند؛ چرا که مذاکره مستقیم با حوثی‌ها به معنای مشروعیت بخشی به این جنبش است اما ریاض دیگر می‌خواهد خود را از باتلاق یمن رها کند.

یک مسئول بلندپایه سعودی به وال استریت ژورنال گفت: «عربستان سعودی خواستار طولانی شدن جنگ نیست. اما از سوی دیگر نمی‌خواهد که مقابل ایران ضعیف و زخمی به نظر برسد.»

از این سخنان چنین برمی‌آید که سعودی بیش از این قادر به هزینه‌کرد سیاسی، نظامی، اقتصادی و حیثیتی در جنگ یمن نیستند اما غرور ولی‌عهد جوان سعودی، تنها عامل ادامه جنگ خانمان‌سوزی است که طبق آمار خبرگزاری آسوشیتدپرس تا کنون  ۹۱هزار و ۶۰۰ تن را به کام مرگ برده است.

در این راستا «مجتهد» افشاگر معروف عربستانی در ۲۲ تیرماه گذشته در صفحه توئیتر خود نوشت که «محمد بن سلمان» برخی از بزرگان قبائل یمنی را برای واسطه گری میان انصارالله فرستاده تا آنها را به معامله و توافق راضی کند. هرچند مفاد پیشنهادی ولیعهد سعودی مورد قبول قرار نگرفته بود. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس