کد خبر 981533
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷
مالکوم

هنوز چند روز از انتقال مالکوم از بارسا به زنیت نگذشته که خبر می رسد باشگاه روسیه ای ممکن است ستاره برزیلی را ژانویه به تیمی دیگر منتقل کند.

به گزارش مشرق، دیشب و در بازی زنیت مقابل کراسنودار یک بار دیگر شاهد آن روی زشت فوتبال بودیم. چند روز پیش بود که باشگاه زنیت موفق شد مالکوم بازیکن برزیلی بارسلونا را با مبلغ چهل میلیون یورو خریداری کند؛ در ابتدا به نظر می رسید این یک خرید خوب و دلچسب برای هواداران زنیت باشد اما همه چیز برخلاف انتظار رقم خورد.

بیشتر بخوانید:

ترفند جدید فیفا برای مبارزه با نژادپرستی

در جریان بازی دو تیم زنیت و کراسنودار که با نتیجه یک بر یک خاتمه یافت، در میان تماشاگران یک بنر عجیب و البته تلخ به چشم خورد؛ بنری که از قول هواداران این تیم روسی نوشته شده بود "ما بازیکن سیاه پوست نمی خواهیم، ما نژاد پرست نیستیم اما قانون باشگاه ما اجازه حضور بازیکن سیاه پوست، آمریکای لاتین و استرالیا را نمی دهد"
هرچند هواداران زنیت این رفتار خود را نژاد پرستی نمی دانستند و آن را گردن قانون باشگاه خود انداختند اما برای همگان واضح است رفتار آن ها معنای کامل کلمه "نژاد پرستی" است.

اگر چه بعد از بازی باشگاه زنیت در توئیتی اعلام کرد که این رفتار از طرف عده ای خاص بوده که طرفدار واقعی زنیت نیستند اما گفته می شود در صورتی که این اتفاق برای این ستاره برزیلی ادامه دار باشد این بازیکن به ناچار و خیلی زود این تیم را در زمستان ترک خواهد کرد.

اما این داستان اولین نژاد پرستی تاریخ فوتبال نبوده و پیش از این نیز برای ستارگانی همچون بالوتلی، دنی آلوز، اسین و... نیز اتفاق افتاده بود و قطعا آخرین آن ها نیز نخواهد بود.

در واقع مدتی است بار دیگر رفتارهای زشت نژادپرستی در فوتبال اروپا خصوصاً کشورهای انگلیس و ایتالیا در صدر اخبار قرار گرفته است. در این بین رحیم استرلینگ که بارها نارضایتی خودش را از این رفتارها اعلام کرده، به عنوان پیشگام در مبارزه علیه نژادپرستی چهره شده است.

چند ماه پیش مویزه کین مهاجم یوونتوس در بازی برابر کالیاری به شدت مورد توهین نژادپرستانه هواداران قرار گرفت و صحبت‌های بونوچی نیز به این اتفاقات دامن زد.  یا فروردین ماه گذشته در پراگ هواداران چلسی شعارهای عجیبی سر دادند و محمد صلاح ستاره مصری و مسلمانِ لیورپول را «بمب‌گذار» نامیدند.

دنی رز مدافع انگلیسی که در جام جهانی برای تیم ملی کشورش بازی کرد و برای تاتنهام بازی می‌کند، در  انتقاد شدید از نهادهای عالی رتبه یوفا و فیفا گفت:« واقعاً می‌خواهم از فوتبال خلاص شوم. فکر کنم پنج - شش سال دیگر از فوتبال من باقی مانده است و بی صبرانه منتظر هستم که این چند سال هم تمام شود و دیگر شاهد چنین رفتارهایی نباشم. یوفا و فیفا مثلاً در حال بررسی این موضوعات هستند ولی هیچ اقدام اساسی برای جلوگیری از این رفتارها نمی‌بینیم. مربی ما یعنی پوچتینو به دلیل درگیری لفظی با داور دو جلسه محروم می‌شود و برای نژادپرستی جریمه مالی در نظر می‌گیرند که خیلی خنده آور است. این جریمه مالی را من یک شب که بیرون می‌روم هزینه می‌کنم.»

از نمونه های قدیمی تر می توان به توهین هواداران ساراگوسا به ساموئل اتوئو ستاره کامرونی سابق بارسا اشاره کرد که باعث شد او زمین بازی را ترک کند یا توهین هواداران ویارئال به دنی آلوز در جریان بازی با بارسا در ورزشگاه ال مادریگال که با واکنش جالب ستاره برزیلی سابق بارسا همراه شد. او موزی که برایش پرتاب شده بود را کند و در مقابل توهین کنندگان خورد.

طبق آمار جدید، در فصل 19-2018 گزارشات مربوط به نژادپرستی در فوتبال حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای تقریبا 50 درصد افزایش یافته است و رفتار تبعیض‌آمیز در همه زمینه‌ها مجموعا 32 درصد بیشتر شده است.

Kick It Out، که یک سازمان فعال در حوزه برابری و مشارکت همگانی است، در فصل گذشته 442 مورد تبعیض ثبت کرده که در مقایسه با 319 مورد سال گذشته افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد. 65 درصد از مجموع گزارش‌ها مربوط به آزار نژادی بوده و این یعنی این نوع تبعیض، رایج‌ترین نوع تبعیض در ورزش فوتبال است. گزارش‌های این فصل در مقایسه با فصل 18-2017 حاکی از افزایشی 43 درصدی است.

مائوریسیو پوچتینو، گرت ساوتگیت و پپ گواردیولا از جمله مربیانی هستند که به حمایت قاطع از بازیکنان تیمشان در قبال توهین‌های نژادپرستانه پرداخته اند. ما نیز امیدواریم این اتفاق تلخ که به تنهایی قابلیت این را دارد که چهره ی جذاب ترین ورزش دنیا را سیاه وکدر کند دیگر اتفاق نیفتد هر چند که این امیدواری شاید چیزی شبیه به یک رویا باشد و در آخر اینکه در زمین سبز مسابقه فقط فوتبال جریان داشته باشد و فوتبال و فوتبال.

منبع: ورزش سه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس