کد خبر 981250
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۵
تیراندازی در آمریکا

وضعیت آمریکا در ۲۴ ساعت اخیر یادآور ضرب الامثل معروف «هرکه باد می کارد طوفان درو می کند» است چون «خودبرتربینان» آمریکایی یعنی افرادی که الگوی آنها ترامپ است اقدام به تیراندازی کرده اند.

به گزارش مشرق،  آمریکا در کمتر از ۲۴ ساعت شاهد دو حمله نژاد پرستانه بوده که در نتیجه آن‌ها دست‌کم ۲۹ نفر کشته و نزدیک به ۵۰ نفر دیگر نیز زخمی شده اند. 

در اولین مورد شهر مرزی «ال پاسو»  تگزاس شاهد وقوع چنین حمله ای بود. رسانه های آمریکایی از نژادپرستانه بودن این تیراندازی خبر داده و نوشتند که عامل حمله در یک فروشگاه در این شهر مهاجران لاتین تبار را مورد حمله قرار داده است.

ببینید:

فیلم/ لحظه وقوع تیراندازی در اوهایو

دومین کشتار در آمریکا ظرف ۲۴ ساعت؛ ۲۶ کشته و زخمی +عکس و فیلم

به نوشته  سی ان ان، در  این تیراندازی مرگبار که در یک مرکز خرید به نام سیلو ویستا (cielo vista) واقع  در شهر ال پاسو تگزاس (در چندکیلومتری مرز آمریکا با مکزیک) رخ داد، ۲۰ نفر کشته و ۲۶ نفر دیگر مجروح شدند، پلیس فرد تیرانداز را یک جوان ۲۱ ساله سفیدپوست و انگیزه او را نژاد پرستانه خوانده است. رسانه های آمریکا هویت او را «پاتریک کروشس» اعلام کردند.

پلیس این فرد را دستگیر و اعلام کرده است که ممکن است وی به دلایل انزجار نژادی دست به این اقدام مسلحانه زده است. مقامات پلیس ال ساپو افزودند که فرد ضارب پیش از اقدام مرگبار خود بیانیه ای چهار صفحه ای را آنلاین کرده که بیانگر دیدگاه نژادپرستانه وی علیه مهاجران و لاتین تبارها در آمریکا است.

به گفته پلیس فرد ضارب سفید پوست دربیانیه خود مهاجران اسپانیایی زبان و مهاجران اولیه لاتین تبار را در از بین بردن فرهنگ آمریکا و اشغال مشاغل این کشور مقصر دانسته است.

روزنامه نیویورک پست با درج بیانیه منتسب به این تیرانداز نوشت: پلیس در حال بررسی صحت و سقم یک بیانیه است که گفته می‌شود تیرانداز پیش از آغاز حمله برای تشریح دلایل خود در فضای مجازی منتشر کرده است در آن آورده شده که این حمله پاسخی به اشغال آمریکا از سوی مهاجران لاتین تبار بوده است.

این بیانیه با حمایت نویسنده از حمله ماه مارس به دو مسجد در «کرایست‌چرچ» نیوزیلند آغاز می شود و در ادامه به این موضوع اشاره می کند که این فرد تنها در حال دفاع از کشورش در برابر هجوم فرهنگی و قومی ناشی از هجوم مهاجران از مکزیک به تگزاس بوده است. این فرد، مهاجران را مسبب همه مسائل و مشکلات اجتماعی از جمله از دست دادن شغلش می داند و اشاره می کند که نژاد پرست نیست.

در حمله دوم نیز  تیراندازی در بیرون ساختمان یک بار در دیتون اوهایو منجر به کشته شدن ۹ نفر و زخمی شدن ۲۴ نفر دیگر شد.  

افزایش چشمگیر نژادپرستی در آمریکا با حضور ترامپ در کاخ سفید 

وقوع این حملات نژادپرستانه در آمریکا در حالی است که این کشور از زمان آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ شاهد افزایش پدیده نژادپرستی بوده است. بسیاری از تحلیل‌گران پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ را اوج گیری دوباره گفتمان نژادپرستی در آمریکا می‌دانند چرا که با پیروزی وی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گروه‌های نژادپرست و سفیدبرترپندار و راست‌های افراطی در شهرهای آمریکا به شدت فعال شده‌اند و آزادانه اقلیت‌های قومی، نژادی، و مذهبی را هدف آزار و اذیت خود قرار می‌دهند.

از جمله وعده‌های نژادپرستانه دونالد ترامپ در زمان تبلیغات ریاست‌جمهوری آمریکا کاهش مهاجرت به آمریکا و اخراج مهاجرهای غیرقانونی از این کشور و اعمال قوانین سخت‌گیرانه از ورود شهروندان دیگر کشورها به آمریکا بود، ترامپ حتی وعده داد برای جلوگیری از شهروندان مکزیکی به آمریکا مرز بین آمریکا و مکزیک را دیوارکشی می‌کند؛ استدلال اصلی او برای سیاست‌های مهاجرستیزی حفاظت از امنیت آمریکایی‌ها و اولویت‌دادن به منافع آمریکایی‌ است.

در خصوص افزایش پدیده نژادپرستی در آمریکا سناتور کرستین جیلیبرند معتقد است که ترامپ با کارهای خود آتش نفرت و نژادپرستی را شعله ور کرد.

سال گذشته در نظرسنجی که در سالگرد تظاهرات راستگرایان افراطی در شارلوتزویل توسط نشریه پلیتیکو و مرکز تحقیقاتی مورنینگ کانسالت انجام شد مشخص گردید که ۵۵ درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی بر این باورند که روابط نژادی در دوره ترامپ بدتر شده و تنها ۱۸ درصد آمریکایی ها اعلام کرده اند که روابط نژادی در دوره ریاست جمهوری ترامپ تغییری نداشته است.  

علاوه بر آن بیش از نیمی از سفیدپوستان شرکت کننده در نظرسنجی اعلام کردند که روابط نژادی بدتر شده است. این رقم در بین دورگه های آمریکای لاتین به بیش از ۶۰ درصد و در بین آفریقایی آمریکایی ها به بیش از ۷۹ درصد رسیده است.  

این نظرسنجی نشان می دهد که درصد بیشتری از جمهوریخواهان معتقدند که شرایط و روابط نژادی در دوره ترامپ بهتر شده است و این در شرایطی است که بیش از ۸۲ درصد دموکرات ها معتقدند که روابط نژادی در آمریکا بدتر شده است.  

این وضعیت در حالی است که پیامدهای توهین ترامپ به زنان حاضر در کنگره هممچنان ادامه دارد. علاوه بر این موضوع ترامپ پیشتر در جلسه ای با حضور نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره ضمن اشاره به مهاجرانی که از هائیتی، السالوادور و بعضی از کشورهای آفریقایی به آمریکا مهاجرت کرده اند، گفت: «چرا این مردم را از کشورهایی که چاه توالت هستند، به اینجا راه می دهیم؟»

آمریکا و یک آمار نگران کننده

تیراندازی و خشونت مسلحانه در حالی هر سال جان هزاران آمریکایی را می‌گیرد که لابی قدرتمند اسلحه و حامیان آن در دستگاه‌های اجرایی و کنگره آمریکا از تصویب و اجرای قوانین بازدارنده و ضد حمل آزادانه سلاح در آمریکا، به‌ دلیل منافع شخصی جلوگیری می‌کنند.

بر اساس آمار موسسات آمریکا، شمار کودکانی که در این کشور در معرض خشونت مسلحانه قرار دارند، ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برآورد شده است.

یک مطالعه دیگر در آمریکا نشان می ‌دهد، روزانه حداقل ۷ کودک و نوجوان آمریکایی قربانی استفاده از سلاح گرم می‌شوند. تنها در سال ۲۰۱۱ بیش از ۳ هزار کودک و نوجوان با شلیک گلوله در آمریکا کشته‌ شده‌اند.

آمار واقعی جرم و جنایت در آمریکا توسط دولت و رسانه‌های این کشور سانسور می‌ شود، با این حال طبق آمار رسمی، میزان جرم و جنایت در آمریکا، ۲۰ برابر سایر کشورهای توسعه یافته است.

طبق گزارشها، ۳۰ شهر آمریکا در سال ۲۰۱۶ شاهد افزایش جرم و جنایت بودند. فقط در شهر بالتیمور ۲۱۵ نفر به قتل رسیده اند. در سنت لوئیس ۱۳۶ نفر و در میلواکی ۱۰۴ نفر کشته شده اند.

شهر واشنگتن دی سی پایتخت آمریکا نیز شاهد افزایش ۴۴ درصدی جرم و جنایت با ۱۰۵ نفر کشته است. تیراندازی در بخش هایی از این شهر تقریباً هر روز اتفاق می افتد.

در همین رابطه  روزنامه آمریکایی یو اس ای تودی در گزارشی با عنوان «کشتار در ال پاسو؛ دویست و پنجاهمین تیراندازی در ۲۱۵ روز گذشته» نوشت: تیراندازی روز شنبه در یکی از فروشگاه های زنجیره ای والمارت در ال پاسو در واقع دویست و پنجاهمین حادثه تیراندازی گسترده در  سال ۲۰۱۹ در آمریکا است؛ کشوری که با خشونت های مسلحانه دست به گریبان است.

و اما تیراندازی ال پاسو که ۲۰ کشته و ۲۶ زخمی بر جا گذاشت، آمار تاریک تری را به نمایش می گذارد: این تیراندازی در دویست و پانزدهمین روز سال صورت گرفت و این بدان معنا است که شمار تیراندازی های گسترده در آمریکا بیش از روزهای پشت سر گذاشته شده در سال جاری بوده است.­

به نوشته  تارنمای گان وایلنس آرشیو، از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون ، حدود ۸ هزار و ۷۲۳نفر براثر تیراندازی در آمریکا کشته شده اند. در همین زمان حدود ۱۷هزار و ۳۰۲ دو نفر نیز مجروح شده اند.

درو کردن طوفان 

همانطور که اشاره شد یکی از دلایل تاثیرگذار در افزایش خشونت های مسلحانه در آمریکا اظهارات نژادپرستانه ترامپ است اما با وجود محرز بودن چنین امری دولت آمریکا همچنان به اقدامات نژادپرستانه خود ادامه می هد و هر روزه خبرها و تصاویر متعددی از رفتار خشونت آمیز نیروهای مرزی آمریکا با مهاجرین در مرزهای آمریکا منتشر می شود. 

در چنین شرایطی نمی توان انتظار داشت که خودبرترپنداران آمریکایی رفتاری مسالمت آمیز با مهاجران داشته باشند و در چنین شرایطی خرید و فروش آزادانه سلاح گرم نیز عاملی شده تا نژادپرستان آمریکایی برای خالی کردن عقده های خود دست به سلاح ببرند. 

مرور وضعیت حاکم بر آمریکا نشان می دهد که ساکنان کاخ سفید در حال کاشتن باد هستند و وقوع حوادثی همچون اعتراضات شارلوتزویل، کشته شدن ۶۴ نفر در حمله ۲۰۱۷ لاس و گاس و وقوع حملات در ال پاسو و دیتون تنها مشتی نمونه خروار هستند و در صورت اصرار حاکمان آمریکا بر ادامه رویکرد کنونی آمریکا همچنان صحنه وقوع حملات خونین و تداوم درو کردن طوفان خواهد بود. 

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس