در روز هشتم جشنواره فیلم فجر در سالن برج میلاد در حالی فیلم های سینمایی «نارنجی‌پوش» ساخته داریوش مهرجویی،«رهاتر از دریا» ساخته حمید طالقانی، «قبیله من» ساخته غلامرضا آزادی، «بیداری» ساخته فرزاد موتمن، «در انتظار معجزه» ساخته رسول صدرعاملی و «خودزنی» ساخته احمد کاوری به نمایش در آمد که دو فیلم نشستشان برگزار نشد و نشست فیلمهای دیگر هم با حاشیه های زیادی روبرو بود.

گروه فرهنگی مشرق ـ در روز هشتم جشنواره فیلم فجر در سالن برج میلاد فیلم های سینمایی «نارنجی‌پوش» ساخته داریوش مهرجویی،«رهاتر از دریا» ساخته حمید طالقانی، «قبیله من» ساخته غلامرضا آزادی، «بیداری» ساخته فرزاد موتمن، «در انتظار معجزه» ساخته رسول صدرعاملی و «خودزنی» ساخته احمد کاوری به نمایش در آمد.

نارنجی پوش

تهيه‌کننده، نويسنده و کارگردان: داریوش مهرجویی

بازيگران: حامد بهداد،لیلا حاتمی، طناز طباطبایی، فردوس کاویانی، همایون ارشادی، اردشیر رستمی، امید روحانی، محمدجوادجعفرپور، مهیار پورحسابی، کامشاد کوشان، علی عابدینی، کیانوش گرامی، سیمون سیمونیان، علی اصغر طبسی، فرهنگ سروری، اکبر محمدی فر ، پروین میکده ، امیر سیدی ، فرامرز روشنایی، شاهین جعفری، علیرضا حائری، امید علیمردانی، محمدرضا جعفرپور و میتراحجار

خلاصه داستان فيلم:

حامد آبان عکاس حرفه ای مجلات و روزنامه ها با خواندن کتابی چنان تحت تأثیر پالایش محیط زیست و مبارزه با آشغال زدایی می شود که با لباس نارنجی مخصوص رفتگران به شهرداری می پیوندد و با عنوان "نارنجی پوش لیسانسه " به شهرت می رسد و...





** نشست پرسش و پاسخ فیلم "نارنجی پوش" به دلیل حضور نداشتن کارگردان و سایر عوامل در برج میلاد برگزار نشد.

**ساخت تیتراژ "نارنجی پوش" توسط وحیده محمدی فر انجام شده و داریوش مهرجویی در تصویر این تیتراژ در کنار دریا مشغول جارو زدن است.

**محمد جواد جعفرپور بازیگر فیلم که در جریان برگزاری سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر در مرکز همایش های برج میلاد حضور داشت، در مورد نقش خود در فیلم سینمایی «نارنجی پوش» ساخته داریوش مهرجویی، اظهار داشت: خیلی خوشحالم که در فیلمی از «داریوش مهرجویی» ایفای نقش کردم. قبل از شروع فیلمبرداری با «حامد بهداد» خیلی تمرین کردم. «حامد بهداد» بازیگر حرفه ای است و کار کردن کنار او کاملاً راحت است، افتخار می کنم که در این فیلم در کنار «حامد بهداد» بودم.

*************

رهاتر از دریا

کارگردان: حمید طالقانی

بازيگران: سمانه جهانبخش، پوریا دلشاد، علی عزیزی، عبدالرضا اکبری، تارا اوتادی، شیوا خنیاگر، ملیسا مهربان، مروارید رمضانی، پوریا طالقانی، صالح محمدخانی، اشکان عبدالملکی، محسن صادقی، پروین مقدم‌زاده و عباس جهانبخش

خلاصه داستان فيلم:

بی قراری دریا برای رهایی دریاست ، رهای نه از موج و طوفان از دلشکستگی رهاست .رهاتر از دریا برای دل سپردن به گذشته و برای رسیدن به واقعیت زندگ اوست ....



**نشست خبری فیلم سینمایی «رهاتر از دریا» با حضور حمید طالقانی کارگردان،عباس جهانبخش تهیه‌ کننده، سمانه جهانبخش ، پوریا دلشاد،علی عزیزی ومحمود گبرلو مجری کارشناس در سالن سعدی مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.


**نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «رهاتر از دریا» به درگیری لفظی کشیده شد تا جایی که طالقانی كارگردان فيلم گفت جهانبخش سرمایه گذار فيلم نبوده و معلوم نيست باقی سرمایه و پول‌های این پروژه کجا است؟ جهانبخش نیز اعلام کرد به دلیل کارهای طالقانی حکم بازداشت او را در جیب دارم.

**در ابتدای این نشست، طالقانی با گلایه از تهیه کننده سخنانش را آغاز کرد و گفت: تهیه کننده «رهاتر از دریا» مدام در حال تغییر عوامل فیلم بود و فیلمنامه نیز چندین بار بازنویسی شد. ما این فیلم را همین جوری ساختیم.

**جهانبخش نیز درباره همکاری با طالقانی، افزود: من و طالقانی کارگردان فیلم صمیمانه با یکدیگر همکاری کردیم، و این به هر حال فقط نظر ایشان است. وقتی که قصد داشتم برای «رهاتر از دریا» پروانه ساخت بگیرم همه به من گفتند چرا دوباره می خواهی با یک کارگردان فیلم اولی کار کنی و چرا طالقانی؟ ولی من عنوان کردم به ایشان احترام می گذارم و ما با ایشان مشکل خاصی نداریم.

**طالقانی توضیح داد: ما در بندرعباس فیلمبرداری آغاز کردیم. قرار بود داریوش و امیریل ارجمند به همراه یاسمینا واحد در این فیلم بازی کنند، اما با توجه به قد و قامت امیریل ارجمند و واحد، این دو پارتنرهای خوبی برای هم نبودند. آنها انصراف دادند و کار خوابید.
وی ادامه داد: من از مرتضی هرندی یکی از دوستانم خواستم در این مسئله به ما کمک کند، وی برای این فیلم سرمایه گذاری کرد. به هر حال من می خواستم فیلم اولم را بسازم. اما جهانبخش تهیه کننده فیلم بدون اینکه ما را در جریان گذارد با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی وارد مذاکره شده و برای این فیلم از آن ها وام گرفت. اما حالا نمی دانم این سرمایه و وام هایی که تهیه کننده برای «رهاتر از دریا» گرفته در کجا هزینه کرده است. مرکز گسترش از اینکه عنوانی در تیتراژ ندارد، پس از ساخت فیلم گلایه کرد. در صورتی که من معقتدم هرندی سرمایه گذار این فیلم است.
 
**جهانبخش در توضیح این مسئله گفت: پانزده روز از فیلمبرداری این فیلم به دلیل طالقانی خوابید. سازمان کشتیرانی برای رهاتر از دریا یک میلیارد هزینه کرد، هتلی در اختیار ما گذاشتند که حتی طالقانی در خواب هم ندیده بود. هرندی سرمایه گذار فیلم است، اما در نیمی از فیلم نقش دارد.حالا من باید امروز اینجا برای سرمایه های فیلم به طالقانی توضیح دهم! فکر نمی کنم باید به خاطر وامی که از مرکز گسترش گرفته ام به وی جواب دهم، یا از ایشان اجازه بگیرم.

**طالقانی در ادامه درباره مشکلات فیلم گفت: قبل از اینکه جهانبخش پروانه ساخت بگیرد به من قول داد از حضور بازیگران چهره در این فیلم استفاده کنیم. اما مابقی بازیگران از اسپانسرها باشند. ما برای این فیلم با نیکی کریمی، نیوشا ضیغمی و داوود رشیدی قرارداد بسته بودیم، اما وقتی که کار کلید خورد هرکدام از آنها به شکلی کنار کشیدند.

**وی در ارتباط با پایان فیلم و مرگ یکی از شخصیت ها عنوان کرد: ما برای این بخش مشاور پزشکی داشتیم و طبق اطلاعاتی که از ایشان گرفته بودیم، این پایان را به تصویر کشیدیم. طبق این تحقیقات فردی که فوت کرده این احتمال وجود دارد که با تزریق آدرنالین دوباره زنده شود.

**جهانبخش در ادامه عنوان کرد: این فیلم 23 اسفند سال گذشته کلید خورد و دو روز با حضور امیریل و داریوش ارجمند فیلمبرداری ادامه پیدا کرد اما این بازیگران انصراف دادند. امیریل ارجمند معتقد بود که طالقانی کارگردان نیست. این کار تا هفتم فروردین ماه تعطیل بود تا اینکه هرندی به توصیه طالقانی وارد کار شد.سرمایه گذاران در این شرایط کنار کشیدند اما هرندی ادامه داد. ما برای اجاره کشتی روزی 200 میلیون تومان هزینه می کردیم. حدود یک میلیارد و پانصد تومان برای 45 روز فیلمبرداری بودجه هزینه کردیم.

**طالقانی افزود: امیریل ارجمند عنوان کرد من برای شما احترام قائلم اما نمی توانم با جهانبخش کار کنم. من در آن شرایط نامه شکایت و انصراف خود را از این پروژه اعلام کردم. فیلمنامه پایانی رهاتر از دریا توسط خانم جاوید به سفارش مینو فرشچی بازنویسی شد و ما براساس آن فیلم را ساختیم.

**تهیه کننده «رهاتر از دریا» درباره فیلمنامه توضیح داد: ایشان از فیلمنامه فرشچی و جاوید استفاده نکردند و بازیگران شاهد این ماجرا بودند. من سه سال خرج زندگی طالقانی را می دادم. ایشان می خواستند ماشین بخرند من را به بنگاه بردند، چک نداشتند و من جای ایشان چک دادم. حکم جلب وی در جیب من است. خرج مرغ و گوشت وی را در این سال ها من می دادم، فرزند طالقانی را من راهی دانشگاه کردم.

وی ادامه داد: طالقانی مدام در خانه ما بود و دست من را می بوسید تا وی را در این شرایط تنها نگذارم. او زندگی من رها نمی کرد اما نمی دانم چطور حالا که چهار دوربین دیده جو زده شده است.
جهانبخش با عصبانیت افزود: از زمانی که ارجمند به خاطر طالقانی از پروژه انصراف داد، مجبور شدم بازی کنم.

**طالقانی در ادامه بیان کرد: من با حضور بازیگرهای اسپانسر مخالف بودم، قرار بود برای رها تر از دریا چند بازیگر حرفه ای حضور پیدا کنند، اما نیامدند. من همانطور که گفتم از پروژه انصرف دادم اما دوباره جلسه گذاشتند و از من خواستند کمکشان کنم.

**پوریا دلشاد بازیگر این فیلم در ادامه جلسه گفت: من شهریور 86، با جهانبخش آشنا شدم، در دو دوره جشنواره قبلی عکاس بودم. کلاس بازیگری هم رفتم و وضعیت مالی خوبی هم دارم. دلم نمی خواست در جلسه اولین فیلمی که حضور پیدا کردم چنین اتفاقاتی بیافتد.
بیست و یک روز دختر من عید نوروز در کنار خانواده نبود، زیرا قرار بود تنها برای یک سکانس در فیلم حضور پیدا کند. حرف های کارگردان و تهیه کننده را تایید می کنم. سه نسخه از سناریو این فیلم در خانه دارم. برای شروع با کار ضعیفی وارد سینما شدم. برای نقشی که بازی کردم، روزانه فیلم نامه به دستم می رسید.محمود شاملو بازیگردان این پروژه بود که در فیلم نیز در نقش معاون کارگردان حضور دارد. ایشان خودشان در حد بازیگردان نیستند. متاسفام که در این فیلم حضور دارم.

************

قبیله من

کارگردان: غلامرضا آزادي

بازيگران: مهران هادي، الهام طهوري، آيدار نامجو، ميلاد سرجوئي، محمدرضا سهرابي، افسانه صالحي، مينو كرمي، مرتضي حسيني، هاله مير هادي، حميد مظاهري، پارسا صحرائي، محمدرضا حبيبي،‌شهروز شيرواني، نازنين احمدي، حسين غيابي، سها ياوري، پيام خواجوئي، عادل يوسفي، علي صانعي، زهره مولوي، آرشام فرح‌بخش، علي لاجوردي، مريم سليماني، حسن اميدفر و اصغر بيچاره.

خلاصه داستان فيلم:

زندگی مثل یک قبیله ، کوتاه و بلندش فرقی نمی کند اما برای همه آدمها از یه جایی شروع میشه و درست یه جایی که ازش خبر نداریم نا غافل تموم می شه



*****************

بیداری

کارگردان: فرزاد مؤتمن

بازيگران: نيكي كريمي، شقايق فراهاني، حامد بهداد، مهدي احمدي، نيره فراهاني، كيهان ملكي، رويا جاويد نيا، مهوش وقاري، شيوا خنياگر، فلور نظري، افسانه ناصري، حسين محب اهري، فرامرز روشنايي، عليرضا رياحي و مريم كاوياني

خلاصه داستان فيلم:

«بيداري» داستان زني به نام زهرا را روايت مي كند كه حافظه اش از زماني كه براي آخرين بار دختر 6 ساله اش ياسمن را ديده، متوقف شده است. اكنون پس از گذشت 24 سال از آن اتفاق، حافظه زهرا بازگشته و او قصد دارد دختر گمشده‌اش را بيابد؛ اما همه نشاني هايي كه به ياد دارد به كلي تغيير كرده است...




**نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «بیداری» باحضور فرزاد موتمن(کارگردان)، سعید حاجی میری(تهیه کننده)، شقایق فراهانی(بازیگر)، مازیار فکری ارشاد(منتقد) و اجرای محمود گبرلو برگزار شد.

**در ابتدای نشست موتمن درباره مراحل ساخت این فیلم گفت:اواسط دی ماه 87 بود که فیلمنامه ای از سبحان فیلم به دست من رسید به نام "راز گل اقاقیا"که ظاهرا یکی از فیلمنامه منتخب فارابی بود. وقتی من فیلمنامه را خواندم چیزهایی در آن بود که من را جذب کرد. چرا که این بار با یک ملودرام روبرو بودیم که برای مخاطب معمولی سینما ساخته می شد. داستان فیلم در سه لایه زمانی اتفاق می افتاد و احساس کردم که تجربه خوبی است.

**سعید حاجی میری نیز در ادامه افزود: من بچه مسلمان هستم و فرزند انقلابم و سینما را هم بخاطر همین چیزها دوست دارم و دغدغه ای هم غیر از این ندارم و طبیعی است که به دنبال موضوعاتی هستم که با فرم های کمی نو تر تجربه کنم و در عرصه های قدم بگذارم که کمتر کسی آن مسیر را رفته است.

**در ادامه مازیار فکری ارشاد منقد برنامه افزود: من اینجا درباره فیلمی از فرزاد موتمن صحبت نمی کنم و درباره چیزهایی که بر روی پرده دیدم صحبت می کنم . جایگاه منطق روایتی در فیلم کجاست؟
وی در ادامه با ابراز تعجب از گاف هایی که در فیلم وجود دارد، گفت: بازی کردن با زمان کار دشواری است به خصوص در تهران که فضا روز به روز تغییر می کند و این فیلم را تبدیل به یک فیلم ضعیف کرد.

**حاجی میری در پاسخ به انتقادهای فکری ارشاد در مورد فیلم گفت: برای من فرزند شهیدی که گفت سال ها منتظر چنین فیلمی بوده است اهمیت دارد نه صحبت های این جماعت منتقدان.

**پس از این بی احترامی حاجی میری به منتقدان، مازیار فکری ارشاد و جمع زیادی از منتقدان و خبرنگاران سالن جلسه را ترک کردند.اما در پی تذکرهای مکرر گبرلو به خبرنگاران و حاجی میری تعدادی از حاضران در سالن برای مطرح کردن پرسش های خود ماندند.ماجرا به همین جا ختم نشد و حاجی میری در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد بودجه فیلم به بی حرمتی های خود ادامه داد و موجب شد محمود گبرلو به خاطر عدم حفظ ادبیات مناسب این تهیه کننده سالن را ترک کرد.

************

در انتظار معجزه

کارگردان: رسول صدر عاملی 


بازيگران: حمید فرخ‌نژاد، بیتا فرهی، پریوش نظریه و مهتاب گیتی فروز

خلاصه داستان فيلم:

زن و شوهری میانسال که اختلافاتشان در حد نفرت آنها را از یکدیگر دور کرده و به هیچ ترحمی چشم دیدن یکدیگر را ندارند و در سفری طولانی به تماشا می نشینیم و...



**اكران فيلم در انتظار معجزه رسول صدرعاملي با دست زدن هاي متعدد و اعتراض خبرنگاران در زمان نمايش فيلم همراه شد.

** در ابتدای این نشست «رسول صدر عاملی»، فیلم سینمایی «در انتظار معجزه» را تداوم سه گانه خود در خصوص ساخت آثاری با موضوع زیارت ارزیابی کرد.

**در ادامه این نشست، «غلامعباس فاضلی» نیز در سخنانی به نقد این فیلم پرداخت و با بیان اینکه «رسول صدرعاملی» از زمان ساخت فیلم «دختری با کفش‌های کتانی» تلاش کرده است به تجربه گرایی در سینما دست بزند، افزود: تلاش صدرعاملی در 15 سال اخیر برای رسیدن به پرداخت مستندگونه و واقع گرایانه در سینما بوده است.

**کارگردان «دختری با کفش‌های کتانی» ادامه داد: من باید مراقب می‌بودم که مضمون فیلم را وارد عرصه خرافه و حتی مسایل ماورائی نکنم و روح خوب زائر بودن را به مخاطب القا کنم زیرا این روحیه در ادیان و همه جای جهان به همین شکل وجود دارد.**«رسول صدرعاملی» در پایان این نشست، اظهار داشت: فیلم سینمایی «در انتظار معجزه» در شیراز سه سئانس فوق العاده داشت.

**وی درباره فیلم «در انتظار معجزه» اظهار داشت: این فیلم در دکوپاژ، شخصیت‌پردازی و لحن با اشکالاتی رو به رو بود، «رسول صدرعاملی» با بهره‌گیری از دوربین روی دست ، انتخاب موسیقی و بازیگران سعی دارد تا روایتی مستندگونه ارایه کند اما دکوپاژ فیلم از این اصل تبعیت نمی‌کند.داستان فیلم به جای تمرکز روی شخصیت‌های اصلی روی چند شخصیت می‌چرخد که این رویکرد به نتیجه کار لطمه وارد کرده است و بهتر بود داستان روی روابط زن و شوهر تمرکز بیشتری داشته باشد.

فاضلی در ادامه درباره لحن فیلم نیز گفت: حرکت کند فیلم لحن دوگانه‌ای ایجاد کرده است که به داستان ضربه زده است.

**در ادامه این نشست «رسول صدر عاملی» در پاسخ به اشکالات منتقد نشست، با بین اینکه : فیلم‌های «شب» و «هر شب تنهایی» دو فیلم دیگر وی در زمینه زائر و زیارت بوده است، اظهار داشت: مفهوم زیارت، حوزه چالش برانگیزی است و فیلمساز باید مواظب باشد تا به عرصه خرافه وارد نشود و در عین حال حق مطلب را ادا کند.

**صدرعاملی با تاکید بر اینکه «در انتظار معجزه» در برگیرنده مفاهیم نویی در سینمای ایران است و قصه آن تازگی دارد، افزود: آثاری از این دست پیش از دیده شدن به پیش قضاوت‌هایی چون ساخت فیلم برای خوش آمد دیگران و یا دریافت دستمزد کلان متهم می شوند که هیچ یک از این موارد درباره این فیلم صادق نیست.

**کارگردان «زندگی با چشمان بسته» درباره لحن این فیلم گفت: فکر می‌کنم این فیلم از لحنی که متعلق به سینمای من است تبعیت می‌کند ضمن آنکه بجز فصل اول فیلم که پیش از تیتراژ آغازین نمایش داده می‌شود، هیچ یک از سکانس‌ها به شیوه دوربین روی دست فیلمبرداری نشده‌اند.وی در ادامه به سختی‌های تصویربرداری در فضای بسته قطار و آن هم قطار در حال حرکت اشاره کرد و اظهار داشت: بیش از 50 دقیقه این فیلم 75 دقیقه‌ای در قطار تصویربرداری شده است که برای این کار مجبور بودیم 40 روز در قطار تهران، سرخس در حرکت باشیم.

**در ادامه این نشست کارگردان «شب» درباه کم بودن میزان دیالوگ‌ها نیز تاکید کرد:  این تجربه دشواری بود که بازیگر به جای تکیه بر دیالوگ با رفتار و بازی خود مفهوم را به مخاطب القا کند و به همین خاطر از بازیگرانی استفاده شد که کارنامه قابل تاییدی داشتند.



********************

**پیش از اکران بامدادی «قلاده‌های طلا»، فیلم احمد کاوری با نام «خودزنی» در مرکز همایش‌های برج میلاد نمایش داده شد. تماشاگرانی که برای تماشای این فیلم به سالن نمایش رفته بودند دست به ابتکار جدیدی زدند و تقریباً همگی پس از پایان فیلم، سفت و سخت به صندلی‌هایشان چسبیدند! کسی که سالن سینما رسانه را ترک نکرد هیچ، هر لحظه افراد بیشتری وارد سالن می‌شدند، به طوری که صندلی‌ها، پله‌ها و بالکن سالن مملو از جمعیت شد و بقیه این سیل مشتاق در اقدامی مدبرانه به 2 سالن دیگر نمایش راهنمایی شدند. «قلاده‌های طلا» ساعت 45 دقیقه بامداد جمعه هم زمان در 3 سالن نمایش برج میلاد، اکران شد.

اما در این میان یکی از نکات جالب توجه، اکران عجیب و غریب فیلم بود، «قلاده‌های طلا» در کمال تعجب تماشاگران، با چراغ‌های روشن اکران شد.

البته قبل از اکران فیلم نیز ماجراهایی وجود داشت، از 2 ساعت مانده به زمان نمایش، به هیچ اتومبیل شخصی اجازه ورود به محوطه برج میلاد داده نشد و پیش از شروع اکران جمعیتی حدود یک‌هزار نفر در محوطه مرکز همایش‌های برج میلاد حضور داشتند و تقریباً همین میزان جمعیت نیز در سالن نمایش، ‌چشم‌انتظار اکران «قلاده‌های طلا» بودند. اما سرانجام در سکوتی مثال‌زدنی فیلم ابولقاسم طالبی اکران شد و پس از پایان فیلم تماشاگران چند دقیقه ایستادند و به تشویق این اثر سینمایی پرداختند.

**در طول پخش فیلم عده بسیار قلیلی از تماشاگران در صدد بروز تشنج در سالن برج میلاد بودند که با هوشمندی اهالی رسانه و مردم و مدیریت مسئولان برگزارکننده، این اقدام ناکام ماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس