در روز هفتم جشنواره فیلم فجر در سالن برج میلاد فیلم های سینمایی «برف روی کاج ها» ساخته پیمان معادی، «پیشونی سفید» ساخته سید جواد هاشمی، «خوابم می آد» ساخته رضا عطاران، «آزمایشگاه» ساخته حمید امجد، «محرمانه تهران» ساخته مهدی فیوضی و «سه ونیم» ساخته نقی نعمتی به نمایش در آمد.

گروه فرهنگی مشرق- در روز هفتم جشنواره فیلم فجر در سالن برج میلاد فیلم های سینمایی «برف روی کاج ها» ساخته پیمان معادی، «پیشونی سفید» ساخته سید جواد هاشمی، «خوابم می آد» ساخته رضا عطاران، «آزمایشگاه» ساخته حمید امجد، «محرمانه تهران» ساخته مهدی فیوضی و «سه ونیم» ساخته نقی نعمتی به نمایش در آمد.


برف روی کاج ها

نويسنده و کارگردان: پیمان معادی

بازيگران: مهناز افشار، ویشکا آسایش، صابر ابر، حسین پاکدل، حسن معجونی، آناهیتا افشار، الهام کردا و با حضور شیرین یزدان‌بخش

خلاصه داستان فيلم:

زندگی زناشویی رویا و علی بعد از 13 سال با بحران بزرگی مواجه می شود حالا رویا می بایست زندگی خود را با شرایطی جدید ادامه دهد در این مسیر به دریافت ها و شناخت جدیدتری از زندگی میرسد....




**نشست پرسش و پاسخ فيلم «برف روي كاج‌ها» با حضور پيمان معادي كارگردان، سيد جمال ساداتيان تهيه كننده، صابر ابر، مهناز افشار و ويشكاه آسايش، بازيگران، سپيده عبدالوهاب تدوينگر، ايرج شهرزادي صدابردار و كارن همايون‌فر آهنگساز، در سالن سعدي برج ميلاد برگزار شد.

**هوای برفی تهران آغاز خوبی برای" برف روی کاج ها" در سانس نخست نمایش این بود. به خصوص اینکه هوای برفی تهران و نشست برف روی کاج های بلند اطراف برج میلاد زیبایی خاصی به فضای این سی امین جشنواره فیلم فجر بخشیده بود. فیلم " برف روی کاج ها"  نخستین تجربه پیمان معادی بود که برای منتقدین و اهالی رسانه پخش شد.

**نشست پرسش و پاسخ این فیلم از بی حاشیه‌ترین نشست‌های جشنواره بود، هیچ اعتراضی وجود نداشت، به نظر می‌رسید تمامی حاضران در سالن سعدی فیلم را پسندیده‌اند و در آخر اصحاب رسانه برای دقایقی ایستاده و تیم پیمان معادی را برای ساخت فیلم «برف روی کاج‌ها» تشویق کردند.

**در ابتداي جلسه ساداتيان در خصوص همكاري با معادي به عنوان كارگردان فيلم اولي گفت: زماني كه فيلمنامه را خواندم با توجه به اينكه در اين سال‌ها دغدغه ذهني‌ام موضوعات اجتماعي بوده، بسيار تحت تاثير قرار گرفتم. در چند اكراني كه فيلم را با مردم ديدم، واكنش‌ها بسيار خوب بود و اميدوارم اين واكنش‌ها ادامه پيدا كند و ما شاهد پرداختن به موضوعات اجتماعي در فيلم‌هاي ديگر سينماي ايران هم باشد.

**در بخش ديگري از نشست معادي در پاسخ به سوالی مبني بر اختلاف سني زياد ميان زن و مرد فيلم، عنوان كرد: از همان زمان نوشتن اين مساله در ذهنم بود كه ما در فيلم مردي 50 ساله و زني در آستانه 40 سالگي داريم. اين بحران براي زوج‌هايي در اين سن كمتر اتفاق مي‌افتد و دوست داشتم حالا زن و مردي را داشته باشيم كه اين بحران براي‌شان اتفاق مي‌افتد.

**معادی افزود:دوست دارم سوالي در ذهن مخاطب باقي بماند و بتواند خودش را جاي شخصيت‌هاي فيلم بگذارد كه اگر خيانتي از نزديكترين دوستان‌مان ديديم، مي‌توانيم اين خيانت را برملا كنيم يا خير. من از 200 نفر پرسيدم و نتوانستم جواب درستي بگيرم.

**معادي در جواب به سوال منتقد فیلم که درباره سیاه و سفید بودن فیلم پرسیده شد گفت: دوست دارم در خصوص سياه و سفيد بودن فيلم خيلي حرف بزنم. من به خاطر انجام اين كار آنقدر استرس داشتم كه هفته‌ها ازخواب مي‌پريدم. من فيلمنامه را دو بار بر اساس فيلمبرداري سياه و سفيد بازنويسي كردم و حتي در طراحي صحنه و لباس نيز روي اين مساله كار شده بود.خوشبختانه به دوربين بسيار خوبي براي فيلمبرداري اين كار رسيديم. اين دوربين 14 پرده خاكستري داشت و مي‌توانستيم براي تك تك صحنه‌ها آن را تنظيم كنيم.

**معادی توضيح داد: بايد از همايونفر تشكر كنم چرا كه ساخت موسيقي فيلم با فوت پدرش مصادف شد و با وجود نامناسب بودن اوضاع روحي، توانست كار را تا انتها به بهترين نحو ممكن پيش ببرد.

**معادي در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران مبني بر اينكه چرا پيانو زدن مهناز افشار در اين فيلم زياد نبود، گفت: خانم افشار يك مقدار پيش زمينه داشت و همچنين براي بازي در اين فيلم دو معلم پيانو او را همراهي كردند. معلمي كه اصول اوليه را ياد داد تا ما در گرفتن برخي صحنه‌ها مشكل نداشته باشيم و معلم ديگر هم معلمي بود كه خانم افشار برخود هنرجوهايش را با او مي‌ديد.شما وقتي پيانو درس مي‌دهيد، خيلي كم پيش مي‌آيد پيانو بزنيد. من 12، 13 سال معلم پيانو داشتم و هيچ وقت به خاطر ندارم كه پيانو زده باشد. اين مساله را از چند نفر هم پرسيدم و همه اين نظريه را تاييد كردند.

**همايونفر نيز ضمن ابراز خرسندي از اين همكاري، اظهار كرد: زمان ساخت موسيقي دوران سختي را داشتم اما فيلمنامه زيبا و عاشقانه اين كار وتجربه همكاري از معادي آنقدر خوب بود كه در لحظات پاياني عمر پدرم حاضر نشدم استوديو را ترك كنم.

**امير پوريا به عنوان منتقد و بازيگر فيلم با اشاره به حضور مسعود فراستي در برنامه هفت شب گذشته و اظهارنظر او درباره فيلم «جدايي نادر از سيمين»، توضيح داد: اظهارنظرهاي آقاي فراستي مضحك است و بسياري از مردم عادي و مسئولان فرهنگي كه از خيلي مسائل سينمايي سردرنمي‌آورند بايد بدانند كه حرف‌هاي اين منتقد غير فرهنگي و سياسي است.

**در پايان اين نشست معادي با توجه به موضوع فيلم كه به خيانت مي‌پردازد، توضيح داد: من از باقي فيلم‌هاي اين جشنواره كه به موضوع خيانت مي‌پردازد، خبر ندارم اما اگر مي‌دانستم همه اين فيلم‌ها در جشنواره امسال حضور دارند باز هم «برف روي كاج‌ها» را مي‌ساختم.

**معادی در پایان گفت: از همه آنهايي كه براي‌شان سوال است چقدر تحت تاثير اصغر فرهادي هستم، بايد بگويم انقدر از او ياد گرفته‌ام كه حرف خودم را بزنم و خودم باشم كه فكر مي‌كنم نيازي به تقليد كردن از او ندارم. اميدوارم خدا اصغر فرهادي را براي سينماي ايران نگه دارد.


**************
پیشونی سفید


کارگردان:سیدجواد هاشمی

تهیه کننده:سیدمسعود اطیابی

بازیگران: امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، امین زندگانی، نیلوفر خوش‌خلق، نادر سلیمانی،علی اوسیوند، هومن حاجی‌عبدالهی، امیر غفارمنش و ترلان پروانه (آهوی پیشونی سفید)

خلاصه داستان:داستان فیلم به گونه‌ای طراحی شده که در آن شخصیت‌های فولکلور، قدیمی و معروف ایرانی از جمله خاله سوسکه و آقا موشه، آهوی پیشونی سفید، عفریته، عجوزه، سالار، گرگ، روباه، خرس پلیس و . . . نیز حضور دارند




**نشست خبری فیلم سینمایی «پیشونی سفید» با حضور محمدرضا شریفی نیا،مسعود اطیابی،سید جواد هاشمی،امین زندگانی،ترلان پروانه،علی علایی منتقد،محمود گبرلو مجری کارشناس ، در سالن سعدی برج میلاد برگزارشد.

**در ابتدای نشست سيدجواد هاشمي کارگردان فیلم  گفت: در روزگاری که  فرزندان ما شبکه های غربی را می بینند ما کار فاخر کودک انجام داده و یادآور کلام خداوند شدیم.وی با اشاره به اين كه نويسندگي در ايران همانند فوتبال است كه به سرزمين ديگري تعلق دارد، خاطرنشان كرد: ضعف  فیلم نامه های ما ضعف سينماي ايران هستند و اميدوارم روزي نوشته كسي را بسازم كه بتواند حق مطلب را ادا كند

**سيدجواد هاشمي گفت: براي ساخت فيلم «پيشوني سفيد» از تمام تجربيات خود استفاده كردم ولي موافقم كه نوشته آن ضعيف است.زماني كه مي‌خواستم اين پروژه را آغاز كنم،خواستم از كمك‌هاي دولتي استفاده كنم ولي گفتند نام اطيابي (تهيه كننده فيلم) را حذف كن تا نصف پول را به تو بدهيم، من نيز كه با اين كار مخالف بودم با برخي از عوامل فيلم صحبت كردم و با همكاري آن‌ها و فروش ماشينم يك كار جدي براي كودكان ساختم.

**سيدجواد هاشمي در ادامه گفت: زماني كه اين فيلم در جشنواره كودك اكران شد، انتظار داشتم كه مركز گسترش فيلم‌هاي تجربي و مستند فقط حمايت‌هاي مادي نداشته باشند و كاش يك نفر مي‌آمد و تشكر مي‌كرد.حتي دوست داشتم آقامحمديان در جشنواره كودك روي صحنه بيايد و بگويد ما پول داديم تا اين فيلم ساخته شود.

**هاشمي در ادامه نشست اظهار كرد:‌ يكي از اعتراض‌هايي كه نسبت به ساخت فيلم «پيشوني سفيد» به من ارائه شد، اين بود كه چرا در فيلم رقص وجود دارد، در حالي كه من فيلم را براي بچه‌ها ساختم و گويا اصلا آن‌ها نمي‌دانند كه فيلم كودك چيست؟

**در بخش ديگري از اين نشست هم مسعود اطيابي تهيه‌كننده فيلم «پيشوني سفيد» گفت: ‌امسال فيلم‌هاي جشنواره را نديده‌ام اما ادبيات و واژه‌هايي را از آن‌ها شنيده‌ام كه نمي‌دانم مميزي‌ها درباره اين فيلم‌ها چگونه اعمال شده است؟مميزي را حق مردم مي‌دانم و به آن اعتقاد دارم. ‌تاكنون فيلمي را نساختم كه اعضاي يك خانواده نتوانند در كنار يكديگر آن را ببينند و متاسفم براي مميزي‌ها و اين جامعه كه مي‌گويند فيلم من، رقص داشت.

سيد جواد هاشمي با اشاره به وضعيت گيشه سينما در ايران گفت: با ادبياتي كه در برخي فيلم‌ها وجود دارد، امنيت را از تماشاگر گرفته‌ايم ولي تاكيد مي‌كنم قرار نيست براي بچه‌ها اخم نشان دهيم. سينماي ايران سينماي شريفي است اما واقعا برخي واژه‌ها و ادبيات موجود در فيلم‌ها از بدترين رقص‌ها نيز بدتر هستند.

**در ادامه محمدرضا شريفي‌نيا يكي از بازيگران «پيشوني سفيد» گفت: وظيفه اصلي سينماي ما اين است كه در رابطه با كودكان كار كنيم اما اين در حالي است كه به اين سينما بهاي كمي داده مي‌شود و متاسفانه اگر دولت در اين راستا فعاليت نكند، داشتن سينماي پربار در ژانر كودك ميسر نخواهد بود. پس از سال‌ها شايد اين نخستين اتفاقي بود كه با استفاده از بازيگران حرفه‌اي فرصتي پيش آمد تا فيلمي در سينماي كودك ساخته شود.

**در ادامه بهنام صبوحي آهنگساز اين فيلم نيز گفت: اين كار بهانه خوبي بود تا پس از سال‌ها كار موزيكال، زمينه كار موزيكال كودك آغاز شود و فكر مي‌كنم قدمي كه برداشته شد مي‌تواند فتح بابي براي اين كار باشد.در فيلم «پيشوني سفيد» از انواع موسيقي‌ها همانند فولكور ايراني و همچنين موسيقي پاپ و رپ استفاده شده است.

**در ادامه شهرام خلج ـ گريمور اين فيلم ـ نيز گفت: گريم فيلم «پيشوني سفيد» را دوست نداشتم ولي اميدوارم در قسمت‌هاي بعدي آن را جبران كنم.

**علي علايي كه به عنوان منتقد در نشست حضور داشت گفت: بدون هيچ طعنه‌اي مي‌گويم بسيار خوشحالم از اين كه سيد جواد هاشمي يك فيلم موزيكال ساخته است و اين نشان مي‌دهد آينده روشني را براي سينماي ايران مي‌توانيم انتظار داشته باشيم.

** اطيابي درباره اينكه شنيده شده است رقص‌هاي فيلم مميزي خواهند خورد گفت: فيلم «پيشوني سفيد» پروانه نمايش دارد و اين موضوع صحت ندارد زيرا رقصي در فيلم نيست.

**هاشمي درباره اينكه پس از پايان نمايش فيلم در سينماي رسانه‌ها عده‌اي گفتند از سيدجواد هاشمي ساخت چنين فيلمي بعيد است گفت: من جزو آدم‌هاي مذهبي هستم و خوشحالم از اين كه انتظارات از من خيلي بالاست. من در اين فيلم حرف نص قرآن را زدم ولي به شكلي كودكانه. اين در حاليست كه امروز بچه‌هاي ما ماهواره نگاه مي‌كنند و حواس ما اصلا به اين موضوع نيست.وي همچنين درباره انتخاب امين زندگاني گفت: پس از ارائه فيلمنامه به او گفتم كدام شخصيت را دوست دارد كه خودش «عجوزه» را انتخاب كرد.

**************
خوابم میاد

کارگردان:رضا عطاران

تهیه کننده:محمدرضا تخت‌کشیان

بازیگران: اکبر عبدی، مریلا زارعی، رضا عطاران، ویشکا آسایش، سروش صحت، خداداد عزیزی، ناصر گیتی‌جاه، اصغر سمسارزاده و…

خلاصه داستان:رضا، معلمی ساده و درستکار که به سن میانسالی رسیده و در برقراری ارتباط با زن‌ها دچار مشکل است، با دختری پاستیل فروش آشنا می‌شود. دختر، برای پیوند کلیه خواهرش با مشکل روبروست و رضا را ترغیب به کارهایی می‌کند که باب می‌لش نیست و...



** نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «خوابم می آد» با حضور رضا عطاران(کارگردان و بازیگر)، مریلا زارعی(بازیگر)، جوا فرحانی(تهیه کننده)، هومن بهمنش(فیلمبردار)، فرشید احمدی(صدابردار) و نیما حسنی نسب(منتقد) در سالن برج میلاد برگزار شد.

**در ابتدای این نشست عطاران با بیان این مطلب که «خوابم می آد» براساس طرحی از حمید نعمت الله و همسر ایشان برداشت شده است، گفت: احمد رفیع زاده این طرح را به فیلمنامه تبدیل کرد.ما سعی کردیم از نیمه های فیلم لحن را آگاهانه تغییر دهیم و درست همان چیزی که من می خواستم اتفاق افتاد و مخاطبان در ابتدای فیلم می خندیدند اما در ادامه خنده ها کاهش یافته و در انتها فیلم با مرگ پایان می یافت.

**عطاران مشکل اصلی فیلم را حضور خودش دانست و گفت: اگر این فیلم را یک کارگردان اولی دیگر می ساخت بیشتر مورد توجه قرار می گرفت اما چون ذهنیتی از من در مردم وجود دارد کار سخت تر است زیرا که مردم می آیند که بخندند اما من حس می کنم می توانم تغییراتی در سینمای کمدی بدهم. امیدوارم کارهای بعدی ام را دوست داشته باشید.

**وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد رکیک بودن فیلم به طنز گفت: من آدم رکیکی هستم و به سینمای سخیف تعلق دارم. این بازیگر در مورد نحوه کار با اکبر عبدی توضیح داد: من از پیشنهادات خوب آقای عبدی استفاده می کردم و اگر پیشنهادی هم داشتم در زمان فیلمبرداری به ایشان می گفتم.

**مریلا زارعی بازیگر فیلم گفت : در این فیلم نکات اخلاقی عمیقی دیدم و فکر می کنم که «خوابم می آد» برای یکبار دیدن نیست.


*****************
آزمایشگاه
کارگردان:حمید امجد

تهیه کننده:محمد احمدی

بازیگران: باران کوثری، افشین هاشمی، رامبد جوان، شبنم مقدمی، رضا بهبودی، فرزین محدث، امیر میرآقا، ساغر عزیزی و رضا کیانیان و با حضور هدایت هاشمی

خلاصه داستان:«آزمایشگاه» داستان یک جوان خجول شهرستانی است که با رتبه اول از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده است. او برای استخدام به آزمایشگاه یک بیمارستان می‌آید، اما از لحظه اول با روابط و رقابت‌های آشکار و پنهان حرفه‌ای و عاطفی رو‌به‌رو می‌شود.



**نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «آزمایشگاه» با حضور محمد احمدی(تهیه کننده)، حمید امجد(کارگردان)، باران کوثری و افشین هاشمی(بازیگران) و آنتونیا شرکاء(منتقد) در سالن برج میلاد برگزار شد.

**در ابتدای این نشست حمید امجد درباره چگونگی شکل گیری ایده «آزمایشگاه» گفت: ایده ای چند خطی داشتم که از چند سال پیش شکل گرفته بود و وقتی پروژه دیگری که با آقای احمدی قرار بود بسازیم منتفی شد این طرح را به صورت فیلمنامه درآوردم.دوست داشتم در فضای تازه ای کار کنم و در واقع آزمایشگاه فضای اصلی فیلم بود و کاراکترها حول آن شکل می گرفت. هشت سال تئاتر کار نکرد‌ه‌ام اما به دلیل تولید نشدن فیلم به تئاتر رفتم و همیشه دوست داشتم در سینما فعالیت داشته باشم.

**وی افزود: عادت تولید در سینمای ایران یک نوع آهستگی در همه مسائل است که متاسفانه به آن سنت ایرانی می گویند. قرار نبود مستندی درباره ریشه زندگی امروز بسازم و این فیلم جهانی است که همه در آن شتاب دارند.

**وی درباره فیلمنامه این اثر توضیح داد: فیلمنامه اولیه را که پروانه دریافت نکرد خیلی دوست داشتم و چند ماهی طول کشید تا پروانه «آزمایشگاه» را بگیرم اما پس از یکسال از زمان دریافت پروانه بدون هیچ حمایتی حتی از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کمک برخی دوستان فیلمبرداری را شروع کردیم و گروهی برای فیلم انتخاب شد که جزء بهترین های سینمای ایران است.

**باران کوثری در بخش دیگری از این نشست گفت: خوشبختانه از سال گذشته در جریان فیلمنامه قرار گرفتم و برای من افتخار بزرگی بود که با ایشان همکاری داشته باشم. ما تمرین های زیادی می کردیم که لحظه به لحظه کمکمان می کرد تا سر صحنه بدانیم که چطور بازی کنیم. از نتیجه کار بسیار راضی هستم و یکی از بهترین پشت صحنه های فیلم را در این اثر داشتیم.

**آنتونیا شرکاء در نقد فیلم گفت: «آزمایشگاه» یک اثر کلیشه ای است اما نه به معنای منفی آن بلکه این فیلم از یک سری از کلیشه ها که جواب پس داده است استفاده می کند.فیلم براساس قالبی است که در قالبی طنزآمیز قرار گرفته است و با ریتمی تند شروع می شود و به یکباره غم انگیز می شود. این فضای کمدی با آرام شدن ریتم فیلم شکسته می شود و این ناهمگونی در ریتم خیلی مخاطب را آزار می دهد.

**وی درباره بازیگران فیلم گفت: جنس بازی باران کوثری چندان به باقی بازی ها نمی خورد و فضا و میزانسن ها خیلی تئاتری هستند.

****************


**مستند «مهرجویی کارنامه چهل ساله» که در ساعت 14:30 روز هفتم جشنواره فلیم فجر به نمایش در آمد با استقبال کم نظیری مواجه شد به طوری که صندلی خالی برای نشستن وجود نداشت.

**سالن نمایش فیلم "خوابم می آد" مملو از جمعیت بود و تماشاگران حاضر در سالن شاهد یک فیلم طنز از جنس کارهای عطاران بودند. اما نکته جالب اینکه در میان تماشاگران عادل فردوسی پور و مصطفی دنیزیلی مربی پرسپولیس در سالن حضور داشتند و این فیلم را با حضور کمتر از یک دقیقه ای خداداد عزیزی در میان اهالی رسانه تماشا کرد.

** فیلم "زندگی خصوصی  آقا و خانم میم" در اولین نمایش مردمی خود در جشنواره فجر درحالی روی پرده رفت که مردم برای دیدن فیلم "کلاه قرمزی و بچه ننه"(که به جشنواره نرسید اما نامش در فهرست ابتدایی اعلام شده بود) به سینما آمده بودند و با این فیلم روبرو شدند . روح الله حجازی کارگردان فیلم سینمایی "زندگی خصوصی آقا و خانم و میم" پس از این اتفاق ابراز خوشحالی کرد و گفت که جوابم را برای این فیلم از مخاطبان جشنواره گرفتم.

**هنوز فیلم" آزمایشگاه "شروع نشده بود که سالن پر از جمعیت بود و به قولی جا برای سوزن انداختن نبود و حمید امجد هم درمیان اهالی رسانه نشسته بود و فیلم خود را تماشا می کرد اما هنوز فیلم به نیمه نرسیده بود که بیش از 70 درصد تماشاگران به نشان اعتراض برای پایین بودن کیفیت فیلم سالن را ترک کردند.

**اکران فیلم سینمایی «محرمانه تهران» به کارگردانی مهدی فیوضی به علت نقص فنی نیمه کاره رها شد.

** این روزها در شلوغی مرکز همایش های برج میلاد برای اهالی هنر و رسانه که بیشتر دغدغه اطلاع‌رسانی دارند و به جهت بار ترافیکی اخبار و فشردگی برنامه‌ها حواس درست درمانی ندارند، گم شدن وسایلشان امری غیر عادی تلقی نمی شود و افراد با مراجعه به حراست یا اطلاعات وسایل گم‌شده‌اشان را تحویل می‌گیرند. اما این بار ماجرا به نحوه دیگری بود. پیژ اطلاعات اعلام کرد که یک موبایل کهنه نوکیا پیدا شده، و پخش این جمله از سالن باعث خنده افراد حاضر در برج شد و برخی نیز به این فکر می‌کردند که صاحب موبایل با این نحوه اعلام شاید خجالت بکشد که به اطلاعات مراجعه کرده و  ممکن است در آخر از خیر موبایل کهنه‌اش بگذرد.

**

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس