کد خبر 980958
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶
هواپیمای آمریکایی f35

یک سناتور آمریکایی در نامه‌ای به وزیر دفاع این کشور با انتقاد شدید از سوء مدیریت پنتاگون در پروژه جنگنده‌های اف‌35 اعلام کرد که این موضوع سبب شده تا پرواز با این جنگنده‌ها ناایمن شود.

به گزارش مشرق، در حالی که بیش از یک دهه از آغاز پروژه جنگنده‌ اف-35 می‌گذرد و بیش از یک تریلیون دلار در این پروژه هزینه شده و چندین بار نیز بودجه این برنامه افزایش یافته است اما گزارش‌های متعددی درباره مشکلات این جنگنده‌ها منتشر شده است.

بیشتر بخوانید:

القدس العربی: در صورت جنگ با ایران، خلیج فارس گورستان ناوگان دریایی اروپا خواهد بود

به گزارش اسپوتنیک، سناتور «چاک گراسلی» در نامه‌ای به «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا، مدیریت پنتاگون درباره برنامه جنگنده‌های اف-35 را زیر سوال برد.

این سناتور با اشاره به سوء مدیریت در برنامه تولید این جنگنده گفت که این موضوع باعث تاخیر در آمادگی ماموریت این جنگنده شده و آن را برای خلبان‌هایی که قرار است با آن پرواز کنند ناایمن کرده است.

وی در این نامه نوشت: «برنامه تولید جنگنده‌های اف-35 از همان آغاز با مشکلات فنی، تاخیر و هزینه‌های گزاف همراه بوده است.»

گراسلی به گزارش‌های ماه‌های ژوئن و مارس بازرس کل پنتاگون اشاره کرد که طی آن شکست وزارت دفاع برای ردیابی هزینه‌های واقعی این برنامه به هدر رفت مالی منجر شده است.

گزارش ماه مارس نشان می‌دهد که وزارت دفاع آمریکا ارزش واقعی جنگنده‌هایی را که خریده نمی‌داند چون وظیفه حفظ سوابق را به شرکت لاکهید مارتین که مسئول تولید این جنگنده‌هاست واگذار کرده است.

گراسلی در این نامه نوشت: «این گزارش‌ها سوء مدیریت و نظارت ضعیف وزارت دفاع بر برنامه اف-35 را نشان می‌دهد. تا زمانی که این موضوعات باقی مانده باشد، وزارت دفاع همچنان به هدر رفت پول در برنامه اف-35 ادامه می‌دهد.»

پروژه جنگنده اف-35 که تا کنون 1.5 تریلیون دلار هزینه در بر داشته همچنان با مشکلات فنی متعددی مواجه است. بر اساس اسنادی که اخیرا پایگاه «دیفنس نیوز» منتشر کرده، 13 مشکل فنی در این جنگنده وجود دارد که منجر به مرگ،‌ آسیب شدید، بیماری، از دست دادن یا خرابی جنگنده می‌شود.

به طور مثال، فشار در کابین خلبان اف-35 گاهی اوقات افزایش می‌یابد به گونه‌ای که خلبان در گوش و سینوس‌های خود احساس درد می‌کند. ساختار بدنه این جنگنده در سرعت‌های بیش از 1.2 ماخ با آسیب مواجه می‌شود و باتری‌های آن در هوای سرد و نزدیک به منفی 30 درجه با خطا مواجه می‌شود.

چهار ماه پیش بود که یک فروند جنگنده اف-35 نیروی هوایی ژاپن سقوط کرد و بر اساس گزارش‌ها  این جنگنده به ظاهر پیشرفته در ارسال پیام‌های خطر برای آگاه کردن پرسنل زمینی ناتوان بوده است.

 این جنگنده اف-35 که سقوط کرد، تک سرنشین بوده و دارای سامانه ارسال خطر هنگام پرش خلبان با جت در شرایط اضطراری بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس