کد خبر 980774
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
کشتی

بازبینی فیلم فینال وزن 51 کیلوگرم مسابقات جهانی بلغارستان نشان می‌دهد لجبازی کشتی‌گیر نوجوان ایرانی باعث دیسکالیفه شدن او و در نهایت قهرمان نشدن ایران در بخش تیمی شده است.

به گزارش مشرق، در روز آخر مسابقات کشتی آزاد نوجوانان جهان در صوفیه بلغارستان با توجه به اینکه در مجموع 10 وزن ایران 6 فینالیست داشت و 3 کشتی گیر هم شانس رسیدن به مدال برنز را داشتند، شانس نخست قهرمانی بود.

بیشتر بخوانید:

غیرحرفه‌ای‌گری یک قهرمانی دیگر را از ایران گرفت!


علی قلی زادگان در وزن 51 کیلوگرم به دیدار رده بندی راه یافته بود و با توجه به نمایش خوبی که در کشتی های قبلی خود داشت، تصور این بود می تواند حریف اوکراینی اش را شکست داده و صاحب مدال برنز شود.

این کشتی گیر نوجوان در وقت اول کاملا هجومی ظاهر شد و بعد از گرفتن یک امتیاز با خارج کردن پای حریف از تشک، یک فیتیله پیچ دیدنی هم اجرا کرد تا 3 بر صفر پیش بیفتد.

به دستور مربیان قلی‌زادگان در حال اداره کشتی بود و در عین حال دفاعی هم کار نمی کرد. با اخطاری که کشتی‌گیر ایرانی گرفت، حریف اوکراینی‌اش یک امتیاز از داوران دریافت کرد. فقط 20 ثانیه به پایان کشتی مانده بود که 2 کشتی‌گیر به هم پیچیدند و در همین حین کشتی گیر اوکراینی، قلی‌زادگان را به پل زد و با چسباندن شانه‌های او به تشک، در عین ناباوری این کشتی را با ضربه فنی به سود خود تمام کرد.

نوجوان ایرانی که در طول کشتی هم چند باری به تصمیمات داور معترض بود، بعد از قطعی شدن باختش با ضربه فنی، نزد مربیان رفت و به توکلیان به عنوان سرمربی تیم نوجوانان گفت درخواست چلنج کند. البته به نظر نمی رسید که داوران تصمیم مشکوکی گرفته باشند و به همین دلیل توکلیان هم که حسابی از دست شاگردش عصبانی بود، با صدای بلند سر قلی زادگان فریاد می زد: «گمشو، گمشو»! سرمربی تیم ایران از شاگرد خود می خواست به وسط تشک برود و بیش از این داور را معطل نگذارد چون ممکن است این ماجرا تبعات سنگینی برای او و تیم ایران داشته باشد.

بعد از چند ثانیه داور هم نزد توکلیان و کشتی گیر ایرانی آمد و از آنها خواست به این ماجرا پایان دهند. در نهایت با اصرار توکلیان و فریادهای او که در سالن می پیچید، قلی زادگان به وسط تشک رفت و کنار داور ایستاد. نوجوان ایرانی با حالتی گریان دست داور را گرفت و داور هم دست کشتی گیر اوکراینی را به نشانه پیروزی بالا برد.

این پایان کار نبود چون قلی زادگان بعد از پایان کشتی باید به رسم همیشگی نزد مربی حریف می رفت و با او دست می داد، اما به سمت توکلیان و مربیان ایران برگشت و همچنان اعتراض می کرد. هم داور و هم سرمربی تیم ملی از این کشتی گیر نوجوان خواستند به سمت مربی حریف برود، اما او با لجبازی حاضر به این کار نشد.

چند دقیقه بعد بود که به کادرفنی ایران خبر رسید قلی زادگان به خاطر امتناع از دست دادن به مربی حریف دیسکالیفه شدن و امتیاز رتبه پنجمی او برای تیم ایران منظور نخواهد شد!

این برای دومین بار در ماههای اخیر بود که یک کشتی گیر ایرانی در مسابقات بین المللی با دلایل عجیبی دیسکالیفه می شود. چندی پیش هم محمدباقر یخکشی در جام ساساری ایتالیا به خاطر نپوشیدن گرمکن روی سکو و حضور در مراسم اهدای مدال با تی شرت دیسکالیفه شد! البته مدال طلای یخکشی بعد از مدتی با پیگیری مسئولان ایرانی بار دیگر به او بازگشت.

به هر حال کشتی گیران ایرانی باید بدانند با سخت گیری دوچندان داوران و مسئولان در مسابقات بین المللی مواجه هستند و نباید بهانه دست آنها بدهند. این بار هم مشخص نبود کشتی گیر نوجوان ایرانی به چه چیزی معترض است و به تذکر مربیانش هم گوش نداد تا این دردسر بزرگ را برای کشتی ایران به وجود بیاورد.

در نهایت هم تیم کشتی آزاد نوجوانان ایران با 2 امتیاز اختلاف نسبت به روسیه به عنوان نایب قهرمانی رسید، در شرایطی که به راحتی می توانست قهرمان شود.

البته نباید فراموش کنیم که در مجموع نوجوانان کشتی آزاد ایران نتیجه نسبتا خوبی را در جهانی بلغارستان با داشتن 6 فینالیست کسب کردند. قلی زادگان و امثال او هم به خاطر چنین اشتباهاتی نباید حذف شوند چون آینده کشتی ایران در اختیار آنهاست. باید کاری کرد که این آزادکار نوجوان هم از اشتباه بزرگی که انجام داده، درس بگیرد.

منبع: ورزش سه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    2 5
    با این لجبازیش تیم را از جایزه نقدی قهرمان تیمی مسابقات محروم کرد. جایزه ای که میتونست به کشتی مظلوم این مملکت کمک کند.
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    11 6
    مربی احمق باید اخراج بشه ، گمشو یعنی چی؟ نفهم بیشعور .
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    7 0
    بچه از نظر احساسی فرو ریخته شده و حس تنها و طرد شدن بهش دست داده، بنابراین در آن لحظات گیج شده بوده. مربی حرکت درستی نکرد، صبورتر و کمی هوشیارتر باید در کار کردن برای این سنین باشید..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس