قایق تندرو

در سالهای اخیر برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس دست به خرید شناورهای پر سرعت زده‌اند که با مقایسه ویژگی‌های آن با محصولات بی‌نظیر کشورمان، اقتدار و توان دریایی نیروهای مسلح ایران را بهتر مشخص می‌کند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، حالا و با گذشت حدودا ۳۰ سال از پایان جنگ تحمیلی علیه کشورمان، بهتر و دقیق تر مشخص می شود استراتژی سرمایه گذاری روی ناوگان شناوری تندرو چقدر موثر و کارآمد بوده و اگرچه کشورهای فرامنطقه ای بخصوص آمریکا تلاش کرده اند ارتش های خود را به ابزارهایی موثر جهت دفاع در مقابل این شناورها مجهز کنند، اما باز هم از رویارویی با این قایق ها می ترسند چه برسد به نبرد رو در رو.

در عین حال کشورهای غربی در سالهای اخیر با حربه ایران هراسی حجم زیادی از تسلیحات را به کشورهای منطقه خصوصا اعراب حاشیه جنوب خلیج فارس فروخته اند. این مسئله از اواخر دوره ریاست جمهوری اوباما سیر صعودی به خود گرفته و در دوران ریاست جمهوری ترامپ نیز وارد مراحل رکورد زنی شد و منجر به عقد قراردادهایی گردیده که از نظر ارزش حجم دلاری و تعداد اقلام، بی نظیر محسوب می شود.

نکته جالب آن است که در کنار انوع سلاح ها و تجهیزات خریداری شده توسط کشورهای حاشیه خلیج فارس همچون انواع جنگنده ها، ناوها و سامانه های پدافند هوایی، یکی از بخش هایی که در چند سال اخیر کشورهای عربی به خرید در آن زمینه دست زده اند، قایق های تندرو است و انواع و اقسام قایق های گشتی با کاربری های مختلف به کشورهایی مثل عربستان، کویت، بحرین و امارات فروخته شده.

بیشتر بخوانید:

لشکرکشی آشکار امارات به آفریقا با کمک مزدوران و تروریست‌های اجاره‌ای/ ردپای «فتنه های قاره سیاه» از سومالی تا اریتره +تصاویر ماهواره‌ای

عربستان و یک معامله چرب برای فرانسوی ها

طی روزهای اخیر شرکت فرانسوی CMN دو فروند قایق تندرو را به نیروی دریایی سعودی تحویل داده است. در مجموع ارتش سعودی قراردادی به ارزش ۴۸۰ میلیون دلار برای خرید ۳۹ فروند از شناورهای مدل HSI۳۲ را با این شرکت فرانسوی امضاء کرده است. بر اساس این قرارداد ۲۱ فروند از این شناورها در تاسیسات این شرکت فرانسوی ساخته شده و باقی شناورها نیز در عربستان سعودی تولید خواهد شد. بر اساس این قیمت اعلام شده، سعودی ها چیزی در حدود ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار برای هر قایق می پردازند.

این شناورها ۳۲ متر طول، ۱.۴ متر عرض داشته و بدنه آنها نیز از جنس آلومینیوم است. این قایق ها توان رسیدن به سرعت نهایی ۷۹ کیلومتر بر ساعت را نیز داشته و ۱۲ نفر نیز خدمه دارد. از این شناورها می توان در عملیات های مبارزه با قاچاق، حفاظت از تاسیسات فراساحلی و مقابله با قایق های تندرو دشمن استفاده کرد.

بر اساس تصاویر، مدل سفارش داده شده توسط عربستان، تنها به یک قبضه توپ ۲۰ میلی متری مجهز شده و نمی توان علی رغم هزینه هنگفت بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برای هر قایق، آنرا تهدیدی برای شناورهای مدرن و موشک انداز کشورمان تصور کرد.

کویت به دنبال قایق های تندروی آمریکایی

در اواخر فوریه سال ۲۰۱۸ میلادی وزارت خارجه آمریکا با فروش ۱۵ قایق تندرو به کشور کویت موافقت کرد که روی هر کدام از این قایق ها دو قبضه تیربار کالیبر ۱۲.۷ نیز نصب می شود. در این قرارداد تعدادی تیربار کالیبر ۱۲.۷ میلی متری به همراه آموزش خدمه کویتی و پشتیبانی از این قایق ها نیز در نظر گرفته شده است.

ارزش کل این قرارداد در حدود ۱۰۰ میلیون دلار است و با تقسیم رقم کل قرارداد (که علاوه بر خرید قایق، طبیعتا شامل هزینه های جانبی و مکمل نیز خواهد بود) به طور متوسط هزینه هر قایق برای طرف کویتی حدودا ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار خواهد بود.

شرکت طرف قرارداد در آمریکا برای ساخت این شناورها Kvichak نام دارد که در زمینه شناورهای سریع خصوصا با کاریی پلیسی، امنیتی و نظامی دارای تخصص و سابقه است. البته هنوز مشخص نشده است که طرف کویتی کدام مدل از محصولات این شرکت را انتخاب کرده است.

اماراتی ها هم به دام افتادند 

باید گفت در بین همه کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، حکایت خریدهای امارات متحده عربی، معمولا از دیگر همسایگانش متفاوت است. در بحث شناوری های تندرو نیز اماراتی ها از سالها قبل یک روش متفاوت را در پیش گرفته و خانواده توانمندی را از محصولات را عرضه کردند. در سال ۲۰۰۹ میلادی اماراتی ها با شرکت سوئدی Swede به توافق رسیدند که با همکاری شرکت کشتی سازی ابوظبی ۲۴ فروند شناور تندرو را برای نیروی دریایی امارات بسازند.

ارزش این قرارداد در آن زمان ۲۷۲ میلیون دلار بوده و با حساب مجموع قایق های خریداری شده، قیمت هر شناور برای امارتی ها در حدود ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار بوده است.

این شناورها می توانند با سرعت نهایی ۵۹ کیلومتر بر ساعت حرکت کرده و به غیر از ۳ خدمه اصلی خود تا ۱۸ مسافر یا نیروی نظامی را حمل کنند. طول این شناورها ۲۶ متر و عرض آنها نیز در حدود ۵.۴ متر است. این شناورها به عنوان کلاس Ghannatha شناخته می شوند و قرار است تعدادی از این شناورهای تندرو به خمپاره انداز، تعدادی به موشک های ضد کشتی و تعدادی نیز به توپ و تیربار مجهز شوند.

ترکیه هم به بحرینی ها قایق می فروشد

ترکیه از جمله کشورهایی است که در سالهای اخیر در مسئله فروش سلاح خصوصا به کشورهای عربی منطقه بسیار قوی عمل کرده و بر اساس آماری که در سالهای اخیر منتشر شده ترکیه پرنده های بدون سرنشین در کنار قایق های تندرو و سلاح های انفرادی را به این کشور عربی حاشیه خلیج فارس بخصوص بحرین فروخته است. سهم صنایع نظامی از مبادلات نظامی میان دو کشور در آن دوره ۷.۵ درصد، معادل ۴۰ میلیون دلار از کل مبادلات دو کشور اعلام شده بوده است.

طبیعتا استفاده از قایق های تندرو برای جابجایی نفرات و نیروهای نظامی، خصوصا در سناریوهای عملیات ویژه، اقدامی معمول اما با اهمیت، در بین ارتش های جهان محسوب می شود و با توجه به اینکه تعدادی از ارتش ها و صنایع دفاعی مهم در جهان، با علم به ارزش این موضوع، دست به طراحی و ساخت شناورهای پر سرعت برای مقاصدی مثل گشت در آبهای ساحلی و حملات برق آسا زده اند، اطلاع از ویژگی های بی نظیر و بی رقیب کشورمان، اقتدار و توان دریایی نیروهای مسلح ایران بویژه سپاه پاسداران را بهتر عیان می کند.

با نگاهی به اکثر شناورهای تندرو در ارتش های مشهور دنیا همچون آمریکا متوجه می شویم که سرعت آنها معمولا در حدود ۵۰ نات بوده و با سلاح هایی مثل مسلسل های سنگین و یا نارنجک انداز مسلح شده اند اما شناورهای سپاه که اخیرا به تولید می رسند سرعتی در حدود ۱۴۸ کیلومتر بر ساعت دارد به موشک های ضد کشتی با برد ۱۰۰ کیلومتری نیز مسلح شده اند، لذا با توجه به فاصله به وجود آمده در این بخش و فاکتورهای مهمی چون اشراف جغرافیایی و اطلاعاتی نیروهای مسلح ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز، غلبه بر آن به راحتی و در زمان کوتاه، قطعا ممکن نیست و در آینده نیز با توجه به نبوغ و برنامه ریزی صنایع دفاعی کشورمان، نمی توان برای رقبا و دشمنان شانسی قائل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    72 53
    مگه اینکه یه سری کشور عقب افتاده جهان سومی دنبال این قایق موتوری ها برن
    • مظلوم IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
      46 29
      به قول اربابشان. اینا گاو شیرده هستن . هر طوری که میشه باید دوشید شون
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
      30 30
      اینجا تو تهران هواش خوبه . چه خبر از تیرانا
    • آشنا IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
      42 40
      الپس الگاو الشیرده را الچطوری الباید الدوشید؟الهمین الوسایل البنجول را به این الحمارها باید الچپوند!
  • یار غریب IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    45 36
    ایمان و عقل رو هم میخوان با پول بخرن ؟؟؟؟
    • قریشی IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
      20 30
      کشورهای عربی مخصوصا آل سعود خیلی وقته ایمان و عقلشون رو به بهای رفاقت با صهیونیست ها در سبد فروش گذاشتند
  • امیر IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    27 16
    باید قایق تندرو با قابلیت پدافندی بسازیم مثلا هر ده قایق تندرو در کلاس ذوالفقار و سراج با یک عدد قایق پدافندی اسکرت بشه قایقم باید حداقل رادار با برد درگیر 30 کیلومتر حتی کم تر هم جواب میده داشته باشه نصب حداقل توپ زد هوایی مثل کمند برا قایقای بزرگتر سپاه که دیگه شاهکاره اصلا به سپاه در مورد پدافند برا شناورهاش توجه نمیشه بلاخره کی میخواد وزارت دفاع مشکلشونو حل کنه معلوم نیست بعضی تصاویرو دیدم از شناورای سپاه که دیگه از ناچاری توپ های زد هوایی معمولی رو برا شناورا نصب کردن که اصلا قابل اطمینان نیست و کاملا از سر ناچاری بوده مشکل پدافند شناورا محدود به سپاه نیست ارتشم همین مشکلو داره اما نه دیگه تا این حدامیدوارم تا 10 سال دیگه این مشکل حل شده باشه خیلی مهمه البته آب هوای جنوب مشکلات نگهداری و هزینه ها رو بالا میبره ولی کارایی یه ناو جنگی کاملو به یه دسته چند فروندی قایق میده بدون اتکا به سرزمین اصلی
    • دیکته IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
      15 38
      شما ابتدا " ضد " را از " زد " تفکیک بفرما بعد کارشناسی نظامی انجام بده.
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
      6 37
      باید اول مملکت رو آباد کنیم. قایق به اندازه کافی ساختیم بازم میسازیم
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    32 23
    آمریکا و غربی ها باید بخشی از سود حاصل از فروش تسلیحات نظامی به رژیم های حاشیه جنوب خلیج پارس رو به ایران پرداخت کنند. چون اگر قدرت ما نبود نمیتوانستند به این رژیم ها سلاح بفروشند. مجلس باید این رو زه صورت یک قانون تدوین و تصویب کنه.
  • IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    12 37
    الحمدلله رب العالمین.
  • AU ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    48 18
    چه واحد پول بی ارزشی داریم که هر وقت می خواهند عددی را بزرگ کنند، قیمت ها را به ریال تبدیل می کنند.
  • DE ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    55 31
    الان مهم ترین موضوع حضور اف ۳۵ در نیروی هوایی اسراییل و بمباران پایگاه های حشدالشعبی در نزدیکی مرز ایران است.
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    4 24
    احسنت
  • IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    30 22
    این قایق ها،جیگر امثال شهید بزرگوار نادر مهدوی را می خواهد
  • علیرضا IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    13 1
    عرض قایق فرانسوی ۱.۴ متر؟ درست نوشتید؟
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
      11 0
      منظور 4.1 متر هست
  • سورنا IT ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    12 17
    ايران وسيله اي است براي ترساندن اعراب به خريد ادوات جنگي به اعراب ، خاورميانه پازلي است براي بازي قدرت هاي بزرگ
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    6 7
    سلام اگر سرعت قایق های اونا رو با قایق ها ما مقایسه می کنید هر دو تا را با یک مقیاس مقایسه کنید که برتری ما واقعی تر باشه
  • ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    16 20
    نقش ایران برای امریکا وبقیه کشورها همینه به خاطر همین هست که هیچ قدرت بزرگی دلش نمیاد این منبع پول ساز رو نابود کنه
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    27 3
    نامردا این گرانفروشی شون رو از شما یادگرفتن که پرایده 15میلیونی رو میدین 50میلیون مردم ساده هم پیش خرید میکنن صدبارگفتم این مسائل استراتژیکه اقتصادی رو لوندین تا اینطورازشون سوءاستفاده کنن
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    38 3
    شما یک فرمون و چهارتا چرخ 55 میلیون میفروشید، چیزی نیست اونوقت ؟
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    5 14
    چرا ایران و ترکیه مبادله سلاح نمیکنن ؟
  • مجید IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    13 13
    چرا قیمت این قایقهای مدرن راباریال مقایسه می کنید این قایقها ایمن هستند برای سرنشین .حرکت درطوفان .حرکت درعمق کم ورودخانه ها دارای مکان یاب بین المللی وارتباط باماهواره وغیره حالا اگریک خودروبااین مشخصات بود قیمت آن خودروهم برای بااین قایق یکی می شد . هیچوقت یک پراید را بایک تسلا مقایسه نکیند حتی قایقهای ایران هم قابل مقایسه نسیتند بااینها
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    22 13
    که جان ما فدای ایران. یاشاسین گوزل ایرانیم
  • مهدی IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    13 2
    مشرق خدا کنه دو خط هم در مورد سفینه های تخیلی سایپا و ایران خودرو و اینکه چقدر ارزون هستند اطلاع رسانی کنی.
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    15 1
    غربیها به خارجی ها خوب گران می فروشند اما به مردمشان گرانفروشی نمی کنن
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    3 9
    در جلسه‌ای که در اوایل فرماندهی ناجا خدمت رهبر انقلاب رسیده بودیم، ایشان بنده را کنار کشیدند و گفتند: امنیت برای مردم بسان خورشیدی است که صبح گاهان بر همه بندگان طلوع می‌کند؛ چه بر آنهایی که تا سحرگاهان مشغول عبادت پروردگار بوده چه بر آنهایی که خدایی ناکرده در معصیت خدا، شب را به صبح رسانده‌اند
    • محمدی IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
      7 12
      این که سخنان سردارقالیباف هستش؟!!؟
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    21 5
    این قایقها در ایران با بیست برابر ارزان تر می توان تولید نمود که قابلیت موشک اندازی هم داشته باشد ... گاو شیر ده آمریکا آخ دوشیدن داره... چه حالی میکنند اینها با پولهای عربستان ....
  • amir IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    8 4
    دشمن رو دستکم نگیرید
  • علی IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    9 8
    فقط امیدوارم کیفیت و ایمنی قایقها هم مثل کیفیت و ایمنی خودرو های داخلی نباشه
  • رضا IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    0 11
    این نوع قایقها فقط برای محیط خلیج فارس و نزدیک سواحل خوب هستند و در آبهای عمیق و دریاها و اقیانوسها به هیچ عنوان کارایی ندارند باید به فکر شناورهای دیگه هم باشیم همه جا که محیط خلیج فارس نیست.
  • GB ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    2 5
    این نشان میده که ما چه خدمتی به غرب میکنیم! ایجاد ترس از ما، فروش اسلحه از شما. تقسیم کار جالبی کرده اند!
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    3 1
    پرايد و گرانجور رو با هم مقايسه مي كنيد ؟؟؟ خيلي ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس