موشک تاد

با توجه به اینکه عمان و قطر نیز به دنبال خرید «تاد» هستند، به نظر می رسد کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال ایجاد یک سپر دفاع موشکی مشترک هستند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، اگرچه شوی افتتاح و رقص شمشیر و چشم چرانی حکام سعودی، خرید بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری ارتش سعودی از آمریکا را تا حدی تحت الشعاع روزمره خود قرار داد اما بزرگترین قرارداد تسلیحاتی تاریخ حاوی نکات پیدا و پنهانی است که باید مورد توجه رسانه ها، مسئولان و کارشناسان کشورمان قرار بگیرد. تا به امروز جزییات دقیقی از مفاد این قرارداد اعلام نشده ولی بخش هایی از آن به رسانه ها نشر پیدا کرده که بر این اساس، در ادامه، اشاره ای به نکات مشخص شده از این خرید می پردازیم.

بخش زمینی و روایتی از قدرت رزمندگان یمنی

طبق اعلام رسانه های غربی، در بخش زمینی، ارتش سعودی به دنبال خرید ۱۵۳ دستگاه تانک آبرامز   M۱A۲Sاست. عربستان از مدتی قبل به دنبال خرید تانک های آبرامز جدید برای ارتش خود بود که البته به نظر می رسد در اتفاقی که به احتمال زیاد، حکام سعودی علاقمند به انتشار آن نبودند، ۲۰ دستگاه به سفارش اولیه اضافه شده است. طبیعی و محتمل ترین دلیل این افزایش، جایگزین شدن با تانک های از دست رفته در جنگ یمن خواهد بود چراکه افزودن تنها ۲۰ دستگاه، توجیه عملیاتی خاصی به جز جایگزینی با تجهیزات از دست رفته (که تصاویر بسیاری از انهدام آنها منتشر شده) نخواهد داشت. ۲۰ دستگاه خودروی بازیابی زرهی مدل M۸۸A۱/A۲ ملقب به هرکولس نیز این ناوگان تانک را پشتیبانی می کند.

تانک M۱A۲S

اما درباره تانک خریداری شده توسط عربستان باید گفت مدل M۱A۲S گونه ای است که در بحث سامانه های الکترونیکی و کنترل میدان نبرد دچار ارتقاء شده است. توان ایجاد یک نقشه بهتر از فضای میدان نبرد برای فرمانده، توان درخواست آتش پشتیبانی سریع تر از واحدهای توپخانه، امکان به اشتراک گذاری سریعتر و بهتر اطلاعات با سایر تانک ها از جمله توانایی های مدل جدید تانک آبرامز است.

بر اساس برخی اطلاعات موجود، ارتش سعودی به دنبال خرید توپهای خودکششی مدل M۱۰۹ با کالیبر ۱۵۵ میلی متری و همچنین نفربرهای بردلی نیز است ولی هنوز درباره خرید این دو سامانه در بسته تسلیحاتی فعلی، خبری مخابره نشده است.

بخش هوایی و پدافندی، تلاش برای ایجاد سیستم مشترک دفاعی

در بخش هوایی یک بسته بزرگ از کیت های ارتقاء بمب های سقوط آزاد به هدایت ماهواره ای به عربستان تحویل می شود. بر اساس این قرارداد ۳ هزار عدد کیت JDAM در اختیار عربستان سعودی قرار خواهد گرفت. تا به این لحظه خبری از خرید هواپیماهای جنگی مطرح نشده و بیشتر گمانه زنی ها مبنی بر قراردادهایی برای پشتیبانی از ناوگان فعلی جنگنده های سعودی است. برخی اخبار از علاقه عربستان به خرید هواپیمای گشت دریایی P-۸ ساخت شرکت بوئینگ خبر می دهد اما هنوز این خبر تایید نشده است.

بمب هدایت ماهواره ای JDAM

در حوزه بالگردی عربستان قصد دارد تا ۱۵۰ فروند بالگرد میان وزن ترابری بلک هاوک را داخل این کشور به صورت مونتاژ به تولید برساند و همچنین ۴۸ فروند بالگرد شینوک مدل اف نیز قرار است از شرکت بوئینگ خریداری شود. این بالگرد یک بالگرد ترابری سنگین وزن محسوب می شود.

بالگرد شینوک مدل اف

اما شاید بتوان جنجالی ترین بخش این قرارداد را در حوزه پدافند هوایی و موشکی دانست. جایی که حتی پای جرارد کوشنر داماد رییس جمهور آمریکا هم به میان آمده است. ارتش سعودی در کنار خرید مدل جدید موشک های پاتریوت با عنوان PAC-۳ به دنبال خرید سامانه های دفاع موشکی "تاد" ساخت شرکت لاکهید مارتین است.

بر اساس اخبارمنتشر شده، داماد رییس جمهور آمریکا شخصا با رییس شرکت لاکهید مارتین تماس گرفته و برای کاهش هزینه سامانه تاد که عربستان سفارش داده است مذاکره کرده است.

سامانه پاتریوت ۳ آخرین مدل از سامانه های دفاعی ساخته شرکت ریتهون است که وظیفه اصلی آن دفاع در برابر موشک های بالستیک به حساب می آید. برد این سامانه بر علیه موشک های بالستیک در حدود ۲۰ کیلومتر و ارتفاع درگیری آن در حدود ۲۴ کیلومتر است. سرعت موشک در این مدل حدودا ۴  برابر سرعت صوت است و البته فاقد مواد منفجره در سرجنگی است و صرفا با انرژی حاصل از برخورد با هدف، آن را نابود می کند.

موشک پاتریوت ۳

موشک پاتریوت در سیستم دفاع موشکی آمریکا به عنوان لایه نهایی و پایین ترین بخش از دفاع در برابر موشک های بالستیک محسوب می شود و به کشورهای زیادی تا به امروز صادر شده است. در منطقه حاشیه جنوبی خلیج فارس کشورهای عربستان سعودی، کویت، قطر و امارات متحده عربی از جمله دارندگان سامانه پاتریوت ۳ محسوب می شوند.

اما سامانه موشکی تاد جدیدترین سامانه ای که قرار است به شبکه دفاع هوایی عربستان افزوده شود. این سامانه ساخت شرکت لاکهید مارتین آمریکا، در حدود ۲۰۰ کیلومتر برد داشته و ارتفاع درگیری آن نیز ۱۵۰ کیلومتر است و در حقیقت لایه بالایی پوشش دهنده موشک پاتریوت محسوب می شود.  سرعت موشک در حدود ۸ برابر سرعت صوت است و می تواند با موشک های خارج از جو زمین درگیر شود. این موشک نیز به مانند پاتریوت فاقد سر جنگی بوده و بر اثر برخورد مستقیم با هدف و انرژی جنبشی حاصل از برخورد هدف را نابود می کند.

موشک تاد

این سامانه از یک رادار آرایه فازی فعال باند ایکس مدل AN/TPY-۲ استفاده می کند. در حال حاضر اولین مشتری بین المللی این سامانه امارات متحده عربی بوده است که تحویل به این کشور آغاز شده است. نیروهای آمریکایی در پایگاه انجرلیک ترکیه و یک سامانه هم از سری تاد در سرزمین های اشغالی قرار دارد. بر اساس برخی اخبار منتشر شده عمان و قطر نیز به دنبال خرید سامانه تاد هستند. با این روند، به نظر می رسد کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال ایجاد یک سپر دفاع موشکی مشترک هستند که بر مبنای بکارگیری تاد، رادارهای مختلف و پاترویت خواهد بود.

هر آتشبار سامانه تاد حدود ۸۰۰ میلیون دلار قیمت دارد اما تا به الان از تعداد سامانه های سفارش داده شده توسط عربستان و همچنین بهای مربوط به آموزش پرسنل و یا زمان تحویل آنها به این کشور خبری در دست نیست. البته ذکر این مسئله نیز بسیار مهم است که در اخبار منتشر شده مربوط به توافق بین دو طرف به یک نرم افزار مدیریت صحنه نبرد و همچنین یک بسته ماهواره ای نیز اشاره شده است که تا به الان هیچ جزییاتی از آن منتشر نشده است.

دریا و تلاش برای رهایی از کابوس قایق های تندرو 

در بخش دریایی بر اساس اخبار منتشره دو طرف برای ۴ فروند شناور رزمی کلاس Multi-Mission Surface Combatant (MMSC) به توافق رسیدند. این شناورها در حقیت مدل بسیار مسلح شده از ناوهای جنگ LCS ساخت شرکت لاکهید مارتین هستند. شناوری LCS برای نبرد در آب های کم عمق مثل خلیج فارس توسعه پیدا کرده اند. اما در مدل مخصوص نیروی دریایی آمریکا کمبود تسلیحات مناسب یا در اصطلاح کمبود قدرت آتش به خوبی حس می شود.

پروژه MMSC بر اساس ارتقاء سنگین تسلیحاتی قرار گرفته است. در این شناور جدید یک قبضه توپ ۷۶ میلی متری ساخت ایتالیا در جلوی ناو نصب می شود. ۱۶ پرتابگر عمودی مارک ۴۱ بر روی این شناور نصب خواهد شد که احتمالا از آن ها برای نصب موشک های پدافندی RIM-۱۶۲ استفاده خواهد شد. در هر پرتابگر توان نصب ۴ موشک قرار دارد که مجموع موشک های مورد نظر را به عدد ۶۴  می رساند.  یک پرتابگر موشک های پدافند کوتاه برد RIM-۱۱۶ به همراه ۸ موشک ضد کشتی هارپون از دیگر تسلیحات نصب شده بر روی این شناور خواهد بود.  پرتابگر های اژدر و توان حمل یک فروند بالگرد سی هاوک نیز از دیگر توانایی های این شناور خواهد بود.

ماکت از نمونه شناور MMSC

در بخش راداری و سامانه های الکترونیکی این شناورها به سیستم مدیریت رزمی COMBATSS-۲۱ مجهز خواهند بود که مشتق شده از سامانه معروف ایجیس نیروی دریایی آمریکاست و از رادارهای آرایه فازی فعال مدل TRS-۴D ساخت شرکت ایرباس بهره خواهد برد. گفته می شود قرارداد خرید این ۴ شناور رزمی به همراه پشتیبانی و کلیه وسایل و تجهیزات مربوط به آن، بهایی در حدود ۶ میلیارد دلار دارد.

آنچه مشخص است، هنوز به صورت کامل از فهرست سفارش ارتش سعودی خبر دقیقی منتشره نشده است و آنچه که در بالا به آن اشاره شد موارد مهم قرارداد بود که تا به امروز در رسانه ها درج شده است. مسلما قراردادی به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار که حاصل اخم به موقع ترامپ در کنار لبخندهای کاسبکارانه دامادش بود، حجم بسیار وسیع تری از تسلیحات و خدمات را در بر خواهد گرفت که در آینده جزییات و تاثیرات آن افشا می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 24
  • محمود IR ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
    انشاالله همه این سلاحها به دست خودمون میرسه
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
      93 29
      ان شاالله وقتی عربستان رو گرفتیم می بینید که توهم نیست
    • علوی IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
      41 30
      خیلی مهم! مهمترین دلیل مخفی رفتار ترامپ و عربستان : "شورای نگهبان از وضع ضدامنیتی منطقه بترسد و رییس جمهوری روحانی را تایید کند" پی نوشت: ارجاع به مذاکرات پنهانی داخلی ها به طرفهای غربی و عربی... این یعنی شورای نگهبان نباید در این پیچ تاریخی مرعوب شود و فریب بخورد! اتفاق خاصی نمی افتد و باید حداقل چندمیلیون رای بناحق باطل شده رییسی احیا شود ولو روحانی رییس جمهور اعلام گردد تا امکان برخورد قضایی با متخلفان ایجاد گردد. یاعلی
  • حزب الله پیروز است IR ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
    اگر تمام دنیا هم تجهیزاتشان رو روی هم بگذارند باز هم نمیتوانند در مقابل ملتی که قدرتش وصله به قدرت خداوند بایستند
    • محمد GB ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
      8 2
      تهران و ساپورت پوش ها و ساسای مانکن ها رو اگه دیده باشی دشمن رو دست کم نمیگیری! فعلا از نظر فرهنگی و دینی هدف قرار دادن مردم کشور رو!
  • IR ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
    58 21
    ما که به اس ۴۰۰ نیازی نداریم .... چرا؟ چون خودمون میسازیم بهترشو ولی چه زمانی و با چه تعداد عملیاتی و میکنیم خدا میدونه
    • محمد IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
      ان شالله همین امسال دیگه باور به طور کامل عملیاتی بشه و بریم برای تولید انبوهش اونطوری که خود سردار اسماعیلی میگفت ظاهرا با چیزی حتی بالا تر از اس 400 طرفیم. تا خدا چه خواهد.ان شاالله که باور برامون خیر و برکت بیاره
    • IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
      9 0
      خدا شفاتون بده
  • مجتبی IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
    عملا با این کار ایران خلع سلاح میشه. وجود تاد در امارات و عربستان. این سامانه خیلی قدرتمند موشک هایی با برد تا ۴۵۰۰ کیلومتر رو شکار میکنه موشک های ایران که پیشکش. بهترین سامانه ضد بالستیک دنیاست. تو شرق اسیا به خاطر صرفا استقرارش دادشون رفته هوا. حال بماند در‌کل کشورهای خلیج فارس مستقر میشه. ایران عملا دیگه نمیتونه از تنها سلاحش یعنی موشک استفاده کنه. به اجبار باید به سمت توسعه موشک های کروز بریم
    • محمد IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
      من فکر میکنم هدف امریکا بوجود اوردن یه پدافند هوایی توی کل کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هست. امارت عربستان کویت قطر بحرین یعنی میخواد یه سیستم یکپارچه ی ضد بالستیکی تو کل این کگشورها بوجود بیاره برای مقابله با ایران تو کره جنوبی هم گذاشت ظاهرا ولی چین چقدر مخالف اینکار بود.پس نشون میده سامانه ی فوق العاده قوی هست. ان شالله که مسئولین نظامی ما فکری به حال این موضوع کنند
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
      34 42
      پیشرفته ترین سامانه دفاع موشکی جهان اس 300 و اس 400 است البته اس 500 هم در راهه. روس ها در زمینه ی دفاع موشکی بسیار بهتر از امریکا هستند اگر اینطور نبود ترکیه دنبال تاد بود نه اس 400 و البته خود عربستان اس 400 میخواهد.
    • علیرضا IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
      23 21
      اخوی اس 400 موشک ضد هوایی هست نه ضد موشک. روسها هنوز تست واقعی ضد موشک انجام نداده اند.
    • ناشناس US ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
      27 17
      با این مواضعی که عربستان علیه ایران اتخاظ کرده بعید میدونم روسیه s-400 بهشون بده. با این حال امیدوارم باور 373 چیزی فراتر از تصور باشه ، ولی فکر میکنم ایران از پس همه اینا به راحتی بر بیاد چون اخیرا موشک های خوبی توسعه دادن با برد 700 کیلومتر مثل کروز یا علی و بالستیک ذوالفقار ، تعداد بالای اینا میتونه عربستان فلج کنه.
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
      24 18
      این سامانه استفاده چندانی نداره چون بین شلیک موشک و اصابت به بحرین ؛ امارات و قطر ۲۰ ثانیه وقت لازمه. کویت رو هم میشه با کاتیوشا زد
  • ا IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
    24 2
    احتمالا تعداد تادها حداقل ده سامانه هست چون تا قبل از تماس داماد ترامپ میزان قراردادها ۱۰۰ میلیارد بود و بعد از تماس ۱۱۰ میلیارد شد
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
    37 52
    بهش بگید این تجهیزات ازآن حزب الله و مظلومان خواهد شد قطعا
  • ناشناس IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
    69 7
    اون وقت روسیه میخواست چندتا اس300به ایران بده 10سال طولش دادن.
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
    56 38
    صدام هم اسلحه زیادی خرید ولی عاقبتش چه شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • محسن IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
      47 7
      باید واقع بین باشیم تا در جنگهای احتمالی غافلگیر نشیم فراموش نکن در اون زمان پیشرفته ترین جنگنده های جهان در اختیار ایران بود نه صدام با وجود تاد باید بیشتر به فکر توسعه موشکهای کروز دوربرد مثل سومار و رسوندن اونها به سطح تاماهاوک باشیم. برای کوتاه مدت هرطور شده و با هرقیمتی باید هواپیماهای نسل 5 مثل پکفا بخریم تا در بلند مدت پروژه های تحقیقاتیی خودمون مثل قاهر به نتیجه برسن.
  • علی IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
    95 15
    راستی دنیای آینده دنیا گفتمان است یا موشک؟؟؟؟!!!!!!!
    • محمد IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
      48 10
      دنیای اینده ترکیبی از این دو هست. همیشه باید از جنگ دوری کرد تا اونجایی که ممکنه به یاد بیار قبل از جنگ اقتصاد ما کجا بود و چی شد؟ جنگ با عراق حداقل ما رو 60-70 سال عقب انداخت با بقیه دنیا
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
      67 6
      موشک. فقط بستگی به ما مسلمونا داره چون اکثر جنگهای دنیا تو کشورهای مسلمانه. درسته به تحریک غربیهاست ولی اینقدر احمقیم که هر چی بگن گوش می کنیم
  • ماشیح IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
    21 1
    باور ندارم آمریکا عربستان رو قدرتمندتر از اسرائیل بخواد چون فردا یک اتفاقی بیافته اسرائیل باید به عربستان بگه غلط کردم و این امکان نداره پس قدرت اول اسرائیله اعراب قدرت سوم چهارم باقی میمونند.
    • US ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
      22 3
      دوست عزیز با اینا عربستان قوی تر از هیچ کس نمی شه.دقت کن که نگهداری و گاهن استفاده از این ها با امریکاست.در ضمن اسرایل اتمی داره.کسی با اتمی شوخی نمی کنه
  • LB ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
    24 10
    آینده دنیا: یا موشک یا پوشک!
  • رسول IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
    29 7
    باید همه گونه حمایت از وزارت دفاع کرد تا بتواند جنگنده و بمب افکن هایی مناسب و قوی در حد امریکتیی ها بسازد. شاید بعضی ها بخندند ولی چاره ای نداریم. اون موقع اگه جنگ بشه به حول قوه الهی نابودشان می کنند رزمندگان اسلام.
  • ناشناس IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
    44 27
    متاسفانه دولت اقای روحانی 5هزارمیلیاردتومان از بودجه نظامی راکم کردند ظریف جون دربرجام 8سال خودمان رابادستهای خودمان تحریم تسلیحاتی کردیم بنازم اینهمه تدبیر تانرا
  • درود بر رئیسی سید مستضعفان IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
    22 16
    به نظرم باید هرچه زود تر یه چیزی رونمایی کنیم بهترین گزینه ناو سهند است تا کی میخوان سهند رو همینجوری نگه دارن ؟ اگر سهند و زیردریایی فاتح با هم عملیاتی بشن دشمنا بد تو دهنی میخورن
    • محمد IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
      18 2
      منم موافقم زیر دریایی فاتح پیشرفته که میگن برد بسیار مناسبی هم داره میتونه گزینه ی خیلی خیلی خوبی باشه برا یه یه تودهنی به عربستان با رونمایی کامل از فاتح و اینکه واقعا تولید انبوه هم بشه میتونیم یه پاسخ مناسب به خریدهای نظامی عربستان بدیم. ایران اگه اشتباه نکنم تنها کشوری هست که تو خلیج فارس زیر دریایی داره. و از همه مهمتر زیر درییایی بعثت هست. ب گفته ی خود نظامیون سال 96 و سال 97 اوج شکوفایی نیروی دریایی هست به گفته خود سرداران نیروی دریایی
    • عماد IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
      16 5
      اقا چی میگید!!! خود امریکای ها چهارتا زیر دریای فاتح رو تو سطح اب دیدن عکسش هم هست شماها میگید فاتح رو نهایی کنیم؟!؟؟ زیردریایی بعثت رو باید رونمایی کنن نه فاتح که زیر ابه:)))
  • طاها IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
    9 11
    قارپوز
  • فرامرز ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
    20 9
    اولا ما کاری با کشورهای اسلامی نداریم ثانیا حزب الله ثابت کرد اسرائیل که خیلی گنده تره نتونست کاری کنه و مردم یمن هم به این ماجرا صحه گذاشتند. و در ضمن صدام و شاه هم خیلی تجهیزات داشتند. نهایتاً خواشمند است جای مرطوب نگهداری نشود که وقتی دست رزمندگاه اسلام افتاد قابل استفاده باشند.
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
    22 14
    سیستم های مذکور و حتی قویتر که در اسرائیل بود نتونست موشک های حز ب الله رو بزنه اگر هم زده درصدی کمی بود فکر کنید به صورت همزمان 1000 موشک بالستیک شلیک بشه دستگاه هاشون هنگ می کنند. این ها همش توهم عرب هاست که فکر می کنن باید سلاح آمریکایی بخرند چون عالیه.
  • سوم خرداد 1361 IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
    12 3
    سوم خرداد 1361
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
    17 3
    تا عربستان پول داره یکجا نمیشینه جنگ یمن فرصت خوبیه برایه زدن پالایشگاهاشون و مراکز حساسشون من موندم چرا جبهه مقاومت هیچ کاری نمیکنه حداقل ترین کاری که میتونن بکنن حمله سایبریه به تاسیساتشون با زدن دوتا تانک ونفربر که عربستان شکست نمیخوره
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
      14 3
      هیچ کار نمی کنه چون نمیتونه وگرنه تعارف که نداشت بعد این همه سال جنگ
  • US ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
    20 1
    ما نیاز داریم هر چه سریعتر سامانه باور رو راه اندازی کنیم و ارتقایش دهیم.نیاز به موشک های فراصوت هم خیلی چشمگیر احساس می شه.
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
    22 2
    خیلی خطرناک بنظر میرسه ،بخصوص که کل اعراب دشمنی با اسراییل رو کنار گذاشتن و رو ما متمرکز شدن من به شخصه احتمال حماقت اینها در شروع جنگ با ایران رو بیشتر از اسراییل میدونم
  • ناشناس US ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
    12 9
    کروز دریایی P-800 Oniks/Yakhont و پدافند دریایی Med-Range to Long-Range ، ارتقاء پدافند Long-Range باور 373 مشابه S-400 و ارتفاع درگیری بالا مثلاً 150 کیلومتر و جنگنده های رهگیر و چند منظوره خوب که خداروشکر SU-30 این خلاء پر کرد و در آخر استفاده از فضای کیهانی و ماهواره برای کشف اهداف و هدایت موشک ها از اوجب واجبات است آواکس هم که داریم.
  • اصلاح طلب IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    6 29
    تسلیم فقط باید تسلیم شد و با عربستان مذاکره برد برد مثل برجام کرد
  • محمدصادق IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    1 8
    ایرانی ها چقدر جنگ طلب هستند جنگ خوب نیست حرف از جنگ نزنید باید با يه روشی با عربستان مذاکره کرد و صلح را برقرار کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس