کد خبر 980146
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳
مترو نمایه

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران گفت: دریافت یارانه صرفه جویی سوخت از شرکت بهینه سازی مصرف سوخت برای مترو کلید خورد.

به گزارش مشرق،  فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران اظهارداشت: ورود واگن‎های جدید و تعداد سفرها باید در بازه‎های زمانی سه ‎ماهه از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک به نمایندگی از شهرداری تهران و شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت اعلام شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران بیان داشت: شرکت ملی نفت ایران از منابع حاصل از صرفه‎جویی سوخت ناشی از حذف سفرهای اضافی با سوخت فسیلی تعهد کرده است به ازای هر سفر اضافی نسبت به دوره مبنا، ۹.۸ سنت به شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه پرداخت کند.

بیشتر بخوانید:

وی تصریح کرد: این قرارداد تنها با ورود واگن جدید و در صورت تحقق افزایش سفر نسبت به دوره مبنای منتخب شده پرداخت صرفه جویی ارزی عملی می شود.

نوبخت در ادامه با بیان اینکه طی این دوره تاکنون تعدادی قطار به ناوگان مترو اضافه شده است افزود: ظرفیت هر واگن بر اساس جدول شورای اقتصادی حدود سه هزار و ۸۰۰ نفر اعلام شده است.

نوبخت خاطرنشان کرد: آمار واگن ها و تعداد سفرها از جانب شرکت بهره برداری مترو به معاونت حمل و نقل و ترافیک که به نمایندگی از شهرداری تهران مکلف است فهرست واگن‎های جدید را به وزارت نفت اعلام کند، داده خواهدشد تا بعد از تایید، شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت نسبت به اخذ عملکرد و بازپرداخت مبالغ حاصل از صرفه جویی اقدام کنند.

وی بیان داشت: آمار سفرها و واگن های اضافه شده نسبت به دوره مبنا (سال ۱۳۹۶) برای شرکت بهینه سازی ارسال شده و منتظر تایید کارشناسان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در قالب یک تیم اندازه گیری و صحه گذاری می‌باشیم.

نوبخت گفت: سابقه طرح توسعه مترو از محل کاهش مصرف سوخت به این شرح است که شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت در سال‎های81- 80نسبت به پرداخت کمک بلاعوض یارانه سود تسهیلات برای توسعه مترو در شهر تهران از محل کاهش مصرف سوخت و مطابق با قوانین و مقررات آن زمان اقدام کرد و مبالغی را برای توسعه طرح متروی تهران در اختیار شرکت راه‎آهن شهری تهران و حومه(مترو) قرار داد.

به گفته وی در سال‎های بعد، مطابق با قوانین بودجه سالانه و مجلس، امکان حمایت از طرح‎های کاهش مصرف سوخت از جمله توسعه مترو میسر نبود تا اینکه در سال ۹۳ مطابق با قانون بودجه و از سال ۹۴ مطابق با ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‎پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، امکان حمایت از طرح‎هایی که منتهی به کاهش مصرف سوخت می‎شود در چارچوب موارد اعلام شده در قانون فراهم شد که شرط اصلی آن تصویب طرح‎ها و اختصاص بودجه در شواری اقتصاد است.

مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه تاکید کرد: اولین صورت وضعیت این قرارداد از جانب شرکت بهره برداری متروی تهران تهیه و به شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ارسال گردیده است. 

به گزارش شرکت بهره‌برداری مترو، طی بیست سال بهره برداری از مترو؛ اولین قراردادی است که به‌صورت مستقیم کمک های دولتی پرداخت خواهد شد و در سال ۱۳۹۷ یازده میلیارد تومان از طریق دولت به‌صورت یارانه به این شرکت پرداخت شد و هر چقدر این کمک ها بیشتر و منابع مالی تامین شود، خدمات بیشتری به شهروندان ارائه و درحفظ و نگهداری ناوگان موجود اقدام خواهد شد.

 قیمت تمام شده برای هر سفر بسیار فراتر از قیمت فعلی بلیت بوده (بیش از ده برابر) و انتظار می رود صرفه جویی انرژی برای کل مسافرانی که توسط مترو جابجا شده اند پرداخت شود تا بخشی از هزینه های جاری حمل مسافری مترو جبران و امکان توسعه سرمایه گذاری برای بهره برداری بهتر توسط شرکت بهره برداری مترو فراهم شود لیکن قرا داد فعلی با شرکت بهینه سازی فقط اضافه شدن ناوگان و مسافر؛ نسبت به سال مبنا را در نظر می‌گیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    0 0
    اینها توهمات است. دولت و مترو توهم زده اند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس