کد خبر 979581
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰
ارزان‌ترین بنزین متعلق به کدام کشور است؟

پس از عرضه نفت در بورس طی دو دوره موفقیت‌آمیز و صدور مجوز شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا برای عرضه سه میلیون بشکه دیگر، حال قرار است به زودی نخستین بنزین صادراتی توسط بورس انرژی عرضه شود.

به گزارش مشرق،  قرار است روز چهارشنبه نخستین گام ایران برای ورود به باشگاه صادرکنندگان بنزین برداشته شود. 


حداقل حجم خرید برای کشف قیمت و همچنین حجم خرید به ترتیب یکصد تن خواهد بود و محل تحویل آن از انبار پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مقصد افغانستان است. همچنین تسویه این معامله نیز به صورت اسناد خارج از پایاپای بوده و امکان تسویه نقدی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

۱۰ هزار تن بنزین به بورس می‌رود

این محموله بنزین با اکتان 91 به صورت ارزی و ریالی عرضه خواهد شد و در صورت موفقیت‌آمیز بودن این عرضه از این به بعد هر هفته این عرضه تکرار خواهد شد و همه متقاضیان ایرانی و خارجی می‌توانند در این عرضه شرکت کنند.


این خبری است که روز گذشته مدیرعامل بورس انرژی آن را اطلاع‌رسانی کرد. علی حسینی گفته است: با توافقی که با شرکت ملی پالایش و پخش صورت گرفته، عرضه بنزین به صورت صادراتی در بورس انرژی آغاز می‌شود و این عرضه‌ها به صورت منظم تداوم خواهد داشت.


او با اشاره به خودکفایی ایران در تولید بنزین، گفت: با تمهیدات صورت‌گرفته در قانون برنامه ششم توسعه، وزارت نفت مکلف به عرضه نفت خام و فراورده‌های نفتی در بورس انرژی شده و در این راستا نیز طی تفاهم ثمربخش اخیر با این وزارتخانه و شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی نسبت به عرضه بنزین در بورس انرژی تصمیم‌گیری شده است.

آمادگی کامل بورس برای عرضه بنزین 


در همین زمینه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار هم گفت: بورس انرژی برای معاملات فراورده‌های نفتی آمادگی کامل دارد و ما منتظر آگهی عرضه شرکت ملی نفت هستیم. شاپور محمدی در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه بین ایران و عراق در جمع خبرنگاران افزود: وقتی بورس انرژی می‌تواند نفت کوره و نفت خام را عرضه کند، برای عرضه سایر فراورده‌های نفتی نیز آمادگی کامل دارد و بنزین از نظر ما معاملاتش به لحاظ فنی هیچ تفاوتی با سایر محصولات انرژی مثل نفت خام یا نفت کوره ندارد.

وی گفت: بازار سرمایه آمادگی کامل برای عرضه بنزین دارد و در صورتی که وزارت نفت یا شرکت ملی نفت تمایل داشته باشند، می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. در حال حاضر تنها اقدامی که باید انجام شود ارائه آگهی عرضه از طرف شرکت ملی نفت یا وزارت نفت یا مرجع ذی‌ربط در وزارت نفت است و در صورت پر شدن آگهی عرضه، عرضه بنزین انجام خواهد شد.


بنابراین گزارش، قیمت پایه هر تن از این محصول 581 دلار تعیین شده و حداقل نوسان مجاز برای رقابت در این عرضه بین 580 هزار و 419 دلار تا حداکثر 581 هزار و 581 دلار است و نرخ تسعیر ارز براساس میانگین نرخ‌های خرید و فروش نقدی دلار در سامانه نظارت ارز (سنا) متعلق به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی دو روز کاری قبل از عرضه به‌منظور واریز پیش‌پرداخت و میانگین نرخ‌های خرید و فروش روزانه اسکناس دلار سامانه مذکور یک روز کاری قبل از عرضه برای محاسبه کارمزدها و ارزش معامله مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در ادامه گفت:عرضه بنزین در بورس نتیجه خودکفایی در این محصول استراتژیک است.


آقای «رضا پدیدار» رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و صنایع تهران  با اشاره به عرضه بنزین در بورس کشور گفت: این یک طرح کلی است که ما باید با توجه به ظرفیت‌سازی که انجام دادیم که به واسطه آن میزان ظرفیت تولید بالا رفته است، این اقدام را انجام دهیم.


رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی، با بیان اینکه عرضه بنزین در بورس نتیجه خودکفایی در این محصول استراتژیک است، افزود: 6ماه است که میزان تولید بنزین ما بیش از مصرف‌مان انجام می‌شود و عملاً مازاد بنزینی وجود دارد که در بورس ارائه می‌شود.


پدیدار با اشاره به اینکه مازاد مصرف بنزین ایران به کشورهای همجوار همچون عراق، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و افغانستان صادر می‌شود، تصریح کرد: همان‌طوری که بورس انرژی همه محصولات هیدروکربنی را در برگرفته، بنزین را هم ارائه دادیم تا این کالای استراتژیک بهتر در سطح منطقه صادر شود.


وی با اشاره به اینکه صادرات و عرضه بنزین، محلی برای ارزآوری کشورمان است، ادامه داد: امیدوارم در شرایطی که در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم، اختیارات لازم به کارگزاران مربوطه درعرضه بنزین در بورس داده شود تا بنزین را در بازارهای مختلف عرضه یا مبادله کنند. 


وی با اشاره به اینکه بهینه‌سازی مصرف بنزین در کشور در حال نهادینه شدن است، یادآور شد: کارت سوخت یکی از موضوعاتی است که برای مدیریت مصرف و توزیع سوخت لحاظ شده است و تلاش داریم تا میانگین مصرف بنزین در کشور که پنج برابر مصرف استاندارد است، بهینه‌سازی 
شود.


عرضه نفت در بورس به‌عنوان یکی از راه‌های بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی از سوی کارشناسان بیان  شد که به‌رغم تلاش برخی عوامل داخلی و خارجی برای جلوگیری از آن، در آبان‌ سال گذشته مطرح و طی دو دوره، یک میلیون بشکه از آن به فروش رفت اما این روند متوقف شد.


حال طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، وزارت نفت مکلف است ماهانه حداقل دو میلیون بشکه نفت خام سبک ایران و یک میلیون بشکه نفت خام سنگین ایران و دو میلیون بشکه میعانات گازی پالایشگاه پارس جنوبی را به صورت مداوم و منظم با امکان تسویه صددرصد ریالی و امکان تسویه نقدی و مدت‌دار در رینگ بین‌الملل (صادراتی) بورس انرژی در چارچوب قوانین و مقررات سازمان بورس عرضه کرده و گزارش عملکرد خود را هر سه ماه به کمیسیون انرژی مجلس ارسال کند. 


ظرفیت‌های بورس انرژی برای یافتن ابزار مالی مناسب برای دادوستد نفت خام و فراورده‌های آن در دوران تحریم خوب است و وزارت نفت می‌تواند با عرضه‌های منظم و مناسب از بورس انرژی به‌عنوان نهادی برای فروش نفت و فراورده‌های آن استفاده کند.

منبع : روزنامه صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
    1 0
    یک قطره هم که نمیتونید صادر کنید حداقل اینجوری بفروشید به رانت خورهای خودتون تا باد نکنه رو دستتون
  • مسیحا IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
    0 0
    کمتر قوپی بیا مشرق صادرات کجا بود الان شلید بیشتر از یک ماهه بنزین سوپر وجود خارجی نداره تو جایگاها اونوقت شما دم از صادرکننده شدن میزنید تا این کابینه تحقیر و ناامیدی سوار بر کاره ما مردم راه به جائی نخواهیم برد .... بماند کرسنت و دستگاه پوز و .....
  • علی IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
    0 0
    باز بگین تحریم همه اش ضرر بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس