کد خبر 979393
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲
تارانتینو روزی روزگاری هالیوود

همکاری مداوم تارانتینو با واینستین باعث شده بود در اوج رسوایی جنسی این تهیه‌کننده، تارانتینو نیز از موج انتقادات بی‌نصیب نماند. او حتی اعتراف کرد از اعمال واینستین آگاه بوده است.

به گزارش مشرق، «روزی روزگاری در هالیوود»، فیلم جدید تارانتینو در اولین روز اکران خود توانست رکورد فروش افتتاحیه فیلم‌های تارانتینو را جابه‌جا کند و با فروش 8/16 میلیون دلاری به عنوان یکی از فیلم‌های مطرح باکس‌آفیس مطرح شد. اما فروش بالا تنها مزیت «روزی روزگاری در هالیوود» برای تارانتینو نسبت به فیلم‌های قبلی‌اش نیست و این فیلم از جهات مختلف اثری متفاوت برای این کارگردان به حساب می‌آید؛ مهم‌ترین موضوع‌هایش تصمیم جدی تارانتینو برای بازنشسته شدن از سینماست. این تصمیم از جانب کارگردان مطرحی گرفته شده که هیچ‌گاه فیلم‌هایش برنده جایزه اسکار نشده است. باید دید اکران این فیلم درست یک ماه قبل از موعد معرفی فیلم‌ها به اسکار، به این معناست که تارانتینو در قدم‌های آخر سینمایی خود بنا دارد جایزه بهترین فیلم را از آن خود کند یا آنکه در ردیف کارگردان‌های صاحبنامی قرار می‌گیرد که اسکار از برگزیدن آنها محروم مانده است؟!

بیشتر بخوانید:

روایت تجاوز یک تهیه‌کننده به نامزد کارگردان

رجزخوانی در گیشه


«روزی روزگاری در هالیوود» که از روز جمعه اکران عمومی خود را آغاز کرد، توانست در روز نخست رکورد فروش فیلم‌های تارانتینو را ارتقا دهد و با فروش 8/16 میلیون دلاری توجه بسیاری را در گیشه هالیوود جلب کند. این فیلم در حدود 3700 سالن سینما به نمایش درآمد و پیش‌بینی‌ها از فروش 40 میلیون دلاری این فیلم در آخر هفته خبر می‌دهد؛ فروشی که قبل از آغاز اکران خیلی کمتر پیش‌بینی می‌شد. «لعنتی‌های بی‌آبرو» به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم تارانتینو در هفته اول محسوب می‌شود که 38 میلیون دلار فروخت.


شانس تارانتینو از رسوایی


تقریبا تمام فیلم‌های تارانتینو توسط «هاروی واینستین» تهیه‌کننده رسوا شده سینمای هالیوود تهیه شده بود. همکاری مداوم تارانتینو با واینستین باعث شده بود در اوج رسوایی جنسی این تهیه‌کننده، تارانتینو نیز از موج انتقادات بی‌نصیب نماند. او حتی اعتراف کرد از اعمال واینستین آگاه بوده است. تارانتینو بعد از رسوایی واینستین دیگر نتوانست همکاری با او را ادامه دهد و حق ساخت فیلم را به «سونی پیکچرز» سپرد. شاید بتوان گفت تارانتینو اقبال زیادی داشت که فیلمش را قبل از رسوایی واینستین کلید نزده بود، چرا که در این صورت قطعا با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌شد.بازنشستگی در 56 سالگی
از جمله خبرهای شگفت‌انگیز مربوط به تارانتینو، اعلام او مبنی بر بازنشستگی‌اش است. تارانتینو تاکید کرده بود  قصد دارد پس از ساخت دهمین فیلمش از دنیای سینما خداحافظی کند اما پس از آن اعلام کرد اگر «روزی روزگاری در هالیوود» با اقبال مواجه شود، این فیلم به عنوان آخرین فیلمش در مقام کارگردان سینما خواهد بود. تارانتینو گفته بود در حوزه سینما به پایان راه رسیده و فکر می‌کند هر آنچه برای عرضه داشته را به نوعی بیان کرده است اما در سایر حوزه‌های هنری در مدیوم‌های دیگر به فعالیت ادامه خواهد داد؛ اتفاقی که بردپیت هم جدی بودن آن را تایید کرده است.

6 دقیقه تشویق برای یک ناکام!


اقبال تماشاگران به فیلم جدید تارانتینو در حدی بود که برای نخستین‌بار در جشنواره فیلم کن بعد از اتمام فیلم، حاضران 6 دقیقه ایستاده کارگردان و عوامل را بابت ساخت «روزی روزگاری در هالیوود» تشویق کردند. علاوه بر این، تمجیدها از فیلم جدید تارانتینو به حدی بود که همگی نخل طلا را متعلق به این فیلم می‌دیدند اما با برگزاری اختتامیه جشنواره کن مشخص شد سهم تارانتینو و فیلمش از این جشنواره «هیچ» است. به همین جهت به نظر می‌رسد اکران این فیلم نزدیک به موعد معرفی فیلم‌ها برای اسکار رابطه مستقیمی با عزم تارانتینو برای گرفتن این جایزه دارد.

حسرت اسکار!


تارانتینو به‌رغم اینکه در 8 اثر قبلی خود پراقبال ظاهر شد اما هیچ‌گاه جایزه اسکار نصیب او نشده است. او اگرچه با 3 فیلمش در جشنواره اسکار حضور داشته اما هیچ‌گاه برنده جایزه بهترین فیلم نشده است. تارانتینو با «داستان عامه پسند» در 2 بخش بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه نامزد شد که جایزه بهترین فیلمنامه به او تعلق گرفت. همچنین با «حرامزاده‌های لعنتی» تنها در بخش بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه نامزد شد. تنها بخت تارانتینو در اسکار با «جانگو» نیز به فیلمنامه این اثر باز می‌گشت که جایزه بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد.

وزانت اسکار نگرفتن!


جایزه اسکار از این جهت برای بسیاری از سینماگران بی‌اعتبار شده است که نه تنها این جایزه متاثر از جهان سیاست است، بلکه در فهرست برندگان جایزه اسکار، نام بسیاری از کارگردان‌ها و سینماگران برجسته خالی است. آلفرد هیچکاک، رابرت آلتمن، چارلی چاپلین، کریستوفر نولان، استنلی کوبریک، اینگمار برگمن، آکیرا کوروساوا، دیوید فینچر، ریچارد برتون، تیم برتون، تام کروز، جانی دپ، هریسون فورد، میا فارو، مرلین مونرو، ریدلی اسکات و... تنها بخشی از سینماگران هالیوودی هستند که جایزه اسکار به آنها نرسیده است. حال باید دید آیا نام تارانتینو با نگرفتن اسکار ماندگار می‌شود یا گرفتنش؟
 

دوباره جنایت، دوباره مکافات!


داستان فیلم تارانتینو از جمله ویژگی‌های متمایزکننده «روزی روزگاری در هالیوود» است که کنجکاوی خیلی‌ها را برای تماشای این فیلم برانگیخته است. تارانتینو در این فیلم به ماجرای قتل مشکوک همسر باردار «پولانسکی» کارگردان مشهور هالیوودی پرداخته است. در ماجرای این قتل بروسلی نیز یکی از مظنونان بود و به همین جهت ردی از او را در «روزی روزگاری در هالیوود» می‌بینیم. این داستان اگرچه بر اساس واقعیت است اما شخصیت «ریک دالتون» در فیلم با بازی دی‌کاپریو، یکی از کاراکترهای تخیلی است که در این فیلم حضور دارد. او یک بازیگر است که در یک سریال وسترن پرطرفدار اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ میلادی به نام «قانون جایزه‌بگیران»
(Bounty Law) حضور داشته است. او در دنیای هنری خود با ناکامی مواجه شده و به همراه بازیگر بدلش «کلیف بوث»- با بازی برد پیت- دنبال رسیدن به جایگاه قبلی خود در هالیوود هستند. در این فیلم برای نخستین‌بار است که برد پیت و دی‌کاپریو به‌عنوان یک زوج هنری در کنار یکدیگر ایفای نقش می‌کنند.  آنها در شرایطی اتفاقی همسایه همسر پولانسکی یعنی «شارون تیت با بازی «مارگو رابی» می‌شوند. درست در این زمان با کشته شدن فجیع شارون به دست پیروان «چارلز منسون» اتفاقاتی رقم می‌خورد که تعلیق قصه «روزی روزگاری در هالیوود» را رقم می‌زند.
 

روزی روزگاری، همه هالیوود...


جز نقش ریک دالتون و بدلکارش، سایر نقش‌های این سریال بر اساس شخصیت‌های واقعی طراحی شده‌اند، به گونه‌ای که مابه‌ازاهای واقعی بسیاری از این شخصیت‌ها همچنان زنده‌اند. جذابیت این اتفاق آن است که عمده شخصیت‌های این فیلم متعلق به افراد مشهور هالیوودی هستند و اینکه بخشی از هالیوود نقش بخش دیگری را در فیلم ایفا کند، تبدیل به ماجرایی هیجان‌انگیز شده است. «آل‌پاچینو» در نخستین همکاری خود با تارانتینو نقش «مارتین شوارتز» را بازی می‌کند که تهیه‌کننده‌ای هالیوودی است و در عین حال مدیر برنامه‌های ریک دالتون با بازی دی‌کاپریو. علاوه بر این «دیمین لوییس» بازیگر برجسته هالیوود در نقش «استیو مک‌کوئین»  از بزرگ‌ترین و سرشناس‌ترین بازیگران دهه ۱۹۶۰ بازی می‌کند که همراه همسر پولانسکی کشته شد. «لوک پری» نیز در نقش «وین ماوندر» از بازیگران مشهور دهه 60 حضور دارد. «نیکولاس هاموند» نیز ایفاگر نقش «سم وانامیکر» است که پیش از این جایزه امی را برای بازی در سریال «هولوکاست» گرفته بود. «اسکوت مک نیری» نیز در نقش «باب گیلبرت» بازیگر مشهور فیلم‌های وسترن حاضر شده است. علاوه بر این کرت راسل، تیم روث، مایکل مدسن، زوئی بل، برت رینولدز، امیل هیرش، داکوتا فنینگ و... هرکدام از بازیگران برجسته‌ای هستند که به عنوان کاراکترهایی ایفای نقش می‌کنند که در ماجرای قتل همسر پولانسکی مابه‌ازای واقعی داشته‌اند.

منبع: وطن امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس