کد خبر 978491
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۷
شارجه

یک رسانه عرب زبان با اشاره به مرموز بودن مرگ خالد بن سلطان فرزند حاکم شارجه در انگلیس، به زوایای پرونده و دست داشتن محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی در ترور وی پرداخته است.

به گزارش مشرق، الاخبار در گزارشی با عنوان «مرگ خالد القاسمی در لندن؛ آیا یک ترور به دستور بن زائد بود؟» آورده است: چند روز پس از فرار «هیا بنت الحسین» خواهر عبدالله دوم پادشاه اردن و همسر محمد بن راشد حاکم دبی به اروپا و سکونت وی در انگلیس؛ خبر مرگ خالد بن سلطان ۳۹ ساله فرزند سلطان بن محمد القاسمی حاکم شارجه منتشر شد.

بیشتر بخوانید:

چه کسی دستور ترور پسر حاکم شارجه را داد

رسانه نوشت: مرگ وی در هاله‌ای از ابهام قرار داد به ویژه که روند تحقیقات پلیس لندن در اینباره به نتیجه‌ای نرسیده است. آنچه این ابهام را بیشتر می‌کند دفن سریع وی قبل از کالبد شکافی است آنهم در مراسمی که با حضور پدرش و نبود محمد بن زائد ولیعهد ابوظبی و محمد بن راشد حاکم دبی برگزار شده است. این به حادثه مبهم جدیدی در تاریخ آکنده از کودتاها و خونریزی‌های داخل خاندان‌های حاکم این کشور افزوده شد و شک و تردیدهای زیادی را در در داخل و خارج از انگلیس درباره سرنوشت آخرین پسر حاکم شارجه مطرح کرد.

الاخبار نوشت: بر اساس اطلاعاتی که به الاخبار رسیده است، خالد القاسمی طی یک عملیات پیچیده که چندین ماه برای آن مقدمه چینی شده بود به دستور محمد بن زائد، ترور شد و تصمیم به قتل پس از آن گرفته شد که گزارش‌هایی امنیتی در اختیار محمد بن زائد قرار گرفت که از وجود تماس‌هایی بین شاهزاده اماراتی ترور شده با دستگاه امنیتی عربستان که تحت فرماندهی محمدبن سلمان، ولیعهد سعودی فعالیت می‌کند، خبر داده بود. به گفته منابع مذکور، زوایای این ارتباط هنوز مشخص نشده است و هنوز هم برای سرویس امنیتی امارات عربی متحده مبهم است. اما بن زائد در صورتی که این روایت درست باشد این تصمیم را با با دو هدف انجام داده است؛ نخست اینکه به بن سلمان بفهماند اماراتی‌ها قادر به کنترل تماس‌های عربستان با مهره‌های متعلق به آنها و متوقف کردن آن هستند و دوم اینکه پیام هشدار دهنده غیرمستقیمی به دیگر شاهزاده‌ها باشد تا جلوی هر گونه ارتباط محرمانه آنها با سعودی‌ها را بگیرد.

این رسانه می‌نویسد: مرگ مبهم القاسمی در شرایطی رخ می‌دهد که اختلافات میان بن سلمان و بن زائد درباره نحوه برخورد با پرونده‌ها در منطقه که در رأس آن جنگ یمن قرار دارد بروز کرده و امارات پیام‌هایی به چند کشور ارسال کرده و تمایل خود را برای عقب نشینی از آن اعلام کرده است و نیز موضوع ایران که ابوظبی میل به آرامش دارد بر خلاف سعودی که در راستای تحریک به جنگ حرکت می‌کند. اختلاف میان بن زائد و حاکم شارجه مربوط به مقطع اخیر نمی‌شود بلکه ریشه در تفاوت‌های پنهان و تضاد در منافع میان آنها با یکدیگر دارد. بخصوص از زمانی که ابوظبی به جای همه امیر نشین‌های امارات تصمیم می‌گیرد و بر اساس برخی داده‌ها به دنبال کودتا علیه القاسمی بوده است تا گاز الحمریه و چاه نفت الصجعه را به تسلط خود درآورده و از طریق آن کسری بودجه ناشی از ورود بن زائد به جنگ یمن را جبران کند.

الاخبار در پایان نوشت: ترور القاسمی به شیوه‌ای بسیار مشابه ترور فایزه البریکی، همسر شیخ حمدان آل نهیان در سال ۲۰۱۶ در لندن صورت گرفت و همچنین قتل پسر وی محمد که سه ماه بعد در همان شهر رخ داد اتفاقی که اگر شایعات درباره علت آن درست باشد به نظر نمی‌رسد آخرین حلقه از سلسله حوادث خونبار میان خاندان‌های حاکم امارات به دلیل ادامه کشمکش بر سر نفوذ و قدرت باشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس