کد خبر 978068
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶
لیگ برتر

اردیبهشت‌ بود و هنوز باشگاه‌ها کار خود را برای فصل جدید شروع نکرده بودند تاج در جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: به مدیران باشگاه‌ها توصیه شده که بعد از این دیگر نمی‌توانند مربی و بازیکن خارجی جذب کنند.

به گزارش مشرق، پایان اردیبهشت‌ماه بود و هنوز باشگاه‌ها کار خود را برای فصل جدید شروع نکرده بودند. مهدی تاج در جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: «به همه مدیران باشگاه‌ها توصیه شده که بعد از این دیگر نمی‌توانند مربی خارجی یا بازیکن خارجی جدید جذب کنند. ضمن آنکه باید از لباس‌های ایرانی استفاده شود.» این جملات تاج هرگز تکذیب نشد اما فدراسیون فوتبال درباره‌اش توضیح داد که این فقط یک توصیه به باشگاه‌ها بوده و تصمیم جدی در این زمینه گرفته نشده.

فدراسیون فوتبال اما حالا در میانه فصل نقل و انتقالات تصمیمات جدید می‌گیرد، تصمیماتی که باید از نوع فکرشده و منطقی‌تر از این، همیشه در فوتبال ایران اجرایی می‌شد. در نشست کارگروه ویژه بازیکنان خارجی با حضور محمودزاده، مؤمنی، براتی، نورشرق، حمیرا اسدی و شکوری این تصمیم گرفته شده که باشگاه‌ها تا زمانی که با کمیته وضعیت بازیکنان بدهی‌های خود را تسویه نکنند به هیچ عنوان حق جذب بازیکن خارجی ندارند. در این کارگروه سه مورد برای جذب بازیکنان خارجی در نظر گرفته شده:
۱- تسویه باشگاه‌ها با کمیته وضعیت بازیکنان
۲- به تأیید رسیدن کیفیت فنی یک بازیکن توسط افراد فنی این کمیته
۳- اینکه باشگاه‌ها بتوانند تضمین بدهند که مطالبات بازیکنان خارجی که جذب می‌کنند را پرداخت کنند.
این از بدیهیات است که فدراسیون فوتبال باید پیش از آغاز فصل نقل و انتقالات و در جلساتی با همفکری باشگاه‌ها به تصمیماتی اینچنینی برسد تا اجرای این تصمیمات خسارت به بار نیاورد. اینکه در اوج نقل و انتقالات یکباره تصمیماتی جدید اعلام شود، برای باشگاه‌ها می‌تواند خسارت مالی بسازد. به فرض باشگاهی که قراردادش را با بازیکن خارجی امضا کرده و اکنون نمی‌تواند با توجه به قوانین جدید قرارداد را ثبت کند، چگونه باید با بازیکنش برای فسخ به توافق برسد؟ کارگروهی که می‌خواهد درباره موضوع نقل و انتقالات تصمیم بگیرد باید دست‌کم نکات ساده و بدیهی در تصمیمش را بررسی کند و هنگام اعلام تصمیم تمام جوانب آن را دیده باشد.

بیشتر بخوانید:

استانداردها رعایت شود لیگ را آغاز می‌کنیم


این قوانین اغلب به این دلیل که زوایای روشنی ندارند و فکرشده نیستند، در اجرا با چالش مواجه می‌شوند. نمونه‌اش را یکی از اعضای همین کارگروه در مصاحبه دیروزش به زبان آورده. خبرنگار از جمشید نورشرق، رییس کمیته وضعیت بازیکنان پرسیده پس چطور فصل گذشته برخی از باشگاه‌ها بدهکار بودند اما از بازیکنان جدیدشان استفاده کردند؟ پاسخ رییس کمیته وضعیت بازیکنان معنایی جز مماشات ندارد: «حقیقت ماجرا این است که شاید به دلیل بی‌تجربگی طرحی که اشاره کردیم به صورت کامل اجرا نشده باشد اما امسال با حمایتی که مهدی تاج، ابراهیم شکوری و سازمان لیگ داشته‌اند قطعاً این طرح اجرایی خواهد شد.»
بله، امسال هم اجرایی نخواهد شد، چون در میانه فصل نقل و انتقالات یکباره تصمیم خود را اعلام می‌کنند.
در سه شرطی که کارگروه ویژه فدراسیون خطاب به باشگاه‌ها اعلام کرده یکی هم این است که کیفیت فنی بازیکن خارجی باید توسط افراد فنی این کمیته تایید شود. اسامی اعضای این کارگروه یا کمیته را بخوانید. آیا افراد فنی که بتوانند کیفیت فنی بازیکن را تشخیص دهند در میان اسامی پیدا می‌کنید؟ تصور کنید محمودزاده، کارمند فدراسیون فوتبال بخواهد برای کالدرون یا قلعه‌نویی، برای استراماچونی یا گل‌محمدی و هر مربی دیگری تعیین کند که بازیکن مورد نظرش کیفیت دارد یا ندارد. اگر منظور از تایید کیفیت، بررسی سوابق و آمار بازیکن است و قوانینی در این زمینه تعیین کرده‌اند که به فرض چه تعداد بازی باشگاهی در کدام لیگ یا چه تعداد بازی ملی دارد، بحث دیگری است و این نیز باید شفاف در خبر فدراسیون فوتبال باشد و البته خود موضوع بحث‌برانگیزی است چون بسیاری از بازیکنان خارجی ارزان‌قیمت بدون کارنامه‌ای ویژه پیش از ورود به فوتبال ایران، بعدها فوق‌ستاره لیگ برتر شده‌اند و باشگاه‌های دیگر میلیاردها پول برای استخدام آنها پرداخت کردند.
فدراسیون فوتبال حتما دوست دارد راهی برای نجات فوتبال از ورشکستگی پیدا کند و باشگاه‌ها از هزینه‌های بیهوده و گزاف نجات پیدا کنند اما راه‌هایی را انتخاب می‌کند که منجر به هیچ اتفاق روشنی نمی‌شود. این تصمیمات جدید فدراسیون فوتبال با حضور چند کارمند و البته یکی دو چهره که می‌توانند در این زمینه‌ها نظر بدهند و بحث کنند، پر از ابهام است و حتی زمان اعلام آن در میانه فصل و انتقالات هم بی‌موقع است. ۳ شرط جدید فدراسیون که البته در لزوم این موارد تردیدی نیست می‌تواند به معنای ممنوعیت استخدام بازیکن خارجی برای ۹۰ درصد تیم‌های لیگ برتر باشد و این ۳ شرط در حالی اعلام می‌شود که تا همین امروز بدهکارترین باشگاه‌ها بازیکن جدید خارجی استخدام کرده‌اند و باز هم خیالش را دارند. در میان این همه ابهام ببینیم چه سرنوشتی در انتظار این تصمیمات جدید فدراسیون فوتبال است.

منبع: روزنامه ایران ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس