کد خبر 977987
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
سربازان نفتی ملکه

در ماجرای توقیف نفتکش حامل نفت ایرانی در منطقه جبل‌الطارق که توسط نیروی دریایی انگلیس انجام شد، بی‌بی‌سی فارسی در اخبار و گزارشات متعددی تلاش کرد علت این اقدام غیرقانونی انگلیس را تعدی ایران از تحریم‌های اتحادیه اروپایی علیه سوریه عنوان کند.

به گزارش مشرق، هر چند از رسانه سلطنتی انگلیس نمی‌توان انتظاری برای همراهی و همسویی با منافع ملی ایران داشت اما نوع عملکرد «بی‌بی‌سی فارسی» در چالش‌های اخیر میان ایران و انگلیس و بویژه در قضیه توقیف نفتکش انگلیسی «استینا ایمپرو» توسط سپاه که استقبال گسترده آحاد جامعه را به دنبال داشت، به وضوح نشان داد در کارزار تقابل ایران و انگلیس، این شبکه حتی ادعاهای همیشگی خود مبنی بر بی‌طرفی را کنار گذاشته و رسما مقابل ایران صف‌آرایی کرده‌ است.

توقیف غیرقانونی نفتکش حامل نفت ایران در جبل‌الطارق توسط نیروی دریایی انگلیس و به درخواست آمریکا، شایعه دروغ عقب‌نشینی قایق‌های سپاه در پی هشدار یک ناو جنگی انگلیسی و همچنین اقدام چند روز پیش نیروی دریایی سپاه در توقیف یک نفتکش متخلف انگلیسی، سه موضوعی است که رسانه سلطنتی انگلیس در پوشش آنها تمام‌قد علیه «ایران» ایستاد. نکته جالب در این میان همزمانی کینه‌توزی بی‌بی‌سی فارسی علیه اقدام سپاه با حمایت حداکثری افکار عمومی مردم ایران و ملت‌های منطقه از عزت‌آفرینی نیروهای سپاه پاسداران بود.

بیشتر بخوانید:

انگلیس در تنگه هرمز نمی‌تواند کمکی به آمریکا کند

در ماجرای توقیف نفتکش حامل نفت ایرانی در منطقه جبل‌الطارق که توسط نیروی دریایی انگلیس انجام شد، بی‌بی‌سی فارسی در اخبار و گزارشات متعددی تلاش کرد علت این اقدام غیرقانونی انگلیس را تعدی ایران از تحریم‌های اتحادیه اروپایی علیه سوریه عنوان کند. این سایت حتی در تصاویری که به‌عنوان نمایش مسیر «گریس 1» منتشر کرده بود، پالایشگاه «بانیاس» را به‌عنوان مقصد آن تعریف کرد. این در حالی است که مقامات کشورمان در این مدت بارها تاکید داشتند مقصد «گریس 1» پالایشگاه بانیاس در سوریه نبوده است. ضمن اینکه در همان ساعات ابتدایی توقیف این نفتکش ایرانی، سرپرست وزارت خارجه اسپانیا تاکید داشت این اقدام به درخواست آمریکا از مقامات انگلیسی انجام شده است. این گزاره به مرور دامنه گسترده‌تری پیدا کرد و برخی رسانه‌های انگلیس نیز بر آن مهر تایید زدند. از جمله روزنامه «گاردین» روز شنبه در گزارشی درباره توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران در نزدیکی  منطقه «جبل‌الطارق»، از نقش «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در این اقدام پرده برداشت. این روزنامه با اشاره به واکنش مملو از خرسندی بولتون پس از اعلام توقیف کشتی «گریس 1»، نوشت این واکنش «طوری بود که گویا او غافلگیر شده است اما شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد حقیقت چیز دیگری است و تیم امنیت ملی بولتون مستقیما در شکل دادن به رخداد جبل‌الطارق نقش داشته‌اند. این ظن وجود دارد که سیاستمداران [حزب] محافظه‌کار که به انتخاب یک نخست‌وزیر جدید، حقه‌بازی برای رسیدن به قدرت و بریگزیت سرگرم بوده‌اند، به دام آمریکایی‌ها افتاده‌اند». این روزنامه همچنین نوشت «بریتانیا بدون آنکه بداند نتیجه این اقدام چیست، کورکورانه دارد به ساز جنگی بولتون می‌رقصد».

علاوه بر اینها استناد بی‌بی‌سی فارسی به قانون تحریم‌های اتحادیه اروپایی علیه سوریه در حالی است که تحریم‌های این اتحادیه علیه آن کشور اساسا ارتباطی به مراودات ایران با سوریه نداشته و حتی اگر مقصد «گریس 1» پالایشگاه بانیاس در سوریه نیز می‌بود، انگلیس نمی‌توانست برای توقیف آن اقدام کند. در همین راستا «کارل بیلت» نخست‌وزیر پیشین سوئد و عضو شورای اروپایی روابط خارجی معتقد است قانونی بودن دلایل انگلیس برای توقیف نفتکش ایران در جبل‌الطارق با تردیدهای زیادی روبه‌رو است. به اعتقاد او «انگلیس از تحریم‌های اتحادیه اروپایی علیه دولت بشار اسد نام می‌برد، این در حالی است که ایران عضو اتحادیه اروپایی نیست و به‌عنوان یک قاعده کلی، اتحادیه اروپایی تحریم‌های خود را به دیگر کشورها تحمیل نمی‌کند، این همان کاری است که آمریکا انجام می‌دهد». جهت‌گیری دیگر بی‌بی‌سی فارسی در ماجرای توقیف «گریس 1»، روایت دروغ حضور این نفتکش در قلمرو دریایی انگلیس بود. این شبکه در گزارش مضحکی در این‌باره آورده بود: بزرگی و سنگینی بار این نفتکش باعث شد به جای کانال سوئز مسیری طولانی را از جنوب آفریقا انتخاب کند؛ مسیری که باعث شد «از قلمرو بریتانیا سردربیاورد!»

نقش‌آفرینی بعدی بی‌بی‌سی فارسی علیه ایران در هفته‌های اخیر طرح شایعه دروغ تلاش قایق‌های نیروی دریایی سپاه برای توقیف یک نفتکش انگلیسی و سپس عقب‌نشینی آنها به‌واسطه دخالت و هشدار ناو انگلیسی «اچ‌ام‌اس مونتروز» بوده است. این سایت در چند گزارش خود در این‌باره بارها کلیدواژه «عقب‌نشینی» را درباره قایق‌های سپاه و گزاره «تا بن دندان مسلح» را برای ناو جنگی انگلیس به کار برد. این سایت روز 20 تیرماه در این‌باره نوشت: ناو «اچ‌ام‌اس مونتروز» متعلق به نیروی دریایی بریتانیا که درحال اسکورت نفتکش از پشت بود، سلاح‌هایش را به سوی قایق‌ها نشانه رفت و به طور شفاهی به آنها دستور داد دور شوند، که آنها پیروی کردند!

این ادعا در حالی بود که ایران این موضوع را تکذیب کرد. سپاه در این‌باره بیانیه‌ای صادر و تاکید کرد: در پی ادعای مطرح شده در برخی رسانه‌های غربی مبنی بر تلاش 5 قایق تندروی ایران برای تصرف یک نفتکش بریتانیایی در خلیج‌فارس و عقب‌نشینی آنها با دخالت ناو انگلیسی اچ‌ام‌اس مونتروز، روابط عمومی منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه پاسداران این ادعا را تکذیب می‌کند. گشت‌های شناور نیروی دریایی سپاه در خلیج‌فارس طبق روش‌های جاری و ماموریت‌های ابلاغی برقرار و با هوشمندی، دقت و صلابت در حال انجام است و طی 24 ساعت اخیر نیز هیچ مواجهه‌ای با شناورهای بیگانه از جمله شناورهای انگلیسی نداشته است. این بیانیه همچنین افزود: «در صورتی که دستوری مبنی بر توقیف شناورهای بیگانه دریافت شود، منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه در محدوده جغرافیایی خود قادر است بدون درنگ، با قاطعیت و سرعت نسبت به انجام آن اقدام کند».

بی‌بی‌سی فارسی در ماجرای توقیف نفتکش «اسپینا ایمپرو» هم تمام‌قد در کنار انگلیس ایستاد. این رسانه سلطنتی نخست از تعبیر «یورش» برای بازرسی نیروهای سپاه از نفتکش انگلیسی استفاده کرد و در ادامه متنی ناقص از مکالمه چند دقیقه‌ای نیروهای سپاه با نفتکش انگلیسی و همچنین ناو اسکورت‌کننده آن منتشر کرد. این سایت در گزارش خود در این‌باره ادعای مقامات انگلیسی مبنی بر اینکه اسپینا ایمپرو در آب‌های بین‌المللی و نه در آب‌های ایران توقیف شده را رسمیت بخشید و همچنین تلاش کرد توقیف آن را که به دلایل سه‌گانه‌ای انجام شده بود اقدامی خلاف مقررات بین‌المللی معرفی کند.

رسانه سلطنتی انگلیس در گزارش دیگری در این‌باره تلاش کرد این‌گونه القا کند که علت توقیف نفتکش انگلیسی نه قدرت و اقتدار ایران که فاصله ناو اسکورت‌کننده اسپینا ایمپرو با آن بوده است! بی‌بی‌سی در این‌باره نوشته بود: «ناو محافظ نیروی دریایی بریتانیا فورا سعی کرد مداخله کند اما فاصله‌اش با اسپینا ایمپرو بیش از آن بود که موفق شود. این ناو محافظ، یک هفته پیش‌تر مانع ضبط نفتکش بریتانیایی هریتج در آب‌های منطقه شده بود!»

تحمل نظر مخالف به سبک بی‌بی‌سی!

اقدامات ضدایرانی بی‌بی‌سی درباره توقیف نفتکش انگلیسی البته به این موارد محدود نماند و سایت این شبکه 29 تیرماه صدای کارشناس یکی از برنامه‌هایش را هنگامی که در حال صحبت درباره توقیف نفتکش‌های انگلیسی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اقتدار ایران بود قطع کرد. این کارشناس پیش از قطع سخنانش گفته بود: «همانطور که جنگ 8 ساله در ایران موجب مستحکم‌تر شدن پایه‌های نظام ایران شد، یک همچون تعرضی به ایران (توقیف نفتکش در جبل‌الطارق و تجاوز پهپاد آمریکایی به حریم هوایی ایران) موجب تقویت ایران خواهد شد». از سوی دیگر خبرنگاران و مجریان بی‌بی‌سی فارسی نیز در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی تلاش کردند از اقتدار و عظمت اقدام نیروی دریایی سپاه در توقیف نفتکش انگلیسی بکاهند. همدانی یکی از عوامل این شبکه در توئیتی به این ماجرا پرداخت و نوشت: «دنیا جمهوری اسلامی را اینطور می‌بیند؛ حکومتی که در کار همسایه دخالت می‌کند، پهپاد آمریکایی را در آب‌های بین‌المللی سرنگون می‌کند، نفتکش ژاپنی را منفجر می‌کند، نفتکش بریتانیایی را توقیف می‌کند و در یک کلام از قدرتش سوءاستفاده می‌کند، چنین رژیمی اگر سلاح‌های اتمی داشته باشد، چه می‌کند؟!»!

منبع : وطن امروز                        

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس