روحانی نمایه

بر اساس شاخص جیب مستاجران در تهران، اجاره‌بها در سال جاری نسبت به سال گذشته بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش مشرق، حسن روحانی روز شنبه در نشست با مدیران ارشد بخش مسکن با انتقاد از گزارش‌ها و اعداد و ارقامی که در زمینه افزایش اجاره‌بها از سوی برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود، گفت: بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن استیجاری به طور متوسط در تهران میزان اجاره‌بها ۳۰ درصد افزایش یافته که این رقم امیدوارکننده است. البته مطلوب نبوده اما در عین حال با آمار و ارقامی که این روزها منتشر می‌شود، متفاوت است.

بیشتر بخوانید

انتقاد مطبوعات از آمار اجاره‌ای روحانی

معیار تورم، جیب مردم نبود؟!

چرا دیگر مستاجری خوش نشینی نداریم؟

آنچه که روحانی درباره افزایش ۳۰ درصدی اجاره‌بها در تهران گفته برای هیچ یک از مستاجران پایتخت‌نشین، باورپذیر نیست چراکه تمامی مستاجران در ماه‌های اخیر مجبور شده‌اند بیش از ۵۰ درصد و حتی گاهی تا دو برابر رقم سال گذشته بر روی پول ودیعه رهن یا اجاره ماهانه خود بگذارند.

بر اساس شاخص جیب مستاجران در تهران، اجاره‌بها در سال جاری نسبت به سال گذشته بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل بسیاری از مستاجران مجبور شده‌اند برای پیدا کردن خانه‌ای در حد پولشان، به مناطق پایین‌تر پایتخت یا شهرهای حومه‌ای تهران مهاجرت کنند.

اما دلیل تفاوت آمار ارائه‌شده از سوی روحانی درباره اجاره‌بها با آمار واقعی افزایش آن به نحوه آمارگیری شاخص‌های اجاره مسکن توسط دستگاه‌های دولتی برمی‌گردد که روحانی به آن توجه نداشته یا از آن اطلاع ندارد.

 شیوه دستگاه‌های آمارگیری دولت، برای استخراج میزان افزایش اجاره‌بها بدینگونه است که هر ماه به خانوارهای نمونه آماری مراجعه کرده و رقم اجاره ماهانه آنها را از طریق پرسشنامه آماری درج می‌کنند. اگر خانواده‌ای در همان ماه، خانه جدید اجاره کرده یا اجاره‌نامه قبلی را تمدید کرد باشد، میزان افزایش اجاره نسبت به سال قبل را به آمارگیر اعلام می‌کند.

مثلاً فردی که از ابتدای تیرماه سال گذشته خانه‌ای را ماهی یک میلیون تومان اجاره کرده باشد و از تیرماه امسال قرارداد اجاره همان خانه را با قیمت دو میلیون تومان تمدید کند، در تیرماه امسال رقم افزایش اجاره‌بها برای او ۱۰۰ درصد درج می‌شود؛ اما از مردادماه امسال تا خرداد سال آینده، هر ماه که آمارگیر به این خانواده مراجعه کند، رقم شاخص اجاره‌بها برای آن را صفر درصد درج می‌کند.

از آنجا که شاخص اجاره‌بها از طریق میانگین همه خانوارهای نمونه محاسبه می‌شود، طبیعی است در هر ماه، فقط بخشی از اجاره‌نشینان قرارداد جدید بسته‌اند و شاخص اجاره‌بهای آنها افزایش داشته (که امسال بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد بوده است)؛ اما شاخص اجاره‌بهای مابقی خانوارهایی که از ماه‌های قبل قرارداد داشته‌اند، صفر درصد لحاظ می‌شود؛ بنابراین میانگین افزایش اجاره‌بها در آمارگیری دستگاه‌های دولتی (میانگین ارقام ۵۰ تا ۱۰۰ درصد با صفر درصدها) نسبت به رقم واقعی آن، به شدت پایین می‌آید.

اگر به طور فرضی بازه زمانی انعقاد قرارداد خانوارهای اجاره‌نشین را به طور مساوی در ۱۲ ماه سال تقسیم کنیم، هر ماه در تعیین شاخص اجاره‌بها از سوی دستگاه‌های دولتی، یک دوازدهم خانوارها که قرارداد جدید وضع کرده‌اند مشمول افزایش اجاره‌بهای ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی امسال می‌شوند و رقم رشد اجاره‌بها برای مابقی اجاره‌نشینان کشور صفر درصد لحاظ می‌شود. آنگاه میانگین ارقام اجاره‌بهای همه این خانوارها به عنوان رشد شاخص اجاره‌بها در آن ماه اعلام می‌شود که قطعاً با ارقامی که مردم در بازار مواجهند، فاصله بسیاری دارد.

منصوره یزدان خواه مدیرکل دفتر شاخص قیمت‌های مرکز ملی آمار ایران، سال گذشته در مصاحبه‌ای به موضوع دلیل تفاوت آمار رسمی اجاره‌بها با ارقام بازار پرداخته و از آن موشکافی کرده بود.

او در پاسخ به این سؤال که اجاره در بیشتر مناطق بین ۳۰ تا ۷۰ درصد رشد داشته اما در آمار دولت ۱۵ درصد اعلام شده است، گفته بود:‌ برای محاسبه نرخ تورم اجاره به خانوارهای اجاره‌نشین به صورت ماهانه مراجعه می‌شود.

در زمان مراجعه تعدادی از خانوارها یا قرارداد خود را تمدید نموده‌اند و یا قرارداد جدید منعقد کرده‌اند که این دسته از خانوارها با افزایش قیمت مواجه خواهند بود و برای تعداد دیگری از خانوارها سررسید قراردادی تهیه نشده و مهلت آنها پابرجاست؛ بنابراین برای این دسته از خانوارها شاهد ثبات قیمت خواهیم بود و تورم اجاره از میانگین تغییرات قیمت این دو دسته خانوار به دست می‌آید.

تورم ۳۰ درصدی که شما اشاره کردید مربوط به دسته اول یعنی خانوارهایی است که سررسید قرارداد آنها انجام شده و با افزایش اجاره‌بها روبرو بوده‌اند. باید در نظر داشت تورم مسکن میانگین تغییرات قیمت است که برای تمام خانوارها از جمله خانوارهایی است که هنوز سررسید قراردادشان انجام نشده است.

منبع: روزنامه جام‌جم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    5 0
    چرت میگه !!!! صاحب خانه من دقیقا با تورم ۵۰ درصد حساب کرد و خدا شاهده که اضافه هم کرد !!!
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
      8 0
      شما یک غیر چرت گویی ازش بما نشون بده ۶ سال است در مملکت همینگونه رفتار کردند که وضع کشور و مردم اینگونه شده
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
      2 0
      در واقع همان تورم نقطه به نقطه که آقایان در جاهایی که مثل چی گیر میکنند دست به دامان آن میشوند. ولی درستش همانی است که مشرق گفته یعنی: تورم سالانه
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
      1 6
      این نوع آمار گیری را اون محمودجون در 8 ساله ریاست جمهوری اش اختراع کرد. اخوی ما ایرانی ها خودمون استاد عددسازی و نمودار سازی هستیم
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
      0 0
      مردم به شنیدن این حرف های غیر قابل باور عادت کرده اند.
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    5 0
    آمار قلابی صابخانه ام اجاره را 2 برابر کرد.
  • مظلوم IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    6 1
    اگر یک روز صبح که دارن می رن سر کار . زحمت بکش از ماشینشون پیاده بشن از چند تا بنگاه املاک قیمت اجاره بگیرن . اوضاع و احوال قیمت ها دست شون میاد و دیگه اینقدر قپی نمیان . حداقل درک میکنن که مردم رو تو چه مصیبتی گرفتار کردن
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
      3 0
      تو محل زندگیش خیابان ایثار اجاره نشین وجود نداره همه از سرمایه دارهای بزرگ تهران هستن مثل خودش و دوستاش
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    3 1
    طبق معمول سوتی داده.بااینهمه سوتی چطوری رئیس جمهور شده‌.؟؟؟!!!
  • دانیال IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    2 0
    آقای روحانی محض اطلاع تو جاهای متوسط شهر کرج برای اجاره یک واحد هشتاد متری اگه سی میلیون پول پیش داشته باشی باید ماهی یک میلیون و نیم اجاره بدی هزینه های هر روزه سفر به تهران رو هم اضافه کنید. کار هر روزه من به شخصه به جز صبح تا شب کار کردن لعنت کردن کل کابینه دولت دروغگو شماست.
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    1 0
    اشتباه بزرگ آنجا بود که اول انقلاب و مخصوصاً در دولت هاشمی خانه هایی با متراژ وسیع را در بهترین نقاط تهران را با کمترین قیمت ممکن به این آقایان هبه کردند برای همین اصلاً اجاره نشینی و حرف دل مستاجرها برایشان قابل فهم نیست
  • کارشناس IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    0 0
    ملت را ملت دهه 50 حساب کرده که چیزی بارشون نبود ولی نمیدونه مردم امروزی باسواد هستند وطی این 40 سال خیلی تجربه کسب کرده اند
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    2 0
    خدا نگذره از خودشو اون ۲۴ میلیون نفری که بهش رای دادن خدا لعنت کنه هر چی دولت بی کفایت.خدا لعنت کنه اون ۲۴ میلیون نفرو که ۶۰ میلیون آدمو بدبخت کردن
  • علی IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    2 0
    امان از دروغ که فعلا بنای کار کارگزاران اصلی کشور بر آن بنا شده ..... این آمارهای ایشون رو هر بچه ای میدونه دروغه حالا چرا مردم رو .... فرض کردن نمیدونم ....
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    0 0
    با توجه به اینکه رئیس ووزراء منتصب ایشان بانی اکثر مشکلات کشور ومردم هستند. چرا در مواجهه با مردم بجای مرحم گذاشتن به زخم آنان نمک بر زخم مردم می پاشند.؟ واقعا" علت چیست.؟ آیا این عمل ناسپاس نوعی تدبیر وامید است.؟
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    0 0
    اشتباه اینجا اشتباه اونجا اشتباه همه جا علی برکت اله.
  • ناشناس IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
    0 0
    ایشون که خودش مستاجر بوده حوالی خ پیروزی چی شد طی این سالها .صاحب خونه شد روششو به ماهم یاد بده ثواب داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس