ایجنت

نزدیک به بیست درصد از رقم‌هایی که در فوتبال دنیا رد و بدل می‌شود، متعلق به واسطه‌ها و مدیربرنامه های بازیکنان فوتبال است.

به گزارش مشرق، این روزها بیشترین سود را در دنیای فوتبال، واسطه ها و مدیربرنامه بازیکنان به جیب می‌زنند. باشگاه یوونتوس برای انتقال ماتیاس دلیخت، 75 میلیون یورو به آژاکس پرداخت کرد، اما در بیانیه باشگاه آمده بود که این انتقال، 10.5 میلیون یورو هزینه اضافی خواهد داشت. 

بیشتر بخوانید:

کاپیتان آژاکس رسما به یوونتوس پیوست

به عبارتی به این هزینه اضافی، «عوارض جانبی» می‌گویند، در واقع این همان کمیسیونِ حق انتقالی است که مدیر برنامه بازیکن (اینجا مینو رایولا) برای جوش دادن این معامله دریافت خواهد کرد. این پدیده تازه ای در تجارت‌های فوتبالی است و البته از سوی فیفا به رسمیت شناخته شده است. یوونتوس از معدود باشگاه‌های ایتالیایی است که با توجه به فعالیت در بازار بورس، شفافیت مالی خاصی نسبت به سایر باشگاه‌های ایتالیا دارد. 

اینکه تنها یوونتوس در بیانیه رسمی خود، رقم پرداختی به واسط انتقال را اعلام می‌کند، به معنای آن نیست که هیچ باشگاه و یا نهاد دیگری چنین مبلغی را به واسطه‌ها پرداخت نمی‌کند. کافی است سری به لیست درآمد ایجنت‌های فوتبالی که توسط فدراسیون فوتبال ایتالیا منتشر شده، بزنید. به گزارش گاتزتا دلو اسپورت، در سال مالی ۲۰۱۸، باشگاه اینتر ۲۴.۹ میلیون یورو به مدیربرنامه‌های فوتبالی پول پرداخت کرده است، پس از آن یوونتوس ۲۴.۳،  رم با ۲۳، میلان ۱۶.۷ و ناپولی ۱۴.۲ میلیون یورو را در این راه هزینه کرده اند. چیزی در حدود ۱۷۲ میلیون یورو در سال ۲۰۱۸ این موضوع برای باشگاه‌ها هزینه بردار بوده است، در حالی که این مقدار در سال مشابه مالی ۲۰۱۷، کمتر از ۱۳۸ میلیون یورو بوده است. 

پدیده‌ای جهانی

البته این پدیده فقط به فوتبال ایتالیا محدودیت نمی‌شود و تقریباً در تمام دنیا فراگیر شده است. طبق سندی که فیفا تحت عنوان «واسطه‌ها در نقل و انتقالات بین المللی ۲۰۱۸» منتشر کرده است. در پنج سال اخیر، بیش از ۲ میلیارد دلار به عنوان کمیسیون به واسطه‌هایی که نقل و انتقالات فوتبالی را جوش داده اند، پرداخت شده است، این در حالی است که این مقدار در سال ۲۰۱۴، نزدیک به ۲۴۱ میلیون یورو بوده و این رقم در سال ۲۰۱۸ به نزدیک ۵۴۸ میلیون یورو رسیده است، یعنی تقریباً دو برابر افزایش یافته است.

واسطه ها  و دلال ها

اینجا فقط  از نقل و انتقالات رسمی است که توسط فیفا، تحت نظارتِ سیستم TMS قرار داشته، صحبت می‌کنیم، نقل و انتقالاتی که باشگاه‌ها اطلاعات آن را در سیستم نقل و انتقالات فیفا، ثبت کرده اند. بر اساس این آمار، ۱۹.۵ درصد از کل تراکنشات، مربوط به واسطه‌ها و مدیربرنامه‌های فوتبالی بوده است. از مثال‌هایی که برای پرداخت این کمیسیون‌ها می‌توان به آن اشاره کرد، انتقال پل پوگبا به منچستریونایتد بود که در آن انتقال، باشگاه انگلیسی مجبور شد، حق پرداخت کمیسیون ۲۰ تا ۲۴ میلیون یورویی را به مینو رایولا، مدیربرنامه بازیکن بپذیرد، یعنی تقریباً یک ششم مبلغی که به یوونتوس پرداخت کرده بود.

لیست انتقالات با واسطه

طبق سند منتشر شده از طرف فیفا، انگلیس در صدرجدول کشورهایی قرار دارد که بیشترین کمیسیون رو به واسطه‌ها و ایجنت‌ها پرداخت می‌کنند، ایتالیا و آلمان درمکان‌ها بعدی قرار دارند.

طی سالیان اخیر در فوتبال، پاری سن ژرمن از جمله باشگاه‌هایی بوده که با پرداخت حق کمیسیون‌های مناسب به واسطه‌ها، راحت تر در نقل و انتقالات فعالیت کرده است. اتفاقی که در سال 2011 گاردین به آن اشاره کرده بود و ظاهراً شیخ تمیم، امیر فعلی قطر خواسته بود تا 2 میلیون یورو بابت پرداخت کمیسیون به ایجنت پاستوره دریافت کند و همچنین 200 هزار دلار نیز از شرکت خصوصی برادرش به نام Oryx QSI نیز پول دریافت کرد، این در حالی است که طبق بند هفتم قوانین فیفا در رابطه با واسطه‌های نقل و انتقالاتی، پرداخت کمیسیون از سوی شخص رییس باشگاه (و یا مؤسسات زیر نظر او) به واسطه‌ها، ممنوع است و این مبلغ باید از محل درآمدهای باشگاه به واسطه‌ها پرداخت شود. 

منبع: طرفداری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس