کد خبر 976604
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
موشک تاد

منابع رسانه ای سعودی جمعه شب اعلام کردند که شرکت مشهور "لاکهید مارتین" آمریکا موفق شده که برای فروش سامانه دفاعی «تاد» به عربستان قرارداد یک میلیارد و 480 میلیون دلاری با ریاض امضا کند.

به گزارش مشرق، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) بدون اشاره به جزئیات بیشتر در این باره اعلام کرد: بر اساس این قرارداد، توافق پیشن برای تولید سامانه دفاعی عربستان اصلاح شده است.

شرکت لاکهید مارتین که سال ۱۹۹۵ از ادغام دو شرکت "لاکهید" و "مارتین مریتا" در ایالت مریلند آمریکا شکل گرفت، هم‌اکنون به‌عنوان یکی از بزرگترین پیمانکاران صنایع جنگ‌افزاری جهان شناخته می‌شود.

پنتاگون همچنین اعلام کرد: قرارداد جدید با سعودی، ارزش کل معامله سامانه تاد با عربستان را به پنج میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار افزایش داد.

بیشتر بخوانید:

احتمال آزمایش مجدد موشک تاد توسط آمریکا

اسفندماه ۹۷ پنتاگون اعلام کرد؛ به نمایندگی از سعودی ها، قراردادی به مبلغ نزدیک به یک میلیارد دلار برای ساخت تجهیزات سامانه دفاعی ضد موشکی تاد را با شرکت لاکهید مارتین امضا کرده است.

در آن زمان اعلام شد که این قرارداد شامل انجام مراحل نخستین مهندسی، تهیه تجهیزات آزمایش و فراهم آوردن امکانات آموزش کارکنان و خدمه این تجهیزات می شود.

هزینه کل تولید و استقرار این سامانه دفاعی نیز حدود ۱۵ میلیارد دلار تخمین زده شد.

داستان این قرارداد به ماجرای نخستین سفر خارجی "دونالد ترامپ" به عربستان در سال نخست ریاست جمهوری اش باز می گردد که در جریان آن ۱۱۰ میلیارد دلار قرارداد فروش سلاح میان واشنگتن و ریاض ظرف مدت ۱۰ سال بسته شد.

از قرارداد پنتاگون با شرکت لاکهید مارتین می توان به عنوان نخستین مرحله از عملی شدن قرارداد فروش تسلیحات آمریکا به عربستان نام برد.

در همین راستا "مایک پمپئو" وزیر امور خارجه آمریکا ماه می گذشته میلادی اعلام کرد که فروش سلاح به متحدان واشنگتن در خاورمیانه را تسریع می‌کند. به گفته پمپئو، این معامله‌های تسلیحاتی ۸.۱ میلیارد دلار ارزش دارد.

خبر پیروزی شرکت لاکهید مارتین برای قرارداد در خصوص سامانه ضد موشکی تاد دو روز پس از آن روی می دهد که مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه (۲۶ تیرماه) با ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان و امارات متحده عربی موافقت کرد.

از سوی دیگر، کنگره نیز به دلیل نقش عربستان در قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد هیأت حاکمه این کشور و استفاده از سلاح های آمریکایی در جنگ یمن، اختلافات شدیدی با دولت ترامپ برای تجهیز نظامی ارتش سعودی دارد.

در تازه ترین تحولات مربوط به مسائل نظامی میان سعودی و آمریکا، "سلمان بن عبدالعزیز" پادشاه سعودی از میزبانی ۵۰۰ نظامی آمریکایی که قرار است در پایگاه هوایی "ملک سلطان" در شرق ریاض، پایتخت این کشور مستقر شوند، استقبال کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
    7 0
    تاد هم به دادتون نمی رسه اوباش سعودی به زودی کارتون رو یهسره می کنیم
  • DE ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
    1 0
    سعودی ها اینقدر احمق هستند که فکر میکنند آنهاییکه قرار است آنها را به زیر بکشند و به ذباله دان تاریخ بفرستند از هوا وارد حجاز میشوند.شما داعشی های بدبخت بایستی سفارش تاد زمین به مردم بدهید نه زمین به هوا زیرا مردم شما جنایتکاران را به زیر خواهند کشید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس