محس فره وشی

سرمربی اسبق تیم ملی کشورمان گفت: باید دوباره کرسی های کشتی مان در عرصه جهانی و آسیا را بدست بیاوریم تا بیرون از مسابقه بازی را نبازیم.

سرویس ورزش مشرق – انتخابات ریاست فدراسیون کشتی هفته گذشته در سالن اجتماعات آکادمی ملی المپیک برگزار و در نهایت علیرضا دبیر به عنوان رییس جدید با اکثریت آراء انتخاب شد. به همین بهانه با یکی از سرمربیان اسبق علیرضا دبیر در رقابتهای نوجوانان، جوانان و بزرگسالان تا المپیک ۲۰۰۰ سیدنی حرف زدیم.

محسن فره‌وشی در گفت و گو با مشرق، درباره انتخاب علیرضا دبیر به عنوان رییس جدید فدراسیون کشتی و مهمترین برنامه هایی که باید از این پس در نظر بگیرد اظهار داشت: علیرضا دبیر از نظر فنی و شناخت از کشتی با زیر و بم های این رشته آشنایی دارد و خودش هم از قهرمانان به نام بوده و از نوجوانان تا بزرگسالان و حتی المپیک قهرمان شده است. بنابراین از نظر شناخت فنی از کشتی ایران و جهانی نمی توانیم در او نقصانی ببینیم. شاید بتوانیم بگوییم او در این زمینه یکی از بهترین هاست گرچه هر یک از کاندیداهای دیگر هم می آمدند این توانایی ها را داشتند. پس او از این منظر غنی است و اشراف کامل دارد.

وی درباره میزان شناخت دبیر از کار اجرای و مدیریت نیز افزود: مسأله ای که می ماند مسایل مربوط به مدیریت است که خیلی حائز اهمیت است و حتی ممکن است از فاکتورهای قبلی هم مهمتر باشد. او از نظر تحصیلات دکترا دارد و از نظر کار مدیریت و اجرایی در شورای شهر و دانشگاه هم کلاس‌داری کرده که خود کلاس‌داری هم نوعی مدیریت است. در کنار آن ایشان کارهای اداری کرده اند و شناخت مدیریتی خوبی هم با توجه به مدرک تحصیلی شان دارند که خیلی از کارها را جلو می اندازد.

سرمربی اسبق تیم ملی کشتی کشورمان گفت: موضوع دیگر در این ارتباط این است که او به تنهایی نمی تواند کارها را پیش ببرد. اطرافیان، مشاورین و معاونین در این زمینه نقش بسزایی در پیشبرد اهداف رییس فدراسیون بازی می کنند که باید این قابلیت ها را داشته باشند که آقای دبیر نخواهد برای بالا بردن قابلیت ها و تخصص اطرافیانش از تخصص و قابلیت های خودش زمان صرف کند. اینکه به دبیر فدراسیون و نایب رییس و بقیه کار یاد بدهد.

فره وشی ادامه داد: با توجه به شناختی که از علیرضا دبیر دارم می دانم که او این مسایل را حتما در نظر می گیرد و افرادی را انتخاب می کند که فارغ از مشکلات دیگری که وجود دارد آنها هم کمک دهنده اش در بخش مدیریت باشند.

پیشکسوت کشتی کشورمان در این باره که کادر مدیریتی جوان بهتر است یا مسن و باتجربه گفت: اگر جوان باشد و از کار اجرایی شناخت داشته باشد مانند خود علیرضا خیلی هم خوب است. حتما نباید سن بالا باشد ولی اگر هم بود با تجربه است و سرد و گرم چشیده است. در کل باید دید چه کسی با دبیر هماهنگ تر است.

این گوش شکسته کشتی اضافه کرد: اتفاق مهم دیگر همراهی کمیته المپیک و وزارت ورزش با دبیر است. شاید کشتی یا ورزش های دیگرمان که در این سالها قابلیت رشد پیدا نکردند به خاطر عدم هماهنگی کمیته المپیک و وزارتخانه با همان فدراسیون بوده است. کشتی به تنهایی دو رشته فرنگی و آزاد دارد از نوجوانان تا بزرگسالان. پس در واقع دو ورزش مجزاست با کلی تیم و البته پرتوقع ترین رشته ایران برای کسب مدال در عرصه جهان و المپیک. تعداد اعزام های این فدراسیون خیلی زیاد است و نیاز دارد که در بحث حمایت از سوی مراجع ذیربط به خوبی کمک شود.

فره‌وشی یادآور شد: بحث بعدی موضوع مسایل مادی است که وزارتخانه باید هوای این فدراسیون را داشته باشد. البته موضوع جذب اسپانسر بسیار مهم است که علیرضا دبیر این قابلیت را دارد و شناخت خوبی از بیزنس‌من‌های موفق کشور و تهران دارد. ورزش دیگر مانند سابق نیست که فدراسیون A تومان از وزارتخانه بگیرد و با همان مبلغ کارهایش را پیش ببرد. امروزه ورزش یک صنعت است که نیاز دارد اسپانسرهای زیادی داشته باشد. الان بانک پاسارگاد هست ولی کافی نیست.

این مربی قدیمی کشتی درباره میزان شناختش از دبیر خاطرنشان کرد: علیرضا دبیر را از دوران ۱۵، ۱۶ سالگی می شناسم. او در تیم نوجوانان شاگرد خودم بود و اولین سفر ورزشی اش هم با خود من بود که بعد به جوانان و بزرگسالان رفت و در آخرین روز که روی تشک المپیک بود من و منصور برزگر لب تشک او را کوچ می کردیم و تک تک سلولهای او را می شناسم.

وی در این باره که چه خواسته ای از رییس جدید فدراسیون دارد توضیح داد: مهمترین خواسته ما از علیرضا دبیر این است که اولا فاکتورهای قبلی که گفتم را باید داشته باشد. توصیه دیگری که به علیرضا می کنم این است که ما تلاش کنیم در فیلا و کنفدراسیون کشتی آسیا حتما صندلی داشته باشیم. صندلی که تأثیرگذار باشد.

وی تأکید کرد: باید در همه جلسات فدراسیون جهانی شرکت کنیم و کرسی بگیریم و مانند سالهای قبل باز هم جایگاه مان در کشتی جهان را بدست بیاوریم. این باید یکی از مهمترین کارهای دبیر باشد. ریاست کشتی کنفدراسیون آسیا سالها ایرانی بود ولی الان کره ای ها جای ما را گرفته اند که این نشان می دهد ما تلاشی برای این موضوع نکرده ایم.

فره وشی در آخر متذکر شد: امروزه مسابقه ورزشی فقط روی چمن و سالن بسکتبال و والیبال یا روی تشک نیست. بیرون از ورزش، خیلی اتفاقات و ارتباطات رخ می دهند که می تواند در نتیجه گیری تیم ها یا ورزشکاران تأثیر مستقیم داشته باشد. ما باید این موضوع مهم را در نظر بگیریم و همزمان که کشتی گیران مان را برای مسابقه دادن با رقبا آماده می کنیم از افراد بانفوذمان در کرسی های آسیایی و جهانی هم کمک بگیریم که حقی از کشورمان ضایع نشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس