کد خبر 974160
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
امارات و ایران

یک روزنامه لبنانی نوشت، امارات در پی فهم وضع خود در قبال ایران و یمن، تصمیم گرفت به صورت آبرومندانه از یمن خارج شود و برای همین یک نماینده به تهران فرستاد و سه پیشنهاد به ایران داد.

به گزارش مشرق، طی روزهای اخیر خبرهای زیادی درباره خروج بخشی از نیروهای امارات از یمن منتشر شده است.

اگرچه هنوز به دیده شک به این خبرها نگاه می‌شود اما به نوشته روزنامه «الاخبار» به نظر می‌رسد حاکمان ابوظبی پس از آنکه «آتش به داخل خانه‌هایشان رسیده» تصمیمی راهبردی گرفته‌اند و برای دور کردن این آتش، دست به دامن تهران و مسکو شده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده، پس از انفجارهایی که کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها در بندر فجیره امارات را در تاریخ 12 ماه می هدف قرار داد، هیأتی امنیتی از امارات به ایران سفر کرد اما پاسخ قاطعی که شنید این بود «پس از اینکه شما خطوط قرمز را زیر پا گذاشتید، دیگر چیزی نزد ما باقی نمانده که بر سر آن با شما مذاکره کنیم».

بیشتر بخوانید:

افشای نقش بن‌سلمان در فرار همسر حاکم دبی

الاخبار سپس نوشت؛ بر اساس منابع دیپلماتیک مطلع، هیأت عالی‌رتبه اماراتی پیشنهادی با خود داشتند که اماراتی‌ها در آن زمان فکر می‌کردند غیرقابل رد است؛ این پیشنهاد شامل سه بند بود: بازگرداندن روابط میان دو کشور بر اساس روال قبلی، تأمین حمایت مشترک دو طرفه از گذرگاه‌های دریایی تا (امنیت) جریان (انتقال) نفت از تمام کشورهای (حاشیه) خلیج (فارس) تأمین شود و سوم که مهم‌ترین بند است آمادگی امارات برای ترک یمن بود.

در ادامه گزارش این روزنامه لبنانی آمده: اماراتی‌ها پس از آنکه جواب قاطع ایران را شنیدند باز هم ناامید نشدند و زمانی که «عبدالله بن زاید» در 25 ژوئن گذشته به روسیه سفر کرد خواستار میانجی‌گری این کشور برای (راضی کردن) ایران شد. اما جواب همان بود «چیزی نزد ما وجود ندارد که بر سر آن مذاکره کنیم». برای ایرانی‌ها آشکار شده که ابوظبی دنبال «استراتژی خروج» از باتلاق یمن است و می‌خواهد آن را بخرد؛ اینچنین کالای کسادی در بازار تهران خریدار ندارد.

پشت‌پرده‌ها و دلایل

الاخبار سپس نوشت، گذشته از اینکه چه کسی در پشت‌پرده انفجار بندر فجیره بود برای همه آشکار شده که هر ممنوعیتی بر صادرات نفت ایران بدان معناست که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز نخواهند توانست از تسلط ایران بر تنگه هرمز بگذرند و نفت خود را بفروشند. پس از این تهدید بی‌سابقه و تحریک‌آمیز، ریاض و ابوظبی فکر می‌کردند شعله‌های جنگ آمریکایی مورد انتظار علیه ایران زبانه خواهد کشید اما واشنگتن امید آنها را ناامید گذاشت همانگونه که پس از ساقط شدن پهپاد آمریکایی توسط ایران، همین اتفاق افتاد.

در ادامه این گزارش آمده است: اماراتی‌ها فهمیده‌اند که آمریکایی‌هایی که در حال حاضر به ایران حمله نکردند هیچ زمانی به این کشور حمله نخواهند کرد به همین دلیل ابوظبی پس از چهار سال ونیم جنگ علیه ملت یمن از استراتژی «اول، قدرت نظامی» به استراتژی «اول، صلح» روی آورده است. نشانه‌های این تصمیم از سفر وزیر خارجه امارات به مسکو دیده شد زمانی که وی اعلام کرد تحقیقات در حادثه فجیره به صورت دقیق به کشور خاصی اشاره ندارد و کشورش نمی خواهد تنش‌ها با تهران افزایش پیدا کند.

بر اساس گزارش مذکور، تصمیم ابوظبی برای خروج از یمن چندین دلیل دارد که اولین آن، سر آمدن قدرت تحمل امارات از تبعات ورود به جنگ یمن در چند زمینه است:

اول: خسارت‌های انسانی؛ که امارات در طول چهار سال و نیم گذشته آن را مخفی کند و اخیرا توانسته با دوری از درگیری‌های مستقیم و استفاده از شیوه‌های جایگزین یعنی به کارگیری شبه‌نظامیان یمنی، از این موضوع جلوگیری کند و ارتش امارات را از تحمل خسارت‌های جانی بیشتر دور کند، اما این اتفاق پس از آن رخ داد که این خسارت شامل فرزندان بیشتر خانواده‌های متوسط و فقیر در این کشور وارد شد و به برخی از فروندان خانواده حاکم نیز رسید.

دوم: خسارت‌های اقتصادی؛ موضوعی که تأثیرات آن تنها محدود به ابوظبی نمی‌شد بلکه در مابقی امارت‌های امارات نیز آشکار شده بود و تأثیرات راهبردی آن بر اقتصاد قائم بر تجارت و خدمات دیده می‌شد.

سوم: خسارت‌های سیاسی؛ پس از آنکه اماراتی‌ها یقین پیدا کردند امکان تحقق پیروزی در یمن امکان ندارد و ائتلاف به فرماندهی سعودی با خروج برخی شرکا از آن در حال از هم پاشیدن است، حس کردند که آنها باید بخش اساسی تبعات شکست سیاسی را در این موضوع تحمل کنند به همین دلیل می‌خواهند از پرداختن بهای سنگین در این باره جلوگیری کنند.

علاوه بر این موارد به نظر می‌رسد با افزایش آشفتگی حاکمان امارات از همراهی کامل «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان در متشنج شدن روابط با همسایگان خلیج (فارس) و ایران و نیز ورود به جنگ یمن با بهای اقتصادی آن، وضعیت امارات در محک قرار گرفته است. در نشستی که چند هفته پیش میان فرزندان زاید یعنی «محمد»، «هزاع» و «طحنون» و «محمد بن راشد» حاکم دبی صورت گرفت، حاکم دبی به آنها گفته خروج از این باتلاق ضروری است. وی افزوده است: «فرود تنها یک موشک در خیابان‌های دبی کافی است تا اقتصاد فرو بپاشد و هر آنچه به دست آورده‌ایم فدا شود». فرزندان زاید پیش‌تر نیز صحبتی مشابه از حاکمان فجیره شنیده‌اند و آنها نیز نگرانی خود در این باره را ابراز کرده بودند.

درخواست امارات از مصر برای میانجی‌گری در راستای بهبود روابط با سوریه

الاخبار سپس نوشت؛ مهم‌تر از تمام آنچه گفته شد، این است که اماراتی‌ها دریافته‌اند شور و هیجان فعلی یمنی‌ها قادر به دگرگون کردن موازنه راهبرد نبرد است پس از آنکه (یمن) سلاح‌های جدید را به کار گرفته و تأسیسات حیاتی مانند خط لوله نفتی «ینبع» و فرودگاه «ابها» در عربستان و غیر از آن را هدف گرفته‌اند و تمام «دیوارهای استراتژیک» مانند سامانه پاتریوت آمریکایی هم نتوانست جلوی آن را بگیرد.

این روزنامه در ادامه اعلام کرد: امارات پس از آنکه انعطاف‌های اخیر را از خود نشان داد، پیامی واضح از انصارالله دریافت کرده مبنی بر اینکه تأسیسات حیاتی‌اش هدف قرار نخواهد گرفت و این موضوع محدود به عربستان خواهد شد.

در پایان این گزارش به نقل از منابع آگاه آمده است؛ این تغییر و تحول امارات نمایشی نیست، آنها ابتدا در (پروژه لیبی و) حمله خلیفه حفتر به طرابلس ناکام ماندند (+) و اخیرا یقین پیدا کردند که آمریکا برای مقابله مستقیم با ایران آماده نیست، به همین دلیل چرخش امارات با تغییر موضعش درباره سوریه تکمیل خواهد شد و در همین راستا امارات از قاهره خواسته برای (رابطه) با دمشق میانجی‌گری کند تا رابطه با سوریه از جایی که متوقف شده از سرگرفته شود.

هفته جاری، روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، عقب‌نشینی امارات از شرق و غرب یمن به جنوب این کشور را اعتراف به شکست دانست نه «تغییر راهبرد از جنگ به صلح» آنطور که ابوظبی ادعا کرد، و تأکید کرد اما جاه‌طلبی ابوظبی در بنادر جنوب یمن هنوز تمام نشده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    آخه یک شهرک کوچک با یک اتوبان اصلی و دوتا خیابون فرعی و ساختمان بلند اسمش رو میشه گذاشت کشور.
    • جواد IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
      12 8
      فعلا اسمش کشوره با یه اقتصاد پویا مردمش در رفاهن این هم بخاطر لیاقت مسئولین کشورشونه ما یه کشور بزرگ داریم با کلیا امکانات وبایه عده ای مسئول بی لیاقت ویه عده مردم که دلشون رو به چند تا موشک خوش کردن خدا به بعضی ازما بصیرت بده البته ازنوع غیرحکومتی
  • علی IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    121 7
    سلام آخ چی میشد به تلافی برخاستن پهپاد آمریکایی ار امارات و تجاوز به حریم ایران یک موشک به باند همان فرودگاه می نشست تا آنا هم خود را در وسط گود ببینند و آنوقت دست به سبک سنگین کردن اوضاع بزنند
    • علی IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
      3 0
      اگر با سیاست نگاه شود همین نتیجه حاصل شده نیازی به تنش وریسک مخاطره امیز نیست
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
      7 3
      امارات رو با تفنگ بادی هم میشه زد موشک نمیخواد
  • علی IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    6 0
    اثرات بسیار مهم در سرنگونی پهباد امریکا در حال روشن شدن می باشد در این زمان بایستی بسیار صبورانه منتظر نتایج شگرف ان باشیم
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    6 0
    یعنی اینا انقد ابله بودن که نشسته بودن امریکا با ایران جنگ کنه اگه اینطورمیشد که کشورهای اینا تو همون چندروزاول پودرمیشد تازه اینا باید تمام سعیشون رو بکنن که جنگ نشه
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    2 0
    امریکا بعنوان ارباب به نوکران یا گاو شیرده امارتی اش دستور داده در لیبی و افریقا و...اجرای ماموریت کند و میخواهد به ظاهر پول نفت این گاو را در جای دیگر هزینه کند و نمی خواهد تحت تاثیر جنگ یمن و درگیری با ایران باشند
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    4 2
    خریم
    • FR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
      4 0
      فقط خودت
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    5 1
    این اماراتیهای کودک کش جنایتکار باید به سزای اعمالشون برسند
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    4 1
    بایدبه کودخوردن بیفتن بی شرفهای عوضی!
  • DE ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    2 5
    چرندیات خودتون را خودتون هم باور ندارید
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    2 0
    ایران میبایست در شبکه های اجتماعی به اساس فکری وپایه های اعتقادی مردم امارات و کشورهای عربی در مورد جنگ یمن و کشتار مردم مظلوم یمن حمله کنه و اون پایه ها رو تخریب کنه و بهشون بفهمونه که این کارشون با دین و مکتب اسلام سازگار نیست..
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    1 1
    دولت پیر غرب زده چکار کرد؟ کافی بود چارتا تشر می رفت یر این پیزوری ها چقدر مدیون خون مظلومانند این غرب زده های بی عرضه و راحت طلب بی اعتقاد به اسلام ناب توی کشورهای اسلامی
  • تمشکال IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    5 0
    تازه به یقین رسیده اند که کلاه اربابشان (امریکا) پشم ندارد وحشت را در نزدیکی خود احساس می کنند زیرا می دانند دوران ارباب رعیتی امریکا و انگلیس در منطقه در حال اتمام است
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    3 0
    تا خارج نشدن ۴ تا موشک بزنید به برجهای دبی .
  • امیر IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    1 0
    باید برای جبران خساراتی که زدند برای ما هم دوشیده شوند! مگه کشکه هرکی بیاد بزنه بره! باید پولشو بده!
  • سرباز امام زمان( شیعه علی ) IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    2 0
    برادران از اظهار نظر ولطفتان ممنون وبا خواندن انها به خود می بالم این را به وضوح بگم سیاستمداران ایران با بازی شطرنجی دشمنان اسلام وایران را نابود می کنند ،همانطور که می دانید هر حرکت مهره ای زمانبر است .پس صبر پیشه کنید
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    1 0
    جون من یه موشکی بزنید تو امارات تا غرق بشه از شرش راحت شیم. وااالا
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    2 0
    این امارات خیلی عوضی و مکار هست من جای ظریف باشیم کت فرستاده ویژه امارات را از تنش در می آوردم و بر عکس تنش میکردم می فرستادمش امارات ... فقط بخاطر خونهای ریخته شده کودکان و زنان یمنی که بوسیله جنگنده های اماراتی و مزدوران اماراتی کشته شدند...
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    1 0
    یکی تعریف میکرد تو امارات باد فتق داد کل امارات را بو گرفت طرف میگفت خجالتی مردم اخه یک مساحت کوچولو هم میشه کشور بخاطر دستشویی رفتن هم هست به امارات سفر نکنید
  • س ج IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    1 1
    چرا نگارش خلیج فارس به صورت خلیج(فارس) است در حالیکه نقل و قولی از کسی نیست و تحلیل خود خبرگزاری فارسه. و این بدعت خطرناکیه
  • جعفر تیموری حامی رهبرمعظم انقلاب اسلامی ایران IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    2 0
    حالا که زور اومده دنبال صلح میگرده.
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    1 1
    امارات با اقداماتی که در این مدت اخیر انجام داد، خودش رو زیر ذره‌بین ایران قرار داد. حالا مجبور شده سیگنال هایی به ایران ارسال کنه که بگه قضیه اونی که تو فکر میکنی نیست... ولی در هر صورت ما ناچار به براورد اطلاعات از امارات شدیم! آدم عاقل اینجوری همسایه ی خودش رو به خودش حساس نمیکنه؛ امارات اشتباه کرد. حالا مسبر اعتمادسازی رو مجبوره طی کنه تا تنش کاهش پیدا کنه.
  • DE ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
    5 2
    امارات دست به دامان ایران شد //تا قبل از این دامان ایران پاک بود.ببرین بندازید داخل لباسشویی دست نامحرم و حرامیان پاک نیست.
  • زینل یزدی RO ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    1 0
    من ازسیاست که فاقدموازین واستنداردهست چیزی زیاد نمیدانم ولی طبق اخبارپیامبر اسلام درتفسیر چندایه قران که موردقبول همه مامسلمانان است قوم سلمان پیروز است سوره محمد اخرین ایه....وایات دیگراعراب بخاطراختلاف وسستی ورخوت وتقرقه درسران ان خوارودلیل میشود ازدامان حق دست برداشتندبه وسوسه های شیطان پناه بردند ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس