کد خبر 973935
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷
کمالوندی: مهلت دو ماهه ایران در برجام قابل تمدید نیست

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: یکی دو ساعت پیش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از نمونه برداری، غنی سازی 4.5 درصد را تأیید کرد.

به گزارش مشرق، «بهروز کمالوندی» معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی بعدازظهر امروز (چهارشنبه) در نشست شورای عالی استان‌ها طی سخنانی با اشاره به گزارشات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پایبندی ایران به برجام عنوان کرد: آمریکا دنبال راهی بود که بگوید ایران نقض تعهد کرده است چه به لحاظ لغوی و چه به لحاظ روح برجام این توافق را نقض کرده است. ترامپ به این امید از برجام بیرون رفت که دیگران را قانع کند که بیرون بیایند و بعد به ایران فشار بیاورد.

بیشتر بخوانید:

کمالوندی: افزایش سانتریفیوژ و غنی‌سازی جزو گزینه‌های ماست

*گزینه‌های زیادی در اختیار ایران است و به صورت پله‌ای و تدریجی انتخاب کرده است

وی بیان کرد: ایران مسیر منطقی و درستی را پیش گرفت و اگر این صبر یک ساله نبود، ما هم در داخل و هم در خارج از کشور مشکل داشتیم. در داخل عده‌ای می‌گفتند وقت می‌گذاشتید و شاید اروپایی‌ها کار می‌کردند و الان کسی نمی‌تواند حرفی بزند که اروپایی‌ها کاری کردند. ما به اروپایی‌ها گفتیم چقدر باید صبر می‌کردیم شما فرصت‌ها را داشتید و استفاده نکردید.

کمالوندی عنوان کرد: ایران تصمیم گرفت در یک مقطعی توازنی که به هم خورده و کفه ترازو حقوق ما و تعهداتمان همخوانی ندارد را متوازن کند و به اروپا گفتیم یا حقوقمان را تامین کنید یا از تعهداتمان کم می‌کنیم. وقتی این موضوع مطرح شد جدی نمی‌گرفتند و ایده «کم در برابر کم» less for less از سوی وزارت خارجه بیان شد و فکر نمی‌کردند ایران به طور جدی دنبال این کار شود.

وی ادامه داد: ما این طرح را در سازمان انرژی اتمی حتی قبل از خروج آمریکا از برجام که زمزمه‌های خروج آمریکا را شنیده بودیم در نظر داشتیم و گزینه‌های مختلف را مطرح کردیم و به شورای عالی امنیت ملی رفت و مسئولان کشور در این خصوص کار کرده و از این گزینه‌ها استفاده کردند.

کمالوندی بیان کرد: محاسبات آمریکا در بیرون رفتن از برجام کاملا اشتباه بود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: گزینه‌های زیادی در اختیار ایران است و به صورت پله‌ای و تدریجی انتخاب کرده است. در گام اول ما ذخیره 300 کیلوگرم اورانیوم 3.67 را افزایش دادیم، البته گزینه آب سنگین را هم داشتیم که گفتیم مازاد فروش 130 تن را کنار می‌گذاریم و به عنوان تعهد به آن نگاه نمی‌کنیم ولی به عنوان مزیت چرا.

وی همچنین گفت: ما چند وقت پیش مقداری آب سنگین صادر و بازارهایی را پیدا کردیم و به صورت دوتره از آن استفاده کردیم و به ماده با ارزش دیگری تبدیل و صادر کردیم و ایران نباید خود را از چنین بازاری محروم کند. 

* نیروگاه بوشهر ما از 4.2 بیشتر نیست و ما الان تا 4.5 بالا رفتیم

کمالوندی درباره افزایش سقف غنی سازی که در گام دوم ایران تعریف شده و 16 تیر ماه اعلام شد، خاطرنشان کرد: ما سه ایستگاه برای غنی سازی داریم. ایستگاه اول غنی سازی برای راکتور قدرت است مثل نیروگاه‌های بزرگ که در دنیای 90 درصد غنی سازی برای همین منظور انجام می‌شود که غنای آن هم مختلف است، ولی اینها بیشتر از 4.5 نیست و حداکثر 4.2 است و مثلا نیروگاه بوشهر ما از 4.2 بیشتر نیست و ما الان تا 4.5 بالا رفتیم.

وی افزود: در ایستگاه اول که 90 درصد استفاده برای غنی سازی و کار سوخت نیروگاهی است ما 3.67 را کنار گذاشتیم و بالا رفتیم. دو ایستگاه دیگر هست. ایستگاه 20 درصد که بین آنها چیزی نیست و بین آنها خیلی خیلی ایستگاه نیست و از 5 درصد یک دفعه به 20 درصد می‌رسد و بعد از 20 به 60 و بالاتر می‌رود که برای استفاده‌های پیشران و موضوعات دیگر است.

کمالوندی بیان کرد: وقتی به ما اختیار دادند که این تعهدات را رعایت نکنیم، اصل نیاز سازمان انرژی اتمی بود. ممکن است نیاز پیشران داشته باشیم، ولی نیاز امروز نیست. بنابراین ما سراغ آن تولید نرفتیم.

* برای چندین سال سوخت 20 درصد را داریم

معاون صالحی بیان کرد: مثلا غنی سازی 20 درصد برای راکتور تحقیقاتی تهران است که چندین سال سوخت تولید شده داریم. اما در حوزه نیروگاهی کار بزرگی داریم و بخش عمده مواد باید در این زمینه مصرف شود به خصوص در کار تحقیق و توسعه، تولید سوخت، آزمایشات بعد از پرتودهی و ... این ایستگاهی بود که انتخاب کردیم.

وی ادامه داد: همان روزی هم که اعلام کردیم، اقدامات شروع شد. تا آخرین ساعت هم به آنها مهلت دادیم یعنی تا 12 شب روز 16 تیر (ساعت صفر - صفر) به آژانس اعلام کردیم که پروژه بعد از آن (ساعت صفر - صفر) شروع می‌شود و صبح اندازه‌گیری کنید خواهید دیدید و صبح معلوم شد 4.5 درصد رسیدیم و یکی دو ساعت پیش آژانس بعد از نمونه برداری غنی سازی 4.5 درصد را تأیید کرد. ما در ابتدا آزمایش می‌کنیم، ممکن است در آنالیز مواد خیلی کمی تفاوت باشد که در آنالیز انجام شده 4.5 درصد به دست آمد و آژانس هم تأیید کرد.

کمالوندی همچنین عنوان کرد: ما حداقل در یک سوم استان‌ها تأسیسات هسته‌ای داریم، ولی اگر تاسیسات پزشکی هسته‌ای را که ما تأمین می‌کنیم به حساب بیاوریم در همه شهرها و استان‌ها حضور دارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه صنعت هسته‌ای صنعت بسیار مهم و استراتژیکی است، اظهار داشت: این صنعت با حوزه‌های مختلف ارتباط دارد. 

 16 تیر ماه و در پایان فرصت 60 روزه ایران به طرف‌های باقیمانده برجام، گام دوم کاهش تعهدات ایران در برجام برداشته شد. در همین خصوص کمالوندی در نشست خبری مشترک به همراه عراقچی معاون وزیر خارجه و علی ربیعی سخنگوی دولت در این باره گفت: «امروز روز شصتم است که مهلت پایان یافته است و براساس دستوری که از ریاست جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی داشتیم، امروز باید گام دوم را برمی‌داشتیم که امروز برداشته شده است.گام اول، اگر زمان می‌برد تا سقف ذخایر اورانیوم به بالای 300 کیلو برسد و یا در بحث آب سنگین، ولی در اقدام دوم، زمان دیگر مطرح نیست و دفعتا واحد است. الان رونوشت تغییرات صورت گرفته را به نماینده آژانس در ایران تحویل دادیم و تا چند ساعت دیگر کارهای فنی به اتمام می‌رسد و فرآیند غنی سازی بالای 3.67 درصد شروع می‌شود.»

کمالوندی دیروز همچنین عنوان کرده بود: «پیش بینی ما این است که فردا اول صبح وقتی که آژانس نمونه گیری می‌کند ما از 3.67 درصد فراتر رفتیم.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی 17 تیر ماه گفته بود که غنی سازی ایران به حدود 4.5 درصد رسیده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس