کد خبر 972678
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱

در دنیای امروز، هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند بدون توسعه علمی به توسعه پایدار که تضمین کننده سربلندی، اقتدار، عزت، رفاه و سعادت آن جامعه هست، دست پیدا کند و برای رسیدن به این توسعه علمی نیازمند است که فرزندان هر کشور در محیط‌های علمی مناسب و مدارس مجهز و پیشرفته رشد و تحصیل کنند. مدرسه سازی یکی از راه‌هایی است که کودکان این مرز و بوم را به سوی تعلم و نیکی رهنمون می‌سازد و با نگاهی به آینده پیشرفت و ارتقای کشور را در همه حوزه‌ها به ارمغان می‌آورد. خیریه مدرسه‌سازی، در واقع جمعی از نیکوکارانی هستند که با ساختن مدرسه‌های جدید و نیز بازسازی، بهسازی و تجهیز مدارس فرسوده موجود باری سنگین را بر دوش می‌کشند و حرکتی سازنده و پویا را به‌عنوان نهادی مردمی و دلسوز سامان داده‌اند.

خیرین مدرسه ساز به کمک خیریه‌ها، نقش بسیار مهمی در رفع مشکل فضای آموزشی در کشور داشته‌اند و بی‌شک اگر کمک‌های بدون چشم‌داشت آنان نبود چه بسا همچنان بسیاری از مدارس کشور هنوز هم چند نوبته بود و شاید هم در بعضی مناطق از کشور هیچ مدرسه‌ای ساخته نمی‌شد. هم‌اکنون در کشور ما بار اصلی مدرسه سازی بر عهده این خیریه‌ها است و تعهدات آنان حتی از دولت نیز فراتر رفته است. مدرسه سازی «باقیات‌الصالحاتی» است که هم در این دنیا و هم در آخرت نتایج بزرگی برای افراد دارد. خیرین مدرسه ساز با ایثار مال خود در پیشرفت کودکان و نوجوانان ایرانی و ساخت ایران نوین در آینده سهم بسزایی داشته و دارند.

وضعیت مدرسه‌های ایران

با نگاهی گذرا به آمار می‌توان دریافت که وضعیت مدارس در کشور ما چندان مناسب به نظر نمی‌رسد؛ براساس اعلام معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس، از کل تعداد مدارس فرسوده کشور، ۱۲ درصد تخریبی هستند و ۱۸ درصد نیز باید مقاوم‌سازی شوند و ۱۱ استان کشور نیز به لحاظ میانگین فضای آموزشی زیر خط فقر قرار دارند و به‌طور تقریبی بیش از ۳۰ درصد مدارس کل کشور فرسوده هستند و با وجود این‌که در بسیاری از مناطق، نوسازی مدارس رخ داده است اما در بسیاری دیگر از مناطق کشور به‌خصوص مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته، ساخت، نوسازی و تجهیز مدارس با سرعت کمی در حال حرکت است.

ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی استاندارد، مقاوم و تأمین فضاها و تجهیزات مناسب به منظور ایجاد فرصت‌های آموزشی برای همگان یک نیاز اساسی برای توسعه علمی کشور است که چنین مهمی علاوه بر کمک دولت و نهادهای قانون‌گذار، بیش از همه به مشارکت‌های مردمی و خیرین نیازمند است.

خیریه برین و کار نیک مدرسه سازی

در راه نیک و ارزشمند ساخت مدرسه در مناطق محروم، بنیاد خیریه برین (صالح) در سال ۱۳۹۰ تأسیس شد و از همان ابتدای تأسیس تاکنون مدرسه سازی را مهم‌ترین اولویت خود قرار داده است. بنیاد برین در سال‌های فعالیت خود بیش از ۷۰۰ دانش‌آموز در مقطع ابتدایی تا تحصیلات دانشگاهی را در قالب ۳۰۰ خانوار تحت پوشش خود قرار داده و فعالیت‌های گسترده‌ای در راستای مدرسه سازی انجام داده است که در ادامه به برخی از آنان اشاره خواهیم کرد.

ازجمله پروژه‌هایی که تاکنون این بنیاد به سرانجام رسانده است می‌توان به ساخت مدرسه ۱۴ کلاسه امیر علاقه‌بند شماره ۱ در ملارد استان تهران اشاره کرد. بنیاد برین با همکاری سازمان نوسازی مدارس استان تهران این مدرسه ۳۴۰۰ متری را در سال ۹۳ به بهره‌برداری رساند که هم‌اکنون در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در حال خدمت‌رسانی است. ساخت مدرسه ۳ کلاسه در روستای بیمنجگان، ساخت مدرسه ۳ کلاسه در روستای سرپری، آموزشگاه حاجیه خانم فاطمه مافی و آموزشگاه‌های امیر علاقبند شماره ۲، ۳ و ۴ تنها بخشی از فعالیت‌های این بنیاد در سال‌های گذشته بوده است که هم اکنون به بار نشسته است.

البته این همه ماجرا نیست و بنیاد برین هم‌اکنون پروژه‌های بزرگ دیگری نیز در حال احداث دارد که به‌زودی از آنان بهره‌برداری خواهد شد. ساخت مدرسه سبز در روستای رمین چابهار، ساخت مدرسه سبز فردوس برین در مسجد سلیمان، ساخت مدرسه ۳ کلاسه در روستای آبگرمک خوزستان، ساخت مدرسه ۹ کلاسه در شهرستان بروجرد، مدرسه ۶ کلاسه روستای تیس چابهار، ساخت مدرسه در روستای دلزی سلماس، ساخت مدرسه در روستای کهن کهور بخشی از فعالیت‌های بنیاد هستند که در سال‌های آتی به ثمر خواهند نشست.

موسسه بنیاد برین به لطف خیرین محترم توانسته تا به امروز بیش از ۱۰۰ مدرسه در سراسر کشور علی‌الخصوص در مناطق محروم و روستاها بسازد و امید دارد که این رقم بتواند روزبه‌روز افزایش پیدا کند و فرزندان بیشتری از موهبت تحصیل در مدارس پیشرفته و مجهز برخوردار باشند.

در نهایت باید گفت که خیرین مدرسه ساز، سازنده بلندترین برج‌های عاطفه و امید و هستی در کشور هستند. خیرین مدرسه ساز، یادگارهایی از خود باقی می‌گذارند که نه تنها هیچ وقت فراموش نمی‌شود، بلکه، سینه به سینه و نسل به نسل به دیگران نیز منتقل می‌شود. بنیاد برین آماده است تا در راه پرشکوه و پربرکت مدرسه سازی به کمک شما خیرین مدرسه ساز، بتواند چرخ توسعه علمی در کشور بیش از پیش محکم‌تر و پرسرعت‌تر به حرکت در بیاورد.

 

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس