رضا رویگری بازیگر فیلم " شور شیرین "در نشست نقد و بررسی فیلم گفت: «بازی در این فیلم و ساخت آن خیلی سخت بود. ما برای ساخت آن دو نفر از عوامل را در جاده از دست دادیم و نزدیک بود خودمان هم از بین برویم. بسیار خوشحالم که در فیلم «شور شیرین» برای اولین بار نقش یک ارتشی را بازی کردم.»

گروه فرهنگی مشرق- در روز چهارم جشنواره فیلم فجر در سالن برج میلاد فیلمهای سینمایی «پذیرایی ساده »، «روییدن در باد» ،‌ «شور شیرین» ، «زندگی خصوصی»، «بوسیدن روی ماه» دربخش سودای سیمرغ برای اهالی رسانه به نمایش درآمد.

پذیرایی ساده

تهیه کننده ، نویسنده و کارگردان:مانی حقیقی

بازیگران: ترانه عليدوستي، ماني حقيقي، سعيد چنگيزيان، اسماعيل خلج، صابر ابر، محمد عاقبتي، دانيال فتحي، هيمن دهقاني، نقي سيف جمالي، نادر فلاح، وحيد آقا‌پور، محمدرضا نجفي، قربان نجفي، مهدي توکلي زانياني

خلاصه داستان:در جاده ای کوهستانی ، در فضایی زمستانی ، در سرزمینی جنگ زده ، زن و مردی بین رهگذران پول پخش میکنند و ......



**نشست «پذیرایی ساده» با حضور مانی حقیقی، ترانه علیدوستی، امیررضا کوهستانی فیلمنامه‌نویس، محمدباغبانی منتقد، هومن بهمنش فیلمبردار و محمود گبرلو مجری کارشناس برنامه در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

**مانی حقیقی کارگردان فیلم گفت :باید بگویم که من معتقدم یک فیلمساز نباید در فیلم حرف بزند، بلکه باید برای مخاطب پرسش ایجاد کند. من همیشه سعی کردهام در فیلمهایم برای مخاطب پرسش ایجاد کنم واصلابه این فکر نیستم که حرفی بزنم.

**حقیقی در پاسخ به انتقاد يكي از حاضران در نشست درباره اينكه «پذيرايي ساده» مخاطب را تحقير و به او توهين مي‌كند، مطرح كرد: اگر كسي احساس كرده كه به او توهين شده است، من معذرت مي‌خواهم.

**کارگردان فیلم «پذیرایی ساده» گفت: بدون حضور ترانه علیدوستی نمی‌توانم فیلم بسازم. «پذيرايي ساده» درباره‌ي وسوسه پول است.

**ماني حقيقي در پاسخ به اينكه چرا خودش هم به عنوان كارگردان و هم بازيگر در اين فيلم حضور دارد اظهار كرد: من ماني حقيقي كارگردان را بيشتر ترجيح مي‌دهم چرا كه معتقدم اصلا بازيگر نيستم.

**وي يادآور شد: من تلاش بسيار زيادي كردم كه بازيگري را براي نقش «كاوه» پيدا كنم و حتي يكي از دوستان را مد نظر داشتم اما ايشان بازي نكردند. در واقع بازي در نقش كاوه در فيلم خودم از روي ناچاري است.

**حقیقی در پاسخ به این سوال که این فیلم با شعار جشنواره همخوانی ندارد، ابراز داشت: شعار، شعار است و باید نادیده گرفته شود البته تا زمانی که در مقام شعار است. شعار امید، آگاهی و اخلاق را من نداده‌ام، بلکه دبیر جشنواره این شعار را داده است و من پایبند شعار دیگران نیستم. آگاهی هم که در این فیلم فراوان دیده شده و هر آنچه که از امید در جامعه احساس کرده‌ام، در فیلم خود قرار داده‌ام. این فیلم یک اثر اخلاقی است و من نگران آن بودم که کار خیلی زیاد اخلاقی است.

**حقیقی ادامه داد:همه حق دارند نقطه نظر خود را بگویند و اگر کسی احساس می کند که با دیدن این فیلم به آن توهین شده عذرخواهی می کنم. این فیلم در رابطه با تحقیر انسان ها ساخته شده و به همین دلیل باید چنین مسئله‌ای را در فیلم نشان داد. اگر چنین کنشی در فیلم نشان داده نشود عمق فاجعه تحقیر انسان ها نشان داده نشود عمق فاجعه مطرح نمی شود. این فیلم به بدترین شکل تحقیر انسان را به نمایش گذاشته است.

**امیررضا کوهستانی یکی از فیلمنامه نویسان پذیرایی ساده در ادامه نشست اظهار داشت: هنوز من و مانی با هم دعوا داریم که چه کسی کدام بخش را نوشته است، مهم این است که ما در کنار هم توانستیم یک فیلمنامه یک دست را به نگارش در آوریم.

**هومن بهمنش فیلمبردار این فیلم نیز در ادامه نشست اظهار داشت: مانی حقیقی تنها کارگردانی است که من را به عنوان مدیر فیلمبرداری در صحنه کارگردانی کرد حتی می توانم بگویم که چیزهایی را از این کارگردان در طول صحنه فیلمبرداری یاد گرفتم.

**فراستی در برنامه هفت فیلم مانی حقیقی را برخلاف گفته وی عاری از اخلاق دانست و گفت:برخلاف اینکه فیلم با آیه ای از قرآن شروع می شود که موضوع آن انفاق با اخلاق است برعکس فیلم پر از بداخلاقی است.

**فراستی فیلم را جفنگ به معنای سینمایی دانست که کارگردان از آن طرفی نمی بندد.

**خسرو نقیبی منتقد دیگر برنامه هفت اما برخلاف نظر فراستی فیلم پذیرایی ساده را فیلمی اخلاق گرا خواند و گفت:اول فیلم فکر کردم ابزورد است اما هر چه جلوتر رفت به یک فیلم اخلاق گرا نزدیک تر شد و بر خلاف فیلم خرس روح انسان گرایی بر فیلم حکمفرماست.

**نقیبی فیلم را خوب دانست اما گفت:فیلم برای من کنعان نمیشود و ادامه فیلمهای کنعان و کارگران مشغول کارند است.

***************
روییدن در باد 

نویسنده و کارگردان:رهبر قنبری

تهیه کننده:حسن امجدی مقدم

بازیگران: گوهر خیراندیش، امید زندگانی، حسین عابدینی، ذبیح افشار، کاظم هاشم‌زاده، یلدا قشقایی ژیلا شاهی، صبا مهری، احمد پورستان، یحیی پورامین،بهنام اسداللهی، مهرداد میکائیل‌زاده... و قاسم سید سیاح (بازیگر نوجوان)

خلاصه داستان:داستان پسر 14 ساله‌ای را روایت می‌کند که مجبور است امتحانات سراسری‌اش را در مسیر کوچ ایل از قشلاق به ییلاق بگذراند که با سختی‌ها و مشقات فراوانی مواجه است ...



**نشست فیلم سینمایی «روئیدن در باد» با حضور رهبرقنبری کارگردان، حسن امجدی مقدم تهیه کننده، محمدتقی فهیم منتقد،حسین عابدینی بازیگر، ذبیح افشار، فریدون شیردل فیلمبردارومحمود گبرلو مجری کارشناس برنامه در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

**«زهبرقنبری»کارگردان فیلم گفت: فیلمنامه این کار مربوط به سال 80 است وامروز خوشحالم از این که بعد از گذشت ده سال با زحمات فراوان آن راساختم. موضوع این فیلم به نوجوانان عشایری برمی‌گردد و با عرض تاسف باید بگویم طی5 سال گذشته چیزی حدود 10 هزار نوجوان میان سنین 7تا15 سال ترک تحصیل کرده و به دام داری پرداخته‌اند.

**کارگردان فیلم روییدن در باد یادآور شد: کل داستان فیلم برای بزرگسالان در سیزده دقیقه خلاصه شده است چرا که می‌خواستم دنیای کودک ایلاتی را به تصویر بکشم.

**رهبر قنبری با بیان این مطلب که فیلمنامه این فیلم را پس از «پرنده باز کوچک» نوشته است، گفت: در این جا دو پروانه ساخت سوخته آن سال ها را برای شما آورده ام تا نشان بدهم که کسانی که یک روز سودای فرهنگ داشته اند تجاری سازان امروز شده اند. ده سال گذشت و در نهایت با کمک دوستم امجدی مقدم این فیلم را ساختم.



**قنبری با بیان این که دو ماه فیلمبرداری فیلم زمان برد، خاطرنشان کرد: من تحت تاثیر تمام بزرگان سینمای ایران خصوصا تعدادی از فیلمسازان پس از دهه شصت هستم.

**مریم دوستی طراح گریم در پاسخ به این که چرا رنگ پوست دختران فیلم بسیار تیره است، گفت: منظور ما از این نوع طراحی گریم آفتاب سوختگی پوست آنان بود زیرا این دختران دائم در زیرنور آفتاب شدید بودند و ما نیز می خواستیم سوختگی پوست آنها را نشان دهیم. 

**********************

زندگی خصوصی

کارگردان:محمدحسین فرح بخش

تهیه کننده:عبدالله علیخانی

بازیگران: فرهاد اصلانی، هانیه توسلی، لعیا زنگنه، سعید نیکپور، کاظم هزیر آزاد، فریبز بازغی، آریا خسروی، اکبر فیضی، میلاد نیوپور، نازنین لواسانی، رویا حمزه بینی، حسینعلی قورچی، وحید توکلی، جلیل ملک زاده، حن نوروزی، غلام ژاپنی، حسین عراقی، با معرفی حدیث چهره پرداز، تارا اوتادی، مانا بهرامی، با حضور آتیلا پسیانی و امیر آقائی

خلاصه داستان:داستان درباره مردی به نام ابراهیم کیانی است که در زندگی خصوصی‌اش رازهایی وجود دارند که تلاش برای مکتوم نگهداشتن آن‌ها او را گرفتار برزخی غریب می‌کند و ...




**چهارمین نشست از چهارمین روز اکران به فیلم «زندگی خصوصی» محمد حسین فرح‌بخش تعلق داشت.این نشست با حضور عوامل  فیلم،  کارگردان محمد حسین فرحبخش، عبداله علی خانی تهیه کننده، اصغر نعیمی فیلمنامه نویس، آریا عظیمی نژاد سازنده موسیقی و نیما حسنی نسب در جایگاه منتقد با اجرای محمود گبرلو برگزار شد.


**در ادامه نشست حسین فرحبخش گفت: ما اهل شعار، موقعیت‌شناسی و فرصت‌طلبی نیستم. نه به کسی باج می‌دهم و نه از دولت کمکی دریافت کرده‌ام، در طول سال‌های فعالیتم اکثراً با معاونت‌های سینمایی درگیر بودم اما فیلمم را برای مردم ساختم. اگر در گیشه جواب نگیریم پس موفق نبودم.


**فرحبخش گفت: افزودن بخش های سیاسی به این درام نیز در اعتراض به عملکرد حال حاضر است و از اعتراضی می آید که خودم نیز دچارش هستم.  ما خواستیم این شیوه غلط را نشان دهیم. افراط ها و تفریط ها را به تصویر بکشیم.

**حسنی‌نسب منتقد فیلم درباره فیلم توضیح داد: مهم‌ترین چیزی که در وهله اول به ذهن می‌رسد این است که مؤسسه پویا فیلم چرا همیشه براساس فرمول‌های امتحان پس داده شده و از قالب‌هایی که پیش از این تکرار شده استفاده می‌کند. مجموعه‌ کارهای پویا فیلم را اگر مورد بررسی قرار دهیم این موضوع به وضوح روشن است و نمی‌توان در «زندگی خصوصی» به دنبال بدعت گشت. «شوکران»، «تکیه بر باد» و «پنجره» همه از تراژدی آمریکایی به نام جذابیت مرگبار استفاده کرده‌اند، فرمول‌هایی که همگی جواب پس دادند.

**عبداله علیخانی نیز در این باره گفت: ما در موسسه پویافیلم هرجور ژانری را که ساختیم با انتقاد مواجه شدیم. این تغییر ژانر دلیلی برای شکست ما نیست. ما ژانرهای مختلف را امتحان کردیم تا مخاطبان خود را راضی نگه داریم. باید اعلام کنم تا به حال هیچ فیلمی نداشتیم که شکست افتصادی خورده باشد.

*******************

شور شیرین

کارگردان: جواد اردکانی

تهیه کننده: ابراهیم اصغری

بازیگران: رضا رویگری، ماه چهره خلیلی، حمید عمارلو، شبنم قلی‌خانی، علی كشوری، مهرداد شیرعلی، مجتبی ودودی، منوچهر امیریان، مرضیه شاملو، یاسر حمزه، كمیل سهیلی، سینا بهادری، بابك فرخ‌پی، فریبا صادقیان، محمد دلگشا، علی انوریان، سیروس بری، طیفور حاتمی، سیامك رعنایی، سعید نوروزی، حسین رسولی، مجتبی اكبرپور، سعید توكلی، حسین محسنی‌زاده، سعید بشیری، الله مراد دشتیانی، ساحره عیدی، سامان سلیمی‌راد، محمد كیانیان، رضا اكبری، محمود میرزایی، حسیم رحیمی‌نژاد، مجید كامرانی، سیدمحمدرضا حسینی، احمد صدفی و...

خلاصه داستان:مقاطعی از زندگی شهید کاوه، یکی از فرماندهان کردستان را به تصویر می‌کشد و...



** این فیلم پنجمين فيلم بلند جواد اردكاني است. اردكاني فيلم هاي به كبودي ياس و سبيل مردونه را در كارنامه دارد.

** فيلمنامه «شور شيرين» در مدت يک سال تحقيقات گسترده جواد اردکاني به نگارش در آمده و توانسته به طور جامع و کامل ويژگي هاي متفاوت کردستان در فاصله سال هاي 61-60 را که شهيد کاوه در آنجا حضور داشت، تصوير کند.

** کرمانشاه و مشهد مقدس از لوکيشن هاي اصلي اين اثر سينمايي در ژانر دفاع مقدس بودند.

**شور شيرين با توجه به حجم سكانس هاي گرفته شده براي پخش از تلويزيون هم آماده مي شود.

**كارگردان فيلم «شور شيرين» گفت:‌ داستان كامل «شهيد كاوه» كه در اين فيلم روايت شد در يك مجموعه تلويزيوني پنج قسمتي دنبال مي‌شود.

**در ابتداي اين نشست جواد اردكاني كارگردان فيلم اظهار كرد:‌ شانس بزرگ ما در نوشتن فيلم‌نامه‌ي«شورشيرين» اين بود كه دو تن از همرزمان شهيد كاوه ما را در اين كار همراهي كردند.

**اردکانی که پیش از این در ژانر سینمای کودک فعالیت کرده است ، ساخت فیلم در گونه دفاع مقدس را دشوار دانست و عنوان کرد به دلیل محدودیت هایی که دراین ژانر از لحاظ فنی و نوع برخورد مخاطب وجود دارد وهمچنین شخصیت محور بودن این داستان ها ساخت فیلم های دفاع مقدس کار سخت و دشواری است از این رو تا از من درخواست نکنند در این گونه سینمایی فعالیت نخواهم کرد.

**این کارگردان درباره مقطع زمانی اشاره شده در فیلم توضیح داد: برای من مهم بود آن مقطع از زندگی شهید کاوه را به تصویر بکشم که وی به عنوان فرمانده معرفی شد. عملیات مربوط به جنگ کردستان و داستان های اطراف آن که سرانجام با درایت این شخص به مبادله اسیران جنگی انجامید . قصه شخصیت های فرعی داستان نیز براساس واقعیت بود و حتی در قسمت هایی مانند دکل بنفشه سعی کردم تا از عمق فاجعه کاسته شود.

**وی درپایان صحبت های خود در پاسخ به یکی از نقدها درباره درست پرداخت نشدن شخصیت شهید کاوه گفت: دررابطه با شناخت شهدا در جامعه دو دیدگاه وجود دارد دسته اول کسانی که با شهدا از نزدیک آشنایی دارند و گروه دوم مربوط به کسانی است که از طریق کتاب و یا شنیده ها به شناخت چنین شخصیت هایی دست یافتند. درشور شیرین سعی کردند تا از تصویر ذهنی این گروه فاصله بگیرم . زیرا این گروه از سر عشق آنچنان شهدا را بالا می برند که دیگر این افراد با دنیای واقعی منطبق نیستند.

**رضا رویگری بازیگر این فیلم نیز در این نشست گفت: «بازی در این فیلم و ساخت آن خیلی سخت بود. ما برای ساخت آن دو نفر از عوامل را در جاده از دست دادیم و نزدیک بود خودمان هم از بین برویم. بسیار خوشحالم که در فیلم «شور شیرین» برای اولین بار نقش یک ارتشی را بازی کردم.»

**رویگری وقتی ابراهیم اصغری تهیه‌کننده فیلم هزینه ساخت آن را یک میلیارد تومان اعلام کرد، گفت: «پس شما هم «شور شیرین» دو را بسازید تا ما هم در این فیلم حضور داشته باشیم.»


*****************************

بوسیدن روی ماه 

کارگردان: همایون اسعدیان

تهیه کننده: منوچهر محمدی

بازیگران: شيرين يزدان‌بخش، رابعه مدني، مسعود رايگان، صابر ابر، سعيد پورصميمي، شيدا خليق، شاهرخ فروتنيان، شبنم مقدمي، اميرحسين رستمي، نازنين خزاعي، ليلي فرهادپور ...

خلاصه داستان: فیلم، داستان احترام‌السادات و فروغ خانم است كه در همسايگي هم زندگي مي‌كنند و بيش از 20 سال است كه در انتظار فرزندشان هستند و...




**نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «بوسیدن روی ماه» با حضور «همایون اسعدیان» (کارگردان)، «منوچهر محمدی» (تهیه‌کننده)، «شیرین یزدان‌بخش»، «رابعه مدنی» و «شیدا خلیق» (بازیگران)، «محمود گبرلو» (مجری و کارشناس) و «سحر عصرآزاد» (منتقد) در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

**این نشست با سخنان «همایون اسعدیان» آغاز شد که وی در ابتدا اجازه خواست تا به مطلبی غیر از فیلم خود بپردازد.«همایون اسعدیان» با این مقدمه در ابتدا از «محمد خزاعی» دبیر جشنواره فیلم به خاطر نظم حاکم بر فضای جشنواره و دست دوستی که وی به سوی اهالی رسانه دراز کرده، تشکر کرد.

**اسعدیان ادامه داد: افتخاری را که «اصغر فرهادی» برای سینمای ایران کسب کرد مورد بی‌مهری قرار گرفت. در آن زمان برخی اعضای خانه سینما ساعت هفت صبح جمع شدند تا برای پا در میانی بروند تا فیلم "جدایی نادر از سیمین" ساخته شود. من افتخار می کنم که از اعضای خانه سینما هستم. گرچه برخی دوستان با افتخار می گویند خانه سینما به تاریخ پیوست، اما باید بگویم تاریخ را مدیران نمی نویسند. ما در شرایطی کار می کنیم که خانه هایمان را ویران کردند و ما یک اردوگاه دادند، اما اردوگاه خانه نیست. دو هزار نفر می گویند خانه سینما نباید منحل شود، اما متاسفانه توجه نمی شود.

**کارگردان «ده رقمی» ادامه داد: در شرایطی که خانه‌مان را ویران کرده‌اند و اردوگاهی برایمان ایجاد کرده‌اند که کمک‌مان کند، آثار تولید شده هم باید در همین سطح باشد. باید اینجا بگویم که 2000 نفر مخالف تعطیلی خانه سینما بودند، اما گویا رای به انحلال صادر شد، باید بگوییم که سال آینده در این جشنواره هنرمندان و فیلمسازان هستند که حضور دارند و نه مدیران حال حاضر سینمایی، شاید که سال آینده این دوستان به وزارت ورزش رفته باشند یا به مدیریت یک تیم رسیده‌اند. اگر این خبر صحت داشته باشد هم محملی چون خانه سینما با تمام جریاناتش در تاریخ این کشور ثبت خواهد شد.

** «منوچهر محمدی» تهیه کننده فیلم نیز اظهار داشت: در اکران عمومی این فیلم مشاهده کردم که افراد مختلفی از هر قشر، سن و طبقه‌ای احساس خوبی به این فیلم داشتند. اما اگر فیلم اشک‌تان را درآورد یا «همایون اسعدیان» حرف‌های خود را با بغض بیان کرد تنها به دلیل این است که فیلم شرایطی را منعکس می‌کند که در آن ارزش‌های اخلاقی فروریخته‌اند و حقایق با مبنای مصلحت به دروغ تبدیل می‌شوند.

**وی در ادامه گفت: یک خبر خوب برای اهالی رسانه دارم. شب‌نامه‌ای به دستم رسیده است که در 10 مورد سازندگان این فیلم را متهم به جریان انحرافی کرده است.

**در ادامه نشست پس از خواندن این شبنامه، واکنش‌هایی از طرف برخی از اهالی رسانه اتفاق افتاد که منبع انتشار آن را جویا شدند، که «منوچهر محمدی» در پاسخ خاطرنشان کرد: این شبنامه را بر اساس مطلبی که برای فیلم در یک سایت منتشر شده بود و جریانی که در نشریات و خبرگزاری‌های امروز ما جاری است نوشته‌ام. تا در بیان چرایی داستان این فیلم به فضای موجود روز اشاره مستقیم کنم.

**«همایون اسعدیان» در پاسخ به صحبت‌های «سحر عصر آزاد»، گفت: اساسا ملودرام ژانر مورد علاقه من نیست، تلاش نمی‌کنم احساساست مخاطب خود را درگیر کنم و اشک ریختناش را تماشا کنم. آنچه که از دگرگونی حسی در این فیلم رخ می‌دهد نیز مربوط به این احساسات ظاهری نیست بلکه تأثیری است که از موقعیت‌های مختلف در نشان دادن زیرپا گذاشتن ارزش‌ها ایجاد می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس