گروه فرهنگی مشرق- اولین روز جشنواره فیلم فجر در سالن برج میلاد در حالی با نمایش فیلمهای سلام بر فرشتگان (فرزاد اژدری)، تلفن همراه آقای رئیس جمهور (علی عطشانی)، یک سطر واقعیت (علی وزیریان)، پرواز بادبادک‌ها (علی قوی‌تن) و آقای مدیر (حسن آقاکریمی) برای اهالی رسانه و منتقدین شروع به کار کرد که نمایش دیدار تیمهای استقلال و پرسپولیس بین فیلمهای جشنواره فضای جشنواره را هیجانی نمود.
 
نشست نقد و بررسی فیلمهای جشنواره سی ام در روز اول بر گزار شد که خلاصه آن در زیر می آید :
 
سلام بر فرشتگان ( فرزاد اژدری)
 
خلاصه داستان : داستان این فیلم درباره دختر بچه‌ای هفت ساله به نام «شادی» است. این دختربچه مادربزرگ خودش را که در آستانه مرگ است را بسیار دوست دارد و از مرگ او در هراس است و دعا می‌کند که خدا مرگ را به مرخصی بفرستد. دعای او برآورده می‌شود اما در پس آن اتفاق‌هایی می‌افتد که دختر این بار مرگ را برای مادر بزرگ خود آرزو می کند و ....
 

 
 
این مزخرف من را ببینید
 
*نشست خبری فیلم سینمایی «سلام برفرشتگان» با حضور محمد گبرلو مدیر جلسه، سحر عصر آزاد منتقد، حسین علیمردانی تهیه کننده، فرزاد اژدری کارگردان، ماه چهره خلیلی و شمسی فضل الهی بازیگر برگزار شد.
 
*در ابتدای نشست حسین علیمردانی تهیه کننده فیلم گفت: در این فیلم قرار شد تا موضوع مرگ را به صورت شیرین بیان کنیم و نمی دانم توانستیم در این زمینه موفق باشیم یا خیر.
 
*فرزاد اژدری کارگردان فیلم گفت : اگر یکی از عزیزان ما از دست برود، همیشه به این مسئله فکر می کنیم که چگونه می خواهیم این مسئله برای کودکان خود توضیح دهیم، گاهی می گوییم که فرد فوت شده به یک سفر طولانی رفته است. اما در این فیلم تلاش شده تا نشان دهیم اگر عزیزی از بین ما می رود، به جایی رفته که ما دیگر آن را نمی بینیم.
 
*اژدری گفت: بگذاریم کودکان در کنار ارباب حلقه ها و بن 10، یک چنین فیلم هایی را نیز ببینند، هرچند در ابتدای ساخت این فیلم تعدادی از افراد فیلمنامه را مزخرف دانستند، اما می خواهم بگویم این مزخرف من را ببنید.

 
*******
تلفن همراه آقای رئیس جمهور (علی عطشانی)
 
خلاصه داستان : پيرمردي كه شغلش باربري است و قصد خريد سيم كارت و تلفن همراه را دارد كه دست بر قضا سيم كارت خاموش ساليان گذشته رئيس جمهور مورد معامله قرار مي گيرد و...
 
 
سیاسی نیستم اما کشور ما سیاست زده است
 
*نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «تلفن همراه آقای رئیس جمهور» با حضور علی عطشانی(کارگردان)، رامتین شهبازی(منتقد)، جابر قاسمعلی(نویسنده)، نیما شاهرخ شاهی و بهناز جعفری (بازیگران فیلم) و محمود گبرلو(مجری و کارشناس) در سالن نشست های برج میلاد برگزار شد.
*علی عطشانی در مورد چگونگی ساخت فیلم گفت: سال گذشته طی ملاقات هایی در جریان متن فیلمنامه «تلفن همراه آقای رئیس جمهور» قرار گرفتم و با آقای پژمان لشگری پور در مورد ساخت این فیلمنامه صحبت کردم و ایشان گفتند که حدود شش سال است که افراد زیادی خواستند این فیلم را بسازند اما موفق نشده اند اما من اصرار داشتم که این فیلمنامه را من بسازم و سرانجام با قیمتی نجومی فیلمنامه را خریدم.
*علی عطشانی هم در پاسخ به برخی انتقادها در مورد سیاسی بودن فیلم گفت: من آدم سیاسی نیستم و تنها سعی می کنم فیلمنامه هایی را انتخاب کنم که به روز باشد و در حال حاضر اتفاقات سیاسی به روز است به همین دلیل فیلمنامه های من خط سیاسی می گیرد. اگر فیلمی ساخته شود که رئیس جمهور را مورد توهین قرار دهد به ملتش توهین کرده است و من در این فیلم به هیچ وجه چنین نگاهی نداشتم.
*جابر قاسمعلی درباره چگونگی شکل گیری فیلمنامه توضیح داد: این فیلمنامه براساس یک اتفاق واقعی شکل گرفت و قرار بود دوستانی از جمله آقای هنرمند و تبریزی این فیلمنامه را بسازند که موفق به دریافت پروانه ساخت برای آن نشدند.
*در ادامه نشست بهناز جعفری در انتقاد به جمع حاضر در نشست، اظهار کرد: این فضا جو خبرنگاری و منتقدی نیست و برای من فضای نقد تنها جذابیت دارد نه این فضای کسل و خسته در حال سکوت.
 
********
 
یک سطر واقعیت (علی وزیریان)
 
خلاصه داستان : کسری و فروغ زوجی هستند که فعالیت های آنها در زمینه فرهنگی و مطبوعاتی است این دو برای ادامه کارشان با مشکلات متعددی مواجه هستند که یکی از بزرگترین آنها مشکلات مالی است ...
 

 
هیچ گاه قصد تحقیر و تخریب روزنامه نگاران را نداشتیم
 
*نشست خبری فیلم سینمایی «یک سطر واقعیت» با حضور همایون ارشادی، حسین یاری، مهراوه شریفی نیا بازیگران، علی وزیریان کارگردان، جواد نوروزبیگی تهیه کننده، ستار اورکی آهنگساز برگزار شد.
 
*علی وزیریان کارگردان فیلم گفت :این فیلمی بخشی از مشکلات بچه‌های مطبوعات را به تصویر کشیده، مشکلاتی که هیچ گاه در سینمای ایران به آن پرداخته نشده است.
 
*ستار اورکی آهنگساز این فیلم گفت : صدای سالن برج میلاد آنقدر بد بود که موسیقی به شکل بسیار بدی به گوش می رسید. موسیقی فیلم آن چیزی نبود که در سالن شنیدید. به اعتقاد من موسیقی این فیلم یک اثر مینیمال بود که در دو آکورد خلاصه می شد.
 
 
*جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده یک سطر واقعیت در پاسخ به سوالات خبرنگاران ابراز داشت: این فیلم تنها یک فیلم با موضوع آسیب شناسی اجتماعی در حوزه فرهنگ و هنر است و هیچ گاه قصد توهین و تحقیر روزنامه نگاران را نداشته ایم.
 
*****************
 
پرواز بادبادک‌ها (علی قوی‌تن)
 
خلاصه داستان:واقعیت هایی از روزگار دشوار دانش اموزان یک دهکده دور افتاده و معلمی که با ورود به دنیای این دانش آموزان فراز و نشیب ها را به همراه آنها از سر می گذراند ...
 
 
آمادگی پاسخ به نقدها را ندارم
 
*سومین نشست از مجموعه نشست‌های نخستین روز اکران فیلم در برج میلاد به فیلم «پرواز بادبادک ها» ساخته علی قوی تن اختصاص داشت. این نشست با حضور کارگردان و بازیگر فیلم علی قوی تن و رویا پوریادگار دیگر بازیگر سینمایی «پرواز بادبادک ها» و مهدی حسینی وند تدوینگر، بیژن کاشانی دستیار کارگردان این کار برگزار شد .
 
*علی قوی تن گفت : 20 سالل فیلمسازی تجربه خوبی را برایم رقم زد که بتوانم فیلمسازی به گونه ای که دوست دارم را دنبال کنم. «پرواز بادبادک‌ها» دغدغه‌های مرا به تصویر می کشد، و مخاطب ویژه خود را برای بیان حرف ها و پیام‌هایش پیدا می کند. برای این کار نیازمندم که خودم هم در مقام سرمایه گذار حضور داشته باشم، چرا که تهیه کنندگان حاضر نمی شوند برای فیلمی که فیلمنامه ای متناسب با سینمای بدنه با حضور بازیگران بی‌شمار ندارد، سرمایه گذاری انجام دهند. گرچه در میانه راه از کمک های بنیاد سینمایی فارابی بهره بردم و توانستم این پروژه را به پایان برسانم.
*قوی تن در پایان با اشاره به این که افراد زیادی به شباهت قیافه من به زنده یاد سهراب سپهری توجه داشته اند، گفت: در این فیلم هیچ تعمدی برای استفاده از این شباهت نبوده است.
 
*علی قوی تن که با اعتراضات خود به مجری کارشناس به جایی نرسیده بود، حرف منتقد جلسه را قطع کرد و گفت: قرار نبود این جلسه نقد باشد. بر اساس گفته های دبیر جشنواره فکر می کردم که قرار است تنها پرسش و پاسخ میان عوامل فیلم و حضار انجام شود. قرار نبود فیلمی را که هنوز به اکران عمومی درنیامده نقد کنند. من برای پاسخ گویی به این دست نقدها آمادگی ندارم. بهتر است به پرسش و پاسخی که حرفش را زده بودند، بپردازیم.
 
 
*****************
 
مخالفت شمقدری با پخش فوتبال در جشنواره
ساعت 18 بازی استقلال و پرسپولیس برا اهالی رسانه پخش شد که مخالفین کمی هم داشت اما در کل با استقبال خوبی روبرو شد و نتیجه عجیب و جالب  آن باعث کری خوندن های زیادی بین اهالی سینما و رسانه ای ها شد که نمونه هایی از آن را در برنامه هفت نیز شاهد بودیم.
 
یکی از مخالفین پخش فوتبال شمقدری معاون سینمایی وزارت ارشاد بود. وی در حالی که از برج میلاد بازدید کرد در مورد مخالفت‌اش با پخش فوتبال در جشنواره فجر گفت: دوستان موافق این امر بودند اما من مخالفت داشتم، چرا که جشنواره فیلم فجر جای فیلم دیدن است نه فوتبال. شاید نکته مهم این باشد که برخی از فیلمسازان ببینند فیلمشان از فوتبال کمتر جذاب است.
 
**********
"بیخود و بی جهت" به جشنواره فجر پیوست
فیلم سینمایی "بیخود و بی جهت" به نویسندگی و کارگردانی عبدالرضا کاهانی که تا روز گذشته پروانه نمایش آن صادر نشده بود و وضعیت اکران این فیلم در سینماها و جشنواره فجر مشخص نبود امروز 13بهمن در اولین نمایش خود در سینما بهمن به روی پرده رفت و با استقبال بسیاری روبرو شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس