زنان و مردان

در واکنش به تصمیم هیئت عمومی دیوان عالی کشور برای برابری دیه زنان و مردان، کاربران فضای مجازی هشتگ #دیه و #برابری_دیه را داغ کردند.

به گزارش مشرق، به دنبال انتشار رأی دیوان عالی کشور مبنی بر برابری دیه زنان و مردان، کاربران فضای مجازی با داغ کردن هشتگ #دیه و #برابری_دیه نظرات متفاوت خود را درباره این تصمیم قضائی بیان کردند.

به تازگی هیئت عمومی دیوان عالی کشور رأی به مهم‌ترین تصمیم قضائی چند دهه اخیر داد. بر این اساس نه‌تنها در حوادث رانندگی بلکه در همه جنایات، دیه زنان و مردان برابر می‌شود و صندوق تأمین خسارت‌های بدنی ملزم به پرداخت مابه‌التفاوت دیه است. در سال‌های اخیر موضوع دیه جزو مباحث فقهی چالش‌برانگیز بود.

در این رأی وحدت رویه مقرر شده است: «با عنایت به مفاد ماده ۲۸۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ١٣٩٢ در نحوه تقسیم‌بندی جنایات علیه نفس یا عضو یا منفعت و عمومیت مقررات تبصره ذیل ماده ۵۵۱ این قانون، نظر به اینکه مکلف‌شدن صندوق تأمین خسارت‌های بدنی به پرداخت معادل تفاوت دیه اناث تا سقف دیه ذکور امتنانی است، لذا در کلیه جنایات علیه زنان، اعم از نفس یا اعضا، مابه‌التفاوت دیه مربوط به آنان باید از محل صندوق مذکور پرداخت شود.»

بر اساس قانون مجازات اسلامی ایران و مطابق فتوای بسیاری از فقیه‌های شیعه و سنی، دیه زن نصف دیه مرد است؛ هرچند این فتوا همواره مخالفانی نیز داشت. همزمان با انتشار این خبر کاربران فضای مجازی نیز همچون سایر اخبار و حوادث دست به تبادل نظرات خود زدند. در ادامه نمونه‌هایی از واکنش کاربران توئیتر به برابری دیه زنان و مردان با هشتگ #دیه و #برابری_دیه را می‌بینید که حول محور موضوعی واحد نظرات گسترده‌ای را به اشتراک گذاشتند.

دیه

دیه

دیه

دیه

میشه تا زنده‌ هستیم این نصف دیه رو به خودمون بدن؟!

دیه

دیه

دیه

دیه

دیه

دیه

دیه

دیه

دیه

دیه

دیه

دیه

دیه

دیه

دیه

دیه

دیه

دیه

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    21 14
    به نظرم کار خوبیه
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      8 3
      لطفا مهریه و نفقه را هم بردارید تا مرد و زن برابرتر شوند.
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    8 9
    حضرات باسواد ... کسی نگفته برابره ... بنابر مقتضیات زمان گفته شده است میزان پرداختی برابر باشد یعنی مابه التفاوت از جای دگر پرداخت شود.
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    5 2
    کار نفوذی هاست یا مصلحت سنجی بیخوده یا باید اینطور می شد یا ما هم داریم غربی می شیم یا ...؟ کلا انشاءالله که خدا رحم کنه بهمون
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    7 3
    اصلاح طلبا استاد دور کردن افکار عمومی بخصوص زن های ناقص عقل از روی مسائل اصلی هستند البته نه خانوم های عاقل
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    12 1
    ما که با بانکهای ربوی در حال جنگ با خدا هستیم این قوانین صریح قرآنی رو هم که نقض می کنیم هیچ بعید نیست مثل اقوامی که دچار بلا شدند و نیست و نابود شدند آیینه عبرت بقیه نوع بشر شویم ، خدا با هیچ قومی پیمان خویشاوندی ندارد
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    5 17
    کلا با جنس زن مشکل دارید. زن رو فقط در حد کنیز و برده می دونید
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      2 1
      برابری دیه یعنی تغییر مفهوم زن و مرد و از بین رفتان تفاوتهای مثبت جنسیتی
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    1 13
    این زنهایی که با برابری دیه مخالفند از آقاشون اجازه گرفتند تو توئیتر فعالیت می کنند؟ اصلا اینها چرا ابراز نظر می کنند؟ مگه نقل نشده که زن باید در خانه بمونه و هیچ مردی نبیندش؟ پس اینها چی میگن؟؟
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      2 4
      از کجا معلوم اونا واقعا زن باشند؟
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    4 0
    باید مراجع تقلید ورود کنند. نباید اینطور تصور بشه که برابری دیه سبب کاهش جرم علیه زنان می شود. باید دلیل آورد
  • اصلا نقل شده زن ناقص عقله IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    1 11
    وقتی جون زن نصف مرد می ارزه و اصرار اصرار که ما نمی خوایم برابر باشیم دیگه نظر زن که مشخصه.حالا این جماعت نسوان معتقد تو توئیتر چی میگن و چرا برای ما نظراتشون باید مهم باشه معلوم نیست.هه
  • DE ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    2 5
    یه عده بیشرفن چون تو شرایطش قرار نگرفتن میشناسم خانم سرپرست خانه داری که تو. حادثه رانندگی به خاطر. اشتباه یه نامرد کشته شد دوتا بچه معلولش موندن بیمه هم عابرو ۴۰ درصد. مقصر کرد. به این طفلا هیچی هم نرسید. جز هزینه کف دفن مادرشون الان وضع خوشایندی ندارن حالا شما برو بگو. قران گفته دیه زن نصفه
  • IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    1 0
    در تساوی دیه حالا اینکه اگه زنی کشته بشه به وارث های اون زن پول بیشتری میرسه یعنی حقوق اون زن رعایت شده ؟! باید بگن حقوق وراث زن و مرد مساوی شد
  • IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    8 9
    اولا که این کار بدعت محسوب میشه پس لعنت بر بدعتگذار خواهد بود (طبق احادیث) ثانیا با تجربه شخصی که من از ادارات دولتی دارم گرفتن اون نصف دیگه دیه از صندوق قانونی مربوطه آنقدر طولانی و سخت میشه که خیلیا قیدشو میزنن پس احتمالا راهش کج میشه و میره به جیب همون کسانی که راحت به صندوق دسترسی دارن! هلو برو تو گلو
  • IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    6 5
    بعضی خانم های محترم چقدر ساده لوح هستن. یه لحظه فقط یه لحظه فکر کنید وقتی برای دریافت نصف دیگه دیه رفتید اداره مربوطه صندوق مربوطه. اگر اون اداره قضیه رو طول داد و به امروز و فردا و پس فردا و پس اونفردا و... موکول کرد و شما خسته شدید و شاکی شدید و اعتراض کردید و اونا هم برگشتن گفتن «خانم محترم! حق شرعی شما همون نصفه ای بوده که از قاتل یا ضارب گرفتید. اگر بیشتر میخواهید باید «صبر» (بخوانید «صرفنظر») کنید.» چیکار میکنید؟
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      2 2
      شما خوبی کلا؟ اون خانم محترم باید تو قبر باشه تا بازماندگانش بتونن دیه اش رو بگیرن ، حالا نصفه یا کامل ..کسی که خودش دیه قتل خودش رو نمیگیره !
  • IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    6 11
    پس آيه قران که ميگه ديه زن نصف مرد هست چيه؟؟؟
  • IR ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    2 1
    یک عده دنبال کم شدن بچه بودن الان به جایی رسیدیم که می بینید خدا رحم کنه به جماعتی که دنبال برابری دیه مرد و زن هستنر
  • IR ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    2 4
    دیه خون بها نیست،دیه پول خون نیست، دیه ارزش گذاری روی خون و روی انسان ها نیست دیه تنها یک خسارت مالی است همین.
  • IR ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    1 3
    حالا که قرارشد شرکتهای بیمه رسما دیه ها رو یکسان پرداخت کنن. خب پرداخت کنن. چه لزومی داره که دولت مابه التفاوت دیه پرداختی رو از بیت المال به شرکت بیمه برگردونه؟ اگه یکسانسازی دیه زن و مرد کار خوبیه پس این قضیه پرداخت مابه التفاوت به شرکت بیمه چیه؟ .. نکنه قراره بازم شاهد پهن شدن یه سفره دیگه از بیت المال واسه بعضی شرکتهای پرنفوذ بیمه ای باشیم؟
  • IR ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    5 1
    والا دیگه چی از برابری زن و مرد میخواید، هر چی کار در ادارات و سازمان های دولتی و کارخانه ها و شرکت های خصوصی هست به اشغال زنها در اومده، اونجایی هم که نیستن یا قدرت بدنیش رو نداشتن یا در شانشون نبوده و کلاس نداشته، این از وضعیت کار، اونم از آزادی و بی بند و باری که با زیر شلواری و شورت جورابی هم میگردید، اون از ورزش از کشتی و بوکس و پرورش اندام و وزنه برداری تمام ورزش های مردانه رو هم انجام میدید، اون از رانندگی، تازه با خیال راحت مامورین نیروی انتظامی و پلیس رو هم میتونید بزنید، اینم از بحث دیه و قاضی شدن زنان و..دهها مورد خلاف شرع، هنوز هم میگن برابری حقوق زن و مرد!!!
  • اکبر IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    2 0
    بهتر نیست اول دقیق خبر رابخوانیم بعد درموردآن نظر بدهیم؟
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    9 7
    فکر کردم با این تیتری که زدین نظرات واقعا متفاوتی رو می‌شه خوند!!!.... یاللعجب از این همه عصبیت که هفتاد لگد زدین به عصبیت عرب هزار و چهارصد سال پیش که چه بسا اگه هزار و چهارصد سال پیش دنیا اومده بودین بی‌شک جزو اون دسته اعراب جاهلی بودین که بی‌هیچ تاملی دخترانشون رو دفن می‌کردن. این چه جور قانون شرعیه که دیه‌ی یه زن دارای تحصیلات عالیه‌ی قانونمند و نان‌آور خانواده و استاد دانشگاه یا پزشک یا معلم رو نصف دیه‌ی یک مرد معتاد شرور قرارمی‌ده؟!!!.... این‌همه جلزولز از تصویب یه قانون نیست مگر این‌که حضرات آقایون قدرتشون و ثروتشون و جایگاهشون رو در معرض خطر می‌بینن. مگه خود خدا توی همون قرآنش نگفته که همه آدمها رو برابر آفریدم؟!!! نکنه این‌جا هم متظور از آدم همون آقایان سبیل‌کلفت عربده‌کش‌ان که امروزه فقط ابزارشون مدرن شده و تو رسانه و فضای مجازی عربده می‌کشن و فحاشی می‌کنن تا نوچه دور خودشون جمع کنن؟!!! جون‌به‌جونتون کنن از عرب بدوی هم بدوی‌ترین‌. پس بمیرید بر این دردتون که هیچ درمانی ندارید. اف و تف بر شمایی که حدیث پیامبر رو می‌خونید که احترام مادر سه بار بیش از پدر بر فرزند واجبه اما تو حساب کتاب پول و اموال همون مادر رو نصف پدر هم به حساب نمیارید. چرا؟ چون گردنتون کلفته و زورگفتن شیرینه. حالم بهم می‌خوره از داعیه‌ی ستم‌ستیری متظاهرانه‌تون که نیست مگر برای حفظ زر و زور دنیاتون مزوران دین و دنیا.
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    5 2
    نتیجه نفوذ جریان فمنیسم، میشه برابری دیه زن و مرد! حالا بگید نفوذی وجود نداره!
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    7 6
    بلاخره به این رشد فکری رسیدن که زن هم مثل مرد انسانه و حقوقی داره! واقعا رشد شعور و عقل بشر به تجربه و زمان نیاز داره تا به اون درک برسه که برخی باورها غلطه!
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    8 7
    میگن آخرالزمان زمانی است که از دین جز پوسته ایی باقی نمانده است. یعنی درونش خالی شده است. فکر کنم همین چیزها رو میگفتند. یعنی دستورات صریح و واضح اسلام طی فرآیندهایی عجیب و خلق الساعه و البته طبق مد روز و طوری که مردم راضی شوند به دستورات دیگری تبدیل میشود. ان شاالله که خدا هم راضی شود. هر کسی هستی با هر سواد و هر تخصصی ، میخوای وکیل باشی یا قاضی یا دکتر ، خاطرت باشه دستورات الهی تغییر ناپذیر است. بفهم نفهم.
  • FR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    1 4
    قانون گذاشتن شما تباه بودنو ببین : مرد بزنه عمدی زنو بکشه قصاص نمیشه ! باید دیه مرد پرداخت بشه بعد قصاص بشه ! یه احمقم میفهمه این غیر عقلی و غیرانسانیه اما دریغ از جماعتی که ققل جهالت و تعصب زدن به عقلشون
  • ناشناس IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    4 5
    در دنياي امروزي ديگر هيچ تفاوتي بين زن و مرد وجود ندارد.
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      7 1
      ولی علم اینو نمی گه
    • ناشناس IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
      0 1
      منظور فيزيك زن و مرد نيست. زنان در جوامع امروزي كار مي كنند و حتي در مخارج خانواده هم شريك هستند و دوران شتر تمام شده است.
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    4 1
    فکر می کردم دیوانی عالی، تصمیمی دانیء (پست)مساله این است. ایا خدا بهتر می داند یا شما؟ فرض کنید مردی، به حق یا ناحق زنی را کشته باشد و باید قصاص شود؟ این مرد طبق شرع وظیفه تامین مالی خانواده را بر عهده دارد و نان اور یک خانواده است. جرمی مرتکب شده خوب قصاص میشه اما باید زن و بچه اش به گدایی نیفتند این تفاضل دیه برای تامین همان زن و بچه یتیم بی گناه است . قاتل که نمی خواد تفاضل دیه رو با خودش به قبر ببره میرسه به همون زن وبچه های یتیمش. ## یعنی اگر کلان نگاه کنیم نه سطحی و موردی، تفاضل دیه در کل به نفع قشر زنان و بچه هاست نه مردها### منصف باشیم متوجه می شویم که خدا به نفع نان خورهای بی گناه رای داده که عموما زن و بچه اند.
    • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
      0 0
      خب اگر همان زنی که مقتول شده، نان آور خانواده بوده باشه چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    1 1
    خوب چه کاریه، دیه مرد رو برابر با دیه زن کنید!! اینطور نیاز به مابه التفاوت هم ندارید.
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    3 2
    اسلام منظورش مرد نان آوره خانواده است در دوران پیامبر اکرمه در دوران ما اکثریت زن ها نان آور خانواده هستند چه دختر چه زن چه خانه دار چه کارمند و کارگر، پسرا رو یا سوسول و تنبل بار آوردید رفتن دنبال عیاشی و اعتیاد و دزدی و خلاف یا اگه دنبال کار بودن هم بهشون کار ندادن یا از بی پولی افسرده و منزوی شدن و هی وعده بزک نمیر بهار میاد بهشون دادن! خرجشونو زنشون و خانواده هاشون میدن! اگه اسلام سرشان می شود این مردای بیکار رو که آمارشونم دارن، نان آور خانواده کنند، حرف اسلام متین و به روی چشم!
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    1 4
    خیلی جالبه زنان از نابرابری حقوق خودشون دفاع می کنند
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    2 3
    یعنی چی که برابری با عدالت فرق میکنه!؟ این چه لفاظی و سفسطه ایه!!؟ شهید مطهری در حدود 50 سال پیش گفت که عدالت با مساوات فرق میکنه! این قضیه رو مطرح کرد بعد نیم قرن کسی نتونست یک قدم جلوتر برداره و یه حرف جدید بزنه! این رو میگن واپس ماندگی فرهنگی و عدم تولید فکر و محتوا و عدم اقناع افکار عمومی!
    • IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      3 2
      یعنی انگشتان دست. برابر نیستند اما در عین عدالت هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس