کد خبر 970044
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴
شکستن سر مامور ناجا در فینال جام حذفی

شورای امنیت ملی کشور برای ایجاد استانداردهای مورد نیاز در ورزشگاه‌ها ورود و تاکیدی ویژه داشته. پس انتظار تعویق در شروع مسابقات لیگ و بحران‌های احتمالی که پیامد آن است، وجود دارد.

به گزارش مشرق، رقابت‌های لیگ برتر زیر سایه حواشی دیدار دو تیم پرسپولیس و سپاهان که در نیمه نهایی جام حذفی بار دیگر به هم رسیده بودند، خاتمه یافت و اضافه شدن اتفاقات فینال جام حذفی در ورزشگاه فولاد آره‌نای اهواز هم چیزی نبود که مسئولان امنیتی کشور به سادگی از آن عبور کنند.


اگر مصاحبه‌های مهدی تاج ریاست فدراسیون فوتبال را در روزها و هفته‌های اخیر نگاهی بیاندازید به یک جمله آشنا برمی خورید و آن اینکه از برگزاری مسابقات فوتبال خبری نخواهد بود؛ اگر استانداردها و زیرساخت‌های مدنظر فدراسیون فوتبال در استادیوم‌ها رعایت نشود. حالا این سوال مطرح می‌شود که استانداردهای مدنظر فدراسیون فوتبال چه مواردی هستند و چرا رئیس بالاترین رکن فوتبال ایران اینقدر در مصاحبه‌های خود بر رعایت آنها تاکید می‌کند؟

در واقع موجی که ایجاد شده دلیلی ویژه دارد و آن اینکه شورای امنیت ملی روی آن دست گذاشته است. مسئولان دیگر نمی‌خواهند شاهد اتفاقاتی باشند که طی فصل و فصول گذشته شاهدش بودیم و برای همین منظور شورای امنیت ملی به وزارت ورزش و جوانان و آنها نیز آنطور که سلسله مراتب می‌گوید، به فدراسیون فوتبال دستور داده اند تا موانعی که برگزاری یک مسابقه ایمن را از تحت الشعاع خود قرار می‌دهند، هر طوری که هست، از پیش برداشته شوند و این دستور یعنی در صورت عدم رعایت مواردی که برآنها تاکید شده، رقابت‌های لیگ به تعویق خواهد افتاد.

بیشتر بخوانید:

سامان گرفتن فوتبال با سیاست دوگانه؟

 

اما این موارد در چه زمینه‌هایی هستند؟

همانطور که اشاره شد، شورای امنیت ملی به ایجاد زیرساخت‌های لازم در استادیوم‌ها ورود کرده؛ پس عمده ترین دغدغه‌های این روزهای فدراسیون فوتبال، برطرف کردن مسائل امنیتی است که در پنج آیتم دسته بندی می‌شوند.

۱- فروش بلیت الکترونیک: این آیتم پیش نیاز مورد دوم هم است. نکته‌ای که باید در خصوص این موضوع اشاره کرد اینکه، بلیت فروشی الکترونیکی به سیاق سابق دیگر قابل قبول نیست و مسئولان کشور تاکید دارند، بلیت فروشی از این پس طبق شماره صندلی انجام شود.

۲- شماره دار شدن صندلی‌ها: این مسئله نیز به نوعی مرتبط با موضوع سوم است. یعنی وقتی صندلی‌ها شماره گذاری می‌شوند باید یک هوادار که بلیت را در دستانش دارد، بداند از کدام ورودی وارد شود تا بدون مشکل در جایگاهی که برای او در نظر گرفته شده، مستقر شود.

۳- اصلاح گذرگاه‌های ورزشگاه‌ها: در دیدار نیمه نهایی جام حذفی فصلی که گذشت یکی از دلایل اصلی ایجاد درگیری در پایان بازی این بود که هواداران سپاهان و پرسپولیس تنها یک راه خروجی داشتند. در آن دیدار نزدیک به ۳۰۰ هوادار آسیب دیدند و ماشین‌های زیادی دچار خسارت شدند. برای حل این معضلات، فدراسیون فوتبال تاکید کرده در تمامی ورزشگاه‌ها باید مسیرهای خروجی عادی، ویژه و اضطراری هواداران میزبان و میهمان و همینطور اصحاب رسانه و مقامات اجرایی مسابقه تفکیک شود.


۴- نصب دوربین‌های مداربسته و ایجاد اتاق کنترل: دوربین‌های مدار بسته باید به نحوی نصب شوند که از ورودی استادیوم تا روی سکوها توسط مقامات امنیتی قابل رصد و رهگیری باشد.

۵- توجه به نیازهای رفاهی هواداران: این آیتم یکی از ویژگی‌های استادیوم‌های مدرن به شمار می‌رود و در زمینه کارهای فرهنگی به شمار می‌رود. بسیاری از روانشناسان و کارشناسان فوتبال معتقدند وقتی هوادار برای دسترسی به امکانات رفاهی در ورزشگاه دچار چالش و عذاب می‌شود، این موضوع سبب برهم ریختن شرایط روحی و روانی او می‌شود و همین موضوع می‌تواند سبب ایجاد درگیری و حواشی در بازی شود.

البته مواردی که ذکر شد تنها دغدغه‌های مسئولان امنیتی کشور است و فدراسیون فوتبال برحسب وظیفه ذاتی خود سایر نقایص ورزشگاه‌ها را نظیر چمن، نور، رختکن‌ها و.. مانند سابق بررسی می‌کند.

با این وصف اگر بخواهیم شرایط ۱۵ استادیومی که قرار است در لیگ برتر میزبانی کنند را بررسی کنیم، هیچ یک از آنها نمی‌توانند مجوز فدراسیون را برای برگزاری بازی کسب کنند. استادیوم آزادی طی سال‌های گذشته و هنوز، ویترین فوتبال ایران به شمار می‌رود ولی این ورزشگاه هم استانداردهای مورد نیاز فدارسیون را برای برگزاری بازی‌های لیگ نوزدهم ندارد و همین چند روز پیش بود که بار دیگر کنفدراسیون فوتبال آسیا باشگاه پرسپولیس را جریمه کرد.


سایر استادیوم‌های مدرن کشور نظیر ورزشگاه امام رضا و فولاد آره نا هم اگرچه شرایط خوبی دارند، اما نیاز به رفع برخی نواقص دارند که از طریق فدارسیون به مسئولان آنها اطلاع رسانی شده است؛ نواقصی نظیر شماره گذاری صندلی‌ها و ایجاد گیت های ورودی استاندارد.


در حال حاضر هیچ یک از استادیوم‌های کشور گیت ورودی استاندارد ندارند و فقط استادیوم فولاد آره نا شماره گذاری صندلی دارد که


این ورزشگاه هم پس از فینال جام حذفی نزدیک ۳۰۰ صندلی را از دست داد.

عزمی جدی از سوی مقامات بلندمرتبه کشور برای ایجاد امنیت در استادیوم‌های کشور آغاز شده و برای رفع این مشکلات، وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال بسیج شده اند. بیشتر از یک ماه تا شروع رقابت‌های لیگ برتر در دوره نوزدهم باقی مانده و اگر مشکلاتی که به آنها اشاره شد، حل نشود، شاهد تاخیر در شروع رقابت‌های لیگ خواهیم بود.

البته که تاخیر لیگ هم عواقب بد خاص خود را دارد؛ اولین آفت ایجاد اختلال در بازی‌های مقدماتی تیم ملی در راه رسیدن به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است و عامل منفی دوم هم اینکه سهمیه‌های فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیای سال آینده با ابهام روبرو می‌شود. مسئولین امنیتی با این حال روی مواضع خود استوارانه ایستاده اند و می‌گویند می‌خواهیم به جای اینکه در هر بازی توسط کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا جریمه شویم و شاهد ادامه مشکلات و معضلات امنیتی باشیم، یک بار برای همیشه محکم‌تر و قانونمندتر از گذشته عمل کنیم تا سال‌های بعد لیگی با کیفیت تر و بدون دردسرتر برگزار کنیم.

منبع: ورزش سه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس