خبر ویژه

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه می‌گوید راهبرد صبر استراتژیک «ایران به جهش استراتژیک» تغییر کرده است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

غلامعلی دهقان در روزنامه آرمان نوشت: ترامپ در یک موضع‌گیری شنیدنی پس از سرنگونی پهپاد مدرن و پیشرفته آمریکایی گفته که این کار «اشتباهی» انجام شده و شاید هم، کار یک فرد بوده است. پیش از این هم، در قضیه انفجار نفتکش‌ها اعلام کرد موارد پیش آمده جزئی بوده است. انگار قرار است تا اطلاع ثانوی به ضرب‌المثل ما ایرانیان یعنی همان «شتر دیدی؛ ندیدی!»، عمل کند. پرسش این است چرا ترامپ که تا مدتی پیش دائم از برخوردهای تند و تهدیدهای آنچنانی سخن می‌گفت؛ حالا در مرحله عمل به نحو دیگر سخن می‌گوید؟

بیشتر بخوانید:

آخرین میخ بر تابوت مذاکره

یاوه گویی توئیتری ترامپ علیه ایران


به‌نظر می‌رسد ترامپ می‌خواهد کمترین هزینه را در قضیه ایران بپردازد. او می‌خواهد با فشارهای اقتصادی ناشی از وابستگی ایران به نفت، سبب شود ایران تسلیم و به شرایط او تمکین کند؛ این درحالی است که شرایط وی که توسط پمپئو مطرح شد، اصلاً از سوی ایران قابل پذیرش نیست. ترامپ نمی‌تواند باور کند ایران قرار نیست صرفاً هزینه‌های بازی او را دهد؛ بلکه ایران به واسطه امکانات فراوان خود در منطقه می‌تواند برای سیاست‌های آمریکا هزینه‌های زیادی هم ایجاد کند که مهم‌ترین آن، اخلال در صادرات نفت متحدین آمریکا در منطقه و پاسخ‌گویی حساب‌ شده و دقیق به جاسوسی‌های آمریکا در منطقه است که نمونه آن، سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکایی بود.


عضو حزب دولتی اعتدال و توسعه می‌افزاید: ترامپ در عمل متوجه شده راهبرد «صبر استراتژیک» ایران تغییر و «جهش استراتژیک» جایگزین آن شده است و این، در باور اولیه او نبود. سیاست جدید ایران می‌تواند در سال منتهی به انتخابات آمریکا دردسر بزرگی برای وی شود؛ به‌خصوص که او با وعده‌های دور شدن آمریکا از جنگ توانست رای بخشی از رای‌دهندگان آمریکایی را تصاحب کند.


به نظر می‌رسد هرچه جلوتر برویم، توفان خلیج فارس کار را بر ترامپ سخت‌تر کند. اگر درصدد مقابله برآید؛ آنگاه پاسخ ایران کوبنده خواهد بود؛ پاسخی که، رویای فتح دوباره کاخ سفید را برای ترامپ به کابوس تبدیل کند. از قدیم گفته‌اند: «چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی؟». ترامپ همان زمان که از برجام خارج شد، مرتکب بزرگ‌ترین اشتباه زندگی سیاسی خود شد.


او هنوز می‌تواند با مماشات و دیدن واقعیات منطقه و درک درست از جامعه ایرانی، دوباره برنده انتخابات آمریکا باشد. پهپاد اگر می‌توانست سخن بگوید، پیامش این بود: «ترامپ! ایران خطرناک است، جهت فرمان را عوض کن». واقعیت این است: «عقاب، عقاب است؛ اما غرش شیر، چیز دیگری است».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    8 0
    خلیج فارس عبرتکده است بسیاری از گردنکشان و ظالمان را بلعیده است تمدن بی آبروی آمریکا نیز به نظر می رسد در خلیج همیشه فارس غرق می گردد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس