کشورهای عرب زبان

محبوبیت چشمگیر اردوغان، افزایش غیرمتدین‌ها، نگرانی از دگرباش‌ها، بیم ظهور مجدد دیکتاتورها و نگاه شدیداً منتقدانه به دخالت‌های آمریکا در منطقه بخشی از نتایج تحلیل داده‌های این نظرسنجی است.

سرویس جهان مشرق - پیمایش بی‌بی‌سی عربی و عرب‌بارومتر از ۲۵ هزار شهروند کشورهای عربی در منطقه به یافته‌های جالبی رسیده است. الجزایر، مصر، عراق، اردن، لبنان، لیبی، مراکش، فلسطین، سودان، تونس و یمن جامعه آماری پیمایش را تشکیل می‌داده است.

این پیمایش به روش مصاحبه حضوری و رو در رو در اماکن تصادفی انجام شده و پاسخگویان به پرسش‌ها بر روی یک تبلت پاسخ داده‌اند.

سیاستمداران سرشناس

تنها ۱۲% از پاسخگویان رویکرد مثبتی به دانلد ترامپ دارند در حالی که ۲۸% به پوتین و ۵۱% به اردوغان متمایل هستند.

دخالت‌های آمریکا

۶۰% از پاسخگویان در ۸ کشور بر این باورند که خشونت‌های آمریکاستیزانه ریشه در دخالت آن کشور در منطقه دارد. در لبنان، فلسطین و یمن این نسبت به ۷۵% بالغ می‌شود.

حکومت متبوع

از هر ۱۰ الجزایری ۶ نفر و از هر ۱۰ سودانی ۴ نفر می‌گویند انتخابات آخر در کشورشان عادلانه نبوده است.

دین و رهبران دینی

در تمام کشورهای هدف به جز یمن، باور مردم به رهبران مذهبی کاسته شده است. بدترین وضعیت برای لیبی است که این باور به کمتر از ۱۰ درصد رسیده و بعد از آن، عراق، اردن، تونس و مصر که اعتمادی کمتر ۲۰% به رهبران مذهبی دارند. این سنجه در یمن به ۳۷% بالغ شده است.

همچنین درصد کسانی که خود را «متدین» توصیف کرده‌اند از ۱۱% در ۵ سال پیش به ۱۸% افزایش یافته است.

حقوق زنان

اکثریت پاسخگویان حق طلاق را برای زن محفوظ می‌دانند اما مدیریت نهایی خانواده را در اختیار مرد قرار می‌دهند. همچنین ۹۱% با قرارگرفتن زنان در مناصب بالای سیاسی موافق هستند هر چند مردان را رهبران لایقتری می‌دانند.

مهاجرت

بیش از نصف افراد ۱۸ تا ۲۹ ساله به مهاجرت از کشور خود فکر می‌کنند، مراکشی‌ها از همه بیشتر، یعنی ۷۰%. اما این میزان در افراد بالای سی‌سال در منطقه به ۲۳% نمی‌رسد. اینکه به چه کشورهایی دوست دارند مهاجرت کنند نیز متفاوت است. شهروندان شمال آفریقا کشورهای اروپایی را در نظر دارند ولی شهروندان مصر، سودان و یمن بیشتر به کشورهای حاشیه خلیج فارس فکر می‌کنند. اردنی‌ها و لبنانی‌ها هم به کانادا و آمریکا.

حقوق دگرباشان

بیشترین درصد پذیرش حقوق همجنس‌بازان در الجزایر گزارش شده است با ۲۶%. بقیه کشورها کمتر و حتی در حد ۵، ۶ و ۷ درصد. حتی در شش کشور مردم تنفر بیشتری از مردان همجنس‌باز داشته‌اند تا از مردانی که مرتکب قتل ناموسی می‌شوند. در سودان این رویکرد به عکس بوده و ۱۴% قتل ناموسی ولی ۱۷% همجنس‌بازبودن را قابل پذیرش می‌دانند.

افسردگی

به طور میانگین از هر سه نفر در منطقه، یک نفر احساس افسردگی می‌کند. بیشترین میزان افسردگی ۳۷% در فلسطین، ۴۰% در تونس و ۴۳% در عراق بوده است.

منبع

https://www.theguardian.com/global-development/2019/jun/24/arab-world-turns-its-back-on-religion-and-its-ire-on-the-us?CMP=twt_a-world_b-gdnworld

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    0 0
    بی بی سی یه جاهایی مشخصه که آمار ساخته مثلا نمیشه مردم طبق یک آمار از دین رو بگردونند، طبق آمار دیگه متدینین رشد داشته باشند در حالت خوشبینانه میتوان از دو مقوله سخن گفت ضعف جامعه آماری و نیز مهندسی سوالات نظرسنجی
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    0 0
    بی بی سی هم شد منبع ؟! بنگاه لجن پراکنی
  • موبین IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    0 0
    البته این نظرسنجی قسمتهای دیگری هم داره از جمله درباره نقش ایران در منطقه و... درباره میزان اعتبارش چیزی نگفتید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس