آمارهاي صندوق پولي عرب از سقوط شديد رشد اقتصادي کشورهاي عربي از يک سو و افزايش نگران کننده کسري تجاري آنها حکايت دارد.

به گزارش مشرق، صندوق پولي عرب در سال 1976 تاسيس شد و 22 کشور عربي شامل اردن، امارات، بحرين، تونس، الجزاير، جيبوتي، عربستان، سودان، سوريه، سومالي، عراق، عمان، فلسطين، قطر، کويت، لبنان، ليبي، مصر، مراکش، موريتاني، يمن و کومور اعضاي آن هستند. اين صندوق در ابوظبي امارات مستقر است.

بر اساس گزارش ساليانه صندوق پولي عرب Arab Monetary Fund (AMF)، رشد اقتصادي همه کشورهاي عربي منطقه، به جز قطر، در سال 2009 نسبت به سال‌هاي قبل سقوط کرده است. در حالي که متوسط رشد اقتصادي اين کشورها در سال 2008 به مدد قيمت بالاي نفت (95 دلار در هر بشکه) به 2/6 درصد رسيده بود، در سال 2009 با حاکم شدن رکود و بحران بر جهان عرب، رشد اقتصادي اين کشورها به طور متوسط به 5/1 درصد سقوط کرد.

بر اساس اين گزارش، کشورهاي عربي که همواره از مازاد حساب جاري بالايي برخوردار بودند، در سال 2009 با افت قابل توجه تراز حساب جاري مواجه شدند و در برخي کشورها نيز اين تراز، منفي شده است.

صندوق پولي عرب در گزارش خود تاکيد کرده که بحران اقتصادي بيش از همه به 6 عضو شوراي همکاري خليج فارس آسيب وارد کرده است. اين کشورها به علت کاهش تقاضاي جهاني نفت، در مجموع 5/1 ميليون بشکه در روز از توليد نفت خود کاسته‌اند که شديدا بر درآمد نفتي آنها اثر گذاشته است. بر اساس اين گزارش، اقتصاد امارات به شدت از بحران اخير آسيب ديده و رشد اقتصادي 4/7 درصدي آن در سال 2008 به 3/1 درصد در سال 2009 سقوط کرده است. رشد اقتصادي کويت نيز از 3/6 درصد به منفي 5/1 درصد رسيده است. رشد اقتصادي عربستان هم از 3/4 درصد به 8/0 درصد، بحرين از 1/6 درصد به 3 درصد و رشد عمان از 7/7 درصد به 4 درصد کاهش پيدا کرده است.

صندوق پولي عرب همچنين از اثرگذاري بحران اقتصادي بر تراز تجاري و متعاقبا تراز حساب جاري کشورهاي عربي خبر داده به طوري که به طور ميانگين، تراز حساب جاري اين کشورها نسبت به توليد ناخالص داخلي آنها بيش از 10 درصد افت کرده است. کشورهايي چون امارات و عمان براي نخستين بار در ساليان اخير با تراز حساب جاري منفي مواجه شده‌اند. صندوق پولي عرب ، علت بحران اقتصادي در اين کشورها را کاهش قيمت نفت، افزايش خروج ارز از اين کشورها، کاهش درآمدهاي گردشگري و افزايش واردات عنوان کرده است.

اين گزارش نشان مي‌دهد وضعيت بيکاري در کشورهاي عربي در سال 2009 به علت رکود اقتصادي به شدت وخيم شده است. بسياري از شرکت‌هاي عربي خليج فارس، طرح‌هاي توسعه‌اي خود را متوقف کرده‌اند که موجب تعديل نيروي شديد شده است. ميانگين بيکاري در اين کشورها 14 درصد و در بين جوانان 15 تا 24 ساله بسيار بيشتر از اين رقم است.

صندوق پولي عرب در اين گزارش، رسما اقتصاد کشورهاي عربي را «بحران‌زده» خوانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس