عادل الجبیر نمایه

وزیر مشاور عربستان سعودی در امور خارجی در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» مجبور شد برای لحظاتی به بخش‌هایی از گزارش سازمان ملل متحد درباره قتل «جمال خاشقچی» گوش دهد.

به گزارش مشرق، «آگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در تحقیقات در مورد قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی هفته گذشته گزارشی منتشر کرد که جزئیات بیشتری را از نحوه انجام این قتل به دستور «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی روشن کرده است.

پس از انتشار این گزارش دور تازه‌ای از انتقادات رسانه‌ای علیه رژیم سعودی شکل گرفته و برخی از رسانه‌های آمریکایی از دولت این کشور خواسته‌اند ریاض را برای پاسخگویی به قتل خاشقچی و تعقیب عاملان این قتل، تحت فشار قرار دهد؛ هرچند که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به صراحت این درخواست‌ها را رد کرده است.

در راستای همین موج رسانه‌ای تازه، «کریستین امانپور» مجری شبکه «سی‌ان‌ان» این هفته در جریان یک مصاحبه، «عادل الجبیر» وزیر مشاور حکومت عربستان در امور خارجی را مجبور کرد به بخش‌هایی از این گزارش تکان‌دهنده و صحبت‌هایی که پیش از قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول رد و بدل شده، گوش دهد.

امانپور در بخشی از مصاحبه با اشاره به نمونه‌هایی از تحقیق در مورد سوء رفتار مقام‌های ارشد کشورها، می‌گوید: «این اتفاق هنوز در عربستان سعودی رخ نداده است… شما زمانی مسئول رسانه‌ها بودید… جمال خاشقچی عضوی از رسانه بود، او یک وطن‌پرست سعودی بود. می‌خواهم از شما این را بپرسم، که وقتی این عبارات را می‌شنوید، چه فکر می‌کنید؟ این‌ها از سرویس اطلاعاتی ترکیه و دیگر سرویس‌های اطلاعاتی به دست آمده و همچنین می‌دانیم که "جینا هاسپل" رئیس "سیا" هم این اطلاعات و این نوارها را شنیده است. "افراد وارد می‌شوند، سعودی‌ها وارد می‌شوند و به خاشقچی می‌گویند 'تو را [به عربستان] برمی‌گردانیم. این دستور اینترپل است.' خاشقچی می‌گوید 'علیه من پرونده‌ای نیست. کسانی بیرون منتظرم هستند.' به او می‌گویند پیامی برای پسرش کوتاه بفرستد، و بعد هم با او درباره اینکه چه بگوید، بحث می‌کنند و به او می‌گویند 'کوتاهش کن.' درگیری‌ای پیش آمده." وقتی این را می‌شنوید، چه فکر می‌کنید؟»

پس از قرائت این بخش از گزارش، الجبیر در تلاش برای فرار است پاسخ به سؤال، تلاش می‌کند بحث را به سوی محاکمه ادعایی عاملان این قتل سوق دهد. وی مدعی می‌شود: «می‌دانیم این یک عملیات سرخود بوده، می‌دانیم که مجوزی برای آن صادر نشده بوده و می‌دانیم که جرمی اتفاق افتاده است. افرادی در زندان هستند و همین الان که صحبت می‌کنیم، در حال محاکمه هستند.»

ادعاهای الجبیر درباره «سرخود» بودن این قتل، در حالی مطرح می‌شود که نتیجه‌گیری گزارش سازمان ملل این است که شخص ولی‌عهد سعودی از عملیات قتل این روزنامه‌نگار مطلع بوده است. علاوه بر این، گزارش شده است که افراد شاخص این پرونده از جمله «سعود القحطانی» مشاور سابق درباره سعودی همچنان آزادانه به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

در ادامه مصاحبه، امانپور بخش دیگری از گزارش را در حالی می‌خواند که الجبیر تلاش می‌کند او را متوقف کند. امانپور می‌گوید: «در مورد این چه می‌گویید؟ "خاشقچی می‌گوید 'یک حوله اینجاست. می‌خواهید مسمومم کنید؟ ' بعد آن‌ها می‌گویند 'می‌خواهیم بی‌هوشت کنیم.' سپس درگیری رخ می‌دهد و بعد یک مرد سؤال می‌کند که آیا خاشقچی بی‌هوش شده است یا نه. و بعد همان فرد یا یکی دیگر می‌گوید 'سرش را آورد بالا.' یکی دیگر می‌گوید 'بیشتر [گلویش را] فشار بده، فشار بده، دستت را برندار، فشار بده'.»

الجبیر در پاسخ، این قتل را «وحشتناک» توصیف کرده و بار دیگر مدعی می‌شود که این اقدام بدون اطلاع مقام‌های ارشد صورت گرفته و عاملان آن مجازات خواهند شد.

امانپور ظاهراً بی‌توجه به اظهارات، شروع به خواندن بخش دیگری از گزارش می‌کند: «بخش وحشتناک‌تری هم وجود دارد. "یک مقام سعودی سؤال می‌کند که آیا می‌توان بالاتنه این جسد را داخل یک کیسه قرار داد یا نه. یکی دیگر پاسخ می‌دهد 'نه، زیادی سنگین است. مسئله‌ای نیست. زیادی سنگین است. اولین بار است که روی زمین تکه تکه می‌کنم. اگر چند کیسه بیاوریم و او را تکه تکه کنیم، کار تمام است. بعد، هر تکه را جداگانه می‌پیچیم'.»

دانلود

وزیر مشاور حکومت سعودی در امور خارجی سپس دوباره این قتل را وحشتناک توصیف می‌کند و همان اظهارات قبلی مبنی بر خودسرانه بودن این اقدام و مجازات عاملان را تکرار می‌کند.

تلاش این دیپلمات سعودی برای دفاع از مقام‌های ارشد این کشور، در حالی است که بر اساس گزارش سازمان ملل متحد «قتل جمال خاشقچی یک جنایت بین‌المللی بود. جمع‌بندی گزارشگر ویژه این است که آقای خاشقچی، قربانی قتل عمد و اعدام از پیش برنامه‌ریزی‌شده بود. دولت عربستان سعودی عطف به قوانین حقوق بشری بین‌المللی مسئول آن است.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس