
وي با بيان اينكه پروژههاي بسياري را شروع كردهايم، تصريح كرد: حدود 25 مركز استان را به شبكه ريلي متصل كرديم و تلاش داريم همان طور كه در برنامه پنجم ديده شده است، شبكه ريلي را توسعه دهيم.
صادقي با بيان اينكه از منابع حاصل از فروش اوراق مشاركت، فاينانس و بودجه دولتي براي اجراي پروژهها استفاده ميشود، تصريح كرد: قطار برقي تهران ـ مشهد كلنگزني شد و اجراي قطار سريعالسير قم ـ اصفهان نيز آغاز و حدود 70 درصد از عمليات زيرسازي انجام شده است اما با يك كنسرسيوم تفاهم كردهايم تا مابقي زيرسازي، روسازي، احداث ايستگاه و تهيه ناوگان را به صورت BOT انجام دهد.
وي ادامه داد: تفاهمنامه منعقد شده و بخش خصوصي به دنبال دريافت مجوزهاي قانوني از وزارت امور اقتصادي و دارايي است كه به محض اينكه مجوزها را دريافت كنند قرارداد را منعقد ميكنيم.
صادقي با بيان اينكه اعتقاد داريم دولت نميتواند راهآهن بسازد، تصريح كرد: بايد تلاش كنيم از بخش خصوصي كمك بگيريم و به اين منظور بستههاي مناسبي را در اختيار آنها قرار دهيم تا براي سرمايهگذاري تشويق شوند.
معاون وزير راه و شهرسازي در پاسخ به اين سوال كه چرا موارد مختلف سرمايهگذاري مطرح ميشود اما منجر به عقد قرارداد نميشوند؟ گفت: بايد سود بخش خصوصي را تامين كنيم و فرهنگسازي را براي پرداخت عوارض انجام دهيم بنابراين بايد شرايط را مناسب كنيم. كسي كه از زير بنا استفاده ميكند بايد هزينهاش را پرداخت كند اگر اين فرهنگ شود سرمايهگذاري در بخش راه به ميزان قابل توجهي سودآور خواهد بود.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور افزود: قانون اجازه نميدهد كه سرمايهگذار به غير از آزادراهها و راهآهنها در بخشهاي ديگر سرمايهگذاري كند و اين امر به حمايت بيشتر دولت و مردم نياز دارد.