گلوبال هاوک

تنها یگان بکارگیرنده این پهپاد اسکادران VUP-۱۹ در ایالت فلوریدای آمریکاست که فقط ۲ فروند از این پهپاد را در اختیار داشته است؛ بدین معنا که سپاه، یکی از ۲ پهپاد عملیاتی در این رده را شکار کرده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه ۳۰ خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی که در حال تعرض به حریم هوایی کشورمان بود توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرنگون شد. در اولین اطلاعات منتشره، پهپاد مورد نظر گلوبال هاوک اعلام شد و خود آمریکایی‌ها به ساقط شدن یک فروند پهپاد MQ-۴C اعتراف کردند.

این هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی در حقیقت مدلی توسعه یافته بر پایه پهپاد RQ-۴ گلوبال هاوک است که برای عملیات جاسوسی دریایی توسعه پیدا کرده. شرکت آمریکایی نورثروپ گرومن سازنده این پهپاد است و در حقیقت با توجه به مشخصات پروازی و سطح مقطع پروازی بسیار نزدیک این دو پرنده به هم، این تفاوت در اعلام نوع پهپاد ساقط شده کاملاً عادی است.

بیشتر بخوانید:

پهپادهای پیشرفته آمریکایی تبدیل به «چشمان همیشه بیدار سپاه» در منطقه شدند / کارنامه نفوذ و هک؛ از پرنده اسرائیلی تا جانور قندهار +فیلم

لقب این پهپاد تریتون است. تریتون در اساطیر یونان پسر پوزئیدون و آمفیتریت پیام‌آور آب‌های پهناور است که به همراه آن‌ها در کاخی طلایی در اعماق دریا زندگی می‌نمود. او به شکل یک مردماهی می‌ماند و دارای بالاتنه‌ای به شکل انسان و دمی همانند ماهی بود و در برخی تفاسیر دارای پاهایی به شکل سم اسب و شانه‌هایش از صدف پوشیده شده بودند. او سوار بر اسب‌ها و هیولاهای دریایی بر روی امواج دریا حرکت می‌نمود و یک صدف حلزونی شکل با خود حمل می‌کرد که به وسیلهٔ آن ضرباتی محکم و آرام به امواج دریا وارد می‌ساخت، تا آن‌ها را آرام سازد.

جاسوس گران قیمت آمریکا از کجا آمد؟

این پهپاد گران قیمت و پیشرفته آمریکایی در حقیقت از جمله جدیدترین پلتفرم‌های اضافه شده به سازمان رزم نیروهای مسلح آمریکا بوده است و تعداد کمی از آن نیز تا به امروز ساخته شده است. بر اساس اطلاعات موجود و آمارهای رسمی تنها یگان به کار گیرنده این پهپاد اسکادران VUP-۱۹ در پایگاه Jacksonville در ایالت فلوریدای آمریکاست که فقط ۲ فروند از این پهپاد را در اختیار داشته است؛ بدین معنا که سپاه، یکی از ۲ پهپاد عملیاتی در این رده را شکار کرده است.

از نظر شکل ظاهری و مشخصات پروازی این پهپاد تقریباً شبیه به گلوبال هاوک است. MQ-۴C وزن خالی در حدود ۶۷۰۰ کیلو و وزن آن در زمان عملیات و بارگیری نهایی با سوخت و محموله در حدود ۱۴۶۰۰ کیلوگرم است. طول این پهپاد ۱۴.۵ متر و فاصله دو سر بال آن ۴۰ متر است. برای استفاده از این پهپاد ۴ نفر در ایستگاه کنترل از راه دور آن فعالیت می کنند.

سیستم پیشران این پهپاد آمریکایی یک فروند موتور توربوجت مدل AE ۳۰۰۷ ساخت شرکت رولز رویس است که سرعتی در حدود ۵۷۰ کیلومتر بر ساعت را برای این پهپاد ایجاد می کند. ارتفاع پروازی این پهپاد جاسوسی آمریکایی ۱۸ کیلومتر بوده و برد آن نیز در حدود ۱۵ هزار کیلومتر است. میزان ماندگاری پروازی این پهپاد در حدود ۳۰ ساعت اعلام شده است. قیمت یک فروند از این پهپاد در حدود ۱۲۰ میلیون دلار اعلام شده است که با احتساب هزینه تحقیق و توسعه آن، قیمتش به ۱۸۰ میلیون دلار می رسد و با احتساب قیمت ۹۰ میلیون دلار برای یک جنگنده اف -۳۵، این شکار جدید تا ۲ برابر قیمت جدیدترین جنگنده آمریکا ارزش مالی دارد.

پروژه MQ-۴C همان طور که در ابتدا نیز به آن اشاره از جمله طرح‌های جدید ارتش آمریکا محسوب می شود. اولین پرواز این پهپاد در می ۲۰۱۳ میلادی انجام و ماه می سال ۲۰۱۸ میلادی به صورت محدود وارد خدمت شده است. در بحث سامانه‌های قابل حمل توسط این پهپاد به برخی سیستم‌های جالب می‌رسیم.

رادار آرایه فازی فعال AN/ZPY-۳ ساخت شرکت نورثروپ گرومن سنسور اصلی این پهپاد است که در باند ایکس فعالیت و برای شناسایی اهداف دریایی خصوصاً در شرایط طوفانی و آب‌وهوای بد در دریا توسعه پیدا کرده است. در طول مدت ۲۴ ساعت، این رادار می تواند منطقه‌ای به مساحت ۷ میلیون کیلومتر مربع را چه در دریا، خطوط ساحل یا در روی زمین اسکن کند. قابلیت SAR نیز برای این رادار در نظر گرفته شده است.

بخش دیگری از حسگرهای نصب شده روی این پهپاد مجموعه شناسایی و هدف‌گیری الکترواپتیکال MTS-B ساخت شرکت ریتهون است که بر روی پهپاد MQ-۹ نیز نصب شده است. در مدل نصب شده روی این پهپاد سیستم‌های مسافت سنج و نشان‌گذار لیزری بیشتری نیز تعبیه شده و این مجموعه توان ارسال زنده تصاویر به سایر واحدها را نیز دارد.

از دیگر قابلیت‌های این پهپاد آمریکایی شناسایی و کشف محل رادارها و سامانه‌های جنگ الکترونیکی دشمن است. اصولاً هر سیستم الکترونیکی دشمن که فعال شود توسط این پهپاد به صورت غیر فعال شناسایی و مکان‌یابی شده و تصویر واضحی از شرایط سامانه‌های طرف مقابل در اختیار آمریکایی‌ها قرار خواهد گرفت. این پهپاد دارای غلاف‌ها و حسگرهای لازم برای عملیات شنود و جاسوسی امواج الکترونیک SIGINT نیز است.

از دیگر توانایی‌های مهم این پهپاد شناسایی آمریکایی قابلیت ایجاد رله ارتباطی بین پلتفرم‌های مختلف در میدان نبرد است. اطلاعات لازم از هر پلتفرمی توسط این پهپاد دریافت شده و در فرکانس‌های مختلف با هواپیماها، شناورها و یا عناصر زمینی به اشتراک گذاشته می شود و به نیروهای عملیاتی کمک می کند تا تصویری بزرگ و دقیق از میدان رزم داشته باشند.

نیروی دریایی آمریکا برنامه‌ای برای به خدمت گرفتن ۶۸ فروند از این پهپاد را دارد. در عین حال دو کشور استرالیا و آلمان به دنبال خرید ۷ و ۴ فروند از این پهپاد هستند که به نظر می رسد پس از این شکار جدید که کلکسیون پهپادهای به دام افتاده توسط سپاه را تکمیل کرد، اوضاع و تبلیغات، همچون گذشته برای تولیدکنندگان این پهپاد پیش نرود.

****

ساعاتی پس از اعلام خبر ساقط شدن پهپاد متجاوز آمریکایی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، آمریکایی ها در بیانیه ای روایت اولیه خود را تغییر داده و اعلام کردند که پهپاد ساقط شده از خانواده گلوبال هاوک و از سری BAMS-D بوده است. این پهپاد در حقیقت همان گلوبال هاوک است که برای ماموریت شناسایی و گشت دریایی تجهیز شده است.

پهپاد گلوبال هاوک مجهز به حسگرهای BAMS-D

واژه BAMS-D مخفف عبارت : Broad Area Maritime Surveillance-Demonstrator است. این برنامه در حقیقت ۸ سال عمر دارد و به نوعی یک پیش درآمد برای توسعه پهپاد MQ_4C بوده است. اما به دلیل نیازهای زیاد نیروهای مسلح آمریکا در این چند سال پهپادهای مجهز شده به این استاندارد به پروازهای عملیاتی از جمله در حوزه کاری ناوگان پنجم آمریکا پرداخته اند. سامانه های به کار رفته در این مدل هم همان سیستم های به کار رفته در پهپاد MQ-4C است که در بالا بیشتر معرفی شده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 145
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    الله اکبر
    • PL ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      دل زیبا کلام و تاجزاده ها منهدم شد.
    • حسین PL ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      ننوشتی چقدر گرونتره؟ من باورم نمی شد ولی چند جا که خوندم تقریبا به اندازه ۲ تا F35 قیمت این پهپاد هست. اصلا لازم نیست بجنگیم، ده تا دیگه از این پهپادها را بزنیم سنتکام بودجش تموم و ورشکست میشه.
    • RU ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      شنیدم قیمت پوشک در امریکا سر به فلک کشید
    • FR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      و ما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی
    • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      مثل اینکه اسرائیلی ها و آمریکایی ها و اذناب داخلی شون خیلی سوختن!!! ریختن اینجا و یه ریز منفی دادن آب رو بریز هموجایی که میسوزه!!!!
    • قریشی IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      میبینم که کلی از شیاطین صهیونیست تشریف آوردن برای منفی زدن
    • IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      اینهمه منفی. مگه چی گفت . ظاهرا منافق دوباره روبات هاشون فعال کردن.
    • IR ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
      خطاب به "قریشی" خیلی به این امتیاز منفی ها بهت ندید. مشخصه که یه نفره و داره اینکارو می کنه. من هم رفتم بررسی کردم دیدم بله باگ داره و برای اثبات هم چد هزارتایی! مثبت به این نظر دادم که ثابت بشه
    • کارشناس IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
      امریکا نمیخواست شروع کننده جنگ باشد و دنبال بهانه میگشت. بهانه خوب و قانع کننده ای است. بزن تمام کن
    • محمد IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
      48 12
      اونایی که منفی دادن سگهای صهیونیستن
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
      41 12
      از منفی ها معلومه حسابی اونجاشون سوختهههههههه
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۸
      10 4
      مگه موشک به برجک غربگراها خورده خورده به زیر طاقچه بالاشون
  • مهدی IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    کاش میشد سالم میاوردیمش حیف شد
    • IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      37 29
      برای سلفی گرفتن میخوای؟
    • موبین IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      71 56
      انشاءالله بعدیش رو سالم مینشونیم
  • COWBOY DE ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    كم كم داريم آماده ميشيم ، اين پهپاد رادارگريز نبود ، لذا فقط به جهت مهيا كردن اذهان عمومي در امريكا مبني بر خطر ايران به سوي شما فرستاده شد ، شَبَه هاي اصلي به زودي مي آيند . . .
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      امان از جنس بد یکم از توهم بیا بیرون چیزی جز تابوت با جنازه های تکه پاره آمریکایی ها گیر آمریکا نمیاد
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      این پهپاد به هیچ وجه رادار گریز نبود لذا دلیل استفاده ارتش آمریکا احتمالا یا اشتباه ناوبری بوده که باعث شده پهپاد به داخل مرزها بیاد که البته نیازی به این کار نیس چون عملا به وسیله رادار هاو تجهیزات شنود اسکن میتونه از فاصله بسیار دور خارج از مرزها به عملیات بپردازه، اما دومی که محتمل تر هست احتملا عمدی بوده این کار از سوی آمریکا
    • مرتضی ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      بیاید دیگه،تورو خدا زودتر بیاید.خیلی وقته میخوایم این یانکی های ملعون رو به درک بفرستیم
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      این پهپاد سیستم های اخلال انحراف موشک های پدافندی اون حتی از F-35 گرانتر و جدیدتر بود شماها غرب گرایان مجبورید خودتون رو به حماقت بزنید
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      باشه بیا
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      بیا ولی پوشک بیار
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      بیا ولی پوشک بیار
    • علی راشدی IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      قبلا هم آومدیدهر باز جنازه های نجس و کثیفتون روی خاک مقدس ما جا موند.از طبس بگبر تا جنگ عراق وسوریه و.....بیایید یا نیاید نابودیتان حتمی و کار اسرائیل تمام است.
    • علی IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      با اینکه سپاه تونسته از کشور دفاع کنه فوق العاده اهمیت دار و مهمه ولی اینکه بگین "میخوایم این یانکی های ملعون رو به درک بفرستیم" بامزست! خدا شفابده! جنگ ممکنه برای آمریکا بسیار بد باشه ولی برای ما مخربه! کشور سالها عقب میفته از جریان پیشرفت! احمق نباشیم!
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      کابوی جان از پای اینترنت بلند شو دارن در خونه تونو میزنن . حتما مشتریه اومده ازت شیشه بخره . بجنب مشتریتو معطل نذار
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      40 61
      حتما بیا فقط قبلش سفارش بده واست یه تابوت بسازن.
    • علی IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      40 92
      این وطن فروش جاسوسه، عین این مطلبو تو خبرگزاریهای دیگه هم گذاشته!
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      آمریکایی ها و اسراییلی های بی غیرت اگه میتونستن غلطی بکنن حتما هزاربار تاحالا کرده بودن فقط بلدن زر بزنن و عملیات روانی کنن اسراییل به زودی با لجن یکسان میشه
    • IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      26 48
      آمریکایی ها را به دریافت و پذیرش چیزهای جدید عادت خواهیم داد. کمی صبر!
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      29 14
      ما برای هر شبهی موشک خاصی داریم شما بفرست تا ما دفنش کنیم. یا امیرالمونین حیدر
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      13 54
      برو بمیر.
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
      5 6
      کابوی جان می بینم که داره میسوزه وووو پماد هم تموم شده
    • قاسم IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
      6 2
      البته یادت باشه ما هم با موشک های فتوشاپیمون زدیمش، اصلی ها رو هنوز رو نکردیم.
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
      8 1
      تا همین جا کلّی آبرو از آمریکا رفته ولی ظاهراً جنابعالی از خود آمریکایی ها بیشتر طرفدار آمریکا هستی
  • فرهاد IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    99 84
    خوب ارزشش چه ربطی به تواناییش داره !!؟؟؟اف ۳۵ کجا ،این کجا !؟؟؟واسه سیستم پاتریوت که اُوردن منطقه چیکار کردن ؟؟؟
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      پاتریوت اگر کاری داشت پهپاد های یمنی دم به ساعت دهن عربستان رو سرویس نمی کردن میگن هنوز ژاپن داره دنبال لاشه اف 35 میگرده جنگنده پر از عیب که هر روز گندش درمیاد
    • حامد NL ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      آقای فرهاد. منظورش اینه که یه پهپاد گرون قیمت تر از اف 35 رو زدیم. نگفته قابلیت هاش بیشتره. چرا همه چیو وارونه میبینید شما ها. به جای خوشحالی با عصبانیت نظر میزاری که نکنه به اف 35 توهینی صورت گرفته باشه؟
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      76 96
      ارزش چه ربطی به تواناییش داره ؟؟؟؟؟!!!!!!!!!! خیلی حالت خرابه ساقیت را عوض کن...... قیمت این پهپاد حدود دوبرابرجنگنده اف ۳۵ است به دلیل سامانه های بسیار پیشرفته ای که در آن به کار رفته است از جمله سامانه های اخلال الکترونیک و انحراف موشک فوق پیشرفته که با آنها فکر میکردند با خیال راحت وارد آسمان ایران خواهند شد. وقتی این غول فناوری با موشک ایرانی سوم خرداد سرنگون شد. اف ۳۵ که یک پروژه شکست خورده هم هست دیگر اصلا به حساب نمیاد.
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      68 87
      این پهپاد سیستم های جمینگ هشدار و اخلال اون برای عدم شکار شدن از F-22 گرانتر و جدیدتر بود خودتون رو به حماقت نزنید
    • CA ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      55 75
      در خصوص سیستم پاتریوت و دوام آوریش داداش جون توصیه میکنم با برادرای انصارالله یمن یه تماسی بگیری و ازشون جویای این موضوع بشی :)
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      شکار اف-35 خیلی راحت تر از شکار این پهپاد است. کسی که می تواند گلوبال هاوک را شکار کند، شکار اف-22 و اف-35 برایش مثل آب خوردن است.
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      فرهاد جون پاش بیفته F35 رو هم برات سرنگون می کنیم . شب دراز است و قلندر بیدار
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    76 79
    روحش شاد و یادش گرامی باد. صلوات
  • هادی IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    درسته که تو سختی زندگی میکنیم.ولی اجازه تجاوز به کشورمون رو نمیدیم. افرین به سپاهیان .افرین به همه عزیزانی که واسه این کشور تلاش میکنن.
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    حیف که پودر شده!
  • علی IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    66 98
    حتی جنگ بشه امریکا پشیمان خواهد شد تو دفاع مقدس بانداشته هامون دفاع کردیم الان شرایط فرق میکنه همین ناو ابراهام لیکنز بایه موشک غرق شده و بقیه پایگاهای نظامی امریکا در تیرس موشک هستن
    • IR ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
      14 81
      دوباره منافقا رباتهای منفی ده رو فعال کردن و فکر کردن ما نمیفهمیم درود برسپاه عزیز و مرگ برآمریکا
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    65 76
    باید سالم بدستش می اوردیم. اون موقع تو دنیا یکی ما داشتیم یکی امریکا
    • ساسان مامانم اینا IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      11 44
      دمت گرم خیلی با حال گفتی کلی خندیدم .دمت گرم
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    مرسی سپاه
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    32 53
    اونا احمق هستند لقب خدا به پهپاد میدن شما دیگه چرا جو گیر شدین که خدای دریا رو فکر می کنید نابود کردین؟ در ضمن این اسمش شکار نیست، منهدم کردنه مراقب شرک خفی باشید
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      امثال تو به روحانی رای میدن فحشش رو به اسلام میدن از قیامت بترس خدا به کسی دو قلب نداده
    • حسین آقا IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      33 55
      بنام خدا.. احمد جان منظورشون الهه دریا ها. هست درضمن خدای دریا . خدای ابها. یا خدای امواج.... اینها اصطلاحات و الهه هائی بوده که یونانیها در زمانهاییکه در قدرت و و امپراطوری بودن بر روی قهرمانان. . یا الهه هائی تصور شده میگذاشتن..در ضمن اینها اصطلاحا رب النوع گفته میشه شما ببخش....
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      29 70
      شما به کشورت مشرک شدی پس خودت وایرانی ندون اگه ایرانی بودی به کاری که مدافعان کشورمون کردن افتخار میکردی .
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      لقبش اینه، اسمش شاهین جهانی ترجمه میشه
    • AE ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      13 8
      دقیقا منم همینو میخواستم بنویسم.اونا احمقن شما چرا تکرارش میکنید؟؟ این ک شما اینطوری بنویسد بنظر من کفره.جز خدای یکتا هیچ خدایی نیست و نباید حرف های یه مشت ..... تکرار کنیم.
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    50 88
    لاشه این پهپاد خیلی با ارزش هست . مخصوصا رادار آن که با تجزیه و تحلیل بقایا میشود به نتایجی در خصوص ارتقا رادارهای پهپادهای داخلی رسید .
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      35 7
      ذوب شده
  • US ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    امریکا باز ضایع شد رفت .
    • رضا.سربازی از وطن IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      0 0
      لعنتی حال کردم با این حرفت
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    این پهپاد از نظر سیستم های هشدار و انحراف موشک پدافندی جمینگ مراقبتی شناسایی رهگیری حتی از نسخه های صادراتی F-35 تجهیزات محرمانه تری داشت بروز تر بود..
  • DE ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    درود فراوان بر تمامی سپاهیان و ارتشیان . اقتدار و سربلندی بعد از صدها سال به ایران برمیگردد .
  • علی IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    13 33
    قطعا این دوستان که نظرات بالا رو دادن به نظر بنده دلسوزان واقعی دولت آمریکا هستن
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    داشتن تجهیزات پیشرفته و مدرن در جنگ مهم هست ولی کافی نیست این مطلب رو خود آمریکایی ها و نوچه هاشون خوب میدونن اگر به تجهیزات بود عربستان و امارات و مزدوانشون باید در عرض چند روز کل یمن رو میگرفتند
  • حمیدرضا GB ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    52 16
    حالا تا خبرش تایید بشه چند بار مدلش عوض میشه، اوندفعه هم که مال اسراییل رو زدند همینطور شد
  • ایرانی طرفدار نازیسم IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    93 20
    به زودی به سرزمین بزرگ آریایی خواهیم آمد.استعمارگران را نابود خواهیم کرد و یهودیان به خصوص صهیونیست ها را نیست و نابود خواهیم کرد
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      16 23
      الان دقیقا با کی مشکل داری؟ ما رو هم قاطی یهودیا میدونی یا به اونا گفتی استعمارگر یا کی؟ چی؟ کجا؟ ماذا فاذا؟!؟ :)))))
  • SY ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    نشستین پشت کامپیوتر دارین وراجی می کنین مهم اینکه اونی که زده میدونه چی زده و اونی که خورده میدونه چی خورده . اصل کاری اقتدار کشورمونه که با جمهوری اسلامی این اقتدار در حد اعلای ان تامین کرده است بکوری ترسوها و خائنین داخلی و دشمنان خارجی
  • کوخ سیاه IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    32 57
    هر گونه مراسم جشن و شادمانی از جانب خانواده داغدیده بلامانع است
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    14 77
    عکس لاشه پهباد رو منتشر کنید؟
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    اون پهپادی که از نفتکش و قایقهای سپاه فیلم میگرفت رو چرا نزدید ؟ اونورا پدافند ندارید ؟ جنگنده های ارتش در فرودگاه چابهار و بندر عباس کجا بودن ؟
    • حسین آقا IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      28 45
      بنام خدا....پسر خوب اونادر ابهای بین المللی بودن... این پهپهاد رو بخاطر این زدن که وارد حریم هوائی و ابهای ساحلی ایران شده بود و در حال جاسوسی.و انتقال اطلاعات به پایگاه اصلیشون بودن..خط ساحلی هر کشور در جاهای مختلف متفاوته. و بستگی به گستردگی دریا و اقیاونوس داره فک کنم. توی خلیج همیشه فارس و دریای عمان در حدود 15 مایل.باشه
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    اون پهپاده آخه مشرق نفهم؟
  • علی IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    الله اکبر زنده باد مقاومت مرگ بر امریکا و ایادی داخلیش باد
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    ای والله به بچه های سپاه
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    6 53
    میگم احتمال داره نزده باِم مث قبلی گرفتیم می خواهیم سرکارشون بذاتریم بدلشو که ساختیم شاخشون شاخیم پاختیم!!
    • AE ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      51 6
      لاشش تو منطقه ی رأس الشیر سقوط کرده
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    79 19
    امریکاییها با حرکات فعلی پارامترهای زیر رامی سنجند: 1- توان دفاعی ورزمی ایران 2- جرات سیاستمداران ایران 3- گیج شدن سیاستمداران ایران 4-جو روانی وتبلیغاتی جهانی علیه ایران 5- استرس و فشار ناشی از ترس جنگ به مردم ایران 6- ویران تر کردن اقتصاد ایران برای رهایی از این وضعیت فقط صبر کافی نیست باید توپ را دورن زمین انها انداخت
    • بوشناس IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      مرک بر آمریکا
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      13 22
      آخه با این پهپاد گرون بیان اینارو بسنجن؟
  • سید حبیب IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    آمریکا هم خودش و هم تجهیزاتش پوشالی هست و فقط بزرگنمایی میکنه و گرنه هیچی نیستن مثل خانه عنکبوت می مونند تا خدا با ماست همه جا و در همه ی امور قطعا پیروز خواهیم بود پس به خدا اعتماد کنیم همان خدای شنهای طبس
  • AE ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    10 11
    این نسبت دادن خدا به یه پهپاد شرکه. سوره یوسف رو بخونید ببینید دیگه که از شرک مخفی گفته شده.ما نباید هر چی ک اونا میگن رو تکرار کنیم.اتفاقا بر عکس شدیداً باید با این نوع گفتار و رفتار مقابله کرد.امیدوارم تیتر رو تغییر بدید چون کفره. اینکه در قدیم یونان و غیره و غیره الهه و ذله داشتن دلیل بر این نیست ما کفر بگیم و کفر بنویسم که.
  • برزابادی IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    الله اکبر. ما منتظر شکار یک F-35 هستیم.
    • حمید IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      21 90
      ان شا الله بزودی .فقط امریکا باید یک حماقت دیگه بکنه و یکی از اونها را بفرسته این نزدیکیها
  • ali IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    3 3
    با سلام فکر کنم طول رواشتباه زدی یه جایه دیگه گفتی 14متر اینجا گفتین 47متر کدومش درسته ؟
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      8 53
      شما طول پهپاد (بدنه پهپاد در راستای محور اصلی) و طول بال پهپاد رو خوندی احتمالاً. طبیعی هست که این 2 عدد یکی نیستند لزوماً.
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    27 83
    وسط این همه خبر بد چقد چسبید این خبر خاک تو سر دولتیای بزدل که کاری جز وا دادن ندارن
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    29 60
    و خدای سپاه از شیطان بزرگ. بزرگتر است الله اکبر
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    21 67
    دشمن کم کم متوجه شده قدرت باز دارندگی ایران.قوی است واین بلوف نی. وهرمتجاوزی از تعدی به مرزهای ایران پاسخ قاطع خواهد گرفت
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    25 53
    به این نکبت کاری ندارم ... دست سازنده پدافند بومی را می‌بوسم
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    34 8
    ابعاد ثبت شده توسط شما برمبنای فوت است. اصلاح کن مترجم بی سواد
  • امیر از اصفهان IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    6 3
    خداییش عجب پهباد خوشگلیه.
  • AU ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    پهباد این بنده خداها را زدید تا قطفاتش را بگذارید تو سایت دیوار؟ شرم بر شما
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    28 88
    ترامپ گفته بود جدیدا نشنیده ام که ایرانی ها شعار مرگ بر آمریکا سر بدهند! ✌حالا شعار مرگ بر آمریکا را ببین ! #شکار_بزرگ
  • IE ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    آمادگی نیروهای مسلح قابل تحسین است. مرگ حق است امریکا یا پراید وسیله است
  • مسعود US ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    خوشم میاد فقط ایرانه که تو دنیا پهپادهای امریکا رو یا میزنه یا پایین میکشونه
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    13 41
    سلام.کاش می نوشتیددو ناخدای دریاها را سپاه عزیز شکار کرد .دوخدا نمی نوشتید.الله اکبر به اینهمه اقتدار و صلابت .
  • تیمسار JP ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    75 23
    آمریکا الکی یه پهبادش به باد نمیده مطمن باشید از این کار نفعی داره
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      11 30
      باشه شما هم آسوده بخواب ما همین فکرو میکنیم.
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    11 56
    اندازه گرون ترین نقل و انتقال تاریخ فوتبال یعنی اندازه پولی که پاری سن ژرمن داد نیمار رو خرید ایران به آمریکا ضربه زد!
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      12 54
      نیمار رو بعدا میتونه بفروشه و ضرر نکنه اما آمریکا دیگه این پهپاد رو نداره .
    • IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      10 74
      دست مریزاد به دلاوران همیشه بیدار سپاه که با توکل به خدا هیمنه آمریکای ابرقدرت را در انظارجهانی تحقیر کردند ولی ترامپ کاسبکار هزینه این پهپاد را از گاوهای شیرده آن سوی خلیج فارس خواهدگرفت.
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    16 77
    درود خدا بر سپاهیان جان بر کف میهن.
  • US ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    15 64
    از قلب امریکا دست مریزاد و روحتون شاد گل کاشتید حالا جانی رینگورو از توهم بیرون آوردید , باز هم روحتون شاد چه خوب گفت ون بزرگ مرد , زمان بزن در رو گذشته!
  • US ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    12 85
    از قلب امریکا دست مریزاد و روحتون شاد گل کاشتید حالا جانی رینگورو از توهم بیرون آوردید , باز هم روحتون شاد چه خوب گفت ون بزرگ مرد , زمان بزن در رو گذشته!
  • الف.ز IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    17 93
    در اینکه زیباکلام عاشق آمریکا هست که شکی نیست...در اینکه سپاه این پهپاد رو منهدم کرده هم شکی نیست...پس در اینکه زیباکلام دلش منهدم شده هم شکی نست...پس چرامنفی میدید
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    18 88
    آفرین به سپاه عزیز
  • GB ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    جان خوب سوزشی به دل سگای مزدور افتاد فیک بزن حرومزاده که بوی سوختنت همه جارو گرفته خخخخ
  • DE ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    48 17
    اونها هم نخوان جنگ راه بندازن شما تنتون میخواره..!!!!! بابا مردیم از گردن کلفتی
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    ای کاش سپاه تصاویر شکارش رو نمایش بدهد، تا دلمون یکم خنک بشه...
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    16 0
    چقدر توپله
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    24 70
    خاک بر سر غربگدایان... تفو به اصلاحاتچیای تهوع آور..
  • سید رضا IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    الله اکبر ! شیطان بزرگ فقط زبان زور را می فهمد ! والسلام !!
  • رضا AE ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    مرسی بچه ها دمتون گرم انتقام مردم عراق افعانستان یمن و فلسطین ازشون میگیریم
  • ستار IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    88 14
    اين اتفاقات شروع درگيري بزرگ و رويارويي خواهد بود و نهايت آن نيستي و نابودي كشور است و بهانه به دست يانكي ها خواهد دادبراي درگيري نظامي !
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    کار آمریکا و اسراییل تمامه.خودشون هم فهمیدن واسه همین دارن دست و پا میزنن..به هر دری میزنن بسته س...خخخخخ
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
    دستمریزاد آفرین به نیروهای پدافند هوائی سپاه
  • متین IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
    کار شیطان بزرگ ان شاءالله به زودی تمام می شود... اللهم عجل لولیم الفرج
  • IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
    8 89
    درود برسپاه عزیز و مرگ بر آمریکا و همه ی اونهاییکه به این نظر منفی میدن
  • عبدالله علوی IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
    سلام من ایتقدر خوشحال شدم مه خدا را سجده کردم خداجونم شکرت شکرت شکرت به این میگن عزت و اقتدار اسلامی درود بر روان پاک شهیدان و شهید والامقام تهرانی مقدم و سلام بر رهبر رشید و تنومند انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خامنه ای
  • علیرضا IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
    131 9
    خوشحال نباشید. جوجه رو اخر پاییز میشمارن. اگر کشور عزیزمان آمریکا بخواهد بیاید با پرندگان ابابیل می اید. اون موقع دیدن داره
    • مهدی IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
      6 86
      خخخخخخ
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
      6 88
      گریه کن گریه قشنگگگههههه/ گریه سهم دل تنگههههه
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
    64 7
    هنر کرد سپاه. این پهباد که رادارگریز نبود.
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
    سلام بهتر است به جای خدای دریاها از لفظ الهه دریاها استفاده شود.
  • SE ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
    خطاب به 2:56 اره خودتا راضی کن اگه اینکارا کردی چرا بقیه تیترا را جبران نکردی اسکول یه نفر که نمیتونه کل مشرق را دیس لاک کنه!!!!!!!!!! شماها اگه کاری از دستتون بر میومد دریغ نمیکردید
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
      190 0
      به نظرم حق با اونه چون من 235 منفی به نو زدم حالشو ببری
  • رضا IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
    ما امریکارو زیر پا میگذاریم.واقعا جنگ رو دوست نداریم اما اگر مجبور باشیم قطعا آمریکاییها توان نظامی متوسطی هستند.هنوز هم نیروی انسانی حرف اول رو میزنه
    • سعید IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
      13 54
      پاینده ایران
  • رند IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
    75 10
    حالا از کجا معلوم گلوبال هوک بوده با اون قیمت افسانه ای و تجربه ی آمریکایی ها در RQ و انهدام در شب! شاید فقط یه بدل بوده برای فریب و هیاهو!
    • رویا IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
      0 6
      اتفاقا بدل بوده...
  • ابوحسام IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
    6 2
    شاید بنظر بقیه یکم بزرگ نمایی باشه اما بنده اعتقاد دارم که فرمانده اصلی بچهای سپاه و ارتش،خوده صاحب عصر عج الله است واقعا درکش سخته،اخه زدن همچین پهپادی و با شرایطی که ما داریم،من میگم معجزه است از طرف خدا بخدا معجزه شاخ دم نداره،بخدا عصای موسی اژدها شده،اما به این شکل باور کنید که الان نظامی ها ایران برای غربی ها اژدها هستند و حکم عصای موسی رو دارند برای انهدام مستکبرین انشاءالله ظهور مهدی مان نزدیک است خدایا اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
    3 48
    این حمله با هماهنگی قبلی انجام شده
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
      4 1
      تو خوبی
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
    5 3
    از رئیس جمهور خودمان چه خبر؟فکر کنم کسی بهش نگفته .
  • رضایی IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
    7 3
    هر جا اقتدار با شد بلا شک دشمن متجاوز عقب نشنی خواهد کرد
  • mso IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
    8 2
    من نمی فهمم، با منفی کردن نظرها می خوان حقیقت تلخ رو شیرین کنن!!!!!!!!!!!!!
  • بهنام RO ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
    11 3
    ولی این فتوشاپمون که اینجور منهدم میکنه، اگه واقعیشو بسازیم، چیکارشون میکنه!!! بازم دم بچه های سپاه گرم.
  • FR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
    2 2
    مسیییییی جون حالت چطوره؟
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    3 1
    وبازگشت همه به سوی اوست...!
  • ایران IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    3 1
    ایران اگه از اول مذاکره نمیکرد و اقدام به ساخت و پیشرفت در لوازم الکترونیکی و ماشین آلات و شهر سازی و جاده سازی میکرد و به تهدیدات آمرکا هیچ جوابی نمیداد الان جزو ببرهای اقتصادی بود البته باید صادرات را هدف اول خود قرار دهد
  • افشین IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
    7 0
    زنده باد سربازان اسلام✌آمریکا و اسرائیل قطعا نابود خواهند شد
  • محمد حسین پیرایش IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    2 0
    باماهرکه در افتاد ورافتاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس