کد خبر 968341
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۰
جهانگیری نمایه

حالا اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور لب به اعتراف گشوده و گفته است آمریکایی‌ها در برجام سرمان کلاه گذاشتند.

به گزارش مشرق، بهمن سال ۹۵ بود که حسن روحانی، رئیس‌جمهور در مراسم جایزه کتاب سال با کنایه به منتقدان برجام و در تعریف از دولت خود گفت: «بعضی می‌گفتند ما نباید اصلاً با این‌ها حرف بزنیم و نزدیک شویم. آنها یک کلاه‌گشاد دارند که ما تا نشستیم آن را سر ما می‌گذارند. ما هرچقدر می‌گفتیم ما عمامه داریم کلاه سرمان نمی‌رود می‌گفتند کلاه خیلی گشاد دارند فوق عمامه!»

بیشتر بخوانید:

جهانگیری ‌خطاب به آمریکایی‌ها: چه اتفاقی افتاد از برجام کنار کشیدید؟


روحانی همچنین در مراسم روز صنعت سال ۹۳ نیز با لحن کنایه‌آمیزی در واکنش به منتقدان برجام گفته بود: «آن‌ها خیلی غصه نخورند. ما می‌دانیم چه‌کار می‌کنیم.»


اکنون بعد از گذشت ۲ سال و ۴ ماه، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه در مراسم بهره‌برداری از سامانه‌های آبیاری نوین در جمع مردم روستای دوتپه سفلی شهرستان خدابنده زنجان گفته است: «امروز دشمن ما طور دیگری خودش را نشان داده است و به یک نوعی کلاه‌گذاری کرده و حیله به خرج داده است چراکه آمده نشسته با ما مذاکره کرده که طی آن توافق کردیم و قرارداد بستیم و آن‌طرف قرارداد هم ۶ قدرت بزرگ دنیا بودند، بعد از توافق، ایران به تعهداتش عمل کرده و آژانش انرژی اتمی هم تاکنون در هر ۱۴ مرتبه گزارش، اجرای تعهدات ایران را تأیید کرده است.»


کلاهبرداری و حیله به خرج‌دادن آمریکا در قبال جمهوری اسلامی که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان در این مراسم به آن اذعان کرده، موضوعی است که بارها خود آمریکایی‌ها نیز با اقدامات و اظهاراتشان آن را اثبات کرده‌اند.


همچنین جهانگیری در ۱۹ تیر ۹۷ در شورای اداری اصفهان با اشاره به بدعهدی‌های آمریکایی‌ها گفته بود: «خروج آمریکا از برجام باعث غافلگیری ما شد.»


صالحی رئیس وقت سازمان انرژی اتمی در سال ۹۵ و در یک برنامه تلویزیونی با اعلام اینکه «آمریکایی‌ها دارند دبه درمی‌آورند و آن زمان هنوز برجام توافق نشده بود و در مذاکرات بودیم، الآن به‌وضوح می‌بینیم که یک دبه نه بلکه دبه‌های زیادی درآورده‌اند»، به خدعه و کلاه گذاری آمریکایی‌ها اشاره کرده بود.


همچنین درخصوص عایدی جمهوری اسلامی می‌توان به اعتراف خود دولتمردان اشاره کرد. عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در اردیبهشت‌ماه سال جاری در نشستی در آنکارا با بیان اینکه «ستانده ایران از برجام نزدیک به صفر است»، گفت: «برجام به پایان خود بسیار نزدیک شده و ممکن است هرلحظه به پایان برسد.»


ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران در فروردین ۹۶ در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ گفت: «توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ موسوم به برجام، تاکنون تقریباً هیچ دستاورد اقتصادی برای تهران در بر نداشته است». اظهارات سیف درخصوص نتایج برجام بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خبری داخلی و خارجی داشت.


نباید این نکته را فراموش کرد که تا قبل از خروج آمریکا از برجام، با وجود هشدارهایی که درخصوص نوع مواجهه با آمریکایی‌ها مطرح می‌شد عده‌ای از دولتمردان که گویا همچنان در فضای پیروزی ظاهری و روزهای خوش و زودگذر توافق برجام به سر می‌بردند، از همراهی با آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها سخن می‌گفتند.


جالب آن است که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه هم در ۴ شهریور ۹۷ در برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» در دفاع از برجام و روند مذاکرات گفته بود: «ترامپ می‌گوید برجام یک کلاه بزرگ بر سر آمریکا بود»!


دولتمردان بی‌آنکه به اهداف و اغراض پشت‌صحنه آمریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی پی ببرند، همزمان با عهدشکنی‌های گسترده آمریکا در برجام تأکید می‌کردند که «امضای کری تضمین است» و «آمریکا به‌واسطه یک توافق اعتبار بین‌المللی خود را خدشه‌دار نمی‌کند» و «اروپایی‌ها آقا اجازه هستند و آمریکا کدخداست؛ بستن با کدخدا راحت‌تر است» و «ما به مذاکره با آمریکا خوش‌بین هستیم» و البته همان‌ها بعد از خروج آمریکا از برجام، از برجام اروپایی سخن می‌گویند.


و این‌همه در حالی بود که دولت اوباما نیز به فریب و نیرنگ خود اعتراف می‌کرد؛ جان کری دی‌ماه ۹۵ در یادداشتی که به مناسبت نزدیک شدن به روزهای پایانی حضور در کابینه آمریکا نوشته بود، تأکید کرد: «مذاکرات با تهران برای عقب نشاندن ایران از برنامه هسته‌ای به نتیجه رسید و حالا دولت بعدی آمریکا باید ضمن ادامه اعمال فشار بر ایرانی‌ها، برای عقب نشاندن برنامه موشکی ایران تلاش کند». وی همچنین سال گذشته با انتشار کتابی از خاطرات خود با روایت‌هایی از شیوه فریب‌دادن هیئت مذاکره‌کننده ایرانی، پرده دیگری از فریب و کلاه‌گذاری آمریکایی‌ها را به نمایش گذاشت.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    9 3
    اسحاق جان این کلاهی که سر شما گذاشتند را نتوانستند بر سر ابوموسی اشعری بگذارند!!!
  • IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    0 0
    کلاه گشاد را میشود برداشت اما شلوار گشاد مصیبته.
  • IR ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    17 1
    دولت بنفش هم سرملت کلاه گذاشت
  • IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    8 2
    تیم مذاکره کننده ما، مردم را فریب دادند.
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      4 6
      از طرف مردم حرف نزن از طرف خودت حرف بزن
  • محسن IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    7 1
    جناب آقای جهانگیری؛ ما بلد نبودیم با دنیا مذاکره کنیم. شما که بلد بودید چرا کلاه سرتان رفت؟! چجور آب و صابون بیاورم....
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    5 1
    آمریکا در روی کار آمدن اصلاحات زیر پوشش بنفش هم سر ملت ایران کلاه گشادی گذاشت
  • سید IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    3 0
    مشکل اساسی اصلاح طلبان تهوع آور این است که مطالبی را که دیگران به راحتی می فهمند و برایشان قابل پیش بینی است، ایشان با فاصله زمانی نسبتاً مدیدی متوجه می شوند. که این انشی از نبوغ و هوش فوق العاده ایشان است!!!!!!!!!
  • SE ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    4 2
    برجام کلاه نبود، گوال بود که بر سر عده ای به اصطلا مدبر و من من، من بلدم کن، رفت
    • IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
      2 2
      برجام بزرگترین دستاورد تاریخ ایران و نعمت الهی بود
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    3 0
    وندی شرمن هم اون اواخر میگفت که در قضیه واکنش ها به DNA چطور مظلوم نمایی میکرده!
  • حیدر صالح IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    3 2
    جناب حسن روحانی ریاست نیم محترم جمهور (چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس