کد خبر 968295
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۸
جدیدترین گزافه گویی عادل الجبیر علیه ایران و انصارالله یمن

وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجی، گزارش منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد در باره قتل خاشقچی را که در آن به دست داشتن ولی‌عهد سعودی در این قتل تاکید شده، متناقض خواند.

به گزارش مشرق، «عادل الجبیر»، وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجی گزارش سازمان ملل در مورد قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار سعودی را «متناقض» و فاقد صحت دانست.

الجبیر چهارشنبه (۲۹ خرداد) در حساب توییتری خود در واکنش به این گزارش نوشت: «چیز جدیدی نیست.. گزارشگر شورای حقوق بشر [سازمان ملل] در گزارش غیرالزام‌آور خود آنچه را که در رسانه‌ها منتشر شده، تکرار می‌کند».

بیشتر بخوانید:

سازمان ملل: تحریم بن‌سلمان در راه است

مدارک معتبری از نقش بن سلمان در قتل خاشقجی

او گفت که گزارش سازمان ملل دارای «تناقض‌های آشکار» و «ادعاهای بی‌اساسی» است و به اعتبار آن لطمه می‌زند.

وزیر خارجه سابق عربستان سعودی همچنین در مورد محاکمه عاملان قتل خاشقچی مدعی شد که نمایندگانی از سفارت‌خانه‌های پنج کشور عضو دائم شورای امنیت به همراه ترکیه و سازمان‌های حقوق‌بشری سعودی در جلسات محاکمه آن‌ها حضور دارند.

الجبیر مدعی شد که رهبران سعودی دستورهایی در خصوص انجام تحقیقات در پرونده قتل خاشقچی صادر کرده‌اند که این دستورات منجر به بازداشت شماری از افراد متهم در این پرونده شده و تحقیقات همچنان درحال اجرا است.

او بار دیگر تاکید کرد که مقامات قضایی سعودی حق اظهار نظر در پرونده قتل جمال خاشقچی دارند و این کار را با «استقلال کامل» انجام می‌دهند.

وزیر مشاور دولت سعودی تأکید کرد که حاکمیت عربستان سعودی و اختیارات مؤسسات قضایی آن قابل چانه‌زنی نیست.

سازمان ملل متحد امروز چهارشنبه بعد از گذشت بیش از نه ماه از وقوع قتل خاشقچی، گزارش ویژه خود در مورد این قتل را که به وسیله «آگنس کالامارد» گزارشگر ویژه این سازمان تهیه شده است، منتشر کرد.

«آگنس کالامارد»، گزارشگر ویژه این سازمان که مسئول تهیه این گزارش بود، بعد از تکمیل و انتشار این گزارش گفت که مدارک معتبری از دست داشتن مقامات عالی‌رتبه عربستان سعودی از جمله «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد این کشور در تحقیقات قتل خاشقچی به‌دست آمده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص پرونده قتل خاشقچی، در گزارش ۱۰۰ صفحه‌ای خود از دبیرکل سازمان ملل خواست تا دستور آغاز تحقیقات بین‌المللی از محمد بن سلمان و نقش او در قتل خاشقچی صادر کند و همچنین خطاب به دولت ایالات متحده خواستار آغاز تحقیقات گسترده توسط «اداره تحقیقات فدرال» (FBI) شد.

آگنس کالامارد همچنین گفته است که عربستان سعودی به دلیل سوء استفاده از امتیازات دیپلماتیک کنسولگری خود در شهر استانبول، باید از دولت ترکیه عذرخواهی کند.

وزارت خارجه ترکیه و ریاست جمهوری این کشور از این گزارش استقبال کرده و آن را برای «اثبات وقوع جنایت بین‌المللی» مهم دانسته‌اند.


 

جمال خاشقچی

جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار مطرح سعودی و ستون‌نویس روزنامه «واشنگتن پست» دهم مهر ماه ۹۷ (دوم اکتبر ۲۰۱۸) در کنسول‌گری عربستان سعودی واقع در شهر استانبول به قتل رسید و جسد او به کل محو شد.

وقوع این قتل فشارهای بین‌المللی، واکنش‌ها و انتقادهای کشورهای اروپایی و آمریکا را در پی داشته و تلاش‌های ولی‌عهد سعودی برای بهبود چهره خود و کشور در دنیا را تحت الشعاع قرار داد. روابط عربستان سعودی و ترکیه که نقش پررنگی در افشای این قتل داشت، بعد از این حادثه تیره شده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    2 0
    گزارش سازمان ملل کاملا بی اساس است و تهمت به بن سلمان است.سازمان ملل مدعیست بن سلمان گفته قاشقچی را تکه تکه کنید که دروغ است.بن سلمان دستور داده بود قاشقچی را اره اره کنید و بعد چرخش کنید نه تکه تکه کنید
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    0 0
    مطمئن باشید سعودیها بازم چند میلیارد دلار میدن به سازمان ملل و مقل قبلا دهنشو میبندند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس