کد خبر 967709
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
از عکاسی خواننده های طاغوت تا عکاسی در بیت امام خمینی(ره)

ممکن است در ساخت سردیس از ایشان یک پرتره غلط و ناقص ساخته شود و بعداً به یک هفته نکشیده مجبور به برداشتن آن شوند که این امر بازخوردهای منفی زیادی را به دنبال خواهد داشت

به گزارش مشرق، «وقتی که ۲۵ سال پیش در حال ساخت تندیس حضرت امام (ره) بودم، خبر آن انعکاس خوبی پیدا کرد و گفته شد که قرار است یک تندیس پنج متری از امام ساخته شود. این امر در آن زمان که فضا برای فعالیت خیلی از پیکرتراشان بسته بود و اجازه ساخت سردیس از شخصیت‌ها داده نمی‌شد، باعث شد خیلی‌ها امیدوار شوند که بتوانند فعالیت گسترده‌تری در عرصه پیکرتراشی داشته باشند و این‌گونه هم شد.» این جملات بخشی از سخنان آقای قدرت‌الله معماریان، هنرمند پیکرتراش است که حدود ۲۵ سال پیش تندیسی از امام خمینی (ره) ساخت که هیچ‌گاه نصب نشد. این هنرمند همچنین سابقه ساخت سردیس و تندیس برای چهره‌هایی همانند علی اکبر دهخدا، شهید مصطفی چمران، شهید جواد فکوری، شهید موسی نامجو، شهید محمود کاوه، شهید مهدی باکری و… را در کارنامه کاری خود دارد. او همچنین اکنون در حال ساخت تندیس شهید عباسپور برای دانشگاه صنعتی شریف است که تا در آینده نزدیک دیگر نصب خواهد شد.

معماریان در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: از آنجا که آن زمان از هنرمندان حوزه هنری بودیم و برای آنجا کار می‌کردیم، فعالیت‌هایی نظیر ساخت سردیس و تندیس را داشتیم. ۲۵ سال پیش مجموعه فعالیت‌های عمرانی در کیش انجام می‌شد که در کنار آن‌ها سفارش‌های هنری نیز صورت می‌گرفت؛ به‌گونه‌ای که مثلاً یک پارک می‌ساختند و برای آن پارک سفارش سردیس و تندیس می‌دادند. هنرمندان زیادی آن زمان در کیش در حال فعالیت بودند. به همین منظور ابتدا به من سفارش ساخت سردیس‌هایی از امیرکبیر و سعدی را دادند که نصب شدند و سپس وقتی که کارم را دیدند خواستار ساخت تندیسی از امام خمینی (ره) شدند و ابتدا نیمی از بهای کار را هم پرداخت کردند. او ادامه داد: وقتی که در حال ساخت تندیس حضرت امام (ره) بودم، تغییر و تحولاتی در فعالیت‌های عمرانی کیش صورت گرفت و در همان راستا کارهای هنری هم متوقف شدند؛ البته من دقیقاً نمی‌دانم چرا آن فعالیت‌ها متوقف شدند ولی ساخت تندیس امام (ره) را به پایان رساندم که هیچ‌گاه به مرحله نصب نرسید و بهای کار را هم به‌طور کامل به من پرداخت نکردند.
این هنرمند از اصلاح این تندیس در سه سال گذشته می‌گوید و اظهار می‌کند: دو یا سه سال پیش تصمیم گرفتم که تندیس امام (ره) را اصلاح کنم. زیرا آنچه را که ۲۵ سال پیش ساخته بودم به‌دلیل کم بودن تجربه‌ام خیلی شبیه نبود.

الان خیلی تغییر کرده و می‌تواند جایی نصب شود. البته نصب این تندیس دست من نیست؛ چراکه پنج متر است و اصلاً نگهداری آن برای من مشکل است و در کارگاه حوزه هنری قرار دارد؛ البته برای این کار صحبت‌هایی شده است ولی متأسفانه به نتیجه نرسیدیم.
معماریان می‌گوید که به‌دلیل وجود حساسیت بر روی موضوع ساخت و نصب تندیس امام خمینی (ره)، به‌عنوان یک شخصیت مهم سیاسی در ایران کسی زیر بار مسوولیت این امر نمی‌رود؛ چراکه ممکن است بعد از نصب آن کسانی باشند که با این موضوع مخالفت کنند.

وی درباره تصاویری که برای ساخت پرتره امام خمینی (ره) انتخاب کرده است، می‌گوید: می‌دانید که حضرت امام عکس‌های زیادی دارند و می‌توان برای این کار از تصاویر مختلفی استفاده کرد؛ البته ما در ساخت تندیس تنها از یک عکس استفاده نمی‌کنیم بلکه باید از عکس‌های مختلف در زوایای متنوع چهره استفاده کرد؛ ضمن اینکه من یک بار در سال ۶۲ یا ۶۳ با هیأتی از خانواده‌های شهدا به دیدار حضرت امام رفتم و تنها دیدار نزدیک من با ایشان همین بود.

از معماریان درباره اینکه چرا تا به حال تندیس‌های خاصی از امام خمینی (ره) ساخته نشده است، سؤال می‌کنیم که پاسخ می‌دهد: سردیس‌ها و تندیس‌هایی از ایشان ساخته شده است. ولی ماجرا از این قرار است که ممکن است در ساخت سردیس از ایشان یک پرتره غلط و ناقص ساخته شود و بعداً به یک هفته نکشیده مجبور به برداشتن آن شوند که این امر بازخوردهای منفی زیادی را به دنبال خواهد داشت و تمام روزنامه‌ها و حتی رادیو و تلویزیون هم همانند آنچه برای مجسمه جمشید مشایخی پیش آمد واکنش نشان دهند. البته از حضرت امام سردیس‌های زیادی ساخته شده ولی هیچ کسی درباره آن‌ها صحبت نمی‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس