کد خبر 967176
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰

روند فعالیت بنگاههای مختلف در چندسال گذشته دستخوش تغییرات فراوانی شده و گستردگی مفاهیم اجتماعی در قالب فعالیتهای صنعتی سبب شده تا صاحبان صنایع تمرکز و توجه ویژه ای روی آن داشته باشند. امروزه مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) مفهومی وسیع‌تر از فعالیت‌های گذشته دارد. خاستگاه بحث مسئولیت‌های اجتماعی، کشورهای صنعتی غربی است. مسئولیت اجتماعی به طور اعم، به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که صاحبان سرمایه و بنگاه‌های اقتصادی به صورت داوطلبانه، به عنوان یک عضو مؤثر و مفید در جامعه، انجام می‌دهند. بنگاهها و صنایع مختلف برای به دلایل مختلفی در فعالیتهای اجتماعی و امور عام المنفعه شرکت می کنند که مهمترین دلیل آنها حس نوعدوستی و احساس مسئولیت در مقابل افراد جامعه است. زیربنای مفهومی مسئولیت اجتماعی در هر جامعه و سازمان را میتوان در مسئولیت پذیری و پاسخ‌گویی به نیازها و خواسته های جامعه ، کسب‌وکار مسئولانه همراه با تولید ثروت ، ایجاد رابطه برد-‌ برد بین سازمان ها و جامعه و خلق ارزش مشترک جامعه و سازمان  تقسیم بندی کرد. اخلاق بر فعالیت انسان‌ها تأثیر قابل توجهی دارد و لازمه عملکرد مناسب، تعهد و مسئولیت‌پذیری کارکنان است. صاحب‌نظران باور دارند که اگر کارکنان بر این باور باشند که با آنان رفتاری عادلانه و منصفانه می‌شود، شاید تمایل بیشتری داشته باشند که بار (کاری) بیشتری را تحمل کنند. همچنین، مدیریت ارزش‌های اخلاقی در محیط کار، موجب مشروعیت اقدامات مدیریتی شده، انسجام و تعادل فرهنگ سازمانی را تقویت می کند، اعتماد در روابط بین افراد و گروه‌ها را بهبود می‌بخشد و با پیـروی بیشتر از استانداردها، موجب بهبــود کیفیت محصولات و در نهایت افزایش سود سازمان می‌شود.

گرچه حاکمیت اخلاق کار بر سازمان، منافع زیادی برای سازمان از بعد داخلی از جنبه‌های بهبود روابط، افزایش جو تفاهم و کاهش تعارضات، افزایش تعهد و مسئولیت‌پذیری بیشتر کارکنان، افزایش چندگانگی و کاهش هزینه‌های ناشی از کنترل دارد ولی از دیدگاه مسئولیت اجتماعی نیز از راه افزایش مشروعیت سازمان و اقدامات آن، التزام اخلاقی در توجه به اهمیت ذی‌نفعان، افزایش درآمد، سودآوری و بهبود مزیت رقابتی، و… توفیق سازمانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. باید توجه داشت که رفتار غیراخلاقی، رفتار محیط کسب و کار را بر ضد خود تحریک کرده، موجب شکست سازمان می شود. از نظر اجتماعی مسئول بودن یعنی آدمها و سازمان‌ها می‌بایست با اخلاق و با حساسیت نسبت به مسائل اجتماعی، فرهنگی و محیطی رفتار کنند. تلاش برای برقراری مسئولیت اجتماعی، به افراد، سازمان‌ها و دولت کمک می‌کند تاثیری مثبت بر پیشرفت، کار و جامعه داشته باشند. مسئولیت اجتماعی هر شرکت در راستای مأموریت همان شرکت تعریف می شود. مسئولیت اجتماعی تعهدی ست برای تصمیم گیران که علاوه بر تأمین منافع خودشان، موجبات بهبود رفاه جامعه را نیز فراهم آورند.

مسئولیت اجتماعی شرکت ها  بر بهبود عملکرد سازمان تأثیرات فراوان دارند از جمله این تأثیرات در صنعت را می توان به این موارد اشاره نمود: سلامت و رفاه اجتماعی ، محیط زیست ، آموزش و پرورش ، امور خیریه و فقر زدایی ، هنر و فرهنگ ، تجارت و تولید مناسب و مطلوب و اعتبار و شهرت شرکت. فولاد مبارکه را می توان نماد مسئولیت های اجتماعی در جامعه دید. حضور در بسترهای مختلف اجتماعی ، فرهنگی و هنری همگی جزو کارکردهایی هستند که امروز فولادیها را در آن سرآمد کرده است. فولاد مبارکه همیشه یکی از ارکان سازندگی در کشور بوده و نگاهی به وضعیت تولید و حضور مؤثر در بدنه ی اجتماع به خوبی این را نشان می دهد. چیزی که بیشتر از همه باید درباره ی فولاد دانست پذیرش این نقش در روحیات یکان یکان پرسنل آن است. به عنوان مثال قرار دادن یک روز از حقوق همه ی پرسنل به سیل زدگان ، ساخت مدرسه ، تهیه ی جهیزیه و ساخت مساجد و اماکن تفریحی همگی جزو نقشهایی هستند که اگر در باور مدیران فولاد جایی نداشتند هرگز به منصه ی ظهور نمی رسیدند.

منبع: نبض بازار

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس