پمپئو

جانستون نوشت هیچ دلیلی وجود ندارد که ادعاهای آمریکا را بپذیریم و تازه دلایل زیادی وجود دارد که آن را نپذیریم، از پولی که برای تبلیغ «تغییر رژیم» در تلگرام کنار گذاشته‌اند تا دفاع علنی از دروغگویی!

سرویس جهان مشرق- «هیچ کس» تعجب نکرد که مایک پمپئو بدون «هیچ فاصله‌ای» پس از انفجار دو نفتکش در نزدیکی تنگه هرمز، ایران را متهم اصلی دانست، آن هم با «هیچ مدرکی»! اینها جملاتی است که کایتلین جانستون تحلیلش را در پایگاه ران پل با آن شروع کرده است و بر این باور است که ۷ دلیل برای بدبین بودن به ادعاهای پمپئو وجود دارد.

پمپئو برای خود دلایلی آورد: تجهیزات جنگی که استفاده شده، سطح تخصص مورد نیاز، حملات اخیر ایران به کشتیرانی (!) و اینکه هیچ گروهی در منطقه چنین منابع و مهارتی ندارد. بگذریم از اینکه چنین جملاتی تا چه حد نشان‌دهنده باور آمریکایی‌ها به برتری نظامی ایران در منطقه‌ای است که میلیاردها دلار تسلیحات آمریکایی در آن خوابیده است.

۱- پمپئو به دروغگویی مشهور است، مخصوصاً در مورد ایران

وزیر خارجه آمریکا اخیراً در دانشگاه A & M تگزاس به گروهی از مخاطبان گفت:«وقتی ما در سیا بودیم، دروغ می‌گفتیم، تقلب می‌کردیم و می‌دزدیدیم. ما این آموزش‌ها را کاملاً گذرانده‌ایم». بنابر این هیچ عجیب نیست که در این باره نیز دروغ بگوید، مخصوصاً اینکه پیش‌تر نیز ادعاهای عجیبی در مورد ایران مطرح کرده بود: از نقض توافق هسته‌ای تا اقدامات بی‌ثبات‌ساز در منطقه.

۲- امپراتوری آمریکا از دروغ‌ها و پرچم‌های دروغین برای آغازیدن جنگ استفاده می‌کند

دومین دلیل جانستون به تاریخ دهه‌های اخیرِ آمریکا برمی‌گردد. «اتحاد قدرت به مرکزیت آمریکا» عملیات‌های اصطلاحاً پیشدستانه را با چنین دروغ‌هایی توجیه می‌کند، دروغ‌هایی که کشورِ قربانی را به عنوان «حکومت متجاوز» به جهان معرفی می‌کند. شاید شبیه‌ترین ماجرا، پرونده خلیج تونکین باشد.

در اوت ۱۹۶۴ میلادی خبرها حاکی از حمله قایق‌های ویتنامی به کشتی‌های جنگی آمریکا در این خلیج نسبتاً کوچک در مجاورت کره شمالی بود. پس از آن کنگره آمریکا از افزایش مداخله ارتش آن کشور در منازعه ویتنام حمایت کرد. حالا نیز که بسیاری در آمریکا با آغاز جنگ علیه ایران مخالفند، هیچ بعید نیست گروه‌های ذی‌نفوذ در حکومت و ذینفع در جنگ، چنین صحنه‌سازی تکراری را دستمایه اهداف خود قرار داده باشند.

۳- جان بولتون علناً از دروغگویی با هدف پیشبرد دستورالعمل‌های نظامی دفاع کرده است

مشاور امنیت ملی ترامپ در مصاحبه‌ای که در دسامبر ۲۰۱۰ میلادی با فاکس‌نیوز انجام داد گفت: «اکنون می‌خواهم اهمیت محرمانگی را در حکمرانی مشخص کنم، زمانی که به رت و فتق مسائل امنیت ملی می‌پردازیم، همینطور اهمیت فریب، زمانی که مناسب باشد. شما می‌دانید که ونستون چرچیل طی جنگ جهانی دوم گفت در زمان جنگ، حقیقت آن قدر مهم است که باید بادیگاردهای دروغ را دور آن قرار دهیم.».

مجری برنامه، اندرو ناپولاتینو، که کمی تعجب کرده بود پرسید: «آیا واقعاً به این مطلب باور دارید؟» و بولتون گفت «کاملاً». مجری باز هم پرسید «یعنی شما ممکن است دروغ بگویید تا از حقیقت محافظت کنید؟» و بولتون گفت: «اگر مجبور باشم در حفاظت از امنیت ملی آمریکا چیزی بگویم که می‌دانم نادرست است، این کار را خواهم کرد».

حالا تصور کنید چنین فردی برای دروغ‌گفتن پول هم گرفته باشد. می‌دانیم که سازمان مجاهدین خلق به او پول می‌دهد تا برای «تغییر رژیم» ایران سخنرانی کند.

۴- عملیات دروغین یک روش نهادینه در باند حاکم بر آمریکا است

پاتریک کلاوسان از مدیران اندیشکده واشینگتن برای مطالعات سیاست شرق نزدیک (WINEP) در سال ۲۰۱۲ میلادی در یک سخنرانی رسماً از اجرای عملیات پرچم دروغین برای کلیدزدن جنگ با ایران دفاع کرد: «جمع‌بندی من این ست که اگر قرار نیست آشتی میان ایران و آمریکا صورت گیرد، راه سنتی که آمریکا با آن وارد جنگ می‌شد بهترین راه با توجه به منافع آمریکا است.»

وی سپس مثال‌های متعددی را مطرح می‌کند، از چگونگی ورود آمریکا به جنگ جهانی اول و دوم تا ماجرای خلیج تونکین و حتی قبل از اینها متجرای حمله به فورت‌سامتر در دوران ریاست‌جمهوری لینکلن. سپس نتیجه می‌گیرد: «اگر ایرانیان‌ها قصد آشتی ندارد، شاید بهتر باشد طرف دیگر (منتظر اقدام از سوی ایران نباشد و خودش) جنگ را شروع کند».

کلاوسُن احتمالاً برای پیشگیری از انتقادات نسبت به چنین پیشنهاد بیشرمانه‌ای گفت: «ما همین الان هم در بازی استفاده از اهرم‌های مخفی علیه یران گرفتار شده‌ایم. پس می‌توانیم آن را کمی جدی‌تر و تندتر دنبال کنیم».

۵- وزارت خارجه همین حالا نیز در حال دستکاری روایت رسانه‌ای علیه ایران است

در گزارش جدیدی که ایندیپندنت در ۱۲ ژوئن از یک جلسه پشت درهای بسته در کنگره آمریکا فاش کرده است آمده مقامات وزارت خارجه افشا کرده‌اند که ۱.۵ میلیون دلار برای حمله تبلیغاتی به چهره‌هایی که در تلگرام و توییتر از سیاست آمریکا در قبال ایران انتقاد می‌کنند، در نظر گرفته شده است.

آش آنقدر شور شده که آشپز هم صدایش درآمده است. برخی از اعضای کنگره نسبت به چنین برنامه‌ای که هدفش انگ‌زدن به منتقدان است شدیداً اعتراض کرده و آن را روش حکومت‌های اقتدارگرا دانسته‌اند. از آن سو به برخی ایرانیانِ مخالف حکومت ایران نیز پول داده شده تا برای «تغییر رژیم» تبلیغ کنند. فقط «صدهاهزاردلار» به یک زن ایرانی-آمریکایی پرداخت شده است!

سخنان پاتریک کلاوسان از مدیران اندیشکده واشینگتن در مورد لزوم استفاده از عملیات پرچم دروغین برای حمله به ایران

۶- روایت خلیج عمان بی‌معنا است

هر دو نفتکش به نوعی متعلق به ژاپن بود و این در حالی است که همان روز، نخست‌وزیر آن کشور مهمان تهران شده بود، آن هم برای میانجیگری جهت آشتی با آمریکا، آن هم به فاصله چند روز پس از آزادی زندانی آمریکایی از سوی ایران به نشانه حسن نیت. چرا باید در چنین شرایطی، ایران دست به انفجار نفتکش‌های ژاپنی بزند؟ چرا باید ایران روابط خود را با ژاپن به هم بزند آن هم در زمانی که به حمایت بقیه از برجام در مقابل تندروی‌های ترامپ نیاز دارد؟ چرا وقتی در تدارک برگزاری جلسات متعدد با هیات بلندپایه ژاپنی است، ریسک یک عملیات بی‌سابقه را به جان بخرد؟

۷- حتی اگر ایران در پرونده خلیج عمان دست داشته باشد، باز هم روایت پمپئو دروغ است

وزیر خارجه آمریکا در این سخنرانی یک باز از اصطلاح «خودخواسته» و دو بار از اصطلاح «اقدامات تحریک‌کننده ایران» که به تنش‌ها دامن می‌زند استفاده کرد تا وانمود کند امپراتوری آمریکا صرفاً در حال رسیدگی به امورات خود بوده که ناگهان ایران به منافع آن «تجاوز» کرده و حالا راهی جز واکنش آمریکا باقی نمانده است.

کایتلین جانستون می‌نویسد «گاهی اوقات وزارت خارجه آمریکا چیزهایی را رو می‌کند که انگار دارد روی ما آزمایش می‌کند تا حد حماقت ما را بسنجد!»

اکنون همه می‌دانند که «ایالات متحده ایران را دائماً با تحریم‌های فزاینده و به شدت تجاوزگرانه تحریک می‌کند. پس حتی اگر تهران پشت چنین حملاتی باشد، آغازکننده تجاوز نبوده و نمی‌توان این حملات را خودخواسته نامید. تحریم اقتصادی یک اقدام به جنگ به شمار می‌آید.

منبع

http://www.ronpaulinstitute.org/archives/featured-articles/2019/june/14/seven-reasons-to-be-highly-skeptical-of-the-gulf-of-oman-incident

https://www.state.gov/secretary-of-state-michael-r-pompeo-remarks-to-the-press/

https://twitter.com/caitoz/status/1139295412391731201

https://iranwire.com/fa/blogs/1011/31100

https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/us-iran-congress-meeting-money-trump-conflict-a8954191.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    21 13
    هر دو نفتکش به نوعی متعلق به ژاپن بود و این در حالی است که همان روز، نخست‌وزیر آن کشور مهمان تهران شده بود
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    12 5
    لامصبا
  • US ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    28 23
    چه اهمیتی داره که دروغ باشه یا راست؟ مهم اینه بهونه خوبی هست و تازه سرعت دهنده هم به امور هست! تا کی بلاتکلیفی؟
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
      2 4
      همه بزها شاخ ندارن!!
    • SE ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
      4 11
      زور بیهوده نزن پایان امریکا در دو قدمی است
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    13 14
    تونستیم و زدیم و ردی هم از خودمون جا نگذاشتیم !!! اگه اینطوره آفرین به خودمون
  • JP ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    13 26
    پوستتون کنده س
  • US ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    12 9
    واقعا جواب سردار باقری در مورد حمله به نفتکش ها عالی بود
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    18 14
    امروز یه فیلم رنگی و واضح منتشر شده که کاملا نشون میده کار سپاه هست
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
      8 13
      اون فیلم هیچی مشخص نمیکنه
    • GB ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
      14 12
      امریکا زورش گرفته که چرا نیروهای سپاه قبل از اونها رسیدند بالای کشتی و مدارک از اونها جمع کردند و در حال تجزیه و تحلیلند .امریکا دلش به این خوش بوده که زودتر میرسه و صحنه سازی میکنه .هر چند کار خودشونه ...حضور فوری سپاه در محل به عنوان نیروی ضامن خلیج فارس کاملا درست و حق ایرانه .حال چهار تا عکس از قایق سپاه گرفتند میگن ببینید اینها اونجا بودند .بله سپاه بعد از خرابکاری شما اونجا بوده .باید دید کی قبلا اونجا بوده .مثلا در اسکله . امریکاییها که اینقدر ادعاشون میشه با این همه رادار و ماهواره و تجهیزات فکر نکنم براشون کاری داشته باشه که بدونند کار خودشونه .
    • احمد IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
      4 7
      ژاپنی ها گفتن کشتی با رو موشک زدن، آمریکایی گفتن قایق های سپاه رو دیدن که داشتن از کشتی باقیمانده مین دریایی عمل نکرده جدا می کردن. من نفهمیدم اگر هم نشان داده بشه قایقهای سپاه از نفتکش مین جدا می کردن، چطور اثبات میشه، ایران نفتکش رو با موشک زده. منطقش مثل اینه که بگی چون سعودیها هواپیما کوبوندن به برجهای آمریکا باید به عراق حمله کرد.
  • US ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    10 1
    الان یعنی واقعا امریکا دنبال بهونست که به ایران حمله کنه؟؟؟؟؟
    • احمد IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
      12 8
      اگر می تونست حمله کنه، دنبال بهانه نمی گشت. الان فقط داره عقده‌ی نتونستنش رو نشون میده.
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
      2 9
      آمریکا خوک پیری است که گرازهای همراه و پسماند خوارش منتظرند بیفتد تا او را بخورند
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    7 7
    در خانه اگر کس است، یک حرف بس است.... یک دلیل کافیه... ما که سابقه هم داریم....
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
      2 9
      شما که بله! از تکرار کردنتا معلومه!!!
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    4 10
    اینها باز هم دارند بازی چماق و هویج را اجرا می کنند که ایران را تحت فشار بگذارند. دولت ایران که همیشه دنبال خوشبینی به غرب بوده دنبال نظریات کسانی از آمریکا میرود و به آنها استناد می‌کند که مثلا از حقوق ما حمایت میکنند و آن را محترم میشمارند ولی سیاست کلی و قطعی نظام آمریکا و همچنین اقدامات عملی آمریکا را در نظر نمیگیرند. این بازیها برای این است که مثلا روحانی بگوید: ببینید که کارشناسان غربی از حقوق ما حمایت می کنند. یا مثلا ببینید آلمان آمریکا را در نقض برجام مقصر می‌داند و دولت اصلا اقدامات عملی غرب و اروپا را علیه ما به حساب نمیآورد.
  • نادر IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    3 5
    به هنگام سخنرانی مقامات آمریکایی باید دروغ سنج نصب شود
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    3 7
    اخیراً مقامات اسرائیل ادعا کرده اند که امریکائیها قصد دارند یک حمله محدود به تأسیسات اتمی ایران انجام دهند بنظر من بهتره سخنگوی نیروهای مسلح در پاسخ به این اظهارات اعلام نماید چنانچه تأسیسات اتمی مورد حمله قرار گیرد ایران مقابله به مثل نموده و بلافاصله تأسیسات اتمی اسرائیل و پایگاههای امریکائی در منطقه را موشک باران خواهد کرد و مطمئن باشید که این تهدید باعث بازدارندگی خواهد شد
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    10 1
    پنتاگون تصاویررنگی جدیدا از سپاه منتشر کرده است، انقدر گفتیم که تصاویر به کیفیت و خاکستری هست که رنگیش هم اومد.
  • محمد IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    0 0
    هرکی خربزه می خوره پای لرزش هم می شینه
  • GB ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
    0 1
    به امریکا پیشنهاد میکنم یک انیمیشن در کمپانی والت دیسنی یا یک کلیپ ویدیویی در هالیوود بسازه شاید دنیا حرفتون را بهتر باور کنه مثلا مثل کارتون تام و جری یا رفتنتون به کره ماه ...من خوش باور که حتما باور میکنم !!!!
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
    2 4
    صدر اعظم آلمان الان گفت که حمله به نفت کش ها کار ایران بوده است اروپا و آمریکا صحبت هدف یکسانی دارند، گردآوری یک اجتماع جهانی برای حمله به ایران این هست عاقبت دولت نالایق روحانی، یک عده آدم بی سواد و مدرک خریده، از آن طرف تحصیل کرده های واقعی بی کار. بریتانیا و فرانسه نیز قبلا گفته بودند. الان آقا زاده ها تو فکر نقد کردن مال و املاکشون برای رفتن هستند
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
    0 4
    پمپئو مگه روده راست هم داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس